Jump to content

FIN:Medianäkyvyyttä


kalman

Recommended Posts

Aamulehdessä oli juttu vuosi sitten, Satakunnan Kansassa ja Lempäälän-Vesilahden sanomissa tänä keväänä. Itselläni on kirjoitettuna melkein valmis juttu joka kaipaa vielä pientä hiomista ja kuvamateriaalia. Aion tarjota sitä hieman eri versioina ainakin Valkeakosken Sanomille, Akaan Seutuun, Sydän-Hämeen Lehteen, Hämeen Sanomiin sekä mahdollisesti muutamiin muihin hämäläisiin lehtiin. Ajattelin myös tarjota juttua Aamulehteen, onhan edellisestä artikkelista kohta vuosi aikaa.

 

70242_1300.gif

Link to comment

Savon Sanomatkin innostui geokätkennästä mutta haluaisivat että joku toinen geokätkijä vaikkapa lavastetusti etsisi Kuopioon kätketyn geokätkön. Olisikohan kenelläkään asiaa Kuopion suuntaan kesällä ?

 

Kuopiossa on vasta yksi mikrokätkö. Kun harrastus saa lisää julkisuutta niin Kuopionkin kaltaisessa yliopistokaupungissa kiinnostus varmasti heräisi.

Link to comment

Tänä kesänä on tullut ahkereoitua noiden lehtijuttujen kanssa ja nimi on mainittu Joroisten Lehdessä, Warkauden lehdessä ja Etelä-Suomen Sanomissa. ESS innostui asiasta niin että julkaisi harrastuksesta lähes 2 sivun jutun jossa 1. sivulla oli sivunkokoinen värikuva Sitruuna-geokätkijästä etsimässä omaa geokätköään. Hieman juttuun tuli painovirheitä mutta sellaista se on kun juttuja ei anneta luettavaksi etukäteen.

Link to comment

Erään general-foorumin kirjoituksen myötä innostuin laatimaan tännekin hieman ideoita, joita lehtijutuissa kannattaisi mainita, olipa niissä sitten itse tekijänä tai haastateltavana.

 

Geokätköily on Suomessa verrattain tuore ja pienten piirien harrastus, joten emme ole saaneet kovinkaan paljon harmeja aikaan, ja tuskin mikään ihmisryhmä on ensimmäiseksi meitä kätköilijöitä syyttämässä esim. luonnon tärvelystä. Toisin on esim. Yhdysvalloissa, jossa on Leave No Trace -tyyppisiä, lähes militantteja järjestöjä, joiden mielestä kätköt ovat roskia, kätköilijät potkivat sammaleet irti kallioista ja muutenkin sotkevat sekä tärvelevät luontoa. Myös osavaltioiden puisto-osastojen kanssa on ollut kinaa, ja onpa geokätköily kiellettykin kokonaisten osavaltioiden puisto-osastojen alaisissa puistoissa.

 

Tämä on luonnollinen seuraus siitä, että kun jokin harrastajaryhmä kasvaa tarpeeksi suureksi, kokevat jotkut muut heidän astuvan varpailleen. Porukan kasvaessa mukaan tulee usein valitettavasti myös sellaisia yksilöitä, joita simppeleidenkään perusohjesääntöjen noudattaminen ei kiinnosta, mikä johtaa turhiin yleistyksiin, jos ongelmia syntyy.

 

Eli kun tästä harrastuksesta puhuu medialle (tai kenelle maallikolle tahansa), kannattaa aina korostaa kätköilyn positiivisia puolia, kuten

  • toiminnan sopivuutta koko perheelle

  • liikuntaa

  • luonnonläheisyyttä

  • siivousideologiaa (cache in - trash out (CITO))
Jos haastatteluun sisältyy kätkön etsiminen, kannattaa ottaa selville, onko kätkö sen arvoinen, että sitä kannattaa mainostaa oikein lehdessä. Luonnonkauniilta paikalta löydetty hyväsisältöinen kätkö antaa taatusti paremman kuvan harrastuksesta kuin betonitalojen kupeesta löytyvä urbaani mikrokätkö, jossa on sisällä märkä paperisuikale lokikirjana ja 10 pennin kolikko aarteena. Itse varmistin Hämeen Sanomien haastattelussa etukäteen kätkön aiemmin löytäneeltä Martilta emailitse, että sopiiko se lehtijutun tekoon (kiitos, muutenicon_smile.gif). En tietenkään kysynyt etukäteen kätkön sijaintia, sillä mielestäni juttu on autenttisempi, kun kätköä etsitään oikeasti.

 

Jos taas jutun tekoon kuuluu kätkön piilottaminen, kuten Jyrki&Sarin mainiossa Pori Deltassa tai samaa ideaa matkimassani Teponlinnan kätkössä, on hyvä käydä tsekkaamassa kätköseutu etukäteen, jotta tietää millainen paikka on kyseessä, onko se yksityisaluetta tms. ja ylipäätään sopiva geokätkölle. En tosin toiminut itse aivan esimerkillisesti, sillä en ollut käynyt tuolla hauholaisella linnavuorella aiemmin. Olin kuitenkin lukenut paikasta eräästä kirjasta, ja tiesin sen olevan suojeltu muinaisjäännös monien muiden kätköjä sisältävien linnavuorien tavoin, joten oletin sinnekin sopivan kätkön hyvin, ja näinhän se sitten olikin.icon_smile.gif

 

Parempi kuin pelkästään saarnata CITO:sta, on haastattelun yhteydessä todella kerätä löytämäänsä roskaa pois. Kannattaa pitää vaikka muovipussia mukana ja antaa toimittajallekin yksi. Itse en mielestäni korostanut tätä puolta tarpeeksi omassa haastattelussani, vaikka roskaa kätköilymatkoillani yleensä keräänkin, mutta toisaalta paikat joissa toimittajan kanssa olimme, olivat hyvin siistejä.

 

Tällä kaikella en todellakaan tarkoita, että jokaisen geokätköilyjutun pitäisi noudattaa samaa kaavaa, ja että kaikkien juttujen tulisi olla tylsän samanlaisia. Jos kuitenkin nämä asiat korostuvat eri tavoin harrastuksen ollessa julkisuudessa, voimme ehkä ennaltaehkäistä maanomistajien tai muiden mahdollisia negatiivisia reaktioita.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Samaa mieltä, positiivisia asioita täytyy painottaa ja ne täytyy miettiä etukäteen. Toimittajat rakastavat kysymyksiä kuten "voiko tähän jäädä koukkuun". Vastaus: mä olen aivan koukussa ja työkin/opiskelu kärsii icon_wink.gif pääsee varmasti lehteen.

 

Yksi harhakäsitys tämä toiminnan muodosta on että kun tätä nimitetään moderniksi aarteenetsinnäksi niin kuitenkin se aarre sinänsä ei ole tässä se juju vaan sen löytäminen. Tottahan artikkelista saa populistisemman kun on kuvia hienosta aarteesta mutta kyllä kannattaa painottaa että aarteen esineisiin liittyy monesti enemmän ideaa kuin arvoa.

 

Joroisten lehden toimittaja kuvasi geokätköilyä (huomaa oikean termin käyttö) kertomalla että "Nykyaikaiset "I was here"-graffitit naputellaan nettiin". Mikä on loistava kuvaus.

 

Lehtiartikkelia tehdessä kannattaa ottaa mukaan jutuntekoon useampi geokätkijä, tulee enemmän ideoita ja kokemuksia joista hyvä toimittaja osaa jalostaa hyvän jutun.

Link to comment

quote:

Yksi harhakäsitys tämä toiminnan muodosta on että kun tätä nimitetään moderniksi aarteenetsinnäksi niin kuitenkin se aarre sinänsä ei ole tässä se juju vaan sen löytäminen.


 

Mielestäni tuo on korostamisen arvoinen seikka. Vaikka silloin tällöin vaihtelenkin aarteita, ehdottomasti upeinta hommassa on se silmänräpäys, kun ei ole vielä nähnyt itse rasiaa, mutta hoksaa, että tuolla se on.

Link to comment

Tervehdys!

 

Meidän olisi tarkoitus tavata median edustaja to 14.8. klo 16 täällä Espoossa ja meistä olisi mukavaa, jos jotkut muutkin harrastajakollegat tulisivat mukaan esittelemään harrastusta. Kyseinen media on siis Länsiväylä-lehti, joka jaetaan ilmaiseksi kaikkiin talouksiin Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella, pari kertaa viikossa. Ilmoitelkaapas meille, jos pääsette tulemaan, niin laitamme tarkemmat tiedot.

 

t. Sari ja Jyrki

sari_ja_jyrkiOTATÄMÄTÄSTÄPOIS@saunalahti.fi

Link to comment

Tervehdys

Maanantaina 11.8 tapaan Seepran (Kouvolan Sanomien,Etelä-Saimaan,Lpr ja Kymen Sanomien,Kotka viikkoliite) toimittajan ja tarkoituksena laatia kaksiosainen juttu GPS-tekniikasta ja itse Geokätkennästä.

Toivottavasti tämä auttaa saamaan uusia harrastajia tänne Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueelle...

 

Terv. -Korian Cacher-

Link to comment

quote:
Originally posted by Jyrki&Sari:

Tervehdys!

 

Meidän olisi tarkoitus tavata median edustaja to 14.8. klo 16 täällä Espoossa ja meistä olisi mukavaa, jos jotkut muutkin harrastajakollegat tulisivat mukaan esittelemään harrastusta. Kyseinen media on siis http://www.lansivayla.fi/lansivayla/newsarea.php?subpage=main&area=newsarea, joka jaetaan ilmaiseksi kaikkiin talouksiin Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella, pari kertaa viikossa. Ilmoitelkaapas meille, jos pääsette tulemaan, niin laitamme tarkemmat tiedot.

 

t. Sari ja Jyrki

sari_ja_jyrkiOTATÄMÄTÄSTÄPOIS@saunalahti.fi


 

Yhden ilmoittautumisen olemme jo saaneet mukaan lehtijutun tekoon, hienoa! Katsokaapas muutkin vielä kalentereitanne, jos teille sopisi!

Link to comment

quote:
Maanantaina 11.8 tapaan Seepran (Kouvolan Sanomien,Etelä-Saimaan,Lpr ja Kymen Sanomien,Kotka viikkoliite) toimittajan

 

quote:
ensi viikonvaihteessa (16. - 17.8.) olisi tarkoitus perehdyttää Jämsässä ilmestyvän Koilis-Hämeen toimittajaa aiheeseen.

 

quote:
Meidän olisi tarkoitus tavata median edustaja to 14.8. klo 16 täällä Espoossa

 

Loistavaa !

Tämä harrastus tuntuu todellakin saavan palstatilaa ja sitä myöten uusia harrastajia.

 

Yrittäkäähän saada lehdiltä valmis juttu esim. pdf-muodossa jonka sitten voisi sijoittaa johonkin kotisivulle ja edelleen linkkinä www.geocaching.com news-osioon.

Link to comment

quote:
Originally posted by kalman:

Ei ne maileja lueskele, soita sinne toimitukseen ja kerro harrastuksen mahdollisista matkailullisita vaikutuksista ja johan kiinnostuvat.


 

Voi olla, että eivät jossakin lehdessä lue niitä meilejä, mutta meillä on tärpännyt ainakin meilin perusteella 3 kertaa. Ollaan myös laitettu suorat linkit muutamille oleellisille sivuille, että voivat etukäteen tutustua hommaan. Jos esim. paikkakunnalla on jo kätkö, sitä voi mainostaa toimittajalle.

 

Tsemppiä vain, kyllä niitä yhteydenottoja tulee.

Link to comment

Länsiväylässä olleen jutun perusteella meihin otti yhteyttä toinen toimittaja, joka on tekemässä geokätkennästä juttua Sunnuntaisuomalaiseen.

 

Kyseisen lehden sivuilta poimittua: "Sunnuntaisuomalainen on viiden maakuntalehden yhteinen sunnuntaisivusto. Keskisuomalaisen lisäksi sivut julkaistaan Ilkkassa, Karjalaisessa, Pohjalaisessa ja Savon Sanomissa."

 

Menemme etsimään toimittajan kanssa yhden Helsingin moniosaisen kätkön huomenna. Vielä ei ole tarkkaa tietoa, minkä sunnuntain lehteen juttu tulee, mutta kun se selviää, laitamme tietoa tänne.

 

Sari ja Jyrki

Link to comment

Jonkin sortin medianäkyvyyttä tämäkin:

Turun kirjasto tarjoaa asiakaskunnalle vitriiniä, jossa voi pitää näyttelyn haluamastaan aiheesta -kaikenlaisia postimerkkeilijöitä ja maalareita onkin näkynyt.

Olen ajatellut pitää pikku näyttelyn geoaiheestamme.

Mallit tyypillisistä mikro- ja peruskätköistä, muutama väriprintti tyypillisestä alueen kätkösivusta, kuvia kepseistä jne.

Vitriini on pääoven tuntumassa ja käyhän kirjastossa paljon ja monenlaista sakkia. Ja yksikin asialle pelastettu sielu olisi sen väärti, vai mitä? :-)

Link to comment

quote:
Originally posted by Sitruuna:

Jonkin sortin medianäkyvyyttä tämäkin:

Turun kirjasto tarjoaa asiakaskunnalle vitriiniä, jossa voi pitää näyttelyn haluamastaan aiheesta -kaikenlaisia postimerkkeilijöitä ja maalareita onkin näkynyt.

Olen ajatellut pitää pikku näyttelyn geoaiheestamme.

Mallit tyypillisistä mikro- ja peruskätköistä, muutama väriprintti tyypillisestä alueen kätkösivusta, kuvia kepseistä jne.

Vitriini on pääoven tuntumassa ja käyhän kirjastossa paljon ja monenlaista sakkia. Ja yksikin asialle pelastettu sielu olisi sen väärti, vai mitä? :-)


 

Oikein tuore ajatus! Kiva kun olet huomannut tuollaisen mahdollisuuden! Ota meille tänne foorumiinkin kuvia kun näyttely on paikallaan!

 

t. Sari

Link to comment

quote:
Originally posted by Sitruuna:

Jonkin sortin medianäkyvyyttä tämäkin


Tuohan kuulostaa hyvältä tavalta näkyä!

 

Näin myös juuri Korian Cacherin jutun Seeprassa, kiva sekin.

 

Tuli vielä näistä lehtijutuista mieleen: Kannattaisikohan painottaa toimittajille, että vaikka toimintamme onkin 'aarteenetsintää', kuten moni lehti asiaa kuvaa, ei kätköjä ole silti koskaan haudattu maahan? Hautaaminenhan (siis lapiolla kaivaminen) on tässä toiminnassa kiellettyä ilmaan maanomistajan lupaa, eikä sitä muutenkaan oikein - ymmärrettävistä syistä - suosita. Jotkut lehtijuttujen lukijat saattavat kuitenkin ymmärtää tämän 'aarteenetsinnän' juuri haudattujen aarteiden etsimiseksi, ja väärinkäsityksiä esim. toiminnan vahingollisuudesta luonnolle saattaa syntyä.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

quote:
Originally posted by Divine:

Kannattaisikohan painottaa toimittajille, että vaikka toimintamme onkin 'aarteenetsintää', kuten moni lehti asiaa kuvaa, ei kätköjä ole silti koskaan haudattu maahan? Hautaaminenhan (siis lapiolla kaivaminen) on tässä toiminnassa kiellettyä ilmaan maanomistajan lupaa, eikä sitä muutenkaan oikein - ymmärrettävistä syistä - suosita. Jotkut lehtijuttujen lukijat saattavat kuitenkin ymmärtää tämän 'aarteenetsinnän' juuri haudattujen aarteiden etsimiseksi, ja väärinkäsityksiä esim. toiminnan vahingollisuudesta luonnolle saattaa syntyä.

-


 

Meillä oli juuri eilen toimittajien kanssa puhetta asiasta, että säännöt kieltävät suuret kaivuuoperaatiot eikä näin ollen perinteisiä aarrearkkukätköjä oikein helposti saa tehtyä, ellei sitten omalle maalle icon_smile.gif

 

Ja muuten, toimittajat tekevät jutut tavallaan ja kuvaajat kuvaavat kuten parhaaksi näkevät eli vaikka kätkijöiden puolesta toiveita esitetään ja asioita selvennetään juttua tehtäessä, silti painotuotteessa saattaa korostuksen saada jokin muu asia kuin se toivottu.

 

t. Sari

Link to comment

quote:
Originally posted by Jyrki&Sari:

Ja muuten, toimittajat tekevät jutut tavallaan ja kuvaajat kuvaavat kuten parhaaksi näkevät eli vaikka kätkijöiden puolesta toiveita esitetään ja asioita selvennetään juttua tehtäessä, silti painotuotteessa saattaa korostuksen saada jokin muu asia kuin se toivottu.


Aivan. Itse sain onneksi mielestäni yllättävänkin paljon sanavaltaa Hämeen Sanomien juttuun, jossa olin päähenkilönä. Harmi, etten ollut miettinyt ihan kaikenlaisia aspekteja valmiiksi ennen haastattelutilannetta.

 

Siksikin tuon kaivuukiellon (ja aikaisemmin positiivisien asioiden korostamisen) olen ottanut esille, jotta tämä harrastus suurelle yleisölle näyttäytyessään ei herättäisi negatiivisia mielikuvia. Ööhh...kaipa käsitykseni ihmiskunnasta on turhan kyyninen.icon_redface.gif Joka tapauksessa geokätköilyn ollessa vielä näinkin tuore ja tuntematon harrastus maassamme, on meillä jo muutaman kätkön löytäneillä ainutlaatuinen mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisen ensivaikutelman muut tästä saavat. Muiden maiden kokemuksistakin voi aina ottaa oppia.

 

Ainakin ne lehti- ja radiojutut joihin olen törmännyt, ovat olleet kyllä mukavaa nähtävää ja kuultavaa.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

quote:
Originally posted by Divine:

Ainakin ne lehti- ja radiojutut joihin olen törmännyt, ovat olleet kyllä mukavaa nähtävää ja kuultavaa.

-


 

Eiköhän kaikissa jutuissa perusasetelma ole positiivinen, mutta aina on mahdollista, että jokin yksityiskohta, joka on lehdessä vastoin kätköilijän aatoksia, saa ainakin kätköilijäporukalle pahan mielen, niin että harmittaa. Toisaalta, jos kovin kriittisestä asiasta ei ole kyse, eiköhän harhat suoristu, kun harrastukseen lähtee mukaan icon_wink.gif

 

Sari

Link to comment

quote:
Eiköhän kaikissa jutuissa perusasetelma ole positiivinen, mutta aina on mahdollista, että jokin yksityiskohta, joka on lehdessä vastoin kätköilijän aatoksia, saa ainakin kätköilijäporukalle pahan mielen, niin että harmittaa.

 

Samaa mieltä, ei juttua voi kontrolloida ellei sitä kirjoita itse. Hyvä tapahan on antaa raakaa valmiiksikirjoitettua materiaalia aiheesta, tällöin ainakin luvut ja osoitteet tulevat oikein.

 

Sitruunan näyttely on hyvä idea, ainakin voi esittää harrastuksen niin kuin sen itse näkee/kokee.

 

Minä olen työpaikalla saanut geokätköilijä-leiman ja sitä on moni työkaveri ehdottamassa paikkaa geokätkölle.

Link to comment

quote:
Originally posted by kalman:

Minä olen työpaikalla saanut geokätköilijä-leiman ja sitä on moni työkaveri ehdottamassa paikkaa geokätkölle.


 

Kuten myös, työkaverit kyselevät aktiivisen säännöllisesti että "missäs puskassa te nyt olitte tetsaamassa", vaikka ovat kyllä kuulleet erilaisista kätköistä icon_rolleyes.gif

 

Sari

Link to comment

Koillis-Hämeen toimittaja oli seuraamassa, kun uusi, potentiaalinen kätköilijä (isä ja tytär) etsi eilen (30.8.) Vororotin kätkön. Olin itse mukana opastamassa homman saloihin, mutta päähenkilöt suorittivat etsinnän itsenäisesti. Jutun pitäisi oleman lehdessä 1.9. ja on mahdollista, että se on nähtävillä päivän pari myös nettiversiossa (http://kh.sps.fi/), joka on luettavissa samoilla käyttäjätunnuksilla kuin esim Iltalehti.

Link to comment

Aika eksoottiselta vaikuttaa tuo GPS-drawing:

 

quote:
Ideana on siis saada mahdollisimman tarkka piirros halutusta aiheesta kulkemalla GPS-navigaattorin kanssa. Helpointa on tietenkin möyriä aakeella laakeella pelloilla, mutta tosimiehet/naiset GPS-piirtävät käyttäen hyväkseen olemassa olevaa katuverkostoa. Yllä oleva fantti on hyvä esimerkki tästä tyylistä. Lisää GPS-piirtämisestä löytyy aiheeseen vihkiytyneeltä GPSdrawing.com-saitilta.

 


Link to comment

quote:
Originally posted by kalman:

Koillis-Hämeen nettisivuilla on vain kuva pari kahdesta geokätkijästä mutta ei mitään tekstiä... Löytyi Päivästä Päivään-osiosta.


Ja se kuvakin on peilikuva :-)

Lehdessä on kuulemma juttuakin, muuta saanen sen käsiini vasta muutaman päivän kuluttua.

Link to comment

Hieno juttu, lueskelen sitä paraikaa Savon Sanomista, sääli ettei Savon Sanomat kiinnostunut tekemään juttua geokätkennästä Savolaisesta näkökulmasta, taloudelliset realiteetit tai jotain, toisaalta kyllä tämäkin juttu varmasti innostaa Kuopiolaisia geokätköilemään,

 

Tästäkin tuli sitten Geokätkentä-juttu, oliko se teidän valinta, muistan teidän puoltaneen geokätköilyä ?

 

Bookcrossing on tapetilla ensi viikolla, lauantaina Ajankohtaisessa Kakkosessa ja lauantaina Verkkoyhteys-ohjelmassa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...