Jump to content

FIN: Kiva autoiluharrastus ?


kalman

Recommended Posts

Joo, otsikon olikin tarkoitus olla provosoiva icon_wink.gif

 

Jyväskylän ylioppilaslehti esittelee nettisivuillaan bookcrossing-harrastusta. Yksi kappale on omistettu myös geokätkennän idean kertaamiselle. Lopuksi kerrotaan Jyväskylän näkökulmasta että:

 

" Suurin osa suomalaisista kätköistä on Jyväskylän eteläpuolella, joten liikkuminen kätkön lähelle käy usein nopeimmin autolla. Tätä seikkaa saa kritisoida. Myös GPS-laitteen hinta aiheuttaa rajoituksia harrastuksen aloittamiseen."

 

Kirjoittaja ei ole tainnut selvitellä laitteiden hintoja tai mahdollisuutta bongata kätköjä peruskartan avulla mutta miten on,

siirrytkö kätkölle pääsääntöisesti autolla ?

 

Metsästin tuossa pari viikkoa sitten 10 geokätköä Lahden ympäristöstä 12 tunnissa ja auton kyydittämänä, hieman hirvitti ajatella jälkikäteen mitä tuo 400 km autoilu maksaa ja miten se tarpeettomasti saastuttaa luontoa ja vain sen takia että sain bongattua kätköt.

Link to comment

quote:
hieman hirvitti ajatella jälkikäteen mitä tuo 400 km autoilu maksaa ja miten se tarpeettomasti saastuttaa luontoa ja vain sen takia että sain bongattua kätköt.

 

Poikkeus vahvistaa säännön - yleensä kannatan ajattelua, koska mekaaniselle välineistölle se tarjoaa mukavaa liikuntaa, mutta tällaiset ajatukset olen tietoisesti haudannut syvälle umpiluuhun. Tässäkin pätee vanha totuus, että kaikkea ei voi mitata kustannuksilla.

Link to comment

Löytämistämme n. 50 kätköstä melkein kaikki on löydetty pyöräilemällä. Vielä ei ole tehty puhtaita pelkkiä kätköilyautoajeluja icon_eek.gif vaan yleensä löydöt on sattuneet matkamme varrelle.

Kesälomat ovat aiemmin olleet vain karavaanin vetoa - nyt siihen on voinut lisätä jotain tavoitetta.

Tampereen seudulle on tässä ollut jo pitempään suunnitelmia lähteä tuttuja morjestamaan - samalla sitä voikin katsastaa matkan varrelta kätköt.

Eli oikeastaan tällä saa lisää sisältöä tuohon muutenkin tapahtuvaan autoiluun.

- Anja

Link to comment

Hatunnosto Hannu&Anjalle!

 

Täytyy myöntää, että autolla on tullut toinenkin kilometri kätkön perässä ajettua. Ihan kätköjen takia on tullut lähdettyä useampaankin kertaan liikkeelle, mutta vastaavasti olen yrittänyt aina etsiä kätköjä myös työ- ja huvimatkoilta, joille olen jo muutenkin ollut menossa. Julkisia kulkuneuvojakin olen kätköilymatkoilla käyttänyt, ja Tampereella (ja pääkaupunkiseudulla) olen myös pyöräillyt kätköpaikoille.

 

Eipä tuohon autoiluun paljon puolusteltavaa löydy. Ihmisen toiminta nyt - harrastukset mukaanluettuna - joka tapauksessa on usein rahaa ja luontoa kuluttavaa. Koetankin löytää muita keinoja elämässä olla säästäväinen ja hyödyksi luonnolle - vastapainoksi kuluttavalle toiminnalleni.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Täällä korvessa (62`41.017 , 025´21.257) kun asuu, niin ei paljon omatunto koputa. Varsinkin kun käy vuorotöissä ja matkaa yhteen suuntaan 30km.

 

Linja-autolla ei pääse täällä käytännöllisesti katsoen minnekään, ja vaikka pääsiskin, niin ei tulis mieleenkään lähteä , koska pihassa on kaksi autoa.

 

Niin, ja lähikätköille ei pääse julkisilla...

 

hmmm. lähikätkö=kätkö 50 km säteellä? Sanastoon uusi lisäys?

tokkopa kuitenkaan....

Link to comment
Täällä korvessa (62`41.017 ,  025´21.257) kun asuu, niin ei paljon omatunto koputa. ...

Niin, ja lähikätköille ei pääse julkisilla...

Haja-asutusalueellahan juttu onkin täysin toinen. Siellä moni muukin aktiviteetti (= ei vain geokätköily) vaatii usein sitä omaa kulkuvälinettä ja mieluiten moottorikäyttöistä :) Ja sehän on vain täysin ymmärrettävää.

 

Sari

Edited by Jyrki&Sari
Link to comment

Täällä Hollannissa on tullut melkein kaikki kätköt etsittyä pyörällä, kun siihen on hyvät mahdollisuudet. Joskus on tullut päivässä esim. 175 kilometriä täyteen, mutta kätköjä ei kuitenkaan kymmennitäin koska suuri osa on multicacheja. Kiva yhdistelmä asfaltti- ja maastoajoa. Niin, ja jos kätköilyalue on kauempana, ei muuta kuin pyörä junaan! ;)

Link to comment
Täällä Hollannissa on tullut melkein kaikki kätköt etsittyä pyörällä, kun siihen on hyvät mahdollisuudet. Joskus on tullut päivässä esim. 175 kilometriä täyteen, mutta kätköjä ei kuitenkaan kymmennitäin koska suuri osa on multicacheja. Kiva yhdistelmä asfaltti- ja maastoajoa. Niin, ja jos kätköilyalue on kauempana, ei muuta kuin pyörä junaan! ;)

Ennen geokätköilyaikakautta mäkin liikuin Hollannissa todella paljon pyörällä. Mulle jäi maasta mielikuva pyöräilijän mekkana, ei mäkiä, hyvät pyörätiet, lyhyet etäisyydet paikkojen välillä jne. Olispa ollu sillloin gepsi ja kätköjä...

 

Serkut Hollannissa kyllä väittivät ettei maasta löydy paikkaa mihin ihmisten aiheuttamat äänet eivät kuuluisi. Olivat väärässä, mä löysin sieltä sellaisen. Tien varressa oli joku pieni kyltti jossa luki muistaakseni "Verboden toegang". Ei näyttänyt vakavalta kyltiltä, joten ohitin sen asiaa enempää pohtimatta. Metsän takaa alkoi kaunis nummialue ja jatkoin polkemista. Yhtäkkiä totesin että olinpa löytänyt Hollannista hiljaisen paikan, vain lintujen laulua ja sirkkojen siritystä kuului maastossa. Kunnes räjähti jossain kilometrin päässä ja nummelta lähestyi iso panssarivaunu...

Maastouduin pusikkoon, tankki vyöryi ohitse ja suomipoika pakeni takavasemmalle.

Serkkujen mukaan erehdyin Naton tukikohdan harjoitusalueelle ja kyltissä luki "Pääsy kielletty". Mitenkähän olisivat suhtautuneet tuolloin kylmän sodan aikana itäeurooppalaiseen järjestelmäkameralla ja 400 mm objektiivilla varustautuneeseen nuoreen mieshenkilöön - jos olisivat minut huomanneet :P

Link to comment
Serkut Hollannissa kyllä väittivät ettei maasta löydy paikkaa mihin ihmisten aiheuttamat äänet eivät kuuluisi.

 

Täältä Itä-Hollannista (Arnhemin alue) hiljaisempiakin paikkoja löytyy. No, kyllä niitä ihmisiä lähes kaikkialla liikkuu, mutta muuhun Hollantiin verrattuna ainakin. On mm. pari isohkoa luonnonpuistoa, joissa suosituin kulkutapa on, mikäs muukaan - kuin polkupyörä! Muutenkin täältä löytyy verrattaen paljon metsää, jopa suomalaisittain. Limburgin kielekettä lukuunottamatta myös Hollannin ainoat "mäet"; muutama yli sadan metrin huippu löytyy joten monet paikalliset sanovat aluetta "Pikku-Sveitsiksi" :P . Geokätköiljän asemasta asun mielestäni kivassa paikassa, myös niiden lukumäärän takia, löytyyhän 160 kilometrin säteeltä 1245 kätköä tällä hetkellä.

 

Olivat väärässä, mä löysin sieltä sellaisen. Tien varressa oli joku pieni kyltti jossa luki muistaakseni "Verboden toegang".

 

Tuo sininen kyltti onkin geokätköilijän pahin vihollinen täällä, sateen lisäksi. ;)

Link to comment

Mietin taas tätä autoiluasiaa. Mitä pitempään olen geokätköilyä harrastanut, sitä vähemmän ekan löytäjän 'kunnia' on alkanut merkitä, ja sitä useammin olen alkanut liittää kätköilyreissuja muihin aktiviteetteihin (jos olen menossa vaikkapa veljeä tapaamaan Hämeenlinnaan, voin samalla vaivalla ja rahalla etsiä siltä suunnalta parit kätkötkin) ja/tai etsimään samalla kätköilyreissulla useampia kätköjä, jotta bensakulut jakautuvat paremmin.

 

Esimerkki: Lempäälän 'taakse', Vesilahdelle ilmestyi helmikuun lopussa mielenkiintoinen uusi kätkö, Makuukivi. Teki mieli lähteä tilaisuuden tullen etsintäreissulle. Jätin kuitenkin väliin, matka oli mielestäni liian pitkä.

 

Noin viikkoa myöhemmin julkaistiin jälleen yksi rautatieasemakätkö, Railwaystation of Valkeakoski. Ahaa! Taas Tampereen eteläpuolinen kätkö, josko nyt voisi lähteä...jaa, mutta Valkeakoski on kuitenkin aika lailla eri suunnassa, kuin Vesilahti. Paljon ajoa tiedossa. En lähde.

 

Kuluu reilu viikko. Haa, Lempääläkin sai oman rautatieasemakätkönsä! Joko nyt? Kolme kätköä samalla reissulla. Lauantaina vaimon piti lähteä töihin aamupäivällä. Tarjouduin heittämään hänet sinne (Tampereen Tesoman kaupunginosaan) autolla, jolloin kiertäisin kaupungin länsipuolitse Lempäälää kohti. Matkalla olisi kaupan päälle lentoasemakätkö, jossa taisi olla Travel Bug. Kävin korjaamassa ötökän parempaan talteen, ja huristelin Lempäälän rautatieasemalle, jossa kuittasin puumerkkini pikaisesti lokiin. Sitten vuorossa oli Makuukiven kätkö. Kätkön ensimmäisen ja toisen pisteen välillä tuli vähän turhaan ajeltua optimaalista parkkia etsimässä, mutta niinhän käy kätköillessä usein. Pitäisi ymmärtää jalkautua ajoissa. Kätkön löydettyäni ajelin Valkeakosken kätkölle, joka tosiaan on näistä kahdestä vähän syrjemmässä, mutta kun kerran olin liikkeelle jo lähtenyt, niin...

 

Tampereelle palattuani tajusin hämmästyksekseni, että kilometrejä oli 'optimoinnista' huolimatta kertynyt yli sata. Eihän se ihmeelliseltä tunnu, kun vain miettii, mitä reittejä ja etappeja ajelin, mutta silti... Laskeskelin kuitenkin pikaisesti, että jos olisin käynyt bongaamassa nämä kolme kätköä erikseen, eri kerroilla, olisi kilometrejä kertynyt hyvinkin 180 tms. Puhumattakaan ajanmenosta, saastumisesta ja sen sellaisesta...

 

En kuitenkaan halua millään muotoa tuomita FTF-metsästystä, enkä autolla liikkumista muutenkaan. Itsellä vain tuntuu prioriteetit muuttuneen kokemuksen kasvaessa ja ajan myötä hieman taloudellisempaan suuntaan. Asiaan vaikuttaa varmasti myös valuutan vähyys lompakossa ja tilillä. :wub:

 

Edit: Pitää vielä täsmentää, että autoilen siis toki edelleen paljon (ihan liikaa) kätköillessä, ja tulen varmaan jatkossakin autoilemaan, joten ei tässä mikään tekopyhä ole tarkoitus olla. :D Mutta juuri tämä ajokilometrien valtaisa kertyminen on saanut miettimään erilaisia säästämistapoja, ja se on tosiaan jo vaikuttanut lähtöinnokkuuteeni.

Edited by Divine
Link to comment

Me kätköilemme autolla. Liikumme muutenkin paljon autolla, koska 3-henkisen perheen ja tavaroiden kuljettamiseen auto tuntuu istuvan kätevimmin. Kellään meistä ei ole HKL:n tai YTV:n kuukausikorttia, koska kellään meistä ei olisi kätköilyn lisäksi sille käyttöä emmekä ehdi aikataulujen takia käydä kätköillä kovin usein. Tulisi siis aika kalliiksi jos koko porukka lähtisi kertalipuilla matkaan, varsinkin jos menemme Espoon tai Vantaan puolelle. Kun etsiessä hurahtaa kuitenkin aikaa, niin jouduttaisiin todennäköisesti ostamaan liput molempiin suuntiin. Siinä vaiheessa jokin ryhmälippu tulee jo halvemmaksi ja nekin on aika kalliita. Aikaakin kuluu enemmän julkisilla ja meillä tuntuu aina olevan kiire jonnekin.

 

Tämä oli henkilökohtainen puolustuspuhe autolle. Ilman autoa emme varmastikaan harrastaisi tätä, koska aika ja jaksaminen ei riittäisi.

 

-Laura-

Link to comment

Täällä "harvaankätketyllä" Kymenlaakson alueella ei voi käyttää muuta kulkuneuvoa kuin autoa etsiessään niitä harvoja kätköjä,joita täälläpäin on.

Toki...usea löytämäni kätkö on yhdistettyä kätköilyä ja työmatkailua.

Esim viimeviikolla logattu Hattelmalan kätkö osui reittini varteen juuri sopivasti.

En voi kuin kadehtia esim. pääkaupunkiseudun harrastajia jotka pääsevät usealle

kymmenelle kätkölle esim fillarilla.

Edited by Korian Cacher
Link to comment
En voi kuin kadehtia esim. pääkaupunkiseudun harrastajia jotka pääsevät usealle

kymmenelle kätkölle esim fillarilla.

Sama juttu, varsinkin kun pyöräilyetäisyydellä kotoa olevat kätköt ovat melkein kaikki omia. No, huoltotoimenpiteitä on tullut kyllä tehtyä polkupyörällä. Autoa tulee siis käytettyä väkisinkin etsintäreissuilla, mutta yleensä yhdistän kätköilyn esim. työmatkoihin ja myös muihin harrastuksiini missä tarvitsen autoa.

Link to comment

osaankohan käyttää tätä foorumia... no aiheeseen nyt kuitenkin:

 

Yksi hyvä tapa on ottaa fillarit auton kyytiin ja hurauttaa jonnekkin missä on useampia kätköjä kohtuullisen lähellä toisiaan. Siitä auto vaan parkkiin ja fillarin selkään ja menoksi. Hauskoja reissuja, liikuntaa ja näkee paljon paremmin sikäläistä maisemaa kuin tuulilasin takaa. Itse olen rakentanut pyörääni GPS telineen jotta fillarointi ja kepsin lukeminen sujuu helpommin. Hyviä geopyöräilyreissuja on tällätavoin tullut tehtyä.

Link to comment

Yksi hyvä tapa on ottaa fillarit auton kyytiin ja hurauttaa jonnekkin missä on useampia kätköjä kohtuullisen lähellä toisiaan. Siitä auto vaan parkkiin ja fillarin selkään ja menoksi. Hauskoja reissuja, liikuntaa ja näkee paljon paremmin sikäläistä maisemaa kuin tuulilasin takaa. Itse olen rakentanut pyörääni GPS telineen jotta fillarointi ja kepsin lukeminen sujuu helpommin. Hyviä geopyöräilyreissuja on tällätavoin tullut tehtyä.

Tätä on tullut kokeiltua ja homma toimikin hienosti.

Gepsitelineen voi näppärästi värkätä halvasta pyöränlampusta, kuoren ylempi puolikas ja sisukset pois, vähän pehmustetta ja kumilenkkejä ja eikun menoksi...

Link to comment

Olen tehnyt syksyllä kätköjä, jotka on myös polkupyörällä kierrettävissä. Lauhanvuoren kansallispuiston alueella on kolme kätköä ja jonkun matkan päässä Kauhanneva - Pohjankankaan kansallispuiston alueella pari lisää. Molemmissa kiertävät kansalliset polkupyöräreitit.

Link to comment

Yksi hyvä tapa on ottaa fillarit auton kyytiin ja hurauttaa jonnekkin missä on useampia kätköjä kohtuullisen lähellä toisiaan. Siitä auto vaan parkkiin ja fillarin selkään ja menoksi. Hauskoja reissuja, liikuntaa ja näkee paljon paremmin sikäläistä maisemaa kuin tuulilasin takaa. Itse olen rakentanut pyörääni GPS telineen jotta fillarointi ja kepsin lukeminen sujuu helpommin. Hyviä geopyöräilyreissuja on tällätavoin tullut tehtyä.

Tätä on tullut kokeiltua ja homma toimikin hienosti.

Gepsitelineen voi näppärästi värkätä halvasta pyöränlampusta, kuoren ylempi puolikas ja sisukset pois, vähän pehmustetta ja kumilenkkejä ja eikun menoksi...

garminteline30oe.th.jpggarminteline21wt.th.jpg garminteline19vb.th.jpg Teline Garmin eTrex-malleille

 

Mä olen väsännyt kuvien mukaisen telineen fillari käyttöön. Vanhan rikkimenneen fillarilampun kiinnitysosa & Biltemasta yleis kännykkä teline, kustannukset 5€.

Edited by mtlbiker
Link to comment

etrexautoteline38gl.th.jpg etrexautoteline28se.th.jpg etrexautoteline16dm.th.jpg

 

Alkuperäisteline tuulilasiin imukuppikiinnityksellä eTrex-sarjalle keskimmäisessä kuvassa oikealla: hinta Garminin sivuilla $31,80. Omatekoinen malli: GSM yleisteline 5€ + 1-2€ muistilapputeline jostain halpakaupasta.

Valmistin ko. yksilön Taikakeijulle, jonka Polosessa se toimii kuulemma oikein loistavasti. Jossain autossa missä on kovin vino/loiva tuulilasi tämä oma design saattaa olla liian pitkä, jotta sais GPS:n tarpeeksi pystyyn.

Edited by mtlbiker
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...