Jump to content

FIN: Aloittelija kysyy


BigEngine

Recommended Posts

Elkää teilatko jos on vanha kysymys. Näistä loputtomista foorumeista voipi olla joskus hankala löytää mitä haluaa.

 

Elikkä, mitäs hyvä tapa ja säännöt sanovat vedenalaisista kätköistä? Itse olen innokas laitesukeltaja ja mielelläni veisin cachen järven pohjaan. Veteenmenopaikkaan löytäisi koordinaateilla, mutta varsinainen kätkö vaatisi vedenalaista suunnistamista. Tämä jo sulkisi useimmat snorklaajatkin ulos ja jäljelle jäisi scuba-taitoiset harrastajat. Mitäs sanotte?

 

BigEngine Tampereelta

Link to comment

quote:
Originally posted by BigEngine:

Elikkä, mitäs hyvä tapa ja säännöt sanovat vedenalaisista kätköistä? Itse olen innokas laitesukeltaja ja mielelläni veisin cachen järven pohjaan. Veteenmenopaikkaan löytäisi koordinaateilla, mutta varsinainen kätkö vaatisi vedenalaista suunnistamista. Tämä jo sulkisi useimmat snorklaajatkin ulos ja jäljelle jäisi scuba-taitoiset harrastajat. Mitäs sanotte?


Mun mielestäni oikein hyvä idea! Suomessa ei taida tuollaista vielä ollakaan, joten teet suomalaista kätköhistoriaa, jos tuollaisen piilotat. Säännöt eivät tuollaista kiellä, mutta tietysti scuba-taitovaatimuksesta tulee kätkösivulla olla maininta, ja 'maasto'tähtiä tietty viisi. icon_wink.gif

 

Löysin scuba-hakusanalla kolme tämänkaltaista kätköä, mutta oletettavasti niitä on maailmalla enemmänkin. Noilta kätkösivuilta näkee jo vähän mallia.

 

Paljonkohan sukellusta harrastavia kätkijöitä Suomesta löytyy? Itse olen vain kokeillut laitesukellusta (tunnin sukellus Thaimaassa), joten tuo kätkö jäisi todennäköisesti meikäläiseltä hakematta. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä. icon_wink.gif

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Hannoverin maailmannäyttelyssä Expo 2000:ssa oli mielenkiintoinen taideteos joka sijaitsi veden alla, taideteoksen kokeminen edellytti sukeltamista mutta ei laitteiden avulla. Taideteoksella oli myös kaitsija joka kertoi ohjeet ja valvoi sukellusta.

Link to comment

Minulta tuo kätkö jää melkoisella varmuudella hakematta, mutta en voi todellakaan tuomita ajatustasi - itselläni on ajatuksenpoikanen kätköstä, joka olisi ajoittain veden alla - jos hyvin käy, saattaa vielä tänä kesänä toteutuakin.

Link to comment

Mutta sitten kun joku teistä sen vedenalaisen kätkön tekee, muistakaa että viime talvenakin oli jäätä 120 cm ja lisäksi monen järven vedenpinta vaihtelee jopa 1,5 metriä...

 

Itsekin olen samaa miettinyt ja päädyin siihen että jos sellaisen teen niin ainoa järkevä vaihtoehto on joku paikka mikä pysyy sulana läpi vuoden - koska en halua tehdä kätköä joka on takuulla saavuttamattomisa ainakin puolet vuodesta. Kätkö pitäisi siis saada ylös esim. onkimalla jos ei halua talvella sukeltaa.

 

70242_1300.gif

Link to comment

Tässä on tanskalainen sukelluskätkö. Selostuksessa on kuvia kätkön toteuttamistavasta. Kätköllä näyttää olevan oikein kuninkaallinen lupa, myöntäjänä The Royal Danish Administration of Navigation and Hydrography. Yksi kuittaus toistaiseksi.

 

Scuba -hakusanalla löytyy nyt viisi kätköä. Underwater -kätköjä on yhdeksän. Mm. tuo virolainen Underwater stash, edelleen korkkaamatta. Osa näistä tosin löytyy ilman sukelluslaitteita.

 

PekkaR

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...