Jump to content

FIN: Ehdotuksia uusiksi kätköpaikoiksi


Captain Morgan

Recommended Posts

Olin juhannusaaton vietossa Perniössä, Teijon ulkoilualueella. Ehdottomasti kätkön -tai useammankin- arvoinen paikka! Alueella lienee myös muuta kätkötettävää, mm. ruukkialueita. Lisätietoa Teijon matkailualue.

Minäkin käväisin Teijon kartanon alapuolella kokkoa katsomassa :D ja Matildassa pulloja väistelemässä :D.

Matildan merenrannassa on muuten ollut kätkö, mutta se on ilmeisesti kadonnut ja arkistoitu. En ole ainakaan vielä yrittänyt etsiä sitä kun kokeneemmatkaan kätköilijät eivät ole löytäneet.

Yritän varmaan jossain vaiheessa tehdä kätköjä tuonne Teijon retkeilyalueen suunnallekin. Haluan vain ensin nähdä enemmän muiden tekemiä kätköjä kuin tähän mennessä nähdyt kahdeksan... Jahka tästä pääsee kesälomalle (eli just nyt :D), niin ehkä olisi hiukan enemmän aikaa kätköilylle. Vähän on jarrutellut sekin kun Salon seudulla on niin vähän kätköjä, että väkisinkin joutuu ajelemaan aika pitkiä matkoja pelkästään kätköilyn takia.

Laitanpas tuohon vielä linkin kivaan Salon seudun karttaan. Ja Teijon retkeilyalueen opastuskeskus on suunnilleen tässä.

Link to comment

Ajateltiin tuossa ajellessamme, että lapsiperheille hyviä kätköjä olisivat pysähdyspaikka/huoltoasemakätköt. Eli kätkö mukavimmalle oman paikkakunnan pääreitin varrella sijaitsevalle huoltoasemalle tai kahvilan tai ravintolan lähettyville. Pysähtymistarpeet pikkuihmisten kanssa tulevat yllättäen ja joskus erittäin usein, ja olisi kiva, jos pysähtymiseen voisi liittää myös pienen etsintäsession. Vierailla teillä ei aina hoksaa, mikä on kiva pysähdyspaikka.

Onko ihan tyhmä ehdotus?

Ä@TeamEimi

Link to comment
Ajateltiin tuossa ajellessamme, että lapsiperheille hyviä kätköjä olisivat pysähdyspaikka/huoltoasemakätköt. Eli kätkö mukavimmalle oman paikkakunnan pääreitin varrella sijaitsevalle huoltoasemalle tai kahvilan tai ravintolan lähettyville. Pysähtymistarpeet pikkuihmisten kanssa tulevat yllättäen ja joskus erittäin usein, ja olisi kiva, jos pysähtymiseen voisi liittää myös pienen etsintäsession. Vierailla teillä ei aina hoksaa, mikä on kiva pysähdyspaikka.

Onko ihan tyhmä ehdotus?

Ä@TeamEimi

Ei todellakaan, mulla on tuo ollut mielessä jo pitkään ja itse asiassa olen jo valmistellut miltei valmiiksi asti "breeder-cache" tyyppistä kätköä, jossa sijoitan Lempäälän Pirkanhovin luo helpohkon peruskätkön ja jonka saa siis logata löydöksi vasta kun on itse tehnyt uuden helpohkon peruskätkön jollekin lapsiystävälliselle levähdyspaikalle.

 

Hassua että otit asian esille juuri nyt - vaan taitaapa lapsiperheillä olla samoja ajatuksia kätköilyssä :D

Edited by Captain Morgan
Link to comment
Ajateltiin tuossa ajellessamme, että lapsiperheille hyviä kätköjä olisivat pysähdyspaikka/huoltoasemakätköt. ....

Onko ihan tyhmä ehdotus?

Mielestäni varsin fiksu ajatus. :D

Aloitin reilu vuosi sitten XXX aka have a break -sarjan ja tuolla nimitysmenettelyllä on muistaakseni nimetty jo ainakin 5 kätköä. Terve tuloa jatkamaan sarjaa. Porukan ensimmisestä ( http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...45-e1fc6e41eac7 ) oli muuten pari viikoa sitten pieni jutunpätkäkin Koillis-Hämeessä. Kätkön nimeä ei mainittu, mutta kuvauksen ja rasian kuvan perusteella paikansin toimittajan sijainnin.

Link to comment

Hienoa, että huoltoasemakätköjä on suunnitteilla ja tekeillä! Innolla odotamme.

 

OT: Olimme kylässä Koillis-Hämeen toimittajan luona ja annoimme tietoa harrastuksesta ja vinkkiä alueen kätköistä. Hienoa, että juttu tuli lehteen! En ole sitä itse nähnyt, kun asumme täällä Tampereen länsipuolella.

Link to comment
Jos joku liikkuu Kuusankosken suunnalla ja haluaa tehdä webbikamerakätkön, niin tässä on erittäin hyvä webbikamera:

 

http://213.28.44.184/view/view.shtml

Tuo Kuusaan kamera onkin naapurissa...Voisin vaikka ottaa tästä itselleni projektin....

Käynpä paikanpäällä tutustumassa.

Se on sitten tehty tänään 20.7.2004

Odottaa vielä hyväksymistä.

Ko kamera on Live-kamera...Kuvan otto on hieman monimutkaisempaa mutta

ohje on kätkökuvauksessa....

 

...vielä on kesää jäljellä :blink:

Link to comment

Moi!

 

Alan heitellä tänne pikku hiljaa ehdotuksia uusiksi kätköpaikoiksi ympäri Pirkanmaata ja Kanta-Hämettä. Ne ovat paikkoja joita minulla on itselläni ollut mielessä, mutta jotka olen nyt itse "hylännyt" kun olen jo päättänyt 50 kätkön myötä hiljentää vauhtia reippaasti...

 

Eli tässä sitten ensimmäinen:

 

Valkeakoski, Vallonjärven-Heikkilänmetsän luontopolku.

Mukava paikka, vanhaa, melkein ikimetsää ja hyvä

lintujärvi jonka rannalla katettu lintutorni. Pitkospuita ja

kävelysilta joka ylittää joen lintutornilta vanhaan metsään mennessä.

 

Lisätietoja: http://www.vlk.fi/TEKNINEN/Puistot/Vallonjarvi.htm

Edited by Captain Morgan
Link to comment

Vääräjoen kanjoni Parkanon ja Ikaalisten välillä

 

Upea, paikoin kanjonimaisessa metsämaisemassa mutkitteleva joki,

jonka rannoilla useita levähdyspaikkoja. Itse suunnittelin sinne

kahta kätköä, toinen vaikeampi jonnekkin kanjonin jyrkimpään

rinteeseen (kanjoni on syntynyt soramaastoon, rinteissä kasvaa

vanhaa metsää) ja toinen helpompi sitten toiselle puolen jokea

jonkin levähdyspaikan kupeeseen.

Link to comment
Saariston rengastie:

 

http://www.saaristo.org/fi/index.htm

 

Matkan varrelta löytyy upeita merimaisemia, vanhoja kirkkoja, ties mitä muita nähtävyyksiä ja kaikki tarvittavat matkailupalvelut autoilijalle, pyöräilijälle ja veneilijälle.

Joo, paljon kätköjä Rengastien varteen mielellään ennen ensi heinäkuuta, kiitos! :huh:

Siellä on hiukan huonot nuo huoltoyhteydet... Kesällä jonoja lautoilla, kelirikko, myrskyt jne. Johan siellä yksi kätkö on, mutta senkään tilasta ei ole tietoa :huh:

Link to comment
Saariston rengastie:

 

http://www.saaristo.org/fi/index.htm

 

Matkan varrelta löytyy upeita merimaisemia, vanhoja kirkkoja, ties mitä muita nähtävyyksiä ja kaikki tarvittavat matkailupalvelut autoilijalle, pyöräilijälle ja veneilijälle.

Joo, paljon kätköjä Rengastien varteen mielellään ennen ensi heinäkuuta, kiitos! :huh:

Siellä on hiukan huonot nuo huoltoyhteydet... Kesällä jonoja lautoilla, kelirikko, myrskyt jne. Johan siellä yksi kätkö on, mutta senkään tilasta ei ole tietoa :lol:

Lossijonoja esiintyy vain keskikesän viikonloppuina. Kelirikkoajat ovat nykyisin huomattavasti lyhyempiä kuin ennen vanhaan, useimpina vuosina ei ole minkäänlaista katkosta lautta- ja yhteysalusliikenteessä.

Link to comment
Mitä olette mieltä, poistanko tästä säikeestä sittemmin kätkötetyt kohteet ja muut keskustelut, niin että tähän jää vain lista ehdotetuista uusista kätköttämättömistä kohteista?

Että ottia tuota ihan kokonaan poistaa pois vallan bittien taivaaseen? Ettei siirtää toiseen säikeeseen? Ei minusta, koska täällä käydään varsin hedelmällistä keskustelua ehdotettujen paikkojen kelpoisuudesta.

Link to comment

Turun seitsemän kukkulaa. Nehän ovat Aninkaistenmäki, Kakolanmäki, Kerttulinmäki, Puolalanmäki, Ryssänmäki eli Yliopistonmäki, Samppalinnanmäki ja Vartiovuorenmäki.

 

Kätköjä on jo kolmella kukkulalla, Arachnophobia sijaitsee Samppalinnanmäellä, Vartiovuori eh, Vartiovuorenmäellä ja Yliopistonmäki, niin, Yliopiston, eli Ryssänmäellä.

 

Kakolanmäellä on vankila ja koko kukkulan laki taitaa olla vankila-aluetta, jolla liikkuminen on kielletty, mutta vankila on muuttamassa pois vuonna 2006, jolloin mäki vapautuu kaupunkilaisten ja kätköilijöiden käyttöön.

 

Mainittakoon myös, että minun Garmin 48:n mielestä Turku sijaitsee Kerttulinmäellä. Find city-toiminnolla kun lähtee katsomaan paikkaa, niin se sijaitsee Kerttulin koulun pihalla. Ja jatkanpa vielä, että samaisen laitteen mukaan Tampere sijaitsee Viinikankadun, Salhojankadun ja Kalevantien muodostamassa kolmiossa.

Link to comment

Mietin tuossa, että olisiko kukaan kiinnostunut ilmoittelemaan paikkoja, joihin ollaan jo suunnittelemassa kätköjä? Itse olen esimerkiksi suunnitellut jo pidempään kätköä Helsingin Haltialan kartanon alueelle, mutta en ole pystynyt sitä vielä toteuttamaan 'väärästä' vuodenajasta johtuen. Nyt huomasin, että theorava on tehnyt jo pari kätköä Haltialan alueelle ja minulle iski pieni 'paniikki' kätköpaikan menetyksen suhteen. Asia hoitui kuitenkin helposti, kun ilmoitin theoravalle aikeistani - ei siinä mitään. Saan "pitää" Haltialan kartanon itselläni, ellei nyt sitten joku muu ole jo sinne purkkia viemässä :huh:

 

Pointtini oli siis, että olisi kiva tietää, mihin eri kätköilijät ovat suunnittelemassa kätköjään. Ehkä sillä vältyttäisiin mahdollisilta päällekkäisyyksiltä? Ja ei kai se mitenkään spoilaa uutta kätköä, jos mainitsee sen tulevasta sijaintipaikasta? Vai? :lol:

Link to comment

Pointtini oli siis, että olisi kiva tietää, mihin eri kätköilijät ovat suunnittelemassa kätköjään.

Ihan samaa mieltä !! Jonkinlainen 'varaussysteemi' saattaisi säästää energiaa. Mielestäni parhaat kätköt vaativat ainakin tämmöiseltä osa-aika harrastajalta paljon miettimistä ja useita visiittejä paikanpäälle. Kaikissa kunnon kätköissä on joku juju eikös vaan.

Ainakin minulle olisi melkoinen isku jos kaiken suunnittelun jälkeen hyväksyjä ilmoittaisikin hyväksyneensä juuri samalle paikalle kätkön jonka takia omaani ei voida hyväksyä vaan saan alkaa suunnitella koordinaatteja ja ohjeita uudelleen.

Simppelin purkin vieminenhän on toki toinen juttu ja onnistuu helpommin.

Link to comment
Jupillille lievänä off topicina: huomasitkos, että laitoin sinulle foorumin sisällä privaviestin asiasta? Olit suunnitellut Pyhä-häkin kätköittämistä ja meillä on ollut vähän samat suunnitelmat... Yhteistyötä?  :huh:

 

avec

Taas joudun tunnustamaan etten ole näiden foorumien experttikäyttäjä enkä siten edes tiedä mistä moisen viestin löydän. Neuvoppa tai voisitko pls laittaa vaikkapa sähköpostilla, yhteistyöstä voisin olla kiinnostunut kyllä, aikani toki on rajallinen kun työt jo taas alkaa painostaa ja en ole ehtinyt Pyhä-Häkkiinkään riittävästi vielä panostaa. Paikka on UPEA ja sinne pitäisi rakentaa kunnollinen kokopäiväkätkö !!!

Yhteistyötä ?? KYLLÄ !!

Link to comment

Moi

 

Olikos se "Tähdet kertovat komisario Palmu" elokuva, jossa Helsingin Kaivopuiston Haaksirikkoiset patsaalta tuleva uhri havaitsi murhan Katajanokalla?

Tämähän suorastaan vaatii multikätköä.

Jossain vaiheessa tehtiin oikein suuren maailman malliin kiertokäyntejä eri Palmujen kuvauspaikoilla. Pitänee jättää asia muhimaan...

Link to comment

Vääräjoen kanjoni Parkanon ja Ikaalisten välillä

 

Upea, paikoin kanjonimaisessa metsämaisemassa mutkitteleva joki,

jonka rannoilla useita levähdyspaikkoja. Itse suunnittelin sinne

kahta kätköä, toinen vaikeampi jonnekkin kanjonin jyrkimpään

rinteeseen (kanjoni on syntynyt soramaastoon, rinteissä kasvaa

vanhaa metsää) ja toinen helpompi sitten toiselle puolen jokea

jonkin levähdyspaikan kupeeseen.

 

Tässä paikkaehdotuksia Vääräjoella:

 

Hulluniemi

 

ja / tai

 

Kukkuramäki

Edited by Captain Morgan
Link to comment
Valkeakoski, Jylhänkärki

 

Komea luonnontilainen kallioniemi Sääksmäellä, näkyy Viidennumeron

riippusillalta kaakkoon. Niemessä on mm. lapinraunio. Ja kallioilta hienot

näkymät Vanajanselälle.

 

Paikka näkyy oheisen linkin kartassa: http://www.vlk.fi/KARTAT/De.htm

aivan kuvan yläreunassa, missä lukee Soukkionpolku.

Parempi kartta:

 

Jylhänkärki

Link to comment

Olen ottanut tavoitteekseni ensi kesänä (/kesään mennessä) saada Haltiala-Pitkäkoski-Paloheinä -alueen kätköitettyä. Hienoa ulkoilualuetta Helsingissä jonne on helppo päästä vaikka työpäivän päätteeksi ulkoilemaan.

Alueella on paljon ulkoilureittejä, nähtävää, opastauluja ja lähes kaikkia metsätyyppejä joita Suomesta löytyy(ehkä hieman liioitellen). Talvella alueella on hyvä lähteä kätköilykierrokselle hiihtämällä, sillä alueella on hyvin hoidettuja latuja monta kilometriä. "Talkoisiin" onkin jo osallistunut (jo ennen kuin itse harrastuksen hoksasin) ainakin Mikkozzz, Ossmo (joka ei taida enään kovin aktiivisesti olla mukana) ja Gemmatic.

Itselläni on alueelle sellainen etu, että pääsen mm. huoltamaan kätköjä pienellä vaivalla vaikka pyöräilemällä paikan päälle kun asun aivan ko. alueen vieressä.

Link to comment
Joo, paljon kätköjä Rengastien varteen mielellään ennen ensi heinäkuuta, kiitos!  :ph34r:

 

Joku tahi jokunen kätkö näillä näkymin tulossa keväällä/kesällä Nauvon suunnalle autoyhteyksien päähän. Sattuu olemaan mökki ko. kunnassa..

Link to comment

Vantaan yksi keskeinen osa on yllättävän vähän saanut kätköjä osakseen; Nimittäin Tikkurila. Siellä on paljon kaupunkikätkön arvoisia paikkoja, mutta eipäs siellä ole oikeastaan muuta kuin Heurekan ja rautatieaseman kätköt.

Eli jos paikkaa miettii uudelle kätköidealleen niin sielä suunnassa tilaa löytyy vielä.

Link to comment

Tekniikkaan liittyvistä kätkökohteista pitäville suosittelisin Raision venesataman kätköttämistä. Sieltä nimittäin on hyvä näköala Pernon telakalle, jossa voi ihmetellä suurien risteily- ym. alusten valmistumista ja "maailman kahva" -nosturia työssään.

Link to comment
Tikkurilaan on suunnitteilla kätköjä ainakin minun toimestani, mutta todennäköisesti ei ennen kuin lumi sulaa :laughing:

 

Olen muutenkin aikeissa perustaa enemmän kätköjä Vantaalle... siellä kun tuota kätkötöntä reviiriä riittää :lol:

Reunaan (Vantaalle) pitäisi saada kätkö. On sen verta reunassa kaikesta, että ansaitsee tulla kätkötetyksi :(.

Link to comment

Tampereen Sorsapuistossa on jo kätkö, miksei siis myös Turussa Kupittaanpuiston lintulammella? Varmaankin erityisesti pienimmän kätköväen olisi mukava lintujen elämää tiirailla. Ja Kupittaanpuistossahan on muutakin pikkuväelle sopivaa aktiviteettia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...