Jump to content

FIN: Kätköjen arviointia?


Stargher

Recommended Posts

Ajattelin että pitäisi saada jonkun näköinen ranking systeemi kätköille, jotta voisimme erottaa jyvät akanoista. Väsäsin tuossa uusia kotisivuja ja olen valmis ylläpitämään sähköpostilla toimivaa ranking listaa. Pitäisi vain päättää millä asteikolla ja mitä kätköissä arvioidaan. Minulle kätköjen paremmuuden ratkaisee kaksi tekijää; niiden sijainti ja itse kätkö. Tavanomainen purkki metsässä on ihan hyvä juttu, jos se on sijoitettu hienoon paikkaan, mutta myös hyvällä idealla ja nokkelilla vihjeillä saa aikaan hienon kätkön...

 

Ehdotankin, että jokainen kantaa kortensa kekoon ja luodaan paremmuusjärjestys suomalaisille kätköille, onpahan jotain millä kilpailla keskenämme, kuka tekee parhaan kätkön! Tässä alustavat suunnitelmat ranking sivustolle:

 

Cache Arviot

Link to comment

quote:
Väsäsin tuossa uusia kotisivuja ja olen valmis ylläpitämään sähköpostilla toimivaa ranking listaa.

 

Tämä nyt on vain minun mielipiteeni mutta mielestäni tämä toiminta ei tarvitse mitään yleistä rankkausta. Itse kannattaisin esim. vuoden parhaan kätkön valintaa tms. mutta rankata kaikki on vähän niinkuin että yksi pitää äidistä ja toinen tyttärestä. Moni kätkön sijaintipaikka saattaa kertoa paikalliselle paljon enemmän kuin satunnaiselle kätkölle eksyneelle matkailijalle.

 

Ja vuoden parhaan kätkönkin valinta on epäoikeudenmukaista niitä kohtaan joiden kätköllä ei ole vielä kukaan käynyt ja niitäkin Suomessa riittää.

 

Palautteessa voi kuitenkin aina antaa oman arvion kätköstä ja sen sijainnista.

Link to comment

Moi!

Toisaalta ihan hyvä idea, mutta Kalman on kyllä oikeassa. Logiin voi mainita jos kätkö ylitti/alitti kaikki odotukset... jos kätköjä ruvetaan pisteyttämään, tulee toisille ruuhkaa ja parin hieman negatiivisemman jälkeen kenties ihan kelvollinen kätkö jää vaille kävijöitä. Toki sivulle voisi kerätä erityisen positiivisesti yllättäneet, miksi ja miten kätkö erottui "tavallisista" kätköistä...

Link to comment

Jep jep, sanallisesti toteutettuna - siis ilman numero-rankingia - hyvä juttu, ja jo etukäteen kiitokset sivun ylläpidosta, mutta kukahan olikaan se taannoinen Oscar-palkittu, joka ei ottanut vastaan voittoaan perustelunaan se, ettei tuntenut elokuvaa tehdessään osallistuneensa mihinkään kilpailuun. Minä tai moni muukaan tuskin tuntee osallistuvansa mihinkään kilpailuun kätköä asettaessaan. Eli unohdetaan numeerinen ranking, eikös joo...

Link to comment

Numeerisesti arvioidut kätköt ovat vain niin helposti hahmotettavissa, mutta olette aivan oikeassa siinä, että hyvät pisteet saaneet keräävät helpommin kävijöitä.

 

Ehkäpä Hall of Fame tyylinen listaus? Jossa ehkä yksi ykkönen (joka on saanut eniten positiivisia arviointeja) ja neljä muuta erittäin hyvää kätköä. Nämä kätköt voisivat sitten toimia suunnan näyttäjinä muille kätkijöille ja aiheeseen tutustuville?

Link to comment

quote:
Originally posted by Stargher:

Ehkäpä Hall of Fame tyylinen listaus? Jossa ehkä yksi ykkönen (joka on saanut eniten positiivisia arviointeja) ja neljä muuta erittäin hyvää kätköä. Nämä kätköt voisivat sitten toimia suunnan näyttäjinä muille kätkijöille ja aiheeseen tutustuville?


Arviointi on kaiken kaikkiaan kovin vaikeata tässä lajissa. Ihmisillä on niin erilaiset vaatimuksen 'hyvän kätkön' suhteen. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. On olemassa niin monta erilaista arviointiperustetta. Jyrki&Sarin Sari listasi haaste-threadissa

otsikolla Erilaisuus kunniaan monta hyvin erilaista mutta keskenään ihan yhtä hyvää ominaisuutta, joiden perusteella joku voi pitää kätköä hyvänä.

 

Se hall of fame -tyyppinen listaus kuulostaa jo paremmalta, mutta kuten sanottu, numeerinen arviointiperuste on aika monipiippuinen juttu. Toisen '5 tähteä' on toiselle **.

 

- All you need is a sick mind and a healthy body. -

 

[This message was edited by Divine on April 05, 2003 at 03:26 PM.]

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...