Jump to content

FIN: Missä luuraavat loput suomalaiset geokätkijät...?


Captain Morgan

Recommended Posts

Moi!

 

Olen nyt lähettänyt tiedon tästä foorumista 60 suomalaiselle geokätkijälle, jotka löysin lokeja lukemalla. Kun meitä on 266, niin missähän loput 205 piileskelee...? icon_confused.gif

 

Voiko olla niin että joukossa on todella parisataa harrastajaa, jotka eivät ole löytäneet vielä ensimmäistäkään kätköä...?

 

terveisin,

 

70242_1300.gif

Link to comment

Kaikki ei varmaan foorumeita lue, joten tänne löytäminen vaatii ehkä juuri tuollaista suoraa informoimista.

 

Käsitin, että sait tuon lukeman '266 suomalaista kätkijää' suoraan Jeremyltä. Millähän selittyy se, että Gustafin sivujen mukaan meitä suomalaisia on vain 100?

 

In English: If Gustaf reads this, do you know why in your page there's 100 Finnish users, but Captain Morgan got number 266 from Jeremy? We were wondering where all Finnish cachers are, since only few of us are writing on this forum.

 

- All you need is a sick mind and a healthy body. -

Link to comment

quote:
Originally posted by kalman:

Jos katsoo missä näitä kätköjä Suomessa on niin ei todellakaan ole mikään ihme että on 200 vielä passiivista käyttäjää jotka odottavat että toiminta aktivoituisi kotiseudullaan.

Elämää on kehä 3 ulkopuolellakin.


 

Well, it's sad if the 200 passive geocahers are just WAITING for the action to begin in the neighbourhood.. I think geocaching is more like an active game where you have to participate yourself. We have for example set up some "decoys" far from the ring road 3, see

Ironworks and Borgberg, however, there has not been any traffic at all.

 

BTW, it seems that there are not so many cachers in Turku, though Tampere for example is well represented. Any ideas why?

 

Sari

Link to comment

Kiinnostuin itse asiasta ekan kerran luettuani sen Hesarin NYT-liitteen jutun, viime toukokuussakos se nyt oli. Kiitos vaan jutun kirjoittajalle (Ossi?)!

 

Aamulehden juttu lisäsi kiinnostuksen potenssiin 10, ja viimeinen niitti oli kun löysin Captain Morganin Näsi Park -kätkön ilman GPS:ää; oli pakko hommata se gepsi, että pääsee jatkamaan. icon_smile.gif

 

Kapteeni Morgan oli muutenkin suureksi avuksi, kun kyselin emailitse vinkkejä GPS:n ostolle.

 

Eli sekä lehtijutuilla että paikallisilla kätköillä on oma tärkeä osansa viestin levittämisessä ja kiinnostuksen herättämisessä. Ja tietenkin ystävällisillä ja avuliailla harrastajilla. icon_smile.gif Siksi on hyvä, että kätköjä on vaivauduttu piilottamaan muuallekin kuin omiin lähimetsiin. Ironworksin käyn takuuvarmasti etsimässä, kunhan ensi kesänä ajelemme Yyteriin uimaan. icon_smile.gif

 

- All you need is a sick mind and a healthy body.

 

[This message was edited by Divine on February 07, 2003 at 05:38 AM.]

Link to comment

quote:
Originally posted by Captain_Morgan&Family:

Tampereella määrä lähti kasvuun muutamasta ihmisestä heti Aamulehdessä olleen jutun jälkeen ja oma tärkeä osansa lienee sen jälkeen muutamien kätkijöiden tekemillä uusilla kätköillä...

 

http://img.Groundspeak.com/user/70242_1300.gif


 

Eli ei muuta kuin lehtijuttuja kirjoittelemaan! Tai sitä kyllä olen suunnitellutkin, lähinnä Satakunnan valloitusta icon_wink.gif

 

Sari

Link to comment

Kannattaa muuten varmaan mainostaa kätköjen lokikirjoissakin tätä foorumia. Kirjoitin juuri vihon etusivulle, että suomenkielistä keskustelua aiheesta voi käydä www.geocaching.com -> Discuss geocaching -> Nordic Countries -osoitteessa. Jos vaikka kätkön löytäjät löytäisivät myös tänne.

 

Em. vihko tulee lokikirjaksi kätköön, joka menee paikalleen toivottavasti n. viikon päästä. icon_smile.gif

 

- All you need is a sick mind and a healthy body. -

Link to comment

quote:
Originally posted by Jyrki&Sari:

Eli ei muuta kuin lehtijuttuja kirjoittelemaan! Tai sitä kyllä olen suunnitellutkin, lähinnä Satakunnan valloitusta icon_wink.gif

 

Sari


 

Onneksi olkoon, hyvää toimintaa! Lehtijuttu ja kolme uutta kätköä! Kohta on Kapteeni Morganinkin haasteeseenkin teidän puolestanne vastattu. Hieno homma. Itse olin tänään etsimässä Ylöjärveltä paikkaa uudelle kätkölle, mutten löytänyt mieleistäni koloa. icon_frown.gif Viikon päästä kuitenkin toivottavasti Jokioisille ilmestyy minun uusi kätköni.

 

Saisitteko sitä SK:n juttua vaikka tänne foorumiin, vai onko SK:lla nettisivuja, jossa ko. jutun pääsisi lukemaan?

 

[edit]Jaa, onhan sillä, mutta juttu ei näytä vielä olevan verkossa.[/edit]

 

(Kukaan ei ole vieläkään tarjoutunut viimeistelemään mun graduani... pääsisi itsekin yrittämään saada lehtijuttuja aikaiseksi. icon_wink.gificon_razz.gif )

 

- All you need is a sick mind and a healthy body. -

 

[This message was edited by Divine on February 16, 2003 at 11:52 AM.]

Link to comment

Kätkösivun mukaan se oli eilisen, eli sunnuntain lehdessä. Nettiversiossa näyttää jo olevan 16.2. päivättyjä juttuja, mutta geokätkentä ei näytä ainakaan toistaiseksi päässeen nettiin. Olisi sinänsä loogista laittaa se sinne, kun kyseessä on kuitenkin nettiä vaativa harrastus. Katsotaan, josko se sinne vielä tulisi.

 

- All you need is a sick mind and a healthy body. -

Link to comment

quote:
Originally posted by kalman:

quote:
Yritämme saada sen vaikka skannattuna verkkoon.. Ikäväksemme sitä ei ole saatu lehden nettiversioon

 

Ei kannata laittaa verkkoon, tekijänoikeuslakia valvovat sedät eivät pitäisi, lähetä vaikkapa halukkaille sähköpostilla.

 

kalman - halukas


 

Tekijänoikeudet, aivan. Tutkimme asiaa. icon_smile.gif

 

Sari

Link to comment
BTW, it seems that there are not so many cachers in Turku, though Tampere for example is well represented. Any ideas why?

Olen opiskellut turkulaisuuden syvintä olemusta Markku Heikkilän hupaisasta "Uutissi Turust" sarjasta, ja sen mukaan turkulaiset nyt vaan tuppaavat olemaan hitaastilämpiävää väkeä. Mutta hidasälyisyydellä ja harkitsevaisuudella on muka vissi ero... Tiedä häntä.

Olen yrittänyt tyrkyttää geokätköaihetta Turun Sanomille useampaankin kertaan, sekä niin, että itse tekisivät jutun, että omana kirjoittamanani, johon olisi kuviakin ollut tarjolla, mutta eivät ole olleet kiinnostuneita. (Mikä mielestäni kyllä jo menee enemmänkin jääräpäisyyden ja hidasälyisyyden puolelle, kuin harkitsevaisuuden... <_< )

Ylioppilaslehdissä ei kai ole ollut mitään geokätkennästä? Ainakin Tylkkäri kaipaisi muitakin kuin "kahvila-intellektuelli" -aiheita ja voisi saavuttaa yliopistopaikkakunnilta potentiaalisia sieluja. Täytyy kokeilla.

Enivei, täällä foorumissa aiemminkin puhuin Turun pääkirjastoon tulevasta näyttelystä. Sen olen jo alustavasti kirjaston kanssa sopinut, ja ajankohta tulee olemaan tässä hiukan keväämmällä, että maastokin oikein kutsuu retkeilemään. Ehkäpä se virittelee harrastusta täälläkin.

Samaa näyttelyajatusta olen tyrkyttänyt Lahdenkin pääkirjastoon, missä myös ovat lupautuneet sen ottamaan.

Link to comment

hmm. hassua tosiaan tuo turun sanomien haluttomuus <_<

mulla on yks tuttu siellä töissä, joten voisin kysäistä häneltä mitä mieltä on juttuideasta. retki-lehteäkin olen ajatellut, sillä kyseisessä lehdessä on ollut juttua gps-laitteista. voisin kokeilla siihenkin suuntaan.

 

kerron sitten joskus miten kävi :D

Link to comment

:ph34r: Heips !!

Ihka uutena kätkemisen opettelijana haluaisin ensimmäisenä ottaa varovasti kantaa tämän foorumin otsikkoon: Missä luuraavat...... ??

Uudet kätkijät luuraavat syvällä tietämättömyyden suossa !!

Geokätkemisen idea pitäisi saada putkahtamaan puoliväkisin esille kaikkien mahdollisten hakukoneiden käyttäjille ties millä kaikilla hakuargumenteilla !

Miettikääpäs SITÄ !!

PS. On vielä kovasti hakusessa mahtaako minustakaan tulla kätkijää !? On niin kovasti keskittynyt KEHA-III:sen sisälle ?? Viikonloppuna kuitenkin kokeilen.

Link to comment
On vielä kovasti hakusessa mahtaako minustakaan tulla kätkijää !? On niin kovasti keskittynyt KEHA-III:sen sisälle ?? Viikonloppuna kuitenkin kokeilen.

Tervetuloa! Saatatpa huomata että hauskaa puuhaa tämä on!

 

Tuosta pääkaupunkiseutukeskeisyydestä: Ei tämä harrastus olisi ikinä sieltä näinkään laajalle levinnyt, elleivät harrastajat itse olisi piilottaneet uusia kätköjä ympäriinsä. Harrastus vaatii alussa aina aktiivisuutta paikallisilta, ja kun muutama kätkö on seudulle piilotettu, saattaa niille pian löytyä etsijöitäkin, joista innokkaimmat sitten piilottavat uusia kätköjä jne.

 

Pirkanmaan seutu räjähti vuodessa muutaman kätkön seudusta Suomen kai toiseksi tiheimmäksi kätkökeskittymäksi. Turun ja Lahden seuduillakaan ei vielä kovin kauan ole ollut noin paljon kätköjä. Jännä juttu, ettei Porin seudulla ole enempää harrastajia, vaikka sinne on pääkaupunkiseutulaiset kyhänneet muutamia kätköjä ja oikein paikallislehdesäkin mainostaneet.

 

Paikallisten aktiivisuudesta se leviäminen on siis aina viime kädessä kiinni. Etsipä nyt ensi alkuun rauhassa muutama kätkö, ja mieti sitten, josko omankin kätkön piilottaminen alkaisi kiinnostaa. Kumpikin on kivaa! :ph34r:

 

Tältä sivulta ja sieltä löytyvistä linkeistä pääsee aika hyvin alkuun.

Link to comment

Thanx for a quick reply,

 

it makes me feel that I am not alot here, evenif it is late already.

 

Aikomukseni oli tosiaan tutkia rauhassa mahtaako tästä löytyä uutta intoa ulkoilemiseen, näitä webissä harhailuja on nyt tullut tehtyä kohta tarpeeksi niin että ulkoilman hajukin kohat huimaa.

 

Taustallani on melko vankka kokemus luonnossa liikkumisesta ja kieltämättä mielessäni on lukuisa määrä paikkoja jotka pitäisi jollain konstilla saattaa ennenkaikkea perheidensä kanssa liikkuvien reitille. En kuitenkaan osaa ajatella noita -maa loppuisia viihdytyspaikkoja, enemmän mielestäni pitää tuoda esiin -koski, -järvi, -vuori tai -luola tarkennukseen päättyviä kohteita, kotomaamme parasta luontoa siis.

 

Pohdintanne noissa termien suomettamisessa kiinnostaa myös joiltain osin, sanojen merkitystä saattaisi kannattaa kysellä sieltäkin Kielitoimistosta, mutta tästä enemmän joskus myöhemmin.

 

Mahtaisikohan tämä iconi tarkoittaa puolinukuksisa olevaa ??

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...