Jump to content

Fin: Kielikysymys


Divine

Recommended Posts

Aika ajoin täällä pohjoismaisella keskustelupalstallamme nousee esiin kysymys kielestä, jota täällä pitäisi käyttää. Joitakin kanssapohjoismaalaisiamme on rieponut se, että suomalaiset keskustelevat mahdollisesti kiinnostavista asioista kielellä, jota vain harvat ymmärtävät.

 

Tässä ei ole ihmettelemistä sikäli, että Suomean ja Islantia lukuunottamatta muilla Pohjoismailla on omankieliset keskustelupalstat omilla servereillään, ja tänne tulevat keskustelijat etsivät keskustelua yhteisellä kielellä - englanniksi. Siinä valossa on jokseenkin ymmärrettävää, että suomenkielisten viestiketjujen suuri määrä saattaa turhauttaa muita saman foorumin käyttäjiä.

 

Olen kuitenkin sitä mieltä, että koska tämä palsta on nimenomaan meille keskustelua varten annettu, ja vieläpä moderaattorin taholta kehotettu puhumaan suomea, ei kenenkään pitäisi sen takia jättää viestiänsä kirjoittamatta. Näin ei liene vielä tapahtunut, mutta Matin kommentti toisessa säikeessä pisti miettimään. :D Periaatteessa omalla serverillään toimiva suomenkielinen keskustelupalsta voisi toimia, jos jollakin vain riittää rahkeita ja halua sellaista pyörittää, mutta omasta mielestäni se on tarpeeton, sillä tämä palsta on aivan riittävä. Useiden palstojen seuraaminen alkaa käydä työstä.

 

Sanoisin, että jatkakaamme suomenkielistä keskustelua soraäänistä piittaamatta (vaikka tosin itse olen mennyt kommentoimaan lähes jokaista trollia :( ). Moderaattorin ohjeissa on kyllä sinänsä järkeä, eli jos ei suomeksi kirjoittamiselle ole jotain erityistä syytä, voisi aivan hyvin käyttää englantia. Samoin noiden kielitunnusten käyttö otsikoiden alussa on kohteliasta muunkielisiä lukijoita kohtaan (vaikka näkeehän sen vieraan kielen useimmiten jo otsikosta). Myös jonkinlainen englanninkielinen tiivistelmä suomenkielisen viestin yhteydessä on huomaavaista, joskin aion sen tästä viestistä jättää pois, ettei sama keskustelu leviä tähänkin säikeeseen (asiasta puhutaan jo kahdessa säikeessä).

 

Matin ajatus suomenkielisestä foorumista täällä gc.comin alaisuudessa ei välttämättä ole poissuljettu idea. Belgiallakin on omansa, ja kyllä täällä enemmän suomeksi kirjoitetaan kuin siellä yhteensä.

Edited by Divine
Link to comment

Niin, kyllähän se kai olis sopivaa, jos kirjoitettaisiin englanniksi, mutta kun se ei oikein suju, siis ainakaan minulta. Ymmärrän kyllä lukemani ja kuuntelemani englannin kielen suht hyvin, mutta kun pitäis puhua tai kirjoittaa, iskee "paniikki".

 

Ehkä se on vaan turhaa itsekritiikkiä, mutta kun tulee ajateltua, että onkohan tämä nyt oikein kirjoitettu ja onko kaikki etuliitteet oikein ja oikeissa paikoissa yms.

 

Kai se on tärkeintä kuitenkin, että ymmärretään asia, kieliopilla ei niin suurta väliä?

 

Olen koittanut noihin hurjan moniin logeihin (2 kpl!) sopertaa edes muutaman sanan englanniksi, mutta näissä keskusteluissa pysyttelen ihan suomen kielessä.

 

Ja mitä tulee noihin kanssapohjoismaalaisiin niin milloin ne on suomalaiset ottaneet huomioon ja missä asiassa?

 

Tiedän, ei ehkä ihan paras ajattelumalli, mutta olisin sitä mieltä, että se ei mee koskaan hukkaan, kun hurria harmittaa! :D:(

 

Toivottavasti kellään ei nyt mene "orava muuntajaan" tämän kommentin takia, huumoria olla pittää!

Link to comment

Olen joskus miettinyt, olisiko parempi jos tämä foorumi olisi vain suomalaiselle keskustelulle, jota täällä valtaosa on, ja olisi toinen skandinaavinen foorumi. Onhan Belgiallakin omansa, vaikka siellä ei ole kuin 16 säiettä, joissa 48 viestiä.

 

Aina olen kyllä päätynyt siihen, että on tämä pohjoismainen yhteiselo on ihan mukavaa ja rikastaa keskustelua. Parempi pysyä täällä kuin hajaantua muualle.

 

Minusta se on hyvä, että kukin harkitsee asian luonteen ja oman kielitaitonsa mukaan, millä kielellä aloittaa säikeen. Sanakirjaa pläräämällä minäkin englantia kirjoitan, mutta olen koettanut joitakin yleisesti kiinnostavia juttuja silti kirjoittaa toisella kotimaisella ( ruotsi on jo jäänyt kolmanneksi?).

 

PekkaR

Link to comment

Mä kyllä oon samoilla linjoilla Divinen kanssa ja äänestän että pysytään täällä eikä panna pystyyn omaa foorumia jonnekin muualle. Enkä kannata edes omaa suomenkielistä foorumia tänne, vaikka belgialaisilla onkin omansa. Tämä ihan siksi että jos meillä olis oma, niin muut pohjoismaat jäis toiseen haaraan ja sitten pitäis seurata sitäkin, koska pohjoismaiseen foorumiin kaukaisemmat kätköilijät kummin laittais viestejä jotka koskis myös meitä suomalaisia (vrt. esim tän foorumin travel bug kilpailu).

 

terveisin, Olli

Link to comment
Pidetään joka tapauksessa mielessä ettei kovin vakavasta asiasta ole kysymys... :D

Jå, ennenkaikkea näin. :P Vaikutin varmasti ensimmäisessä viestissäni turhan ryppyotsaiselta, mutta senhän minut tavanneet voivatkin ulkomuotoni puolesta vahvistaa. :( <- Hohoo, tuohan on ihan minun näköiseni hymiö muutenkin! Dewpointin sanoin, huumoria olla pittää.

 

Nostan muuten hattua dewpointin tavalle kirjoittaa myös englanniksi kätkökuittauksiin, vaikka omasta mielestään ei englanninkieli suju. Moni ulkomainen kätköilijä on niistä kiitollinen. Etenkin jos kätköllä on ollut jonkinlaisia ongelmia, on hyvä kirjata ne myös kansainvälisellä kielellä. Ja hyvä puoli on tietty myös se, että oppiihan täällä kieliä, kun niitä joutuu lukemaan ja etenkin, jos uskaltautuu niillä kirjoittamaan.

Link to comment
Toivoisin että kätkösivulla olisi teksti myös suomeksi. Siis jos kätkö on suomessa. :(

Suomenkielisten kuvausten määrä on lisääntynyt huomattavasti kuluneen vuoden aikana. Minunkin mielestäni sellainen olisi hyvä löytyä, vaikka taitaa minullakin yksi pelkästään englanninkielinen kätkö olla. Kätköä laatiessani teen aina ensin englanninkielisen selostuksen, lähetän viestin hyväksyttäväksi, ja sitten alan laatia suomennosta.

Link to comment

Kun ei enklanti oikein luonnistu. Toki Mielelläni kirjoittaisin. Tuskin on kiva lukea "siansaksaa" Luulin kyllä aluksi että nää on sivut on pelkästään suomalaisten omat sivut. Voisko joku selvittää minulle tän asian eli onko tää yht.pohj.maalainen foorumi? Sitä olen ihmetellyt että kätkö joka on suomessa siitä ei kätkösivulla ole suomeksi mitään, siis ei kaikissa. Tuskin murto-osakaan suomessa olevista kätköistä on ulkomaalaisten tekemiä.

Link to comment

Kyllä tämä yhteispohjoismaalainen foorumi on, mutta ylläpidolta on tullut sellaista viestiä, että omilla (pohjoismaisilla) kielillä saa keskustella. Samalla suositeltiin tuollaista FIN:, SWE: jne. -tyylistä etuliitettä noiden otsikoiden alkuun, jotta muunkiekiset näkevät heti, minkäkielisestä viestistä on kysymys. Lisäksi suositeltiin, että viesteihin lisättäisiin jonkinlainen englanninkielinen yhteenveto, jotta muunkielisetkin tietäisivät mistä puhutaan.

 

Kyllä täällä voi kaikessa rauhassa suomeksi haastella, ja jos ei englanniksi kykene yhteenvetoa naputtelemaan, niin se on aivan ok. Ei kenenkään tarvitse kykyjänsä ylittää. ;) Toki se etuliite on aina kohteliasta laittaa otsikkoon.

 

Tästä kielikysymyksestä oli muuten jo olemassa viestiketju. Ehkä olisi hyvä pitää keskustelut samoissa ketjuissa mahdollisimman usein: pysyvät kurissa ja helpommin seurattavina. ;)

Edited by Divine
Link to comment

Kyllähän suomalaisissa kätköissä olisi hyvä olla kätkösivu myös suomeksi, suurin osa etsijöistä on kuitenkin alkuasukkaita. Mutta myös englanninkielen käyttö ja ylläpito on mitä hyödyllisintä hommaa kenelle tahansa. Joten rohkeasti vaan kolmatta kotimaista käyttämään, foorumeissa ja muualla. ;) Pienet kielioppivirheet siellä täällä eivät haittaa ketään! Mutta kuten ylläkin sanotaan, pakko ei tietenkään ole.

Edited by Kettu
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...