Jump to content

FIN: Tiedonjanoa


PekkaR

Recommended Posts

Selvitin millaisista kätköistä etsijät pitävät. Kun en kehtaa repostella muiden kätköjä, päätin selvittää miten omia jemmojani on etsitty. Otos on pienehkö, runsas pari prosenttia Suomen kätköistä ja vielä suppealta alueelta Hämeenlinnan ympäristöstä. Ehkä se kuitenkin antaa suuntaviivoja kätköilijöiden mieltymyksistä.

 

Tulos oli aika odotettu. Helpohkot peruskätköt ovat suosituimpia. Yllätyin kuitenkin, että pienemmät purkit vetävät puoleensa enemmän kuin normaalikokoiset ja kaupunkikätköt enemmän kuin luonnon helmassa olevat.

 

Mitä geokätköilijät arvostavat?

Link to comment
pienemmät purkit vetävät puoleensa enemmän kuin normaalikokoiset ja kaupunkikätköt enemmän kuin luonnon helmassa olevat.

 

En tiedä onko sillä merkitystä asiaan, mutta veikkaan että tulos on tuollainen koska kaupunkikätköille pääsee helpommin ja nopeammin kuin jossain metsässä oleville ja kaupungissa purkit tahtovat lähes järestäin olla pieniä tai mikroja. Itse ainakin pidän eniten suuremmista purkeista jollain hienolla metsäalueella, kuten esimerkiksi nuuksiossa kunhan vain olisi niitä aikaa joskus haeskella.

Link to comment

Olen samaa mieltä kuin theorava. :lol:

Mitä etsitään ja mitä arvostetaan voi olla kaksi eri asiaa. Toiset ovat pikaruokaa ja toiset a´la cartea. Mutta kumpiakin tarvitaan. Tai sanonta ”kymmenentuhatta kärpästä ei voi olla väärässä, p- on hyvää…”

 

Venäjällä muuten on periaate, että kätkö on oltava jotenkin arvokkaan paikan yhteydessä: “Russian geo-cachecing is differed from its western analog. According to the rules of Russian game the hiding-place is recommended to create only in the place, which is of natural, historical, cultural, geographical interest. Therefore each point, noted by coordinates, possesses special attractive force for owners GPS.”

 

Olisi mukavaa luottaa siihen, että kätkö johtaa jotenkin vierailemisen arvoiseen paikkaan eikä jonkin parkkipaikalle reunaan. Mikä sen parempi tapa tutustua johonkin vieraaseen paikkakuntaan kuin hyvä kätkö! :lol:

Link to comment
Itse ainakin pidän eniten suuremmista purkeista jollain hienolla metsäalueella, kuten esimerkiksi nuuksiossa kunhan vain olisi niitä aikaa joskus haeskella.

Väitän että lainaukseen sisältyy jutun juju:

Hienot luontokätköt ovat kyllä monien mielestä niitä parhaita, mutta useimmilla ei juuri koskaan ole riittävästi aikaa kierrellä niitä ja sitten kierretäänkin nippu nopeita kaupunki ja/tai parkkipaikkakätköjä jotta pääsee harrastamaan edes vähäsen.

 

Olen valmis tunnustamaan että ainakin minulle on näin käynyt jo useita kertoja !!

Link to comment
Mitä etsitään ja mitä arvostetaan voi olla kaksi eri asiaa. Toiset ovat pikaruokaa ja toiset a´la cartea.

Ehkä tuo "arvostaa" on tosiaan väärä sana - vähän liian juhlallinen ja toisaalta usein tyhjänpäiväinen ja hienosteleva. Joku saattaa sanoa arvostavansa oopperaa, mutta ei koskaan käy oopperassa vaan kuuntelee mieluummin humppalevyjä.

 

Hienot luontokätköt ovat kyllä monien mielestä niitä parhaita, mutta useimmilla ei juuri koskaan ole riittävästi aikaa kierrellä niitä ja sitten kierretäänkin nippu nopeita kaupunki ja/tai parkkipaikkakätköjä jotta pääsee harrastamaan edes vähäsen

Siinä ajassa kun etsii nipun nopeita jemmoja, ehtisi varmaan hakea yhden tai pari luontokätköä.

 

Valhe - emävalhe - tilasto, sanotaan, mutta kyllä luvut kuvaavat keskimääräistä käyttäytymistä. Pikaruoka vaan on suosittua, vaikka juhlapäivälliset jäävät paremmin mieleen.

Link to comment
Selvitin millaisista kätköistä etsijät pitävät.

 

Pekka sai esimerkillään meikäläisen tekemään omista kätköistäni vastaavanlaista tarkastelua. Sattumoisin tunnusluvut olivat pääsääntöisesti samansuuntaisia, esimerkisi D ja T lukujen keskiarvo oli ~sama molemmilla.

 

Tuli laskettua myös suhdeluku DNF/löydöt. Tämä osoittautui mielenkiintoiseksi luvuksi. Mitä isompi luku sitä enemmän on etsijöillä ollut ongelmia kätkön löytymisen kanssa. Tuo kuvannee aikas hyvin kätkötoteutuksen onnistumista. Kriittiseksi rajaksi omia kätköjä silmäillessä tuli luku 0,4 eli 40%. Eli jos 40% tai enemmän kätkön loggauksista on DNF, mielestäni silloin kätkö on liian vaikea tai purkki on kadonnut ja kätkölle on tehtävä jotain. Itsellä tuo kovan onnen Toriseva kuuluu tuohon joukkoon. No, sille olikin tarkoitus tehdä jälleen jotain.

 

Ja sitten kohtaan poikkeukset... Kaikki eivät merkitse DNF-käyntiään. Ja tietyn tyyppisillä kätköillä luku nousee suhteellisen suureksi, mutta se "kuuluu kuvioon", mieleen nousee väkisinkin vaikka Liimeksen HUT-kätköt. Siellä on huti tullut monta kertaa... <_<<_<

 

Joka tapauksessa tuolla yksinkertaisella laskulla saa selvitettyä kuinka hyvin omat kätköt ovat onnistuneet toteutukseltaan.

Link to comment
Tuli laskettua myös suhdeluku DNF/löydöt. -- -- Kaikki eivät merkitse DNF-käyntiään.

Minusta tuntuu, että itse asiassa hyvin harvat merkitsevät DNF:iä. Olenkin yrittänyt päätellä lokimerkinnöistä, onko kätkö edelleen olemassa.

 

Tarkastellaanpa esimerkkinä kätköä Laaksolahden urheilupuisto. Kätkö on piilotettu 8.9., ja vielä 11.9. sen oli löytänyt kaksi etsijää. Samana päivänä kuitenkin on jo DNF-merkintä. Kun sitten pitkään aikaan ei ollut tullut uusia löytömerkintöjä, pidin todennäköisenä, että kätkö on poistettu paikaltaan. Etsijöitäkin näin helpossa paikassa ja helpolla kätköllä on varmasti ollut, mutta he eivät ole käyntejään kirjanneet. Siksi vältän tämäntyyppisten kätköjen etsimistä, kunnes löytömerkintä vahvistaa, että kätkö todella on olemassa.

 

Nyt kun tarkistin vielä tuoreen tilanteen, huomasin, että 20.9. on ilmestynyt DNF-merkintä. Se vahvistaa edellä selostettua käsitystäni.

Edited by Mesu
Link to comment
Minusta tuntuu, että itse asiassa hyvin harvat merkitsevät DNF:iä. Olenkin yrittänyt päätellä lokimerkinnöistä, onko kätkö edelleen olemassa.

Niinpä. Tuon päättelin siitä kun muut Route 66 -kätköt ympäriltä keräsivät merkintöjä mutta jostain syystä tähän ei merkintöjä kertynyt... DNF-merkinnät palvelevat sekä kanssa kollegoja kuin myös kätkön omistajaa.

Eihän se ole häpeä merkitä kätkövierailusta DNF, eihän?

 

Semmoinen mielikuva on matkan varrella tullut että metsäkätköihin merkitään herkemmin DNF kuin urbaanikätköihin. Väittäisin että mitä vaikeampi maaston vuoksi kätkölle on saapua sitä herkemmin DNF:kin merkitään.

Edited by hikerbiker...
Link to comment

hb:n ideoima HUTISUHDE on aika mielenkiintoinen tunnusluku. Innostuin heti laskemaan kätköjeni hutisuhteet. Ensin laskin DNF/löydöt, mutta muutin sitten laskukaavaa kuvaavammaksi: DNF/(löydöt+DNF) eli hutien suhde kuitattuihin etsintäkertoihin. Nootit jätetään huomioimatta.

 

Huonoin hutisuhde, 31%, on kätköllä Onnenkauppaa. Se on pulmakätkö (D3,5/T2,5), jonka purkki on kerran kadonnut. Hutien määrä on ehkä vielä siedettävä. Seuraavaksi huonoin luku on aika tavanomainen, 15%.

 

16 kätköä 37:stä on "puhtaita" - huteja pyöreä nolla. Kaikkien kätköjeni keskimääräinen hutisuhde on 4,5%. Olen siihen tyytyväinen, jopa vähän ylpeä. Mukana on kuitenkin kohtuuhaastaviakin jemmoja. Kuten mainittu, epäonnistumisia on varmaan ollut selvästi enemmän. Ne vaan ovat kirjaamattomia - kaihertavat ehkä etsijöiden mieltä, piilottaja on niistä onnellisen tietämätön.

 

Luulin, että hutisuhde on suoraan verrannollinen kätkön vaikeuteen. Näin ei kuitenkaan ole. Minulla on puhtaana esim. yksi 4/3 -mysteeri ja pari 3/3 -jemmaa. Ehkä aloittelijat jättävät suosiolla vaikeahkot kätköt väliin - etsijöitä on vähemmän, mutta he sitten kaivavat purkin esiin.

 

Kyllä hutisuhde on yksi kätkön laatua kuvaava tunnusluku.

 

Numeroiden pyörittäminen on mukavaa.

Link to comment
DNF-merkinnät palvelevat sekä kanssa kollegoja kuin myös kätkön omistajaa.

Eihän se ole häpeä merkitä kätkövierailusta DNF, eihän?

Eipä ole, ei. Jos lukijoiden joukossa kuitenkin on sellaisia, jotka näin ajattelevat, niin ehdottaisin ainakin henkilökohtaista yhteydenottoa kätkön omistajaan. Silloin ei tarvitse kertoa kaikille, ettei kätköä löytänyt. Mutta siis siinähän ei todellakaan ole mitään hävettävää.

 

Itse olen ottanut usein yksityisellä viestillä yhteyttä kätkön omistajaan, jos epäilen, että kätkö saattaa olla kadonnut, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että etsimiseni ei ollut kätkön vaikeusasteeseen nähden riittävää esimerkiksi ajan puutteen vuoksi.

 

Semmoinen mielikuva on matkan varrella tullut että metsäkätköihin merkitään herkemmin DNF kuin urbaanikätköihin. Väittäisin että mitä vaikeampi maaston vuoksi kätkölle on saapua sitä herkemmin DNF:kin merkitään.

Minulla on sama käsitys. Ilmiö voi johtua myös siitä, että helpossa paikassa olevan kätkön etsimistä aiotaan jatkaa seuraavalla kerralla ja sitten se seuraava kerta jostain syystä lykkääntyy. Vaikeassa paikassa olevalta kätköltä lähtiessä ehkä tekee mielessään päätöksen, että sinne ei kannata uudestaan mennä turhan takia, ja siksi etsijä ajattelee, että tuli jo etsittyä tarpeeksi, ja asian voi merkitä DNF:nä.

Link to comment
16 kätköä 37:stä on "puhtaita" - huteja pyöreä nolla. Kaikkien kätköjeni keskimääräinen hutisuhde on 4,5%. Olen siihen tyytyväinen, jopa vähän ylpeä. Mukana on kuitenkin kohtuuhaastaviakin jemmoja.

Kyllä tuosta saakin olla ylpeä! Se kertoo siitä, että huollat kätköjäsi hyvin ja nopeasti. Luullakseni se kertoo myös siitä, että kätkösi kuvaukset ovat tarkkoja ja etsijä tietää, mitä on etsimässä.

 

Minusta on myös hienoa, että ajattelet niin, että hutisuhteen tulee olla mahdollisimman alhainen. Niin sen pitääkin olla. Joukossamme taitaa olla joitakuita, jotka pyrkivät siihen, että mahdollisimman harva löytäisi kätkön, ja tekevät siksi epäselviä ja väärin luokiteltuja kätkökuvauksia.

 

Luulin, että hutisuhde on suoraan verrannollinen kätkön vaikeuteen. Näin ei kuitenkaan ole. Minulla on puhtaana esim. yksi 4/3 -mysteeri ja pari 3/3 -jemmaa. Ehkä aloittelijat jättävät suosiolla vaikeahkot kätköt väliin - etsijöitä on vähemmän, mutta he sitten kaivavat purkin esiin.

Hutisuhde nousee luullakseni, jos kätkö luokitellaan hieman helpommaksi kuin se todellisuudessa on. Silloin on etsijöitä, joilla ei ole tarvittavia varusteita, aikaa tai viitseliäisyyttä etsiä loppuun saakka. Toisaalta taitaa olla muutamia sellaisiakin kätköjä, joissa kuvauksen puutteet tai luokitusvirheet ovat niin rankkoja, että närkästyneet etsijät eivät viitsi edes kirjata DNF:ää.

Link to comment
Tarkastellaanpa esimerkkinä kätköä Laaksolahden urheilupuisto.

Jatkan vähän tuosta kätköjen DNF:ien kirjaamisesta. Otan toisen esimerkin: Bemböle multi. Tämä kätkö on hyväksytty 13.9. Sitten kätköllä on käyty enemmän kuin kerran päivässä, mutta äkkiä 20.9. käynnit loppuvat. Seuraava kirjaus on 23.9., jolloin Hessut kertoo turhautuneena, ettei kätköä enää ole. Puhuimme puhelimessa ja olen aivan varma, että hän etsi oikeasta paikasta.

 

Onko nyt todella niin, että kukaan ei käynyt kätköllä kolmeen päivään ja jo huomannut kätkön katoamista? Tuskin! Luultavasti monikin on käynyt mutta antanut vahingon kiertää. Tarinan opetus: niistä DNF:istä tai yksityisistä ilmoituksista kätkön omistajalle olisi todella apua.

Link to comment

Värkkäsin kokeeksi vähän erilaisen statistiikkasivun.

Tämän ei ole tarkoitus kilpailla Liimeksen erittäin hyvän ja ajantasaisen statistiikan kanssa, vaan katsella samaa asiaa vähän eri näkökulmasta.

 

Olisi kiva tietää kiinnostaako tämmöinen ketään muuta kuin minua. Eli kannattaako ideaa ja ulkoasua kehitellä eteenpäin?

 

http://www.shambbu.com/stats/stats_main.html

Link to comment

Olisi kiva tietää kiinnostaako tämmöinen ketään muuta kuin minua. Eli kannattaako ideaa ja ulkoasua kehitellä eteenpäin?

 

Minua ainakin kiinnostavat, grafiikka tekee aina uuden säväyksen !!

 

Olen ollut muutaman oman kätköni lokikirjauksia seuraamalla havaitsevinani että perinteiset kätköpurkit ovat selvästi halutuimpia hakemisen kohteita.

 

Kuitenkin olen uusia kehitellessäni monasti miettinyt vaikkapa sitä kuinka mieluisia eri tyyppiset kätköt ovat.

Eikös tilastoja voisi vääntää myös kätköistä ?? Siis ne jotka osaavat !!

 

Vaikkapa :

Yksittäiset eniten löydetyt kätköt.

Tilasto siitä miten haluttuja (löydettyjä) perinteiset (micro/small/normal) / multi / webcam / pulma /. /. / kätköt ovat ? Tietysti suhteutettuna eri tyyppisten kätköjen määrään vaikkapa koko maassa tai tarkemminkin rajattuina jos sen pystyisi tekemään.

 

Ainakin minua tieto voisi auttaa miettiessäni kunnollisempien kätköjen rakentelua !!

Link to comment
Kuitenkin olen uusia kehitellessäni monasti miettinyt vaikkapa sitä kuinka mieluisia eri tyyppiset kätköt ovat.

Eikös tilastoja voisi vääntää myös kätköistä ?? Siis ne jotka osaavat !!

 

Minun osaamiseni ei kyllä tuommoisen toimivan tilaston tekemiseen riitä.

 

Jos tavoitteena on ainoastaan tehdä kätkö jolla on paljon kävijöitä, niin helppo peruskätkö vilkkaasti liikennöityyn, mutta samalla katseilta suojattuun paikkaan lienee se helpoin ratkaisu.

 

Jos taas tavoitteena on tehdä kätkö josta kävijät oikeasti pitävät, niin sitä ei mielestäni millään tilastolla pystytä mittaamaan. Ei ennenkuin kätkön loggauksen yhteyteen laitetaan jonkinlainen pakollinen arvostelu-asteikko. Ja arvostelu pitäisi vielä kaiken lisäksi tapahtua anonyyminä. (Terracachessa tämä on toteutettu melko hyvin).

 

Minusta paras ohje kätkön tekijälle on lyhyesti: "Tee sellainen kätkö jonka itse haluaisit hakea."

Link to comment

Jos tavoitteena on ainoastaan tehdä kätkö jolla on paljon kävijöitä, niin helppo peruskätkö vilkkaasti liikennöityyn, mutta samalla katseilta suojattuun paikkaan lienee se helpoin ratkaisu.

Jeps, olen samaa mieltä !! Esimerkiksi kätkö tuohon parin kilometrin päässä olevalle 4-tien levähdyspaikalle jossa jokunen vuosi sitten tapahtui tappo, hankkisi varmasti paljon kävijöitä, Keski-Suomen mittakaavassa!!

Mutta paikka on ikävä ja sen koommin levähdyspaikan kioski on ollut autiona, ei edes jästejä kiusana. Vaikka kyllä kai sekin levähdyspaikka pitää kätköttää kunhan joku ehtii, paikallista historiaahan siihen liittyy.

 

Mutta en minä mitään kävijämäärän maksimia tavoittele, se ei ole hyvä piilottajan onnistumisen mittari, ennemminkin tavoittelen sitä että useimmat kävijät tuntisivat isoimman elämyksensä.

 

Jos taas tavoitteena on tehdä kätkö josta kävijät oikeasti pitävät, niin sitä ei mielestäni millään tilastolla pystytä mittaamaan.

 

Väittäisin että kyllä se tieto siellä jo on olemassa, ilman enempiä äänestyksiäkin, olevissa kävijämäärissä vain piileskelee.

Ja oikeastaan ihan ensiksi haluaisin varmistuksen tuntemukselleni siitä että perinteinen kätkö on lähestulkoon aina se eniten kävijöitä saava kätkötyyppi, ja siten se kaikkien kätköilijöiden mieluisin hakemisen kohde.

 

EDIT: typo

Edited by jupilli
Link to comment

Ihan kiva tilasto, järjestysluku palkin viereen vielä jos saan ehdottaa.

Ja epelille kiitos linkistä, onhan se tosi tärkeätä B) tietää että olin eilen maailmantilatoissa sijalla 3132 B) Tässä tilastossa keskikastin kaveri parantaa sijoitustaan huimasti jo parilla löydöllä.

Link to comment
Olisi kiva tietää kiinnostaako tämmöinen ketään muuta kuin minua. Eli kannattaako ideaa ja ulkoasua kehitellä eteenpäin?

 

Ehdottomasti kiinnostaa.

 

Tästä löytyy varsin mielenkiintoisia eri asiakokonaisuuksia, itse arvostan erityisesti tuota purkilliset kätköt -kuvaajaa.

 

Ja jos toivomuksia saa esittää, sama lukuina esimerkiksi .txt muodossa niin voi kehittää halutessaan omia seurantoja. Itellä on jonkinmoinen tuollainen proggis menossa ihan omasta mielenkiinnosta.

Link to comment

Veikkaus mikä kuukausi oli viime vuonna vilkkain kätköjen piilotuskuukausi?

 

.

.

.

.

.

.

.

Ei

.

.

.

.

.

.

.

Ei

.

.

.

.

.

.

Ei

.

.

.

.

.

ja ei...

.

.

.

.

.

.

 

 

Vastaus on lokakuu...

 

91 osumaa

 

Toukokuussa 88

ja kesäkuukaudet siinä välissä 60, 64, 80 ja 76.

 

(luvuissa mukana aktiivit ja tilapäisesti hyllytetyt)

Link to comment

Tutustuin tuossa hieman tarkemmin Suomen kätköilymaantietoon.

 

Tuli vastaan ensimmäinen maakunta josta löytyy purkki jokaisen kunnan alueelta:

Itä-Uusimaa.

 

Lähimpänä vastaavaa saavutusta:

(suluissa kätköttömät kunnat)

 

Päijät-Häme:

(Artjärvi)

 

Kanta-Häme:

(Ypäjä)

 

Kymenlaakso:

(Miehikkälä, Pyhtää)

 

Uusimaa:

(Karkkila, Nummi-Pusula, Sammatti)

 

Pirkanmaa:

(Juupajoki, Kihniö, Parkano)

 

Etelä-Karjala:

(Ylämaa, Luumäki, Lemi)

Edited by hikerbiker...
Link to comment

Tarkemman tarkastelun tuloksena löytyi listaan päivitettävää. Positiivista tässä on se että mikä maakunta tahansa voi ehtiä vielä tässä hommassa ensimmäiseksi :mad: , Itä-Uusimaalta Liljendal puuttuu vielä kätkökartalta. Tässä pitäisi olla tämän hetkinen oikea tilanne:

 

Maakunta:

(suluissa kätköttömät kunnat)

 

Itä-Uusimaa:

(Liljendal)

 

Päijät-Häme:

(Artjärvi)

 

Kanta-Häme:

(Ypäjä)

 

Kymenlaakso:

(Miehikkälä, Pyhtää)

 

Uusimaa:

(Nummi-Pusula, Sammatti)

 

Pirkanmaa:

(Juupajoki, Kihniö, Parkano)

 

Etelä-Karjala:

(Ylämaa, Luumäki, Suomenniemi, Lemi)

Edited by hikerbiker...
Link to comment

Jännä kisa maakuntien kesken. Ehtiikö ekaksi kokonaan kätkötetyksi Kanta-Häme, Päijät-Häme tai Itä-Uusimaa? Vai kiriikö Uusimaa tai Kymenlaakso vielä kalkkiviivoilla ohi?

 

Suomen maakuntien geokätköt

 

SUOMEN MAAKUNNAT

11.2.2006

 

........................kätköttämättömät.kunnat

...............................kätkötettyjen.osuus

....maakunta............kpl........%

 

01..Uusimaa...............2....91,7%

02..Varsinais-Suomi......17....68,5%

04..Satakunta............10....61,5%

05..Kanta-Häme............1....93,8%..MAX :o

06..Pirkanmaa.............5....84,8%

07..Päijät-Häme...........1....91,7%

08..Kymenlaakso...........2....83,3%

09..Etelä-Karjala.........4....66,7%

10..Etelä-Savo............5....75,0%

11..Pohjois-Savo..........7....69,6%

12..Pohjois-Karjala.......9....43,8%

13..Keski-Suomi..........10....66,7%

14..Etelä-Pohjanmaa......11....57,7%

15..Pohjanmaa.............7....61,1%

16..Keski-Pohjanmaa.......7....41,7%

17..Pohjois-Pohjanmaa....27....32,5%

18..Kainuu................8....20,0%..min

19..Lappi.................5....76,2%

20..Itä-Uusimaa...........1....90,0%

21..Ahvenanmaa...........12....25,0%

Link to comment

"Juupajoki, Kihniö, Parkano, Punkalaidun ja Äetsä."

 

Pitäisikö minun hoitaa tuo Parkano? Olin ollut siinä uskossa, että Seitsemisen kätkö on Parkanon puolella, mutta eihän se olekaan :o . Olen sieltä jo katsellut 'sillä silmällä' aina kulkiessa ja kyllähän sieltä paikkoja löytyy... :(

 

Edit: ei tuo quote näy Tuliketulla toimivan :D

Edited by Maxxy
Link to comment
Ei tuo quote näy Tuliketulla toimivan :o
Lainaaminen kyllä onnistuu, Firefoxia minäkin käytän. Viestin oikeassa alakulmassa olevaa Reply-nappulaa painamalla voi vastata viestiin ja vastaukseen tulee alkuperäinen viesti lainauksena.

 

Quote-nappulaa käytetään, jos on tarve lainata useaa viestiä. Painetaan haluttujen viestien Quote-nappia ja ne muuttuvat punaisiksi. Sitten aloitetaan vastaaminen alareunan Add Reply -painikkeella.

Link to comment
Ei tuo quote näy Tuliketulla toimivan :o
Lainaaminen kyllä onnistuu, Firefoxia minäkin käytän. Viestin oikeassa alakulmassa olevaa Reply-nappulaa painamalla voi vastata viestiin ja vastaukseen tulee alkuperäinen viesti lainauksena.

 

Quote-nappulaa käytetään, jos on tarve lainata useaa viestiä. Painetaan haluttujen viestien Quote-nappia ja ne muuttuvat punaisiksi. Sitten aloitetaan vastaaminen alareunan Add Reply -painikkeella.

 

Kappas Ville pir*** :D .

 

Thanks! :(

Link to comment
Jännä kisa maakuntien kesken. Ehtiikö ekaksi kokonaan kätkötetyksi Kanta-Häme, Päijät-Häme tai Itä-Uusimaa? Vai kiriikö Uusimaa tai Kymenlaakso vielä kalkkiviivoilla ohi?
Kyllä tämä sen verran innosti, että piti sonnustautua kotimaakunnan puolesta piilotusreissulle. Olenkin ollut jo pitkään talviunilla.

 

Suomenhevonen on Ypäjän ensimmäinen kätkö ja samalla tuli viimeinenkin Kanta-Hämeen kunta kätkötettyä.

Link to comment

Kyllä pitää Sinua PekkaR onnitella !!

Kotipitäjäsi on hoidettu kuntoon, ja toisekseen tuo Suomenhevosen kunniaksi tehty kätkö on tosi asiaa ja ainakin kuvauksen suhteen erinomaisen upea. Teki mieleni sännätä heti etsimään lamppua ja lähteä matkaan !! Aina kannattaisi jaksaa panostaa myös kätkökuvaukseen kunnolla !!

Minulla vaan tulee tuota matkaa niin pitkästi että en sittenkään pystynyt lähtemään, en olisi ehtinyt aamuksi takaisin töihin.

 

:anicute::cool::P:D !!!!!!!!

Link to comment

Onnittelut täältäkin!

Toki hiukan tuntuu oudolta 'julistaa kisa' siinä vaiheessa, kun yhdestä maakunnasta puuttuu vain yksi kunta . jotenkin "Ei tasapuolista" :anicute: . Mutta ei meitä oikeasti närästä :cool: . Tuo peittohan riippuu täysin siitä, miten kätköilijöitä löytyy alueella. Itse en ole enää tehnyt kovin kauas kätköjä, että jäisi tulevillekin kätkötettävää :D . Tuo Parkano ja Kihniö on todennäköisesti tulilinjalla viimeistään keväällä luontokätköjen muodossa. Samoin Ylistarossa on katsottuna pari hienoa paikkaa. Purkkeja toki olis kyllä vaikka muillekin... :P .

Link to comment
Toki hiukan tuntuu oudolta 'julistaa kisa' siinä vaiheessa, kun yhdestä maakunnasta puuttuu vain yksi kunta . jotenkin "Ei tasapuolista" ;)
Totta, onhan se epistä, että kolme neljännesmaileria on jo melkein maalissa, osa vasta etukaarteessa. Kukaan ei tiedä kilpailevansa ja maalikin on vain välietappi - sen jälkeen on uusia tavoitteita vaikka kuinka.

 

hikerbikerin tilastohuomioista vaan syntyi niin kutkuttava tilanne. Toivottavasti tämä maakuntien kätkötysasteen seuraaminenkin osaltaan kannustaa uusien kätköjen piilottamiseen. Harkiten tietysti - tusinakätkö on tusinakätkö vaikka se olisi kuntansa ensimmäinen jemma.

 

geokätköt maakunnissa

Link to comment

Samaa mieltä.

Ja on tuota tiirailtu tosissaan tuota karttaakin. Vieressä partiopiirien sivuilta tulostettu kartta, jossa on kuntien nimet.

Tuon tusinakätkön välttämiseksi olen minäkin venyttänyt noita muutamia paikkojen kätköttämisiä. Kyllä hienojakin paikkoja löytyy, kun vain on aikaa etsiä.

Perästä kuuluu... ; )

Link to comment
Kartassa pieni epätarkkuus - Houtskarin toistaiseksi ainoa kätkö a href="http://"www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=f6524924-56f6-4eac-81ba-9899c2026eef" target="_blank">Borgberg on arkistoitu.

Kartassa ja luetteloissa on seurattu kuntien "korkkaamista" eli ensimmäisten kätköjen piilottamista. Paikkakuntia ei ole palautettu kätköttämättömiksi vaikka kunnan kaikki jemmat olisi arkistoitu. Systeemin muuttaminen on mahdollista, mutta lisää aika tavalla seurantatöitä, joita hikerbiker... ansiokkaasti hoitaa.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...