Jump to content

FIN: Tiedonjanoa


PekkaR

Recommended Posts

Dan Millerin tilastosivu on ollut poissa muutaman päivän eikä jenkkilän foorumien mukaan ehkä palaa.

 

quote:
Stat page web host is dead. I sent an e-mail out and here is the response:

 

Unfortunately, the site has been shut down and the company has gone out of

business. All of our operations will cease completely on 8/15/2003.

 

Thanks for the interest,

 

Mike Haboustak

InsideCorner.com, LLC


 

Geocaching Finland sivua päivitetään aniharvoin jos milloinkaan.

 

Olisi mukava saada Suomen omat tilastosivut. Kuka innostuisi tekemään?

 

Dan Millerillä oli mukava kun oli luettelo kaikkien rekisteröityneiden harrastajien kätköistä ja löydöistä. Geocaching Finland on taas monipuolinen, esim. vierailluimmat kätköt tilasto on mielenkiintoinen.

 

PekkaR

 

[This message was edited by PekkaR on August 15, 2003 at 11:55 AM.]

Link to comment

Harmittaa kyllä kun hyvät tilastosivut hävisivät. Toivottavasti Geocaching -sivusto alkaa tarjoamaan vastaavaa palvelua.

 

Kätköjen ja logien tilastointi itsetehtynä on aika vaikeaa kun Geocaching -sivusto ei tarjoa raakaa dataa, josta sitä voisi tehdä. Pitäisi siis tehdä paljon käsityötä.

 

Jyrki

 

P.S. Jos kiinnostaa niin olemme laittaneet listaa Suomessa tavatuista Travel Bugeista kotisivuillemme.

 

[This message was edited by Jyrki&Sari on August 15, 2003 at 04:08 AM.]

Link to comment

Minun mielestäni tilastojen keräämisen geocaching.com -sivulta pystyy todennäköisesti automatisoimaan täysin. Täytyy vain luoda viisas algoritmi, joka käy läpi kätkösivut ja kerää html-koodin joukosta kunkin henkilön kirjautumiset. Tällaista ei vaan kannata rakentaa, jos on mahdollista että geocaching.com ryhtyy itse julkaisemaan vastaavia tilastoja.

 

Nythän muuten vapautuu nämä .fi-päätteiset osoitteet, ja voisi olla hyvä jos joku varaisi geocaching.fi-tunnuksen ettei se ajautuisi kaupallisille tahoille. Tosin vaikea keksiä kovin paljon sellaista sisältöä suomalaiselle kätkösivustolle, jota ei täältä saisi, ja maksaisihan se koko ajan jotain jollekin.

Link to comment

quote:
Originally posted by Matti:

Minun mielestäni tilastojen keräämisen geocaching.com -sivulta pystyy todennäköisesti automatisoimaan täysin. Täytyy vain luoda viisas algoritmi, joka käy läpi kätkösivut ja kerää html-koodin joukosta kunkin henkilön kirjautumiset. Tällaista ei vaan kannata rakentaa, jos on mahdollista että geocaching.com ryhtyy itse julkaisemaan vastaavia tilastoja.

 


 

Tein jo aiemmin kokeilun vuoksi Javalla juuri tuollaisen ohjelman ja se toimi hyvin siihen asti kun Geocaching -sivuston ulkonäköä muutettiin. Vastaavan voi tehdä tietysti nytkin. Ongelma vain on, että missä ja kenen toimesta ohjelmaa ajetaan? Samoin kuuluu kysymys, missä tulokset julkaistaan? Ja sitten vielä se, että jos Geocaching -sivusto muuttuu, pitää ohjelmaakin muuttaa vastaavasti.

 

Jyrki

Link to comment

Tuo homma on nimenomaan asialleen omistautuneen harrastajan puuhaa. Täytyy olla valmis muuttamaan ohjelmaa aina, kun gc.com-sivut muuttuvat, pitää olla kotisivutilaa ja serveri, joka kestää innokkaiden harrastajien käyntimäärät, pitää ottaa vastaan närkästyneitä emaileja, kun tilastoja ei ole päivitetty, pitää vastailla kaiken maailman kysymyksiin ja pyyntöihin, gc.com ei todennäköisesti tue tällaisia sivuja lainkaan jne jne...

 

Parasta tietysti olisi, jos gc.com ylläpitäisi joitain koko ajan päivittyviä tilastosivuja, mutta ylläpito ei oikein ole kommentoinut mitenkään, kun tällaista on muilla foorumeilla pyydelty. Noilla Ruotsissa sijaitsevilla tilastosivuilla on kyllä mielenkiintoista dataa, mutta aika lailla pelkäksi kuriositeetiksi ne kyllä jäävät tuolla päivitystahdilla. En kyllä lähtisi sivuston ylläpitäjää silti painostamaan, vapaaehtoisestihan hän on ne kyhännyt. Dan Millerin tilastojen paras valtti oli lähes reaaliaikainen päivittyminen, ja ilmeisesti Dan sai homman toimimaan automaattisesti varsin vähäisellä manuaalisella ylläpidolla.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Tässä on käsityönä tehty, päässälaskettu geokätköilytilasto. Virheitä varmaankin on, ainakin geoetsijöitä puuttuu. Tällä lailla ei päivittämistä kyllä kovin usein viitsi tehdä, on siinä sen verran työtä.

 

Tuli myös mieleen, että onkohan tällaiset tilastot sitten kuitenkaan kovin tärkeitä. Eihän tämä geokätköily ole kilpaurheilua.

Link to comment

Minä ainakin seurasin Dan Millerin tilastosivua senkin pohjalta, että siitä näki kuka on käynyt etsimässä tänään kätköjä.

 

Onhan tuo käsityönä tehtävä tilasto aika kova homma. Ehkä pari kertaa varmaan jaksaa päivittää, mutta sitten mielenkiinto hommaan varmasti tyssää.

Link to comment

Meilasin Buxleylle eli Ed Hall'ille ja kehuin hänen karttasivuaan. Ehdotin, että pääkaupunkiseudulle ja Pirkanmaalle tulisi omat kartat. Kätköjen määrä on lisääntynyt niin mukavasti, että pallukoita on kartassa kasapäin. Hän lupasi laittaa asian korvan taakse.

 

GC:n kartta on siinä mielessä parempi, että sitä voi zoomata.

 

PekkaR

Link to comment

Huippua J&S!!! Tuosta näkee jo jonkin verran viimeaikaista kätköilytoimintaa. Uusia, minulle ennestään tuntemattomia nimimerkkejä näyttää olevan pilvin pimein.

 

Miten on, teiltä kun tuota osaamista näyttää löytyvän, onnistuisiko jonkinlaisen Dan Miller- tai Gustaf -tyyppisen statistiikkasivun luonti (vain Suomea koskeva siis)?icon_cool.gif Itse hinkuisin sellaisen löydetyt+piilotetut purkilliset kätköt -tyylisen listan perään. Ei tarvitsisi edes päivittyä usein.

 

Mutta siis jo tuo lista on upea juttu, en minä tässä mitään tilausta ole tekemässä.icon_wink.gif

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Hieno homma Jyrki&Sari! icon_biggrin.gif

Nyt kun vielä saamme aktiivisuuden pysymään näillä tasoilla läpi talven niin eiköhän ensi kesänä ole jo moninkertaisesti kätköjä maastossa ja kätköilijöitä "hurahtaneina" harrastukseen. Saa nähdä kuinka pitkä kuukauden lista on vaikka kesäkuussa 2004 icon_cool.gif

 

- Hannu&Anja

Link to comment

Moi,

 

mukava lista, kiitokset!

 

Jos tekisin itse Divinen ehdottaman tilastosivun, niin jättäisin käyttäjän rastittavaksi minkä tyyppiset kätköt tämä haluaa tilastoon mukaan. Siis esimerkiksi virtuaalit, webbikamerat, omat kätköt... mukaan tai ei. Näin kukin saisi sellaisen tilaston mistä itse pitää, eikä olisi olemassa edes epävirallista ns. oikeata tilastoa. Toisin sanoen skripti keräisi kerralla kaiken tiedon gc.com:sta ja tallentaisi omaan tietokantaan, josta käyttäjä voisi www-sivun välityksellä tehdä haluamiaan hakuja. Kuulostaa helpolta, ja onkin helppoa, mutta aikaa menee noissa hommissa aina kolme kertaa enemmän kuin etukäteen kuvittelee. Siksi tämäkin viesti jää, harmi kyllä, vaan heitoksi ilman että olisin mitään tuollaista tekemässä.

 

Sinänsä kätköilijöiden julkinen järjestäminen "paremmuusjärjestykseen" kuulostaa korviini tavallaan ikävältä ("en ole ilmoittautunut mihinkään kilpailuun"), mutta ymmärrän hyvin että tämä saattaisi lisätä hyvinkin kiinnostusta lajia kohtaan. Silti, pitäisikö olla myös mahdollisuus jättäytyä listalta pois, sitäkin voi pohtia.

 

Kätköilemisiin! icon_smile.gif

Link to comment

quote:
Originally posted by Captain_Morgan&Family:

quote:
Originally posted by Divine: Itse hinkuisin sellaisen löydetyt+piilotetut purkilliset kätköt -tyylisen listan perään.
Aika vaikea toteuttaa sillä "Mystery cache" voi olla joko purkillinen tai purkiton...
No käytännössä tarkoitin siis sellaista listaa, josta bongauskätköt (locationless) ovat benchmarkien tapaan pois. Ihan kuin vanhan kunnon Dan Millerin statistiikkasivuillakin oli.
quote:
Originally posted by Matti:

Jos tekisin itse Divinen ehdottaman tilastosivun, niin jättäisin käyttäjän rastittavaksi minkä tyyppiset kätköt tämä haluaa tilastoon mukaan. Siis esimerkiksi virtuaalit, webbikamerat, omat kätköt... mukaan tai ei. Näin kukin saisi sellaisen tilaston mistä itse pitää, eikä olisi olemassa edes epävirallista ns. oikeata tilastoa.


Juuri tuontapaista minäkin olen mietiskellyt.
quote:
Sinänsä kätköilijöiden julkinen järjestäminen "paremmuusjärjestykseen" kuulostaa korviini tavallaan ikävältä ("en ole ilmoittautunut mihinkään kilpailuun"), mutta ymmärrän hyvin että tämä saattaisi lisätä hyvinkin kiinnostusta lajia kohtaan.
Itse en pitäisi sitä niinkään paremmuusjärjestyksenä kuin yksinkertaisesti listana löydettyjen kätköjen määrästä. Toiset ovat löytäneet enemmän kuin toiset. Siinä kaikki. Jos joku haluaa kilpailla toisen kanssa, siitä vaan, kenenkään ei ole pakko. Samalla tavallahan nykyisiä kätkösivuja voi pitää 'paremmuusjärjestykseen' laittavina, näkyyhän kaikkien kuittauksessa nimimerkin perässä löydettyjen kätköjen totaalimäärä.
quote:
Silti, pitäisikö olla myös mahdollisuus jättäytyä listalta pois, sitäkin voi pohtia.
Jos listalta voisi jättäytyä pois, putoaisi koko statistiikkaidealta pohja pois. Mieluummin sitten niin, että listalla ovat kaikki, ja halutessaan siellä voi olla anonyyminä.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Todella hieno juttu J&S! Teillä tuntuu olevan taitoa hyppysissä!

 

Tässä listassa on monta hyvää pointtia, yksi on meistä se, että siinä näkyvät note- ja not found- merkinnät myös. Kun selailee Suomen kätköjä gc.com:issa, ei kätkösivua aukaisematta voi tietää, jospa siellä onkin not found tai note. Ja joskus juuri näillä merkinnöillä on iso merkitys seuraavalle etsijälle.

Link to comment

quote:
Jos listalta voisi jättäytyä pois, putoaisi koko statistiikkaidealta pohja pois. Mieluummin sitten niin, että listalla ovat kaikki, ja halutessaan siellä voi olla anonyyminä.

 

Nimimerkkiähän tässä muutenkin käytetään. Ei kai sen suurempaa anonymiteettia tarvita. GC:n verkkosivujen tiedot ovat julkisia ja jokainen on mukaan lähtiessään siihen suostunut.

 

PekkaR

Link to comment

quote:
Originally posted by PekkaR:

Nimimerkkiähän tässä muutenkin käytetään. Ei kai sen suurempaa anonymiteettia tarvita. GC:n verkkosivujen tiedot ovat julkisia ja jokainen on mukaan lähtiessään siihen suostunut.


No juuri tuota mieltä minäkin olen, mutta näistä statistiikoista on tuolla yleis- ja gc.com -foorumeilla keskusteltu todella paljon, ja näitä minun tietojani ei ainakaan saa millekään 'kilpailulistoille' laittaa -mielipiteitä kyllä löytyy. Jos vielä nimimerkkinsäkin saa 'anonyymiksi', pitäisi kaikkien olla tyytyväisiä.icon_smile.gif

 

Itse olen sitä mieltä, että parasta olisi, jos gc.com tekisi statistiikkasivut itse. Ne päivittyisivät juuri silloin, kun sivustolle itselleen sopii ja olisivat varmimmin oikein.

 

(EDIT: Ylläolevasta huolimatta olisi tietysti mahtavaa, jos edes jonkinlaiset tilastosivut olisivat olemassa, olipa ne sitten gc.comin tekemät, tai jonkun harrastajan.)

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

 

[This message was edited by Divine on October 13, 2003 at 04:23 AM.]

Link to comment

Vaikkei kartta ei näkyisi kätkösivulla, on siinä se lista eri karttapalveluista, joita klikkaamalla näkee kätkön kartalla.

 

For online maps...

Microsoft MapPoint

Geocaching.com Maps (shows caches)

MapQuest Maps

Topo Zone - topographical maps

Microsoft Terra Server - aerial photos

 

Mapquest on paras Suomen oloissa.

Link to comment

Oletteko muuten huomanneet, että www.geocaching.com:n disclaimerissä kielletään sivuilla olevien tietojen edelleen jalostaminen ja julkaiseminen? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, enkä usko, että tuo kieltokaan saa ihan Suomessa lainvoimaa (paitsi niissä tilanteissa, missä julkaisemisen voidaan katsoa loukkaavan tekijänoikeutta), mutta tällaisia tilasto- ym. virityksiä tehdessä olisi ehkä hyvä tarkistaa, mitä geocaching.com asiasta ajattelee.

Link to comment

Olettaen että gc.com hyväksyisikin tietojen edelleenjulkaisun, niin miksi he sitten sitä alunalkaenkaan kieltäisivät? Kiellon peruste on varsin yksinkertainen, nähdäkseni. Gc.com:in mainostulot riippuvat hittien määrästä, joten jos he saisivat valita, niin tuskin haluaisivat koko harrastuksen ympärille mitään muita sivuja.

 

Toinen kysymys on jäsenmaksut. Jos ihmiset alkavat jatkojalostaa saitin tietoja omilla saiteillaan, voivat harrastajat toteuttaa kaikki jäsenmaksun maksamista vaativat palvelut itsekin. Tämä tilanne ei yllättäin gc.com:in kannalta ole kovinkaan mukava.

 

Minähän en nyypiönä mitään ehdota, mutta perinteisesti yksi yritys ei ole useinkaan pystynyt (tai, koska heidän pitää tehdä myös rahaa, edes halunnut) toimittaa vastaavan tasoisia palveluita kuin asialle omistautunut harrastajajoukko. Mutta tietty geokätköily on aivan eri juttu kuin vaikka ohjelmistokehitys, joskin tätä säiettä lukiessa alkaa kovasti vaikuttaa että ei lopulta olennaisesti.

 

[This message was edited by rvk on October 24, 2003 at 03:57 AM.]

Link to comment

Päätin sittenkin avata (toistaiseksi hyvin vaatimattoman) geokätköilyaiheisen sivuston osoitteessa www.geocaching.fi. Vaikka kovasti ei olekaan aikaa panostaa siihen, niin osoite oli liian houkutteleva jättää ulkopuoliselle taholle kaupallisesti hyödynnettäväksi. Tarkoitus on erottaa laji (geocaching) sivustosta (geocaching.com) ja keskittyä vain ensin mainittuun. Toisin sanoen tilastot ym. jää varmaan julkaisematta, mutta kaikki muu harrastusta positiivisesti esille tuova materiaali sopii sille hyvin.

Link to comment

kalmanin innostamana laskin Suomen geokätköjen maantieteellisen keskipisteen. Se on Hattulassa, sijainti N61° 03,606 E24° 22,160. Laskuissa on mukana eiliseen mennessä tehdyt 373 kätköä. Keskipistettä lähin kätkö on Nouse, riennä Suomen kieli.

Kätköjen keskipiste on lähellä Weberin pistettä, oli se nyt sitten Hauholla tai Tervakoskella.

 

Samalla tein muitakin tarkasteluja Suomen kätköihin. Pohjoisin kätkö on lakes, itäisin Aconitum Tohmajärvi, eteläisin Black island, Kirkkonummi ja läntisin Aland.

 

Jos lähtisin Suomen ensimmäiseltä kätköltä Sun Gear toiseksi vanhimmalle ja siitä edelleen järjestyksessä eilen uusimmalle Hämeenkylä, Vantaa tulisi matkaa linnuntietä huikeat 55116 kilometriä.

 

PekkaR

Link to comment

quote:
Originally posted by Erwast:

Kannattanee kysyä Legomieheltä


Ihan varmuuden vuoksi - koska Tahu Nuvan profiilisivulta se ei käy selville - mainitsen, että hän on Pohjoismaisten kätköjen hyväksyjä. Tämä siksi, että Team Hapenottokerholta on moinen fakta saattanut mennä ohi silmien.icon_smile.gif

 

Toinen tapa tiedustella asiaa on lähettää kysymys osoitteeseen contact@Groundspeak.com, mutta tuo osoite saa emaileja niin paljon, että vastauksen saaminen voi kestää pitkiä aikoja.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Tuolla Pekan sivuilla on myös lista ja kartta kunnista joissa on kätköjä.

Salonseutulaisena aloittelevana kätköilijänä kiinnitin huomiota siihen, että myös Perniössä on kätkö. Mutta ei siellä oikeasti ole enää, koska ainoa kätkö, Matilda by Chipmunks, on ollut arkistoituna jo viime heinäkuusta saakka.

 

Buxleyn sivuillakin taitaa näkyä myös kaikki arkistoidutkin kätköt.

 

Nämä tapaukset ovat tietysti siitä hankalia, että jotkut kätköt ovat arkistoituna vain hetkellisesti, toiset ikuisesti. Kuntalistan ja kartan automaattinen päivittäminen olisi kai jokseenkin mahdotonta(?), koska kätkön sivulla ei ole mitään vakiopaikkaa kunnan nimelle.

 

No, tämä mainittu Perniön tapaus tietysti korjaantuisi vaikka tekemällä sinne uuden kätkön. Katsotaan sitten kesän korvilla. Tarttis vaan hommata gepsi ensin... :ph34r:

 

- Max

Link to comment
Tuolla Pekan sivuilla on myös lista ja kartta kunnista joissa on kätköjä.

Salonseutulaisena aloittelevana kätköilijänä kiinnitin huomiota siihen, että myös Perniössä on kätkö. Mutta ei siellä oikeasti ole enää, koska ainoa kätkö, Matilda by Chipmunks, on ollut arkistoituna jo viime heinäkuusta saakka.

Tuossa Matilda-kätkössä on pienehkö mahdollisuus, että se voisi jopa olla vielä siellä. Kätkö arkistoitiin ilmeisesti siksi, että etsin sitä hyvän tovin vaimoni kanssa, emmekä sitä löytäneet, vaikka tutkimme ilmeiset ja vähän vähemmänkin ilmeiset paikat aika isolta säteeltä. Ei silti ole tavatonta, että kokenutkaan kätköilijä tekee hutin silloin tällöin, ja onpa kuulemma sellaistakin käynyt, että kätköilijä ei ole löytänyt kätköä, jolla on jo aiemmin käynyt. :ph34r:

 

Jos asut lähistöllä, ja liikut Mathildendalissa päin, voisit vaikka itse käydä kesällä tsekkaamassa. Tiedä, vaikka löytäisit sen. Ja jos et, niin paikka on kyllä uuden kätkön arvoinen.

Buxleyn sivuillakin taitaa näkyä myös kaikki arkistoidutkin kätköt.
Ainakin vähän aikaa. Käsittääkseni Buxley päivittää välillä karttojaan, jolloin arkistoidut pisteet saattavat hävitä kartalta.
No, tämä mainittu Perniön tapaus tietysti korjaantuisi vaikka tekemällä sinne uuden kätkön.  Katsotaan sitten kesän korvilla. Tarttis vaan hommata gepsi ensin...  :P
Aivan! Ei muuta kuin gepsikauppaan! :ph34r:
Link to comment

Kuntalistan ylläpito on melkoista hapuilua. Kätköjen kuvaukset eivät kerro minkä kunnan alueella jemma sijaitsee.

 

Tarvittaisiin innokas kätköilijä, jolla on karttaohjelma. Vanhojen kätköjen kunnat pitäisi tsekata ja sitten ylläpitää luetteloa kun uusia kätköjä perustetaan.

 

Arkistoitujen kätköjen mukanaolo ei ehkä haittaa; kunta on kuitenkin jo korkattu kun siellä on ollut jemma.

Link to comment
No, tämä mainittu Perniön tapaus tietysti korjaantuisi vaikka tekemällä sinne uuden kätkön.  Katsotaan sitten kesän korvilla. Tarttis vaan hommata gepsi ensin...  :ph34r:

Tai jos joku ystävällinen kätköilijä Chipmunkin luvalla korjaa Matildan...

Vaikuttaa siltä, että Chipmunks arkistoi kätkön juuri siksi, etteivät he itse käy paikalla tarpeeksi usein voidakseen huoltaa tarvittaessa kätköä. Ehkä tässä tapauksessa pelkkä kätkön korjaaminen ei käy, vaan omistajuus pitäisi siirtää (tietysti alkuperäisen omistajan niin halutessa) uudelle halukkaalle kätköilijälle, jolla on realistiset mahdollisuudet pitää kätköä kunnossa.

 

Tai sitten voisi tehdä kokonaan ihan uuden kätkön.

Link to comment
Keräilin taas pitkästä aikaa tilastotietoja.

Uutena juttuna tsekkasin, millaista geoinnokkuus on ollut elokuun 2003 jälkeen.

Hieno homma PekkaR, että olet jaksanut väsätä kaikenlaisia tilastoja. Varmaankaan ei haittaa, että tuo alunperin minun väsäämä kartta kätkötetyistä kunnista on myös meidän geokätkö-sivuilla (sitten kun ovat valmiit).

 

Laskeskelin tuossa, että meillä ensimmäinen 100 löytynyttä kätköä löytyi 96 päivässä (1,04 kätköä/päivä). Sitä seuraava 100 kätköä 74 päivässä (1,35 kätköä//päivä) ja kätköt 201-300 löytyivät 100 päivässä (1 kätkö/päivä). Ei ole tuo talvikaan hirveesti hidastanut tahtia :D .

Link to comment

Ja palatakseni alkuperäiseen statistiikka-aiheeseen..

 

olen tässä muutamana iltana väsännyt kohtuullisesti toimivan perl-skriptin joka osaa hakea kaikkien suomalaisten kätköjen datat ja tallentaa ne BerkeleyDB-kantaan.

 

Enää ei tarvitsisi kuin hakea raa'asta www-datasta kätköjen tiedot toiseen kantaan.

 

Onko hyviä ideoita mitä tietoja olisi kiinnostavaa "louhia" tästä tietomäärästä suomalaisista kätköistä?

 

-Antti-

 

Ps. tiedän että tähän ei ole saatu mitään lupia, olen väsänny tätä lähinnä omaksi ilokseni ja kokeillakseni onko tämä ylipäänsä (teknisesti) mahdollista :o

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...