Jump to content

SWE: Loggar på svenska eller logs in english?


frenne

Recommended Posts

Det verkar vara lite olika i olika länder om vad som är det rätta "loggspråket" Jag brukar under kulna kvällar roa mig med att läsa loggar från ställen jag skulle vilja åka till... (udda hobby ;-)

Jag tycker då att det kan vara lite småirriterande när man inte kan förstå språket alls.

icon_eek.gif

Att läsa andras loggar är inte bara underhållande utan ibland helt nödvändigt för att hitta burkarna.

Personligen tycker jag att åtminstone på Internet är det naturliga språket engelska, trots allt är det inte bara svenskar som letar i sverige.

 

Vad tycker ni andra, Svenska eller Engelska?

 

[This message was edited by frenne on February 27, 2003 at 06:52 AM.]

 

[This message was edited by frenne on February 28, 2003 at 02:14 AM.]

 

[This message was edited by Tahu Nuva on October 30, 2003 at 06:11 AM.]

Link to comment

quote:
Originally posted by frenne:

Det verkar vara lite olika i olika länder om vad som är det rätta "loggspråket" Jag brukar under kulna kvällar roa mig med att läsa loggar från ställen jag skulle vilja åka till... (udda hobby ;-)

Jag tycker då att det kan vara lite småirriterande när man inte kan förstå språket alls.

icon_eek.gif

Att läsa andras loggar är inte bara underhållande utan ibland helt nödvändigt för att hitta burkarna.

Personligen tycker jag att åtminstone på Internet är det naturliga språket engelska, trots allt är det inte bara svenskar som letar i sverige.

 

Vad tycker ni andra, Svenska eller Engelska?

 

[This message was edited by frenne on February 27, 2003 at 06:52 AM.]


 

Jag brukar skriva på engelska men är inte helt konsekvent. Men av hänsyn till internationella cachare så borde man hålla sig tll engelska.

Link to comment

quote:
Originally posted by Bo & Elisabeth:

När man väl hittat fram till platsen för gömman, skall det då vara uppenbart var den ligger gömd och således enkelt att hitta burken eller tycker ni det hör till leken att man skall leta en stund ?


 

Självklart tycker jag att man ska leta efter gömman. Ju mer uppfinningsrikt gömställe dess bättre är det!

Jag skrev tidigare om att det kan vara helt nödvändigt att läsa andras loggar för att kunna hitta gömman. Jag syftade inte då på att läsa "spoiler-loggar" som riktigt förstör det roliga icon_mad.gif ex: När jag kom fram till den släta roten med en sten framför, var det lätt att hitta.....

 

Däremot loggar som kan förklara en brist i koordinater etc kan vara till stor hjälp. Jag har ex. varit med om att man flyttat burken en bra bit bort utan att ändra koordinaterna. Hade det funnits en liten icon_frown.gif -logg som talade om detta hade man sluppit att leta i timmar...

Link to comment

Länge skrev jag på bara på engelska i loggarna, men sen bytte jag till svenska. Jag vet inte riktigt varför, kanske mest för att det då var så många andra som skrev på svenska.

 

Men om det är något problem med gömman, något som jag tycker att andra som kommer efter mig bör känna till, skriver jag alltid på engelska.

 

Man får tänka på att alla inte känner sig så bekväma med engelska språket, framför allt då den äldre generationen.

Link to comment

Jag brukar logga på engelska, just för att det är många som läser loggar över hela världen. Någon gång har jag skrivit på både engelska och svenska.

 

I loggboken i lådan brukar jag skriva på landets språk, om jag begriper det själv, annars på engelska.

 

Själv tycker jag att det är "kommandet" (undrar vilket språk det kan vara...) till en plats som man annars inte skulle besökt, som är det roliga. Att kravla runt både länge och väl bland brännässlor och mygg för att hitta en låda som någon begravt i en myrstack (nä, det har inte hänt än) roar mig inte ett smack.

 

Måhända en ryggmärgsreflex efter 30 års orienteringstävlande, där det är just så att det är att hitta till kontrollpunkten som är det väsentliga. När man väl är där, ska skärmens placering vara uppenbar. Annars inför man en oavsiktlig slump i tävlingsmomentet.

 

Jag är väl medveten om att jämförelsen haltar, eftersom det här (nog) inte är en tävling, men jag kan ju känna så ändå! icon_smile.gif

 

Anders

Link to comment

quote:
Originally posted by frenne:

quote:
Originally posted by Bo & Elisabeth:

När man väl hittat fram till platsen för gömman, skall det då vara uppenbart var den ligger gömd och således enkelt att hitta burken eller tycker ni det hör till leken att man skall leta en stund ?


 

Självklart tycker jag att man ska leta efter gömman. Ju mer uppfinningsrikt gömställe dess bättre är det!

Jag skrev tidigare om att det kan vara helt nödvändigt att läsa andras loggar för att kunna hitta gömman. Jag syftade inte då på att läsa "spoiler-loggar" som riktigt förstör det roliga icon_mad.gif ex: När jag kom fram till den släta roten med en sten framför, var det lätt att hitta.....

 

Däremot loggar som kan förklara en brist i koordinater etc kan vara till stor hjälp. Jag har ex. varit med om att man flyttat burken en bra bit bort utan att ändra koordinaterna. Hade det funnits en liten icon_frown.gif -logg som talade om detta hade man sluppit att leta i timmar...


 

Couldn´t said it better icon_razz.gif

 

Sometimes when I hide caches, I later notice that I wrote to much information but I strive to make the cache available for everybody, not only the experienced geocachers.

 

 

/CyberJunkie

 

"Only two things are infinite,

the universe and human stupidity,

and I'm not sure about the former...."

Link to comment

Hi!

 

I recommend using english as a primary language in logs, as this is a international hobby and many geocachers travel around the globe and when they come to for example to Sweden, they sure want to read your cache logs. If you wish, you may use also swedish, but then write everything twice, in english and in swedish.

 

Yours,

 

70242_1300.gif

Link to comment

När jag skapar en egen cache skriver jag givetvis på engelska, både med tanke på hänsynen till icke-svenska cachare och för att det går snabbare att få cachen publicerad.

Fast när jag loggar är jag nog lite slarvig med engelskan.

 

~*Actl labores jucundi*~

Link to comment

icon_smile.gif In Denmark it is quite common to give the cache instructions in both English and Danish.

 

icon_wink.gif Should only one language be used I'd prefer English since this is an International sport and you should be able to understand the instructions even if you are not a local resident.

Link to comment

I prefer when the information about the cache is written in english only if it's a LONG text. For a short description, I think it's optional if you want to write in several languages.

 

But if it's a long text, it will be annoying to have so much to read, and for the people who print it out on paper, will it also be a lot of pages to print.

 

But I hate when people write in the native language only.

 

www.hedbergx3.tk

Link to comment

For information about my caches I write the description in English and Swedish. For my logs on internet I write in English but in the logbook with the cache I write in Swedish if it is in Sweden and English elsewhere. As an Englishman living in Sweden using both languages is not a problem but I can appreciate those not so fluent in English prefering to write in their mother tongue wherever in the world it is.

Link to comment

Hej!

 

Ny på detta men jag tycker att man skall helt klart logga på engelska.

 

I forum delen kan det dock finnas en svensk del!

 

If any admins read this, we could use a swedish forum part pls!! ( i tryed to create an acount as Froschmann but it got lost in cyberspace somehow. Had to make one with 1 n instead... could some admin help maybe? ) :)

 

 

/Froschman

Link to comment

Hej!

 

Ny på detta men jag tycker att man skall helt klart logga på engelska.

 

I forum delen kan det dock finnas en svensk del!

 

If any admins read this, we could use a swedish forum part pls!! ( i tryed to create an acount as Froschmann but it got lost in cyberspace somehow. Had to make one with 1 n instead... could some admin help maybe? ) ;)

 

 

/Froschman

 

I den här delen man kan skriva på sit eget språk, också på svenska. Skriva i rubriken "Swe" om ni pratar på svenska, "Nor" om diskussion är på norska osv. Hittills har det funnit bara få svenk diskussion och en egen del verkar att inte vara nödvändig.

 

Användarnamnet froschmann har registrerad i år 2005. Ja tror att därför ditt först försöket inte lyckats.

 

Sorry my terrible Swedish. :D And now, same in English...

 

In this part you can write in your native languages, also Swedish. Write in the title "Swe" when conversation is in Swedish (and related caching in Sweden), "Nor" when you write in Norwegian aso. So far here's been very little conversation in Swedish and it seems that a forum part only in Swedish isn't needed at least for now.

 

Accountname froschmann is already in use and I think that's why your first try didn't work.

 

avec :D

Link to comment

Som jag sagt innan, i ett annat forum:

 

Jag kan hålla med alla som säger att det är en internationell sport.

 

Just därför skriver jag inte mina loggar på engelska!

 

Engelska är (tack o lov) långt ifrån att bli klassifierat av FN eller nåt att vara ett "värdsspråk". Det är en internationell sport, så låt oss då glädjas över våra olikheter, även i språk. Varje land har sina officiella och inofficiella språk, då ska de användas. En logg i en cache ska inte vara en ledtråd som nästa cachare ska använda, det ska vara en trevlig sammanfattning av upplevelsen man haft med cachen. Är ägaren av cachen svensk, och man själv kan svenska, ska loggen vara på svenska.

Detsamma gäller om man besöker ett annat land. Om man kan landets språk, skriver man på det språket. (Om nu inte cacharen som lagt ut cachen inte heller är från det landet, men det är överkurs )

Kan man inte landets språk skriver man på det språk man tror att cacheägaren hanterar bäst. Det brukar dock oftast bli engelska, men är ingen självklarhet.

 

Ex. När jag är i Sverige loggar jag på svenska. I Danmark på danska. I Frankrike på franska (så gott jag kan, ibland på engelska när det inte räcker till). I england på engelska. I Tyskland på engelska, eftersom jag inte kan tyska.

 

Cachebeskrivningar försöker jag skriva på så många språk jag kan. Men det kan bli lite jobbigt om det är långa beskrivningar, så man får prioritera vilket språk man tror är viktigast. Även här kommer engelskan på andra plats (för det finns fler svenskar som inte kan engelska än engelsktalande turister i Sverige), men inte för att det har nån slags status av "värlsspråk", utan för att det förmodligen är fler som kommer ha nytta av det än danska. (Som råkar vara nr. 3 på min prioriteringslista...)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...