Jump to content

FIN: Mitä GPS-rautaa suositatte?


ExTechOp

Recommended Posts

Olen leikkinyt pikkasen Cthulhu0:n Magellan SportTrackillä, mutta nyt alkaisi olla aika hommata omaa. Voitteko suositella Suomeen sopivaa hyvää yleisvempainta joko Suomesta tai Suomen ulkopuolelta postimyynnitse, myös autoilu/pyöräilykäyttö olisi kivaa. Tekeekö elektronisella kompassilla yhtään mitään, kannattaako maksaa ekstraa? Mikä on tilanne karttasoftien kanssa, ovatko kaikki saatavilla olevat todellakin aivan /ceestä niin että karttakuvat heittävät kymmeniä metrejä todellisuudesta, eikä softa tue skandimerkkejä vai onko tämä vain joidenkin valmistajien ja mallien ongelma?

Link to comment

Minulla ei ole kokemusta muista kuin Magellan 315:stä, joten itse laitteista ei sen enempää.

 

Ainakin Magellanilla on eri telineet auto ja pyöräilykäyttöön. Itse laitteen runko on sama, mutta kiinnitys autoon (tuulilasiin) ja pyörään on toteutettu tietenkin eri kappaleilla, joita ei ilmeisesti saa mistään erillisinä, vaan on ostettava kaksi täydellistä telinettä.

 

Autokäytössä kannattaa huomata, että jos autossa on ilmastoinnin takia lämpösäteilyä leikkaava tuulilasi, se leikkaa tehokkaasti myös satelliittien signaaleja. Yhteys toimii jotenkin; GPS on käytännössä käynnistettävä auton ulkopuolella, ja muutenkin joutuu joskus ajamaan pitkiä matkoja ilman yhteyttä varsinkin, jos tie kulkee metsän keskellä. Eli jos ko. tilanteeseen varaudut, niin kannattaa harkita laitetta johon saa ulkoisen antennin.

 

Helsingissä Marinea Oy:llä (www.marinea.fi/kauppa/) on hyvät valikoimat. Kohtalaisen edullinen ja toimiva kauppa on GPS Warehouse (www.gpsw.co.uk). Jenkkien nettikauppoja en ole katsellut.

Link to comment

Alkuvuodesta täällä käyty keskustelu sivusi hieman tätä asiaa. Minullakaan ei ole kokemusta kuin yhdestä laitteesta, Garmin eTrex Venturesta, joka riittää minulle geokätköilykäyttöön, joten valitettavasti en osaa laiteominaisuuksiin kovasti ottaa kantaa. Skandeja Venture ei tue.

 

Yksi aika monipuolinen GPS-sivusto osto-oppaineen löytyy täältä.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Ottaako Garminin vai Magellanin...minusta se on ihan makuasia.Molemmilla on karttapohjamallit,magellanilla ehkä hieman edistyksellisemmät.

Se miten GPS näyttää sijainnin kartalla,riippuu aivan siitä miten hyvä signaali on.

Itse toivoisin että ainakin ajoneuvokäytössä olisi mahdollisuus erilliseen antenniin.Näitä ei kuitenkaan ole perinteisissä käsipaikantimissa,kai yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

Kannattaa ottaa laite joka tukee Waas/Egnos-satelliittien antamaa korjaussignaalia...tarkempi paikannus.

-Korian Cacher-

Link to comment

quote:
Kohtalaisen edullinen ja toimiva kauppa on GPS Warehouse ( http://www.gpsw.co.uk ). Jenkkien nettikauppoja en ole katsellut.

 

Mikä muuten on kuvio, voiko ulkomailta ylipäänsä järkevästi tilata GPS-rautaa, tuleeko eri maihin eri softia (ellipsejä, koordinaattijärjestelmiä yms.) vai onko laitteissa kaikkialla samat "kansainväliset" softat?

 

Arvatenkin on ihan turha odottaa saavansa ostaa mistään Suomen alueellisia karttoja ulkomailta tilattuun GPSr:iin?

 

Olen muuten juuri kirjeenvaihdossa Maanmittauslaitoksen kaverin kanssa, joka kertoo että isoin ongelma heidän karttojensa saamiseksi end usereille on GPS-laitteiden valmistajien USA-keskeisyys ja jähmeys. Ehdotin että jokin open source ratkaisu voisi olla huomattavasti toimivampi jatkossa jolloin ei oltaisi ikuisesti riippuvaisia jonkin valmistajan hyväntahtoisuudesta...

Link to comment

quote:
Originally posted by ExTechOp:

Tekeekö elektronisella kompassilla yhtään mitään, kannattaako maksaa ekstraa?


 

Garminin GPS 12XL:llä tein usein monta "lähestymistä", että muodostui tarkempi käsitys kätkön sijainnista. Varsinkin paikoissa, jossa joutuu mutkittelemaan edetessä. Uskoisin, että tähän voisi apu löytyä kompassista, mutta en ole kerennyt vielä Etrex Summitiani käytännössä kokeilla. Varmaankin auttaisi myös kärsivällinen harkinta vähän kauempana... icon_wink.gif

 

Mutta onhan noissa lähestymisissä semmoinen tekemisen meininki, joka voi tosin näyttää hassulta sivustakatsojan silmissä. Ja riippuuhan tuo kompassin käyttökelpoisuus sitten myös paikannuksen tarkkuudesta lähellä oltaessa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...