+xcure Posted September 27 Share Posted September 27 TOL079 gav i første omgang grøn på et koordinat, der viste sig at være ca. 400 meter fra, der hvor cachen rent faktisk befinder sig. Dette forhindrede dog ikke en "geocacher" i at finde cachen, før opgaven var rettet til, og man kunne få grøn på de rigtige koordinater. Dette gav mig flashback til seneste Mega Event med tilhørende geo-art serie, hvor samme "geocacher" var ude at finde cacherne, før de blev frigivet. F.eks. "CA 066 - Det gamle træ, o, lad det stå". Fremgangsmåden dengang var at opsøge GZ for netop arkiverede Olefant cacher, og så der finde en ny Mega Event cache, der kunne FTF'es. "Geocacheren" havde i første omgang ikke dateret sine logge, men tog senere en tur mere rundt, og skrev dato i (i hvert fald nogle af) loggene. F.eks. "CA 065 - Lille Viggo, vil du ride ranke?" Der er ikke noget krav om, at man skal skrive dato i loggene i marken, jeg gør det f.eks. aldrig selv, det være sig FTF eller alm. fund. Men når man gør sig den ulejlighed at efterdatere loggen, giver det unægtelig det indtryk, at man gerne vil sløre sandheden om fundet. Jeg forestiller mig dog, at man skal logge sine fund online, på den dato man har fundet cachen i marken. Ellers giver f.eks. streaks, visse challenges osv. ingen mening. Det gjorde "geocacheren" ikke med disse fund. "Geocacheren" gjorde ydermere det, at han ventede meget lang tid med at logge fundene online, og da han gjorde det, var det med en historie om, at han havde kørt rundt hele natten i regnvejr og logget cacherne, der blev frigivet omkring kl. 22. Inden da måtte "geocacheren" således også have nået at løse alle opgaverne. Alle disse krumspring med det ene formål at få så mange af FTF'erne i serien som muligt. Da "geocacheren" efterfølgende blev konfronteret med, at hans fremgangsmåde var blevet afsløret (se beviserne ovenfor), mente han, at han blev hængt ud og at folk kun var interesseret i FTF'er (sjovt ;o). Han bad dem feje for egen dør og ikke lave egne teorier om fundene. Selv blev jeg bl.a. kaldt "Amagers rygtesmed nr. 1", hvilket jeg fandt så langt over stregen, at jeg klagede til HQ. De gav mig ret, og slettede loggen. Det samme gjorde de i øvrigt med to andre logge rettet mod mig personligt. Som det ses af ovenstående billede, lovede "geocacheren" at han på et tidspunkt ville skrive "sin historie" om Mega serien (den sande, må man forstå?). Denne har jeg dog aldrig hverken hørt eller set nogen steder. Kunne "geocacheren" evt. have fundet på at gøre noget tilsvarende i forbindelse med denne Mega Event serie? Det ville i hvert fald forklare fundet af TOL079. Jeg lavede mig en liste over nyligt arkiverede Olefant cacher, og var så, på en kort tur d. 20/8/24 og en lidt længere tur d. 21/8/24, ude at kigge på disse cachers GZ. Her fandt jeg i langt de fleste tilfælde en endnu ikke frigivet TOL cache, og i mange af dem også "geocacherens" signatur (se billeder af loggene på de enkelte cacher). Jeg fandt også nogle ikke frigivede TOL cacher med blanke logge, som jeg selv signerede. Jeg har ikke tænkt mig at lade disse (i mine øjne æreløse) FTF'er indgå i min FTF statistik på gc.com, men tænkte, at så ville "geocacheren" da i hvert fald ikke få dem. Jeg har dog senere, af forskellige årsager, fået en lumsk mistanke om, at "geocacheren" vil finde en måde at omgå dette, så han også, i sin egen verden, er FTF på disse cacher. Vi får se. Så på den måde var det måske en dårlig og formålsløs ide at signere loggene og tage FFC'erne? Jeg har langt fra besøgt 90 cacher, som der er i denne serie, på mine ture. Jeg nåede bl.a. slet ikke rundt til de 29 cacher, der blev frigivet i første omgang, alle cacher som "geocacheren" - så vidt jeg lige kan overskue - blev FTF på. Jeg nærer således ingen illusioner om, at jeg har fundet alle de cacher, som "geocacheren" måtte have signeret, inden de blev frigivet. Faktisk overraskede det mig, at jeg selv kunne blive FTF, nu jeg kunne se, at "geocacheren" havde været ude på samme rute som mig. Der er i princippet ikke noget forkert i at finde cacher, før de bliver frigivet, man kan jo være heldig. Jeg synes dog at det er problematisk, at man gør det bevidst og på en industriel måde. Det er mod spillets ånd, dets uskrevne regler og bare helt almindelig dårlig stil. Det gør også FTF-jagterne unfair overfor geo-kollegaerne. FTF er ikke en officiel del af geocaching, så der er ingen regler for, hvordan dette skal foregå, man kan derfor i princippet gøre, som man vil. Vælger man dog i den grad at sætte sig udover fællesskabet, som "geocacheren" har gjort, må man også forvente at få nogle reaktioner som f.eks. denne note. Jeg bryder mig heller ikke om den fordækthed, de løgne og det snyderi (bl.a. forkerte "fundet datoer" i online logge), der omgærer "geocacherens" adfærd. Rigtig problematisk synes jeg, det bliver, når "geocacheren" efterfølgende ikke vil stå ved sine handlinger, og angriber folk, der peger fingre af ham. Det er simpelthen ikke i orden, og det synes HQ åbenbart heller ikke (jvf. de logge de slettede). Jeg vil også gerne pille lidt ved "geocacherens" narrativ om, at han kan løse og finde 20, 30, 50+ cacher på et øjeblik. Det kan "geocacheren" ikke, meget af arbejdet er, som det ses, gjort i forvejen, og det synes jeg, at folk skal vide. "Men er du ikke bare dobbeltmoralsk, nu du har gjort nøjagtig det samme som "geocacheren"?" vil nogle måske spørge. Det kan man mene, men der er dog en lang række væsentlige forskelle der er værd at bemærke sig : - Jeg er ikke fordækt, og jeg lyver ikke om, hvad jeg har gjort. - Jeg får derfor heller ikke efterfølgende brug for at kalde folk, der kalder mit bluff, for grimme ting. - Jeg har ikke gjort det til en rutinemæssig adfærd at "snyde" mig til så mange FTF'er som muligt. - Jeg lader ikke disse FTF'er indgå i min FTF statistik på gc.com. - Jeg logger cacherne på den dato, jeg har fundet dem, og ikke på en fiktiv dato i fremtiden, der passer mig og mit narrativ bedre. - Jeg logger, så vidt det nu kan lade sig gøre (bliver nok et problem med den sidste del af serien), mine fund umiddelbart efter frigivelsen af cacherne. - Jeg har gjort CO opmærksom på mine aktiviteter og mine "findings" (jeg kan forstå, at der allerede er kommet noget på facebook (hvor jeg ikke selv deltager) om dette). xcure 1 Quote Link to comment
+HHL Posted September 27 Share Posted September 27 (edited) This narrow-minded bullying should be stopped immediately. Just a quick reminder: This is a game. Happy Learning Hans Edited September 27 by HHL Quote Link to comment
+gulpertstein Posted September 27 Share Posted September 27 Isn't "narrow minded bullying" in the same category as the accusation? Please do elaborate to bring this to a fact driven discussion. I find the original message relevant and supported by facts. Should things like this not come to the surface somewhere, in the gc community? Quote Link to comment
Keystone Posted September 27 Share Posted September 27 (edited) 3 hours ago, HHL said: This narrow-minded bullying should be stopped immediately. Just a quick reminder: This is a game. Happy Learning Hans There's merit in reminding people that it's only a game. Specifically, remember that "FTF" is not an official statistic, and there's no official rules about what constitutes an FTF. Coordinates can be shared with the hider's friends prior to publication. "FTFs" can raffled off as door prizes at event caches. Caches can be published on other listing services before being published on Geocaching.com. "Group FTFs" are shared among several geocachers - were they all at ground zero, or did some contribute to the hunt by driving, navigating, etc.? Or, like the geocacher described in the OP, one can use deductive reasoning to determine the locations of geocaches pending publication. Another common example is when a long trail of caches is released, one cache at a time, with each cache being just over 161m from its neighbors. It's very easy to figure out the general area where the next cache in the series will appear. Everyone is free to form their own definition of what constitutes a "legitimate FTF" and to form their own opinion about the behavior of others. "Naming and shaming" those who have different definitions is best done in unofficial channels, because FTF is not an official statistic. Edited September 27 by Keystone Quote Link to comment
+HHL Posted September 27 Share Posted September 27 22 minutes ago, Keystone said: Everyone is free to form their own definition of what constitutes a "legitimate FTF" and to form their own opinion about the behavior of others. "Naming and shaming" those who have different definitions is best done in unofficial channels, because FTF is not an official statistic. You're right. You'd better addressed the TO, who uses questionable methods by linking a log to expose the log's geocacher. Quote Link to comment
Recommended Posts