Jump to content

Ontwerpwedstrijd Dutch Geocoin 2025

technetium

Recommended Posts

Posted

De Kickstarter voor de Dutch Geocoin 2025 is op dit moment voor 20% gefund. Ook buiten de Kickstarter heb ik toezeggingen gehad om de Dutch Geocoin te ondersteunen. Ik vertrouw er op dat in de komende weken er voldoende (financiële) support voor de Dutch Geocoin komt, om de Dutch Geocoin te laten voortbestaan.

Daarom is het tijd om te starten met de ontwerp wedstrijd. Zoals gebruikelijk kunnen de ontwerpen in de maanden januari, februari en maart worden ingestuurd. Dan kan er in april on-line gestemt worden op de listing van het stem-event, dat waarschijnlijk op 30 maart zal plaatsvinden. De presentatie zal gebeuren op 27 september tijdens het Sporen van de Bevrijding: Airborne 2025 event.

Zoals gebruikelijk kunnen de ontwerpen weer worden opgestuurd naar: DutchGeocoin apestaarje gmail punt com

Mogelijke onderwerpen voor dit jaar zijn:

Maar misschien weet je zelf wel een veel beter onderwerp.

Bij de verkiezing van de munt zullen de stemmen van de mensen die de munt financieel ondersteunen (aanzienlijk) zwaarder tellen. Ik hoop dat dat een extra motivatie is om de Kickstarter (https://www.kickstarter.com/projects/technetium/dutch-geocoin-2025) te backen.

Tc

Posted

Het eerste ontwerp is binnen:

In 2025 vieren we 80 jaar bevrijding. Deze munt toont de bevrijding op 5 mei met de juichende mensen. Maar laat (ook letterlijk) de andere kant zien: De graven van de slachtoffers die we op 4 herdenken.

80jaarvrijheid.thumb.png.6e7cf9f87b950da43c8d6bf2456637d5.png

Posted

n 2025 bestaat geocaching 25 jaar. De voorkant is een typisch Hollands tafereel, maar wel met het detail van de kaarsjes op de
kaa(r)s. De achterzijde is zilver gekleurd vanwege het 25-jarig jubileum, zijnde het zilveren jubileum. De maan is ook het teken van zilver. Bedoeling is om alles op de achterzijde dat nu geel gekleurd is,blacklight te maken. Het zilver dan van een oud zilver kleur, mogelijk met reliëf. De voorzijde zal ook wat diepte krijgen door bepaalde dingen verdiept of met reliëf te maken.

Tc

Coin Daan voorkant.jpg

Coin Daan achterkant.jpg

Posted

Het Rietveld Schröderhuis is een door Gerrit Rietveld in 1923-1924 ontworpen woonhuis in de stad Utrecht. Het huis is volledig uitgevoerd volgens de ideeën van de kunstbeweging De Stijl. Rietveld ontwierp het huis voor Truus Schröder-Schräder, die er van januari 1925 tot haar dood in 1985 heeft gewoond. Het huis bevindt zich op het adres Prins Hendriklaan 50 in de buurt Wilhelminapark en is te bezichtigen via een rondleiding. Het staat sinds 2000 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.
rietveld-schroderhuis.jpg.e2a076acbd1f156927c69f99ca06686c.jpg

Posted
Voorkant: De coin laat een geallieerde parachutist zien in reliëf in de kleur van het metaal van de munt met daarachter in glitter de Nederlandse vlag. De klaprozen zijn ook in reliëf en zijn symbool voor de slachtoffers van de oorlog. De lauwerkrans symboliseert de overwinning.
Uiteraard de bekende spreuk "Lest we forget" en "80 jaar vrijheid" ook in de kleur van de munt.

Achterkant: Buitenrand met letters in dezelfde kleur van de munt. Ik heb geprobeerd de diepgang te laten zien om duidelijk te maken wat ik bedoel. 
De sterren (goudkleur of als munt goudkleur wordt dan in zilverkleur) staan symbool voor de 12 provincies. Alleen het binnendeel met de duif, toorts en Nederlandse vlag is ingekleurd. De duif is een vredesduif en toorts is de bevrijdingsfakkel.

lestweforgetvoor.thumb.png.b45df763f561ee78c7be09df2b3af8ac.png

lestweforgetachter.thumb.png.f3b9b7d9e35f2b6ba66ba301401a5f53.png

Posted

Een kant van de munt geeft de vreugde van de bevrijding weer.
Op de ander kant de vrijheid die wij nu hebben, waarbij je zelf mag en kan bedenken wat belangrijk is voor jou.

vrijheid.thumb.jpg.18d4b1ed3fe197e89929009522b576cb.jpg

Posted
On 1/22/2025 at 12:03 PM, technetium said:

De Kickstarter voor de Dutch Geocoin 2025 is op dit moment voor 20% gefund. Ook buiten de Kickstarter heb ik toezeggingen gehad om de Dutch Geocoin te ondersteunen. Ik vertrouw er op dat in de komende weken er voldoende (financiële) support voor de Dutch Geocoin komt, om de Dutch Geocoin te laten voortbestaan.

Ik zou graag project 'backen', maar zou graag van elke uitvoering van de munt een exemplaar willen. De meest uitgebreide optie is met extra -dezelfde- munten niet voor mij. 

Zou ik op een andere manier eea kunnen bemachtigen?

Posted
On 2/11/2025 at 10:23 AM, Voortrekkers said:

Ik zou graag project 'backen', maar zou graag van elke uitvoering van de munt een exemplaar willen. De meest uitgebreide optie is met extra -dezelfde- munten niet voor mij. 

Zou ik op een andere manier eea kunnen bemachtigen?

De Guardian Editie is speciaal voor de mensen die bereid zijn om een relatief groot aantal munten op voorhand af te nemen. Die is in principe dus niet op een andere manier te verkrijgen. De andere drie zijn eventueel wel al te reserveren dat kost dan 54 euro. Stuur even een mailtje naar dutchgeocoin apenstaartje punt com dan stuur ik je mijn bankrekening nummer.

Posted

Thema is de 80 jaar bevrijding die in 2025 is.
Aan de ene kant de blijheid bij de soldaten in het veld, aan de andere kant alle blijheid bij de kinderen dat de oorlog voorbij is.
De kinderen vol in het licht, want die hebben de toekomst.
De symbolen van de vrijheidsduif en de Nederlandse vlag staan voor zichzelf. Ook komt de nationale oranje kleur terug in de coin. En natuurlijk een ammobox die ons aller hobby ook vertegenwoordigt.

linda-voorkant.jpg

linda-achterkant.jpg

Posted

Als je naar Utrecht komt met de trein vanuit het westen kom je langs een flatgebouw met portretten van Jan Janssen en Joop Zoetemelk. Deze portretten zijn in 2015 als muurschildering aangebracht voor de tourstart in Utrecht dat jaar, het gebouw is verouderd en wordt in 2025 gesloopt waardoor de portretten verdwijnen, het lijkt mij leuk als de portretten voortleven op de dutch geocoin.

De muurschildering is gemaakt door Daniel Roozendaal, hij is akkoord met het gebruik van de portretten.

Het is nu alweer 45 jaar geleden dat Joop Zoetemelk de laatste NL tourwinnaar was en het is 10 jaar geleden dat de Tour de France uit Nederland vertrok, in 1954 was Amsterdam de eerste plaats buiten Frankrijk met een tourstart. De tour is zes keer vertrokken uit Nederland. Op de voorzijde een kaart met de jaren en plaatsen met een tourstart in Nederland, op de achtergrond de Nederlandse en Franse vlag.

tour_de_france.thumb.png.64c63491b7b13fbf95fe9f28597370aa.png

Posted

Deze coin staat helemaal in het teken van de 80 jarige vrijheid, je kijkt door handboeien waarbij je naar een andere tijd kijkt, aan de voorkant zit je in het heden en je kijkt naar het verleden, hoe het in de oorlogstijd was, aan de achterkant kijk je vanuit het verleden naar het heden waar je veel meer rust en vrede ziet.

IMG_2170.thumb.jpg.b497984eaa2f9ecd94d3fc40b27f476f.jpg

IMG_2171.thumb.jpg.2a19ec156c13ca13960d4651676bfbf1.jpg

Posted

Op de voorzijde is afgebeeld een torenvalk en een woelmuis. Dit in het kader van het jaar van de torenvalk en de woelmuis. Torenvalken zijn muizeneters die het vooral van de veldmuis moeten hebben en de woelmuis (veldmuis) is toevallig ook het dier van het jaar 2025.

Op de achterzijde is afgebeeld de watertoren van Sneek en een torenvalk. Dit in het kader het 35 jaar bestaan van de Nederlandse Watertoren Stichting (NWS) in 2025 en het jaar van de torenvalk.woelmuistorenvalk.thumb.jpg.ad0ad8fdfed80edcad3c9777d3c22de0.jpg