Jump to content

FIN: Kevät saapuu..


virtato

Recommended Posts

Kätköjen ja toivottavasti kätkijöiden määrä lisääntyy.

 

Onko kellään ideoita esim. ainoastaan pimeän aikaan löydettävissä olevista kätköistä.

 

Itselläni on pitkään pyörinyt mielessä esim. heijastimiin ja taskulamppuun liittyvä idea.

 

Gepsi antaisi ainoastaan lähtöpisteen, muuten joutuisi toimimaan lampun ja heijastimerkkien varassa.

 

Miltä kuulostaa...?

 

[This message was edited by Tahu Nuva on October 30, 2003 at 06:34 AM.]

Link to comment

quote:
Originally posted by virtato:

Onko kellään ideoita esim. ainoastaan pimeän aikaan löydettävissä olevista kätköistä.

 

Itselläni on pitkään pyörinyt mielessä esim. heijastimiin ja taskulamppuun liittyvä idea.

 

Gepsi antaisi ainoastaan lähtöpisteen, muuten joutuisi toimimaan lampun ja heijastimerkkien varassa.


 

Eikös tällainen toimi myös päivällä, heijastaahan ne heijastimet myös valoisalla. Ja voihan niitä heijastimia etsiä myös ilman lamppua, toki se on vaikeampaa siten. Mutta mitenkähän ne heijastimet säilyy maastossa? Ettei niitä vaan joku poimi sieltä pois?

 

70242_1300.gif

Link to comment

Itse olen miettinyt heijastavaa teippiä, joka on niin vaaleaa,että päivisin sitä olisi erittäin hankala nähdä esim. pajunoksien ympäri kiedottuna. Pimeässä tuo kuitenkin heijastuisi taskulampun valossa. Ja kun heijastinpisteet olisivat tarpeeksi kaukana toisistaan, olisi niiden seuraaminen sattumalta aika epätodennäköistä.

 

- All you need is a sick mind and a healthy body. -

Link to comment

Kuten sivulta http://www.geocities.com/metsasissit/toiminta.html ilmenee, olemme kokeilleet pimeäkätköjä. Myynnissä on erilaista rihkamaa, joissa on pieni nappiparisto ja valodiodi. Kun sellaisen asentaa puun kylkeen, valo näkyy kauas pimeällä. Sen sijaan laitetta, joka on hyvin pieni, on todella vaikea huomata valoisalla edes aivan läheltä. Näin etsimisen voi rajata vain pimeään aikaan. Ongelmanahan näissä laitteissa on, että ne eivät toimi yleensä kovin monta päivää ilman pariston vaihtoa, mutta ne sopivat hyvin tapahtumaan, jossa osallistujat etsivät kätköjä samana päivänä tai esim. samana viikonloppuna.

Link to comment

quote:
Originally posted by Divine:

Itse olen miettinyt heijastavaa teippiä, joka on niin vaaleaa,että päivisin sitä olisi erittäin hankala nähdä esim. pajunoksien ympäri kiedottuna.


 

Olen itsekin harkinnut pitkään pimeäkätköä, mutta kaikenkaikkiaan tuntuu kumminkin siltä että sen ylläpito on varsin työlästä tavallisempiin kätköihin verrattuna. Vaikka tarranauha säilyisikin, saattaa kaydä helposti niin, että metsää harvennetaan ja oksa johon tarra on kiinnitettu, katoaa. Toinen ongelma voi olla tarranauhan liiman pitävyys, kestääkö se sateet ja auringon pahteet?

Itse päädyin joskus siihen, että jos laitan tuollaisen kätkön, niin teen sen johonkin rantakoivikkoon. Koivikkoon siksi, että valkoinen nauha sulautuu hyvin koivun runkoon. Kiinnitykseen ajattelin käyttää niittaajaa. Ja rantakoivikkoon siksi, että rantametsiä ei kaadeta, ellei paikalle rakenneta kesämökkiä. Mutta sitten tuli taas mieleen, että mitäköhän metsänomistaja mahtaisi tykätä noista niitatuista tarran pätkistä puissaan...?

 

70242_1300.gif

Link to comment

Kyllä tuollaiset viritykset vaativat maanomistajan lupaa. Pitäisi olla melko hyvä tuttu/oma palsta, jokamiehenoikeuksiin ei ainakaan kuulu pystyssä oleviin puihin kajoaminen. Perinteisen kätkönkin laittaminen luvatta toisten maalle lie periaatteessa kiellettyä icon_rolleyes.gif

Älkäämme herättäkö negatiivista huomiota! Kertaluontoisena esim. kokoontumisen yhteydessä hommaa voisi tietysti kokeilla kunhan kaikki hilputtimet puretaan tapahtuman jälkeen. Puun sisään kasvanut muovinaru ei taatusti ilahduta paperintekijöitä.

 

-Errare humanum ets.-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...