Jump to content

FIN: Kysymyksia Suomalaisille


ncfinn

Recommended Posts

Hei kaikki Suomalaiset geokatkijat!

Olen syntynyt Suomessa mutta asunut USA:ssa jo yli kakskyt vuotta. Metsassa kulkiessa olen ajatellut Suomen geocaching oloja. Kolme kysymysta:

 

1) Asun Floridassa jossa metsassa koska vain voi tavata kalkkarokaarmen, mustaleski hamahakin, tai veden vieresa alligaattorin. Kaikki nama olen itse nahnyt. Tarvitseeko Suomessa varoa elaimia?

 

2) Taalla on talla hetkella n. 26 astetta lamminta, eli kivat kevainen ilma. Miten Suomessa voi talvella etsia katkoja? Tai tarkemmin, miten ne voi loytaa lumen alta?

 

3) Minka laisia ja minka hintaisia tavaroita siella laitetaan jemmaan?

 

Hyvaa kevatta kaikille!

 

[This message was edited by Tahu Nuva on October 30, 2003 at 06:19 AM.]

Link to comment

quote:
Originally posted by finninfla:

Metsassa kulkiessa olen ajatellut Suomen geocaching oloja. Kolme kysymysta:

1) Asun Floridassa jossa metsassa koska vain voi tavata kalkkarokaarmen, mustaleski hamahakin, tai veden vieresa alligaattorin. Kaikki nama olen itse nahnyt. Tarvitseeko Suomessa varoa elaimia?


En sanoisi, että eläimiä tarvitsee kovin paljon varoa. 'Vaarallisia' eläimiä voivat olla mehiläiset/ampiaiset (allergisille) tai kyykäärmeet ja ehkä jotkut suurpedot kuten karhut tai sudet, jos oikein huono onni sattuu kohdalle. Mutta ehkä ampiaisia lukuunottamatta kaikki näistä pelkäävät ihmistä vielä enemmän kuin ihminen niitä, joten yleensä ne lähtevät pakoon jo kauan ennen kuin niitä ehtii edes nähdä. Joten mihinkään erityisvarovaisuuteen ei mielestäni Suomessa ole tarvetta. Toki meiltä näitä petokammoisia kansalaisia löytyy, joiden mielestä karhut pitää ampua, jotta ihmiset pääsevät rauhassa nauttimaan luonnostaicon_rolleyes.gif, mutta suurin osa (?) suomalaisista kyllä osaa suhtautua eläimistöömme asiallisesti ja arvostaen. icon_smile.gif

 

quote:
2) Taalla on talla hetkella n. 26 astetta lamminta, eli kivat kevainen ilma. Miten Suomessa voi talvella etsia katkoja? Tai tarkemmin, miten ne voi loytaa lumen alta?

Moni meistä tekee kätköistä talvikelpoisia, eli ne voi löytää kaikkina vuodenaikoina. Itse olen aika uusi harrastaja (aloitin viime lokakuussa), ja luulin ettei talvella tätä oikein pystyisi harrastamaan. Väärässä olin, sillä ainakin täällä Tampereen ympärillä on suurenmoisia kätköjä, joita ei liika lumi haittaa. Itsekin olen kaksi kätköäni yrittänyt piilottaa niin, että ne olisivat aina löydettävissä.

 

quote:
3) Minka laisia ja minka hintaisia tavaroita siella laitetaan jemmaan?

Olen nähnyt puolijalokiviä, leluja, avaimenperiä, koruja kynttilöitä jne. Eli aika lailla 1 euron/dollarin hintaisia tavaroita. Meillä on tietysti samantapaisia ongelmia, kuin siellä USAssa foorumikirjoituksista päätellen, eli ihan roskaakin (McDonaldsin suolapusseja, rikkinäisiä leluja jne.) kätköistä in löytynyt. Mitään kovin arvokasta ei ole tullut vastaan, mutta olenkin vielä aika aloittelija (20 löydettyä kätköä), ja toisaalta itseäni kiinnostaa enemmän kätkön löytäminen kuin tavaroiden treidaaminen.

 

quote:
Hyvaa kevatta kaikille!

Samoin sinulle! icon_smile.gif Oletkos tulossa lähiaikoina Suomeen kätköjä etsimään?

 

- All you need is a sick mind and a healthy body. -

Link to comment

Vaikka täällä voi luonnossa kulkea melko turvallisin mielin, on kätköjä etsiessä kuitenkin mahdollista törmätä ikäviinkin olentoihin. Erityisesti kaupunkialueella yön pimeydessä liikkuessa vastaan voi tulla kaiken laisia nisäkkäitä. Näistä ikävimpiin kuuluvat ehdottomasti Homo Alcoholismus sekä Homo Narcomanum. Nämä tyypillisesti kahdella tai neljällä raajalla liikkuvat kaikkiruokaiset saattavat haistaa tai kuvitella haistavansa kätköä etsivän harrastajan hallussa tupakkaa tai alkoholipitoisia virvokkeita ja saattavat tulla hyvinkin lähelle niitä kärkkymään.

 

Metsässä geocache-reissulla toistaiseksi vaarallisin kohtaamani eläin on ollut suurikokoinen etana joka näytti todella vihaiselta. icon_razz.gif

 

"a cow and a little rabbit"

Link to comment

Homo Curious Geomugglus eli suomeksi geojästi ei varsinaisesti ole vaarallinen, mutta saattaa häiritä läsnäolollaan ja pälyilyllään kätkön etsintää. Geojästithän (vrt. Harry Potter -kirjasarja: jästi, engl. muggle: ei-velhoalan ihminen) ovat niitä ulkopuolisia geokätkennän salaisuuksiin vihkiytymättömiä, jotka kärkkyvät kätkön välittömässä läheisyydessä estäen suoraan kätkölle menemisen sen paljastumisen pelossa. Geojästin tiiraillessa uteliaasti GPS-laitettasi voit harhauttaa tätä teeskentelemällä sen olevan kännykkä tai kameran valotusmittari

 

- All you need is a sick mind and a healthy body. -

Link to comment

Jos katsotaan asiaa ihan siltä kannalta, mikä eläin aiheuttaa eniten sairaalakäyntejä ihmisille Suomessa, niin kyseessä taitaa olla joko hirvi tai sitten ampiainen. Hirvet ja valkohäntäpeurat ovat todella vaarallisia autoilijoille, joita miltei kaikki geokätkijät ovat. Samoin kiimaiset hirvieläimet voivat olla hyvin vaarallisia, erityisesti kannattaa varoa koko ajan yleistyvää metsäkaurista, joka tappaa vuosittain ihmisiä Euroopassa. Kiimainen kaurispukki singahtaa pusikon lävitse terävät sarvipiikit ojossa - ja piikit ovat juuri vatsan korkeudella... lienee vain ajan kysymys, milloin Suomessa tapahtuu ensimmäinen tällainen onnettomuus. Suurpedoista ei ole kuin teoreettinen vaara. Hengenvaarallisia voivat olla myös punkit - borrelioosia kannattaa todella pelätä, tai ainakin varautua sen mahdollisuuteen. Myöskään isojen pöllöjen pesien luo en haluaisi eksyä sillloin kun niillä on poikaset, ne tulevat silmille sumeilematta ja pitkät kynnet tekevät pahaa jälkeä, ja voivat helposti viedä näön.

 

Kuitenkin kaikista edellisistä huolimatta on todennäköisempää että geokätkijä loukkaantuu / kuolee Suomessa ennemmin tieliikenteessä kuin luonnossa.

 

terveisin,

 

70242_1300.gif

Link to comment

quote:
Originally posted by Captain_Morgan&Family:

Itselläni on nyt borrelioosi, mutta onneksi havaitsin sen ajoissa ja sain rajun antibioottikuurin, jolla pitäisi päästä pahoista pöpöistä eroon.


 

Pää pystyyn - siitä voi selvitä hengissäkin ;-)

Minulla oli sama tilanne syksyllä -94 mutta jälkiä jättämättä pöpö poistui, kun sitä tovi tropeilla myrkytettiin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...