Jump to content

FIN: Geokätkentää 1850-luvulla


Mesu

Recommended Posts

Olen kertonut harrastaneeni parikymmentä vuotta jonkinlaista geokätkennän esiastetta eli kätköjen etsimistä koordinaattien perusteella ilman GPS:ää. Nyt satuin löytämään Metsähallituksen sivuilta tiedon, että geokätkennällä on toinenkin primitiivinen muoto nimeltä lodjaus eli letterboxing. Sitä harrastavat erityisesti partiolaiset.

 

Sivulla http://www.lilja.partio.fi/lodjaus//ohjeet.html kerrotaan harrastuksen syntyneen jo 1850-luvulla. No, on kai selvää, että tällaisen hyvän harrastuksen ovat keksineet monet toisistaan riippumatta, mutta noilla partiosivuilla mainitaan nimenomaan koordinaatit ja vihjeet, jotka vievät asian aika lähelle geokätkennän maailmaa.

 

[This message was edited by Tahu Nuva on October 30, 2003 at 06:17 AM.]

Link to comment

otin yhteyttä paikalliseen partiolaiseen jolla on jo lodju sijoitettuna Varkaudessa ja päätettiin tehdä uusi hybridi lodju/geokätkö. Ilmoitettaisiin sekä partiolaisten että geocaching-sivuilla. Katsotaan minkälaisen hedelmän yhteistyö synnyttää...

Link to comment

quote:
Originally posted by Captain_Morgan&Family:

Tampereelle tulee lodjuristeytys (letterbox hybrid) vielä tämän kuun aikana.


 

Kiva! Luulen, että Jyrkikin saa tästä lisäpotkua oman leimasimen valmistamiseen icon_smile.gif

 

Olisi muuten melkoisen mukavaa tietää, miten aikaisin ja miten paljon Suomessa on erinäköistä lodjausta harrastettu 1900-luvulla. Onko siis elämää ollut kyseisellä saralla ennen Metsäsissejä ja partiolaisia?

 

Sari

Link to comment

quote:
Originally posted by Jyrki&Sari:

Luulen, että Jyrkikin saa tästä lisäpotkua oman leimasimen valmistamiseen icon_smile.gif


 

Onnea Jyrkille yritykseen, se on meinaan aikaavievää ja hermoja repivää touhua, jos aikoo tehdä jonkun nätin / hienon leimasimen. Ainakin tällaiselta, jolla on peukalo keskellä kämmentä. Itse tuhosin pari pyyhekumia, hermostuin ja kävin etsimässä valmiita kaupoista, en löytänyt sopivaa ja väkelsin sitten kolmannesta pyyhekumista karkean CM1 - leimasimen...

 

70242_5900.gif

Link to comment

A niin, tiedoksi jotta olen nyt spammanut sekä Metsähallitusta että partiolaisia ts. ehdottanut heille lodjujen muuntamista geolodjuiksi. Ensimmäinen vastaus jo tulikin yhdeltä partiolaiselta, periaatteessa ihan myönteinen, joten noita geolodjuja saattaakin sitten putkahdella esiin tässä syksyn mittaan enemmänkin, jos hyvin käy... icon_razz.gif

 

70242_5900.gif

Link to comment

quote:
Originally posted by Jyrki&Sari:

Olisi muuten melkoisen mukavaa tietää, miten aikaisin ja miten paljon Suomessa on erinäköistä lodjausta harrastettu 1900-luvulla. Onko siis elämää ollut kyseisellä saralla ennen Metsäsissejä ja partiolaisia?

 

Sari


 

Varmasti ennen Metsäsissejä mutta ehkä ei ennen partiolaisia. Olen kuullut ainakin v. 1948 syntyneen miehen kertovan, että hän harrasti pikkupoikana kätköjen tai aarteiden etsimistä erilaisten vihjeiden avulla. Harrastus oli kuulemma silloin aika yleinen, joten hän ei varmaankaan ollut ensimmäisiä harrastajia.

Link to comment

Isoisäni teki lapsena ollessani muistaakseni minulle jonkinlaisen monikätkön tapaisen aarteenetsintäseikkailun, jossa etsin mm. Hämeenlinnan Vanajaveden rannan vanhojen hopeapajujen rungoista vihjelappuja ja karttoja tms. En muista enää, mihin varsinainen aarre oli piilotettu.

 

Ehkä tosiaan hänenkin nuoruudessaan oltiin moista harrastettu. Ja onhan tavaraa kätketty ja aarteita etsitty varmasti aina.icon_smile.gif

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Ei faktaa, mutta hauskaa fiktiota - muistui mieleeni, että olen joskus historian alkuhämärissä lukenut mielenkiintoisen kertomuksen kätkentätouhuista. Aluksi pohdiskelin Arto Paasilinnaa, mutta sitten vakuutin itselleni, että kyseessä oli Veikko Huovinen ja teoksen nimi on muistaakseni "Viinankätkijät". Tässä - muistaakseni novellissa - tarinassa vanhempi mies tekee kätköjä ja jättää lopuksi kartat perinnöksi muutamalla kätkentäreissulla mukana olleelle sukulaispojalle. Suosittelen luettavaksi, ja jos joku keksii, missä kokoelmassa tuo juttu on, ottaisin tiedon kiitollisena vastaan - kuukkeli ei ole minulle salaisuutta paljastanut ja mielikseni tuon uudestaan lukisin. Ilmeisesti kertomus on ollut mukana myös Huovisen tuotannosta koostuvassa TV-sarjassa "Lyhyet erikoiset".

Link to comment

quote:
Veikko Huovisen novelli 'Viinankätkijä' löytyy ainakin kokoelmasta 'Niinpä Niin'. Myös Huovisen kootut -sarjan osassa 5.

Suurkiitokset Erwast.

Pyyhkäisin suoraan töistä Tampereen parhaaseen divariin ja hyllylle kohtaan Huo... Noita nimikkeitä ei kuitenkaan sielä ollut ja lohdutukseksi katselin muita opuksia ja arvaappa, mitä löytyi kirjasta "mikäpä tässä" - no "Viinankätkijä" tietenkin ja nyt se on tuossa pöydällä tutkittavanani.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...