Jump to content

FIN: Tiedonjanoa


PekkaR

Recommended Posts

Onko hyviä ideoita mitä tietoja olisi kiinnostavaa "louhia" tästä tietomäärästä suomalaisista kätköistä?

Sellainen tilastosivu olisi mielestäni paras, missä kävijät voisivat itse rastia mitä (esim. mitä kätkötyyppejä) haluavat tilastossa nähdä. Näin kukin saisi louhittua omia mieltymyksiään vastaavat tilastot. Toisaalta yksittäiseen kätköilijään kohdistuvien hakujen tekemisessä kannattanee noudattaa kohtuullisuutta, ts. miettiä myös 'ujoimpien' halua tai haluttomuutta olla esillä. Sen sijaan itse kätköjen vertailussa ei taida olla muu kuin sql rajana. Ja jos olet tilastotieteilijä, niin sitten tilastolliset testit on tietysti vielä yksi ulottuvuus lisää. Tosin lupakysymys gc.com:n suunnasta on toki mielenkiintoinen seikka tietojen julkaisua ajatellen. Tällaista pohdintaa tuli mieleen tällä kertaa...

Link to comment

Mielestäni perustunnusluku on piilotettujen ja löydettyjen kätköjen summa. Sitten voisi olla erikseen löytö- ja kätkemistilasto. Lisukkeena näissä jaottelua kätkötyypeittäin.

 

Mielenkiintoisia ovat myös luettelot kätköistä, joilla on eniten ja vähiten löytäjiä sekä kenen kätköillä on yhteensä ollut eniten löytäjiä.

 

Aktiivisten kätköilijöiden lukumäärän kehitystä olisi kiva seurata. Kriteerinä esimerkiksi, että harrastaja on aktiivinen jos hänellä on kuittaus viimeisen kolmen kuukauden aikana. Onko tilasto mahdollista luoda historiasta esim. vuoden 2001 alusta lähtien? Maksaneiden jäsenten määräkin kiinnostaa nyt kun heille on perustettu omia kätköjä.

 

Kätköjen luettelointi kunnittain ei valitettavasti onnistu koska kuvauksissa ei ole omaa kohtaa paikkakunnalle.

Link to comment

Olisikos vaikea kaivaa esiin pisimpään löytämättä olleet kätköt ?? Siitähän sitä löytyisi haasteita helpommin jos voisi katsoa lähiseudun vaikeimmat tapaukset ja punnita resurssinsa. Tilaston voisi myös kääntää toisinpäin, käyttää sitä haasteena piilottaa entistä vaikeammin löydettäviä kätköjä.

Link to comment
Täälä hetkellä pisimpään löytymätön taitaa olla GC78F9, Krepost Sveaborg, viimeksi löydetty 26.8.2002

Olen näköjään viimeinen, joka on löytänyt tuon mainitun Krepost Sveaborg I:n, joten taidanpa kommentoida tätä asiaa.

 

On varmasti kiinnostavaa listata viimeksi löydettyjä tai pisimpään löytämättä olleita kätköjä, mutta toivon, että tämä ei kannustaisi ihmisiä tekemään kätköjä, jotka ovat erityisen vaikeita löytää. Tässä Krepost Sveaborg I:n tapauksessa voisin olettaa, ettei kukaan ole päässyt kätkön luokse. Minä käytin aika paljon aikaa ja melko järeitä työkaluja, kuten voitte lokimerkinnästä lukea. (Lisäksi voi olla, että kätkö on sen jälkeen poistettu tai oikeakin ovi lukittu.) Jos olisin tiennyt etukäteen, miten vaikeaa tälle kätkölle on päästä, en varmaan olisi lähtenyt kokeilemaan. Emmeköhän me yleensä toivo, että kätkön luokse pääseminen ja kätkön löytäminen on kohtuullisen helppoa.

 

Kaikesta huolimatta kätköjen listaaminen "löytämättömyysajan" mukaan on ihan hyvä ajatus.

Link to comment

Perl-koodi on nyt sen verran valmis että sillä pystyy hakemaan kaikkien suomen kätköjen urlit ja parsimaan www-sivuista suurimman osan tiedosta ohjelmallisesti helposti käsiteltävään muotoon (kätkön tiedot ja löydöt).

 

Tein huvikseni eilen pienen koodinpätkän joka laski suomen kaikkien kätköjen keskiarvon.

 

497 aktiivisen kätkön keskiarvo: N61 14.718 E24 29.595 (kartta).

 

Yhteensä kätköjä oli 509, näistä 12 oli hyllytetty.

 

Mitään sen tarkempia analyysejä kätköistä en ole ehtinyt/jaksanut vielä tehdä.

Link to comment

Milenkiintoista on, että kätköjen keskimääräinen sijainti on noinkin "pohjoisessa". On totta, että väestön keskipiste sijaitsee samoilla nurkilla, mutta olen ajatellut kätköilijöistä valtaosan asustavan etelämpänä. Pk-seutu alkaa olla aika lailla kätkötetty ja nyt kun on pyritty kätköttämään muutakin Suomea, niin ehkä se vaikuttaa ja kätköjen keskimääräinen sijainti on ehkä siirtynyt pohjoisempaan. Tiedonjanoa sammuttaisi kätköilijöiden kotikoordinaattien keskiarvo... :lol:

Link to comment
Pk-seutu alkaa olla aika lailla kätkötetty ja nyt kun on pyritty kätköttämään muutakin Suomea, niin ehkä se vaikuttaa ja kätköjen keskimääräinen sijainti on ehkä siirtynyt pohjoisempaan.

Itse pääkaupunkiseudulla asuvana sanoisin alueen tilanteesta pikemminkin: lisäälisäälisäälisäälisäälisää hyviä kätköjä etsittäväksi... :lol::P Kyllä tänne vielä mahtuu!

 

Tero

Link to comment
Pääkaupunkiseutulaisille sanon jotta tulkaapa tänne kehäkolmosen pohjoispuolelle kätköilemään, täältä Hämeenlinna-Tampere akselilta löytyy jo iso määrä upeita kätköjä eikä sieltä tänne kauaa autolla tule. Tai jos ei oo autoa käytössä, niin fillari junaan ja menoksi...

Juuri tuolla juna+polkupyörä yhdistelmällä olin pääsiäisen aikaan liikenteessä. Hämeenlinnan, Lempäälän ja Tampereen kätköjä tuli kolottua oikein urakalla. Löydettävää jäi vielä parille uudellekin retkelle. Varsinkin Tampereen ja Lempäälän väliset Birgitan polun kätköt täytyy kesällä katsastaa paremmalla ajalla kun metsässä pystyy yöpymään makuupussissa.

Link to comment
Varsinkin Tampereen ja Lempäälän väliset Birgitan polun kätköt  täytyy kesällä katsastaa paremmalla ajalla kun metsässä pystyy yöpymään makuupussissa.

Tuota voi sanoa jo asenteeksi! :huh:

Olet taas oikeassa Divine, mutta toisaalta, mikäs on sen hienompi kokemus kuin yöpyminen rauhallisessa ympäristössä !!? Aamulla herää reippaana yleensä montaa kokemusta rikkaanpana, eikä suomalaisessa metsässä tartte varmasti olla yksin !! Lapsosille se vasta olisi jännää jos kellä on varaa ja mahdollisuuksia hankkia kaikille kunnon yöpyilemisvälineet.

Tarvitaan siis lisää kätköjä sivistyksen ulkopuolelle, vahinko että kansallispuistoissa on yöpyminen kielletty, muistaakseni.

Link to comment
Varsinkin Tampereen ja Lempäälän väliset Birgitan polun kätköt täytyy kesällä katsastaa paremmalla ajalla kun metsässä pystyy yöpymään makuupussissa.

Suosittelen lämpimästi. Kiersin tuon lenkin viime kesäkuun alussa. Ainoa harmi oli, että olin ahneuksissani etsinyt valtaosan reitin kätköistä jo aiemmin, mutta hyvällä kelillä polku on kiva kiertää ja kun varautuu viettämään kaksi yötä metsässä, ei tulee liian kiire. Hääkiven baarista ja Sääksjärven apteekista voi kysellä polun kunnollista karttaa (ilmainen) ja taitaa niitä voida tilata Lempäälän kunnaltakin netin kautta.

Link to comment
Tarvitaan siis lisää kätköjä sivistyksen ulkopuolelle, vahinko että kansallispuistoissa on yöpyminen kielletty, muistaakseni.

 

Kyllähän kansallispuistossa toki yöpyä saa, mutta ainoastaan yöpymiselle osoitetulla paikalla. Minäkin laittaisin varmasti kätköjä kairaan, jos vain pystyisin niitä huoltamaan säännöllisesti. Lapista löytyy tuhottamasti sellaisia paikkoja, joissa jokaisen kannattaisi käydä pistäytymässä.

Link to comment
Näköjään on syntynyt uusi, suomalainen geotilastosivu. Upeeta, mahtavaa.

Jep. Viidakkorumpu toimii näköjään nopeasti kätköilypiireissä. Sivusto pyörii siis kotipalvelimellani ja syy siihen, miksi en siitä aiemmin foorumeilla tiedottanut, on että pelkään verkkoliikenteen räjähdysmäistä kasvua :(. Tarkoituksenani on tehdä sivutettu versio (esim. 20 käyttäjää per sivu, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi. HTML-sivun koko on megatavun luokkaa, joten jos tarvitsette vain nopeaa vilkaisua statseihin, niin kevytversio on saatavilla osoitteessa http://liimes.geocity.org/stats/stats.txt. Sivut päivittyvät aamuyöllä kuuden ja seitsemän välillä.

Link to comment
Viidakkorumpu toimi siten, että googlasin hakusanalla geokätköily. Eteen osui Polarit'in sivu ja siellä on linkki tilastosivulle.

:D Jahas, ei mikään näköjään säily googlelta piilossa, ei edes keskeneräiset sivuntekeleet.

Sama sitten laittaa näkyville jo profiiliin.

Pidän Liimeksen tilaston ulkoasusta, mutta aina toki parempi, jos on sivutus. Kukapa on kiinnostunut seuraamaan joka latauskerralla sijalukuja yli 200:n.

Link to comment
En tiedä, mutta luulisin että tuo Kissan eilinen 30 kätköä on aika lähellä ennätystä :unsure:

Pitänee täysin paikkansa, vaikka porukassa olikin mukana "Seasoned Guide" eli Orava, joka oli itse entuudestaan käynyt osan noista kolmestakymmenestä. :lol: Kiirettä pitää silti pitää, että 30 ehtii vuorokaudessa kaluamaan. :lol:

Link to comment

Melko hyvä saavutus, tosin Otanniemessä & lähimaastoissa se on merkittävästi helpompi saavuttaa kuin muualla. Vertailuna meidän visiitti eilispäivältä. Olimme eilen samoissa maastoissa Lauran kanssa kahdestaan kun Jeo oli kokoustelemassa. Reilun kolmen tunnin saldo 6 found ja 1 not found. Lapsen/lasten kanssa on reissussa aina tietty hitaampaa. Lastenvaunujen kanssa liikkuminen ei oo aina näppärää, ainakaan kun painelee pitkin metsiä :P. Välillä käytiin autolla vaihtamassa vaippaa ja tankkaamassa sapuskaa. Ei me kovin paljoo oltais jääty pekkaa pahemmaksi, jos olisi koko päivä ollut käytössä. Muualla 6-7 kätkön hakemiseen vois hyvinkin mennä koko päivä illan sijaan.

Edited by Jeo & Kirsi
Link to comment
Pitänee täysin paikkansa, vaikka porukassa olikin mukana "Seasoned Guide" eli Orava, joka oli itse entuudestaan käynyt osan noista kolmestakymmenestä.

Tottahan on, että ilman minua ei olisi kaikkia 30 kätköä löytynyt yhtenä päivänä. Lähinnä autoin kuitenkin ajo-opastuksessa, eli neuvoin optimaalisia parkkipaikkoja ja ajoreittejä. Itse kätköilyn Kissa ja Samooja suorittivat omin voimin, paitsi tietenkin niillä paikoilla jotka olivat minullekin uusia.

Link to comment
Kiirettä pitää silti pitää, että 30 ehtii vuorokaudessa kaluamaan.

Tuohon mitä Orava jo mainitsinkin voisin lisätä että kyllähän siinä kiirettä sai pitää aamuseitsemästä puoleenyöhön :P . Hieman auttoi että emme valinneet etsittäviä kätköjä sieltä vaikeimmasta päästä, ja suunnittelimme alustavan reitin etukäteen Genimapin GT Reittikartta ohjelmalla. Alone In The Dark tosin vei odotettua enemmän aikaa kun jouduimme pistäytymään köysiostoksilla...

ade9d1c7-aef5-4c38-8caf-13b08d1dd761.jpg

Link to comment

Verkkosivu / +500 pist. (pitäisi ehkä arvioida kuinka paljon informaatiota kätköilijöille eri sivuilla on, mutta menee monimutkaiseksi ja liian tieteelliseksi)

 

Tahun viestit ovat mukana / +0 pist.

 

Tahulla on 2 kätköä, jotka eivät kuitenkaan ole "oikeita" jemmoja vaan muistilappuja korjausta vaativista kätköistä / +0 pist.

 

Hyväksyjän homman kyllä muistin, mutta en osannut sitä pisteyttää. Arvokas ja varmasti työläs vapaaehtoistyö. Ehkä se voisi olla myös / +500 pist.

 

-----------------------------------------------------------

 

Captain Morganin korjattu geointoindeksi: 5531, joka vie kirkkaasti YKKÖSEKSI !

 

Päivitin luettelon.

Edited by PekkaR
Link to comment
How hoch? - Geokätköilijät Weberin pisteellä on järjestämäni treffikätkö, ja sen 27.7.2003 ja 29.7.2003 löydetyksi loganneet henkilöt ovat siihen osallistuneita kätköilijöitä. Kätkötyyppi muutettiin tapaamisen jälkeen multikätköksi muistona tapaamiselle. Tämä muistutukseksi, jos Pekka haluat ko. tietojen näkyvän indeksissäsi.

Divine, mitäs jos fiksattaisiin vielä niin että Hauhon treffikätkö saisi oman kätkösivunsa ja sen muistokätkö omansa? Voin avittaa hommassa....

 

Saman jutun voisi tehdä myös sille Suomen ekalle treffikätkölle joka muutettiin sitten tavalliseksi,

Link to comment
Divine, mitäs jos fiksattaisiin vielä niin että Hauhon treffikätkö saisi oman kätkösivunsa ja sen muistokätkö omansa? Voin avittaa hommassa....

 

Saman jutun voisi tehdä myös sille Suomen ekalle treffikätkölle joka muutettiin sitten tavalliseksi,

Enpä tiedä, onko tuolla mitään merkitystä. Kaikki tiedothan löytyvät kyseisten kätköjen sivuilta ja loggauksista, joten historia on joka tapauksessa taltioitu. En oikein perusta siitäkään, että N kappaletta ihmisiä osalllistuu tapahtumaan, loggaa sen 'löydetyksi', jonka jälkeen piilotetaan porukalla kätkörasia muistoksi, ja sama porukka loggaa taas sen löydetyksi, vaikka kyseessä on lähinnä siirtyminen muun porukan mukana valmiiksi tsekatulle paikalle. Itse etsin Valkeakosken tapahtuman muistokätkön osaksi juuri tästä syystä vasta jälkeenpäin, jotta sain itse sen etsiä ja löytää.

 

En toki vastusta muistokätköjen piilotusta ja loggailua, mutta tässäkään tapauksessa yhden kätkösivun muuttaminen kahdeksi eri sivuksi ei vaikuta muuhun, kuin joihinkin tilastoihin, mikä ei kai liene kovin merkityksellistä. Vai?

 

Suomen eka treffikätkö löytyy tämän linkin takaa, jos jotakuta jäi kiinnostamaan.

Edited by Divine
Link to comment
QUOTE]

Enpä tiedä, onko tuolla mitään merkitystä. Kaikki tiedothan löytyvät kyseisten kätköjen sivuilta ja loggauksista, joten historia on joka tapauksessa taltioitu. En oikein perusta siitäkään, että N kappaletta ihmisiä osalllistuu tapahtumaan, loggaa sen 'löydetyksi', jonka jälkeen piilotetaan porukalla kätkörasia muistoksi, ja sama porukka loggaa taas sen löydetyksi, vaikka kyseessä on lähinnä siirtyminen muun porukan mukana valmiiksi tsekatulle paikalle.

Olen samalla kannalla - "muistokätkö" on ihan hyvä juttu, mutta minun mielestäni paras tapa olisi tuo "Hauhon malli" (ja ilmeiseti samaa oli käytetty siellä Lammassaaressakin). Vaikka siinä kätkön luonne matkalla muuttuukin, vältetään samalla se jossain muussa juttusarjassa epäsuotavana mainittu tilanne että syntyy lyhytikäinen kätkö (siis itse tapahtuma).

Link to comment

Siis ilman muuta tapahtuma (event tai CITO) voidaan logata löydetyksi vain tiettynä aikana. Tapahtuman jälkeen nämä arkistoidaan, tapahtumahan on ollut ja mennyt.

 

Tapahtumassa perustetut kätköt merkitään yhden perustajan nimiin ja muut kätkemiseen osallistuvat loggaavat sen löydetyksi. Näinhän menettelen tavallistenkin kätköjen kanssa: Olen ollut paikalla kätkemässä sitä mutta joku toinen perustaa kätkösivun, joten loggaan sen löydöksi.

 

Tapahtumissa tästä tulee tavallaan kaksinkertainen loggaus, mutta niinhän kuuluukin. Jälkikäteen tuleva voi logata muistokätkön, mutta ei enää tapahtumaa. Toisaalta tapahtuma ei saa jättää olemaan sellaista kätköä, jota tapahtumaan osallistunut ei voi logata, ne näyttävät joidenkin mielestä kartalla rumilta <_<

 

Kenties hyvä tapa tapahtumakätköjen piilottamiseen olisi tuo Vasikkasaaren CITOssa käytetty: Jakaannutaan ryhmiin ja jokainen ryhmä piilottaa yhden kätkön. Sen jälkeen kokoonnutaan ja sitten käydään etsimässä muiden kätköt. Lopuksi päätetään, mitkä kätköt jätetään maastoon ja siirretäänkö jotakin niistä etteivät ole liian lähekkäin jne. Kaikki osallistuneet loggaavat kaikki kätköt löydetyiksi (hehän löysivät ne), kunhan joku perustaa ne gc.comiin. Me vielä sovimme, että sama henkilö vastaa kaikkien kätköjen ylläpidosta, turhahan saaressa olisi monen ylläpitäjän rampata ja osa osallistujista olisi voinut olla kauempaa jne.

 

Kyllä, näin loggasin tuolta keikalta 5 löytöä: CITOn, oman ryhmämme (2 henkeä) perustaman kätkön ja kolme muiden ryhmien kätköä. Kuka tahansa voi mennä tuonne jälkikäteen ja löytää ne 4 kätköä, mutta CITO-loggaus kuuluu vain tempaukseen osallistuneille. Ei noita CITOja Suomessa nyt hirveän moni ole logannut :unsure: Vaikka kyseessä ei olekaan kilpailu, statteja kerätään ja indeksejä lasketaan...

Link to comment
Ylläpitämäni statsisivu Statistics of Finnish Cachers on jälleen toiminnassa.

Sivu on toki sinun, ja pidät sitä yllä sillä tavoin, kuin itse näet parhaaksi, mutta omalta osaltani seuraaminen meni turhan vaikeaksi, kun Navicache-kätköt otettiiin mukaan. Nytkin näyttää siltä, että olisin piilottanut 23 kätköä, vaikka todellisuudessa kyse on vain siitä, että kaksi GC.com -kätköäni on ilmoitettu myös NC-listoille. Olen siis piilottanut 21 kätköä - en 23, kuten tilastosivu näyttää.

 

Seuraan toisinaan eri tilastosivuja, mutta se on aina vähän problemaattista, kun itse esim. en etsi lainkaan locationlesseja, joten vertailu muihin listoilla olijoihin hankaloituu. Toinen juttu, mitä en itse laskisi, on löydettyjen ja piilotettujen kätköjen summa. Mielestäni ko. luku kuvaa enemmän geointoindeksiä, ja vertailisin itse mieluiten löytöjen määrää keskenään ja erikseen piilotettujen määrää keskenään.

 

Ennen kuin kukaan ehättää muistuttamaan, niin tiedän ettei kyseessä ole kilpailu, enkä olekaan kenenkään kanssa kilpasilla (muuten bongaisin niitä locationlessejakin :laughing:). Numeroita on kuitenkin hauska seurata, vaikkei ketään yrittäisikään niissä päihittää. Totean vain, että nämä tilastot ovat aina vähän ongelmallisia, kun tätäkin peliä ihmiset harrastavat niin eri tavoin, ja painottavat siinä eri asioita. Sellainen tilastowebbilomake, jossa voisi ruksia mukaanotettavat kätkötyypit jne, jonka perusteella generoitaisiin se lopullinen tilasto, olisi ihanteellinen, mutta taitaisi syödä liikaa serverikaistaa, kun jokainen kävisi monta kertaa päivässä tilaamassa erilaisia tilastoja itselleen. (Eikä se kokonaan ratkaisisi tuota locationless-vääristymääkään.)

Link to comment
Seuraan toisinaan eri tilastosivuja, mutta se on aina vähän problemaattista, kun itse esim. en etsi lainkaan locationlesseja, joten vertailu muihin listoilla olijoihin hankaloituu. Toinen juttu, mitä en itse laskisi, on löydettyjen ja piilotettujen kätköjen summa. Mielestäni ko. luku kuvaa enemmän geointoindeksiä, ja vertailisin itse mieluiten löytöjen määrää keskenään ja erikseen piilotettujen määrää keskenään.

 

Ennen kuin kukaan ehättää muistuttamaan, niin tiedän ettei kyseessä ole kilpailu, enkä olekaan kenenkään kanssa kilpasilla (muuten bongaisin niitä locationlessejakin :laughing:).

Niin. Kysehän ei ole siis kilpailusta, eikä ensimmäisen "Nr."-palstan luvulla ole tarkoitus mitenkään asettaa kätköilijöitä paremmuusjärjestykseen. Staattisen dokumentin luomiseksi tarvitaan kuitenkin järjestetty lista ja tällä hetkellä se on järjestetty mainitun summan mukaan. Nyt aktiiviset kätköilijät ovat kuitenkin listan alkupäässä, mikä lienee useissa tapauksissa tarkoituksenmukaista. Listan pääasiallinen tavoite on antaa mahdollisimman kattava kuva Suomen kätköilykansasta.

 

Tarkoituksenani olisi joskus generoida myös kaikkien muiden mahdollisten näkyvien tunnuslukujen (26 kpl) mukaan järjestetyt listat, mutta sitä en ole vielä saanut aikaiseksi. Myös muita parennusehdotuksia saa esittää, vaikka niiden toteutumisaikataulusta en voikaan antaa mitään takuita. :P

Link to comment

Hienoa, että Liimeksen ansiosta nyt on ajantasaiset tilastot. Oli tosi työlästä kun niitä koetin väsätä päässälaskien ja käsitöinä.

 

Minustakin ne Navicachen kätköt vääristävät lukemia. Useat muutkin ovat varmaan samanlaisia kuin Divinen kaksi jemmaa eli sama kätkö on ilmoitettu kahdelle sivustolle. Silloin yksi kätkö tulee lasketuksi kahdeksi.

 

Tilaston tekstiversio voisi ainakin olla ilman Navicacheja, niin kuin se nyt onkin paitsi että kokonaislukemissa ne ovat mukana.

Link to comment

On ihan kiva, että Liimes on tehnyt nämä tilastosivut, mutta itse en haluaisi olla enää listoilla. Onko mahdollista päästä pois? :laughing:

 

En harrasta geokätköilyä kilpaurheiluhengessä, enkä siis haluaisi tulla vertailluksi muihin kätköilijöihin nähden. Pääasia, että tiedän itse kuinka monta kätköä olen löytänyt...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...