Jump to content

FIN: Tiedonjanoa


PekkaR

Recommended Posts

Geokätköilytilastot ovat vähän kuin verotustiedot: jokaisen henkilökohtainen asia, mutta silti ne ovat julkisia. Vaikkei haluaisi tulla verratuksi muihin kätköilijöihin, niin on vaikea estää ketään menemästä katsomaan profiilisivun kautta omia löytötilastojaan, koska siellähän ne ovat kaikkien näkösällä. Periaatteessa jonkun yksityishenkilön kokoama tilastolistaus ei ole sen kummempi asia; käydään katsomassa se tieto, ja listataan se omalle sivulleen muiden joukkoon.

 

Jos tilastot eivät kiinnosta (mikä on ihan ymmärrettävää), niitä ei ole pakko käydä katsomassa ja seurata. Joillekin muille ne tuovat iloa, minkä senkin pitäisi olla ihan ok. Ainoa tapa kokonaan välttää löytöjensä tulemasta verratuiksi muiden kätköilijöiden löytöihin on jättää ne kirjaamatta Findeiksi. Jotkut kätköilijät tätä tekevätkin, ja pitävät vain itse kirjaa löydöistään. Osa heistä kirjaa kätköllä käyntinsä Noteiksi, osa ei kirjaa mitään GC.comiin, osa ei edes kätköjen lokikirjoihin. Kaikki nämä tavat ovat ihan hyväksyttäviä (joskin itse toivon omista kätköistäni palautetta edes sinne fyysiseen lokiin, mutta se ei kuulu tähän threadiin). Verotiedoista poiketen vertailun muihin voi siis jopa välttää! :laughing:

 

Parasta olisi antaa statsinikkareiden kehitellä listojaan rauhassa, ja olla yksinkertaisesti katsomatta niitä, jos se ei tunnu omalta teekupposelta. Ymmärrän kyllä sen, että tietoisuus omasta sijoituksesta jollain listalla voi tuntua kiusalliselta, ja siksi ihanteellisin lista olisi ns. opt-in -tyyppinen lista, jossa kaikki ovat oletusarvoisesti anonyymejä, elleivät erikseen ilmoita ylläpitäjälle, että heidän nimimerkkinsä voi julkaista.

 

Itse taas rakastan erilaisten listojen rustailua. Suosikkilevyt, -kirjat, -elokuvat, -näyttelijät, -sarjakuvat jne. Paras Asterix? Tällä hetkellä Normannien maihinnousu. :)Seuraan euroseteleitäni, kirjaan vain käsissäni käyneet setelit, enkä käy erikseen vaihtelemassa rahojani pankissa 'edetäkseni' listoilla, vaikka jotkut hörhöt sitäkin harrastavat. :) Lasken maat, joissa olen käynyt. Minulla on jopa lista suosikkiliikennemerkeistäni. Geokätköilyssä seuraan löytöjäni, piilotuksiani, siirtämiäni Travel Bugeja. Listaan tapaamani kätköilijät (kahdellakin eri kriteerillä), kulkuneuvot ja liikkumistavat, joilla olen kätköille mennyt, maat joista olen kätköjä löytänyt jne jne. Enkä kilpaile näissä kenenkään kanssa. Jos kilpailisin, niin silloin etsisin varta vasten omituisia kulkuneuvoja, joilla siirtäisin itseni kätköjen läheisyyteen, tai kuittaisin kätkötapahtuman kaikki bugit pöydältä edesauttamatta niiden matkaa ollenkaan, tai väijyisin muiden kätköilijöiden kotiovien läheisyydessä, jotta voisin hypätä heidät nähtyäni pusikosta heidän eteensä käsi ojossa tervehtimään (PekkaR tavattu, viiva yli, seuraavaksi Jeo&Kirsi...) :P:)

 

Siksipä nautiskelen, kun saan tsekkailla erilaisia geokätköilyyn(kin) liittyviä listoja, vaikken niissä väen vängällä yrittäisikään edetä. Pari viestiä aikaisemmin otin Liimeksen sivun puheeksi vain siksi, että minun tarpeisiini se kertoo tietonsa entistä hankalammin, mutta kuten sanottu, Liimes pitää sitä yllä kuten parhaaksi näkee. Eipä tämä mikään vakava juttu ole. :)

Edited by Divine
Link to comment
Vaikkei haluaisi tulla verratuksi muihin kätköilijöihin, niin on vaikea estää ketään menemästä katsomaan profiilisivun kautta omia löytötilastojaan, koska siellähän ne ovat kaikkien näkösällä.

 

Jokainen, joka jostain syystä on kiinnostunut löytämistäni kätköistä, voi tietysti tilastojani käydä katsomassa profiilistani. Ei siinä mitään. En kuitenkaan halua olla listattuna jossain tilastosivulla. Minusta se ei ole mukavaa, enkä halua siellä olla.

 

Jos tilastot eivät kiinnosta (mikä on ihan ymmärrettävää), niitä ei ole pakko käydä katsomassa ja seurata.

 

Vaikka en näitä tilastosivuja seuraakaan, en silti halua olla listoilla mukana. Ei kenenkään ole pakko ymmärtää miksi... minusta jokaisella kuuluisi kuitenkin olla oikeus päättää haluaako olla listattuna jossain vai ei. Olkoonkin, että tiedot periaatteessa ovat 'julkisia'.

Link to comment

Statsini eivät tee yhteyttä luonnollisten henkilöiden ja kätköilynimimerkkien välillä ja perustuvat täysin julkisessa tarjonnassa olevaan tietoaineistoon (tietojen saamiseksi ei tarvitse kirjautua geocaching.comiin). Näin ollen statsit eivät esimerkiksi muodosta henkilötietolain mukaista henkilörekisteriä, eikä edellytyksiä yksittäisten tietokenttien poistamiseen ole olemassa.

Link to comment

Yritän tässä ymmärtää kumpaakin osapuolta. Ensinnäkin, GC.comin ulkopuolella on ollut yksityisten henkilöiden ylläpitämiä tilastosivuja melkein yhtä kauan, kuin GC.com on tilastoja profiilisivuilla julkaissut. Erittäin suositut Dan Millerin sivut olivat pystyssä jo kauan ennen kuin itse aloitin harrastuksen. Niissä oli listattuna ilmeisesti jokainen GC.comiin nimimerkkinsä kirjannut geokätköilijä, joka oli yhdenkin kätkön löytänyt. Niihin aikoihin ei vielä ulkomaan palstoillakaan kukaan tuntunut kokevan kyseisiä sivuja mitenkään negatiivisiksi. Sittemmin Miller kyllästyi ylläpitämään sivujaan, mutta muita vastaavia sivuja on syntynyt runsaasti keskittyen milloin GC.comin tai NC:n tarjontaan, pelkästään yli 500 kätköä löytäneisiin, tiettyyn maahan tai tiettyihin kätkötyyppeihin jne. Yllätyksekseni löysin itseni mm. saksalaiselta kätkölistaukselta, jonne 'jouduin' kun löysin muutaman kätkön Saksasta.

 

Tällä tahdon sanoa, että vaikka miten haluaisi nimimerkkinsä pois erilaisilta listoilta, niin se on luultavasti mahdotonta niin kauan kuin tilastotietoa löytyy vapaasti GC.comin sivuilta. Periaatteessa jokainen kätkösivukin on pieni statistiikkasivu, sillä niissä näkyy löytötilanne viimeisimmältä sivunluontikerralta. Valitettavasti ainoa(?) keino tuntuu olevan se löytöjen kirjaamatta jättäminen, eli logata vain nootteja. Niille, jotka eivät halua verotietojaan listatuksi lehdistössä, ei jää edes tätä mahdollisuutta. Sillä, että luo itselleen tilin GC.comiin, suostuu siihen, että kyseiselle nimimerkille kertyvät löytö-, piilotus- ja muut tiedot tulevat julkisesti kaikkien näkyviin, jolloin ne käytännössä ovat tarjolla eri käyttötarkoituksiin.

 

Vaikka itseään ei muilla keinoin kaikilta maailman tilastosivuilta oikein millään saakaan pois, niin ainahan voi vedota (tutun) tilastosivun ylläpitäjän hyvään tahtoon, ja pyytää tätä luomaan opt-in -tyyppisen tilaston. Tilastosivu, josta puuttuu osa havainnoista, on huono tilastosivu, mutta oletusarvoisesti kaikki havainnot voisivat olla 'nimimerkiltään' vaikkapa Geokätköilijä, ainoastaan luvut olisivat todelliset (eikä niistä tietenkään olisi linkkiä profiilisivulle). Jos joku haluaa nimimerkkinsä näkyviin, tulee tämän ilmoittaa siitä itse statsien ylläpitäjälle, joka tekee muutoksen sivullensa. Tällainen ratkaisu olisi mukavin kaikille: ne jotka numeroita tykkäävät katsella saavat haluamansa, ja muiden nimimerkkejä ei tule lainkaan näkyviin.

Link to comment
ainahan voi vedota (tutun) tilastosivun ylläpitäjän hyvään tahtoon, ja pyytää tätä luomaan opt-in -tyyppisen tilaston.

 

Tuskin onnistuu tai tulee tapahtumaan... en viitsi edes kysyä. :)

 

Päädyin Mikon neuvosta vaihtamaan kotimaata toiseen kotimaahani Hollantiin (tiedän, että sielläkin listataan kätköilijöitä, mutta minä en vähäisillä Hollannin löydöilläni pääse varmaan edes viidensadan joukkoon - hollantilaisten statsit kun noteeraavat vain paikalliset kuittaukset). Jos se ei auta, en kai sitten muuta voi, kuin tyytyä olemaan listoilla. :anibad:

 

Yksi kysymys vielä... onko geocaching.com-sivuilla listattu tieto kopiosuojattua? Saako sivujen sisältöä vapaasti kopioida muille sivuille?

Link to comment
Yksi kysymys vielä... onko geocaching.com-sivuilla listattu tieto kopiosuojattua? Saako sivujen sisältöä vapaasti kopioida muille sivuille?

En ole oikeusoppinut, enkä ala muutenkaan tulkitsemaan täällä GC.comin käyttöoikeus- tai muidenkaan tekstien lainvoimaisuutta Suomessa, mutta Terms of Use -sivulta löytänet sivuston ylläpitäjän käsityksen asiasta, Katso esim. kohdasta 5.

 

Edelleen vetoaisin ensimmäisenä geokätköilijöiden hyvään tahtoon ja sen hyväksymiseen, että eri kätköilijöitä kiinnostavat eri asiat. :)

Link to comment
Minustakin ne Navicachen kätköt vääristävät lukemia. Useat muutkin ovat varmaan samanlaisia kuin Divinen kaksi jemmaa eli sama kätkö on ilmoitettu kahdelle sivustolle. Silloin yksi kätkö tulee lasketuksi kahdeksi.

 

Tilaston tekstiversio voisi ainakin olla ilman Navicacheja, niin kuin se nyt onkin paitsi että kokonaislukemissa ne ovat mukana.

Minusta Navicachen kätköjen laskeminen tilastoihin on täysin naurettavaa ja niillä vain vääristetään (tietoisesti ja tarkoituksella???) listaa. Saman katkön laskeminen kahdesti on aivan järjetöntä. Samalla periaatteella voisi laskea mukaan ne kätköt mukaan jotka näkyy Ed Hallin brillig.com'in kartoissa. Ja summaan voisi lisätä vaikka löydetyt konfluenssipisteet. :)

Link to comment

deja vu!

 

joskus, kun jossain jutussa oli samanlainen tilanne, eräät tilastot muutettiin sellaisiksi, että niistä näkyi kerralla vain yhden henkilön nimi/alias. Geokäkkitilaston kyseenollessa homma voisi esimerkiksi toimia niin, että tilastosivuille surffaava antaa aliaksen, jonka tiedot haluaa nähdä, muiden harrastajien nimiä ei näytettäisi vaan pelkkä tilastodata. Näin tilastosta ei "sivullinen" saisi enempää tietoa, kuin varsinaisesta tietolähteestäkään (tässä tapauksessa siis geocaching.com:ista)

 

Nr.      Alias     Total    Logs    
1.   --------------    999   Found: 850 
2.   TeamEimi42        42    Found: 30 
3.   --------------    35    Found: 30 
4.   --------------    20    Found: 10 
5.   --------------    5     Found: 3 

 

+ Tilastollisesti homma siis pysyis "todellisuuden" mukaisena (ja tilastojen tekijälle kaikki tieto olisi tietysti edelleen käytössä entisellään. Ylimääräinen tieto vain screenaittaisiin julkisesta näkymästä poies)

+ ne joita kiinnostaa nähdä oma "sijoituksensa" sen näkisivät

+ ja loput voisivat pysytellä yhtä anonyymeinä kuin geocaching.com:issakin.

+ maailmaa pelastuu

 

.... enkä nyt tarkoita, että noita olemassaolevia tilastoja pitäisi mielestäni muuttaa mitenkään - olen niistä hyvin kiitollinen - mutta siis, tuossa nyt voisi olla yksi tapa hoitaa homma, jos hoidatuttaa ja jos se on kyseisen webbipalvelimen puitteissa mahdollista noin toteuttaa.

 

- dad @ teameimi

Edited by TeamEimi
Link to comment
Minusta Navicachen kätköjen laskeminen tilastoihin on täysin naurettavaa ja niillä vain vääristetään (tietoisesti ja tarkoituksella???) listaa.

Olen itse ymmärtänyt, että Navicachen mukanaolo kertoo enemmän siitä, että sitten kun gc.com on zäppääntynyt kokonaan, on toivottavasti siirrytty jo johonkin hajautetumman järjestelmän käyttöön.

 

Tämänpäiväinen gc.com:in katoaminen on aika hyvä esimerkki, miksi moinen hajauttaminen ja siirto toimivampaan käyttöjärjestelmään olisi hieno juttu. <_<

Link to comment
Minusta Navicachen kätköjen laskeminen tilastoihin on täysin naurettavaa ja niillä vain vääristetään (tietoisesti ja tarkoituksella???) listaa.

Olen itse ymmärtänyt, että Navicachen mukanaolo kertoo enemmän siitä, että sitten kun gc.com on zäppääntynyt kokonaan, on toivottavasti siirrytty jo johonkin hajautetumman järjestelmän käyttöön.

En tunne termiä zäppääntyä, mutta eiköhän rommikapteeni tarkoittanut vain sitä, ettei saman kätkön löytämisen (tai piilottamisen) laskeminen useaan kertaan yhteen tilastoon ole oikein mielekästä.

Link to comment
En tunne termiä zäppääntyä, mutta eiköhän rommikapteeni tarkoittanut vain sitä, ettei saman kätkön löytämisen (tai piilottamisen) laskeminen useaan kertaan yhteen tilastoon ole oikein mielekästä.

En ole tässä windowslangissa kovin haka, kun itse yritän välttää moisia tuotteita, mutta tuo oli ihan aidon windows-käyttäjän suusta napattu lainasana tilanteesta, jossa Windows käynnistyi uudelleen vasta täydellisen uudelleenasennuksen jälkeen.

 

Samojen kätköjen laskeminen kahteen kertaan on toki hassua, mutta asian toinen puoli on se että niin pitkään kuin nykyinen de facto -palvelin toimii melkein aina, ei ole erityistä syytä pitäytyä väkisin vain yhteen vaihtoehtoon.

Link to comment
Myöskin softaan voisi tehdä pienen parannuksen, että jos kätkö on saman niminen molemmissa paikoissa, se lasketaan lopputulokseen vain kerran.

Ja/tai (aloitus)koordinaatit olisivat samat.

 

Samojen kätköjen laskeminen kahteen kertaan on toki hassua, mutta asian toinen puoli on se että niin pitkään kuin nykyinen de facto -palvelin toimii melkein aina, ei ole erityistä syytä pitäytyä väkisin vain yhteen vaihtoehtoon.

Ei tässä kukaan muita vaihtoehtoja olekaan kumoamassa pois. Alun perin huomautin vain, että Liimeksen sivu palvelee minua aikaisempaakin huonommin, kun siinä lasketaan vieläkin enemmän asioita mukaan, mitä itse en seuraa. Samaan hengenvetoon yritin kuitenkin sanoa, että Liimes toki pitää yllä sellaista sivua kuin itse haluaa, ei minulla mitään vaatimuksia sille ole. Maailmassa on kymmeniä erillisiä geokätkölistauksia ja satoja (ellei tuhansia) reittipistelistoja, ja jokainen voi valita niistä ne, mitä haluaa käyttää. Ei se sen kummempaa ole. :rolleyes:

Link to comment
Myöskin softaan voisi tehdä pienen parannuksen, että jos kätkö on saman niminen molemmissa paikoissa, se lasketaan lopputulokseen vain kerran.

Ja/tai (aloitus)koordinaatit olisivat samat.

Pelkkä aloituskoordinaatti riittää, sillä samannimisiä kätköjä on paljon ja uusia syntyy helposti, mutta samoilla koordinaateilla kätköjä ei voi olla.

Link to comment
Samoilla koordinaateilla kätköjä ei voi olla.

Voipas!

Spekulointiahan tämä kyllä on ja ehdottomasti pilkunviilausta mutta:

Jos kätkö A on vain GC:ssä ja kätkö B on vain Namicachessa, kätkö C jossakin muussa tietokannassa...

 

Ja lokikirjaan huomautus: Tämä on Jeremyn saitin kätkö, jos etsit sitä toista, katso kiven toiselle puolelle :D

Edited by Erwast
Link to comment

Laskin huvikseni miten Suomen kätköjen keskipiste on liikkunut kätköilijöiden ja kätköjen lisääntyessä.

 

Ensin mentiin pohjoiseen ja vähän länteen harrastuksen levitessä Suomeen. Viidensadan jemman jälkeen tultiin yllättäen vähän takaisin päin, mutta sitten taas keskipiste siirtyi pohjoiseen ja vähän itään Luopioisten ja Kuhmalahden suuntaan. 900 kätkön jälkeen Etelä-Suomen kätköilijät ovat alkaneet ahkeroida - keskipisteen liike on valitettavasti suuntautunut etelään päin. Valitettavaa se on siksi, että soisi kätköilyn leviävän koko Suomeen.

 

Suomen geokätköt

Link to comment
Etelä-Suomen kätköilijät ovat alkaneet ahkeroida

Olisiko kätköilijöiden määrällä alueelliseti mitään vaikutusta asiaan?

 

Tarkoitan, että yksi uusi kätköilijä pohjoisempana / 5 eteläisessä suomessa eivät ole aivan samalla 'viivalla'. :lol:

Link to comment
Olisiko kätköilijöiden määrällä alueelliseti mitään vaikutusta asiaan?

 

Tarkoitan, että yksi uusi kätköilijä pohjoisempana / 5 eteläisessä suomessa eivät ole aivan samalla 'viivalla'.

Näinhän se ilman muuta on. Kymmenen uutta kätköä Rovaniemelle siirtäisi kuitenkin keskipistettä noin 4 km pohjoiseen. Pohjoisten kätköjen ja kätköilijöiden paino on siis kuitenkin aika suuri vaikka massat ovat etelässä.

Link to comment

Ohessa tilastoa aiheesta joka kiinnitti huomion.

 

Tilasto on muodossa

PVM (vuonna 2004 ko pvm:llä piilotetut kätköt / vuonna 2005 ko pvm:llä piilotetut kätköt).

 

1.7. (1/-)

2.7. (4/1)

3.7. (1/1)

4.7. (5/4)

5.7. (8/3)

6.7. (2/1)

7.7. (12/-)

8.7. (2/-)

9.7. (5/1), eventti ei luvussa mukana

10.7. (2/1)

YHT: (42/12)

 

Eli viime vuonna vastaavaan aikaan piilotettiin yli kolme kertaa enemmän kätköjä. Hyväksymisjonossa todennäköisesti on joitakin kätköjä, mutta tapahtunut kehityssuunta lienee selkeä.

Mitä ajatuksia kollegoille tästä nousee mieleen??

Link to comment

Mitä ajatuksia kollegoille tästä nousee mieleen??

 

Ainakin minulle tulee heti omat tilastoni mieleen: 7 piilotettua kätköä 2004 / vain 3 piiloa 2005.

 

Oma käytökseni on kuitenkin tietoinen, haluan piilottaa vain kiinnostavia kätköjä sellaisiin paikkoihin joilla on jotain merkitystä eikä matkaa kotoa saa kertyä älyttömästi. Paikkoja on kyllä yllinkyllin mutta tarkkailen tässä kaikessa rauhassa kuinka paljon hommia kätköjen huoltamisesta aiheutuu ja mistä hommat johtuvat, sekä tietysti odottelen lokeihin kommentteja kätköjeni sopivuudesta.

 

Onneksi täällä Keski-Suomessa on havaittu uusia nimimerkkejä melko hiljattain joilta voimme odottaa uusia kätköjä kohtapuolin kunhan ehtivät hiukkasen ottaa oppia jo olevista piiloista!

Eettisillä ohjeilla olisi siksikin pikapuolin varmaan käyttöä.

Link to comment
Eli viime vuonna vastaavaan aikaan piilotettiin yli kolme kertaa enemmän kätköjä. Hyväksymisjonossa todennäköisesti on joitakin kätköjä, mutta tapahtunut kehityssuunta lienee selkeä.

Mitä ajatuksia kollegoille tästä nousee mieleen??

Mielenkiintoista!

 

Heinäkuun luvut voivat olla epävarmoja, kun tarkastusjonon pituutta ei tiedä.

 

Vertasin alkuvuoden kätkömääriä viime vuoden vastaaviin. Talvi ja kevät olivat vielä selvähköä kasvun aikaa. Toukokuussa luvut olivat tasan, mutta kesäkuussa on tapahtunut romahdus.

 

............2004....2005.....ero

tammi.........17......25.......8

helmi.........29......28......-1

maalis........32......42......10

huhti.........48......63......15

touko.........89......88......-1

kesä.........107......56.....-51

 

YHT..........322.....302.....-20

 

En usko, että laatutietoisuus on noin huimasti lisääntynyt. Kätköpaikkojen puutekaan ei voi olla syynä. Millaiset sääolot olivat tämän ja viime vuoden kesäkuussä? En keksi kasvun hidastumisen syitä. Pitää ainakin seurata piilotustrendiä. Pääasia on kuitenkin, että kätköja syntyy koko ajan lisää.

Link to comment

En usko, että laatutietoisuus on noin huimasti lisääntynyt. Kätköpaikkojen puutekaan ei voi olla syynä. Millaiset sääolot olivat tämän ja viime vuoden kesäkuussä? En keksi kasvun hidastumisen syitä.

Onko kukaan tutkinut kätköilijän keskimääräisten piilotusten määrää ??

Siis sitä kuinka monta kätköä kukin on piilottanut suhteessa vaikkapa harrastuksen aloittamisvuoteen. Jotenkin luulen, (onkstääse ping?) että 2004 jahdattiin sitä 1000:nnetta kätköä ja monet puristivat purkkeja piiloihin vaikka ne eivät olisi oikein sinne sopineetkaan. Senjälkeen tilanne rauhoittui ja palattiin miettimään niitä piiloja ihan oikeasti niin että tulosten laatu korvaa moninkertaisesti määrän. Näin on ainakin Keski-Suomessa mielestäni käynyt.

 

Olen myös sitä mieltä että vastaava tilanne pitää vastedes pyrkiä välttämään. On paljon kivempi hakea toimivia, kiinnostavia ja jotain uutta opettavia tai osoittavia kätköjä kuin vaikka kuinka vaikeasti ratkaistavia laskutehtäviä tai sitten noita Webbikameroita.

 

Mitenkäs olisi äänestysten järjestäminen kätköjen kiinnostavuudesta ??

Ainakin minä saisin semmoisista paljon oppia ja evästystä uusien piilottamiseen !!

Link to comment

Tuon tilaston tekee sitäkin merkittävämmäksi se tosiasia, että kätköilijöiden lukumäärä on nyt suurempi kuin viime vuonna. Luulisi että samassa suhteessa olisi lisääntynyt uusien kätköjen määräkin.

 

Itelle tuli mieleen vastaavanlaisia vaihtoehtoja tilaston selittämiseksi. Kesäkeleillä on uskomattoman suuri vaikutus esimerkiksi kuluttajakäyttäytymiseen. Voisiko tuosta vetää tähän korrelaatiota... Kaunis kesäsää vetää porukat tiiviimmin mökille/rannalle/tms ja niin kätköily jää vähemmälle?

Link to comment

Yritin etsiä lisävalaistusta piilotettujen kätköjen määrän pienenemiseen kesäkuussa verrattuna samaan aikaan viime vuonna.

 

Laskin molempien kuukausien kätköjen koordinaattien keskiarvot. Viime vuoden keskiarvo asettuu Saarijärvelle, tämän vuoden Orivedelle eli runsaat 100 km etelämmäksi. Tulikohan laskuissa virheitä? Tuntuu oudolta - olen luullut että harrastus leviää kulovalkean tavoin pohjoiseen päin. Tosin onhan laskemani geokätköjen Weberin piste eli kaikkien kätköjen keskiarvo myös liikkunut viime aikoina etelää kohti.

 

Jotenkin luulen, (onkstääse ping?) että 2004 jahdattiin sitä 1000:nnetta kätköä ja monet puristivat purkkeja piiloihin vaikka ne eivät olisi oikein sinne sopineetkaan.

Tuhannes kätkö piilotettiin 27.8.2004. Ei se varmaankaan (Ping!) vielä vaikuttanut alkuvuoden innostukseen.

 

Kun verrataan kesäkuun päivien maksimilämpötiloja, oli tämän vuoden kesäkuu lämpimämpi. Ehkä aurinkoisuus on innostanut löhöilemään?

Link to comment
Voisiko tuosta vetää tähän korrelaatiota... Kaunis kesäsää vetää porukat tiiviimmin mökille/rannalle/tms ja niin kätköily jää vähemmälle?

Kyllä ainakin omalla kohdalla on tuo tilanne (se tms.). Viimekesänä jäi paljon tekemättömiä töitä sateiden takia, jotka pitää yrittää nyt tehdä alta pois.

Enkä kyllä aio tehdä yhtä paljon kätköjä tasaisesti, kyllä maksimi alkaa olla aika lähellä :blink: .

Toisaalta löytyy paljon sellaisiakin joilla ei, ainakaan vielä, ole kätköjä ollenkaan tehtynä. Jossain vaiheessa saattaa taas tulla 'rypäs'.

Link to comment
Viime vuoden keskiarvo asettuu Saarijärvelle, tämän vuoden Orivedelle eli runsaat 100 km etelämmäksi. Tulikohan laskuissa virheitä?

 

Pikaisen silmäilyn perusteella vuoden 2004 kesäkuussa Oulun pohjoispuolelle piilotettiin reilut 27% kätköistä, vuonna 2005 vastaavasti reilut 11%. Eiköhän laskut ole aivan oikein.

 

Enkä kyllä aio tehdä yhtä paljon kätköjä tasaisesti, kyllä maksimi alkaa olla aika lähellä

 

Vastaava tilanne on itellä lähellä. Ja taitaa vastaavassa tilanteessa olla aikas moni muukin "konkari". Heh, onko sukupolven vaihdoksen kanssa tullut klikkiä... (Ping!)

Link to comment

Kätköilijöiden määrä on kyllä tasaisessa kasvussa, mutta se kasvaa lähinnä vain tiheimmin kätkötetyillä alueilla. (Muutama piristävä poikkeus toki löytyy)

Helsingin, Tampereen, Turun ympäristöt ovat jo niin tiheästi kätkötettyjä, että uusilla kätköilijöillä on paljon haettavaa. Hyvien kätköpaikkojen löytäminenkin näillä alueilla tulee koko ajan vaikeammaksi.

 

En tiedä johtuuko uusien kätköjen vähyys tästä, mutta kätköilyn maantieteellinen leviäminen kyllä tökkii aika pahasti.

 

Esimerkiksi Kuopioon tehtiin viime vuonna läjä kätköjä lähinnä muutaman pääkaupunkiseutulaisen ja yhden paikallisen kätköilijän voimin. Lisäksi paikallisessa lehdessä oli juttu kätköilystä. Tästä huolimatta sinne ei ole ilmestynyt kuin pari uutta kätköilijää.

Vielä huonompi tilanne on Oulussa, jossa luulisi potentiaalisia kätköilijöitä riittävän.

 

Ja kyllä tuo hellekkin ainakin minun kätköilyintoani hillitsee huomattavasti. :blink:

 

ps. suomalaisia kätköilijöitä on listalla tällä hetkellä 793, näistä 450 on kätköillyt vuoden 2005 aikana.

Link to comment
Kätköilijöiden määrä on kyllä tasaisessa kasvussa, mutta se kasvaa lähinnä vain tiheimmin kätkötetyillä alueilla. Hyvien kätköpaikkojen löytäminenkin näillä alueilla tulee koko ajan vaikeammaksi.

 

Tämä tuntuu pitävän paikkansa. Mutta näidenkin joukossa luulisi olevan näitä "pääkaupunkilaisia", jotka kätköttävät synnyinseutuaan, mökkikuntaansa jne maakunnissa. Mutta kun ei niin ei.

 

Tuo maantieteellisen leviämisen hitaus on kieltämättä jonkinmoinen ongelma. Onneksi positiivisia poikkeuksia löytyy! Mikkeli on tullut ryminällä kätköilykartalle, kiitokset tästä _beaconille!! Toivottavasti Oulu etunenässä nähdään pian näissä merkeissä mukana kuvioissa.

Link to comment
Tämä tuntuu pitävän paikkansa. Mutta näidenkin joukossa luulisi olevan näitä "pääkaupunkilaisia", jotka kätköttävät synnyinseutuaan, mökkikuntaansa jne maakunnissa. Mutta kun ei niin ei.

Niinno, itse olen kotoisin Turusta, mutta asun Tampereella. Mökkiä ei ole ja asuin- ja synnyinseutu ovat molemmat aika tiheästi kätkötettyjä.. Olen tehnyt muutamia kätköjä ko. kaupunkeihin. Muualle ei viitsi tehdä ylläpidollisista syistä - kätköä pitää kuitenkin pystyä ylläpitämään tarpeeksi usein. Sama syy saattaa olla muillakin.

Link to comment

Yksittäistapauksia tarkastellen erilaisia taustoja kätköilijöille toki löytyy. Itse taas kuulun tuohon porukkaan joka on tullut maalta kaupunkiin (ja on kätköttänyt synnyinseutuaan).

 

Mutta jos tilastoista vetää "suuria linjoja" niin eswimerkiksi Helsingissä yli puolet asukkaista omaa juuret muualla. Maalta kaupunkiin muuton seurauksena kaikkien kasvukeskusten tilanne on saman suuntainen muttei yhtä kärjistynyt. Ja vastaavasti jos tuota mökkiasiaa tarkastelee, mökkikauppa on käynyt tänä kesänä varsin vilkkaana. Potentiaalia kasvukeskuksissa asuvien kätköilijöiden kautta maakunnan kätköttämiseen on kyllä olemassa.

 

No, kunhan nuo kelit tuosta hieman viilenee... Ja loppujen lopuksi, ei se kätköjen määrä vaan se laatu.

 

Ugh, olen puhunut. :)

Link to comment
Eli viime vuonna vastaavaan aikaan piilotettiin yli kolme kertaa enemmän kätköjä. Hyväksymisjonossa todennäköisesti on joitakin kätköjä, mutta tapahtunut kehityssuunta lienee selkeä.

Mitä ajatuksia kollegoille tästä nousee mieleen??

Mielenkiintoista!

 

Heinäkuun luvut voivat olla epävarmoja, kun tarkastusjonon pituutta ei tiedä.

 

Vertasin alkuvuoden kätkömääriä viime vuoden vastaaviin. Talvi ja kevät olivat vielä selvähköä kasvun aikaa. Toukokuussa luvut olivat tasan, mutta kesäkuussa on tapahtunut romahdus.

 

............2004....2005.....ero

tammi.........17......25.......8

helmi.........29......28......-1

maalis........32......42......10

huhti.........48......63......15

touko.........89......88......-1

kesä.........107......56.....-51

 

YHT..........322.....302.....-20

 

En usko, että laatutietoisuus on noin huimasti lisääntynyt. Kätköpaikkojen puutekaan ei voi olla syynä. Millaiset sääolot olivat tämän ja viime vuoden kesäkuussä? En keksi kasvun hidastumisen syitä. Pitää ainakin seurata piilotustrendiä. Pääasia on kuitenkin, että kätköja syntyy koko ajan lisää.

Kasvun hidastumisen trendi näyttää jatkuvan:

 

............2004....2005.....ero

tammi.........17......25.......8

helmi.........29......28......-1

maalis........32......42......10

huhti.........48......63......15

touko.........89......88......-1

kesä.........107......62.....-45

heinä........149......63.....-86

 

YHT..........471.....371....-100

Link to comment
Kasvun hidastumisen trendi näyttää jatkuvan:

 

............2004....2005.....ero

tammi.........17......25.......8

helmi.........29......28......-1

maalis........32......42......10

huhti.........48......63......15

touko.........89......88......-1

kesä.........107......62.....-45

heinä........149......63.....-86

 

YHT..........471.....371....-100

Jos tilastosta poistetaan Liimeksen, solarflaren ja Mikkozzz:n kätköt, on tammi-heinäkuun alenema enään 21 kätköä. Vuoden 2004 heinäkuussa kolmikko piilotti yhteensä 37 kätköä. Kuluvan vuoden heinäkuussa eivät saaneet aikaiseksi ensimmäistäkään :wacko:

 

Omalta kohdaltani voin sanoa, että 45 kätkön ylläpito on aika vaativaa. Perustan uusia enää hyvin harkiten.

Link to comment
Jos tilastosta poistetaan Liimeksen, solarflaren ja Mikkozzz:n kätköt, on tammi-heinäkuun alenema enään 21 kätköä. Vuoden 2004 heinäkuussa kolmikko piilotti yhteensä 37 kätköä. Kuluvan vuoden heinäkuussa eivät saaneet aikaiseksi ensimmäistäkään  :wacko:

Hyvä, selventävä huomio!

Link to comment

Aikoinaan kun viime vuoden heinäkuulla pystytin Kaustiselle Pauanne-kätkön, lähin kätkö oli silloin lähes 50 kilometrin päässä. Silloin se oli olovana paljonkin, mutta asiaa tarkemmin tarkisteltuna oikeasti ei se ole vielä mitään. Jos jollakulla vaikka sattuisi olla mielenkiintoa kätköttää varsinaisia kätköilyn syrjäseutuja, tässä listaa...

 

Tällä hetkellä syrjäisimmän kätkön Suomessa voi piilottaa seuraaviin kuntiin:

 

Suomussalmi 115,5 km

Kuhmo 89,0 km

Taivalkoski 76,0 km

Hyrynsalmi 72,5 km

 

Etäisyys on etäisyys kunnan maantieteellisestä keskipisteestä (Shambun linkkilistan mukaan) lähimpään kätköön.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...