Jump to content

Swede looking for cheap but good GPS equipment


EnderBoy

Recommended Posts

Hej Danjel!

 

Skriver på svenska, eftersom jag oxå är svensk.

Har en tidigare kollega i Söderköping, som säljer det Du behöver o lite till. Han heter Göran Johansson och har sen åtskilliga år en firma, som sen länge finns på nätet. Web-sidan finns på:

www.soltek.se

All utrustning jag har i detta ämne har jag skaffat gm Göran. Speciellt rekommenderar jag GARMINs produkter. De finns givetvis även på en site: www.garmin.com

 

Du får gärna höra av Dig om jag kan va till nån hjälp. Har tidigare sysslat lite med navigering som flygnavigatör på "Lansen" och på Räddningshelikopter i flygvapnet.

 

Oha.

Link to comment

Tack så mycket! Jag tror faktiskt jag ramlade in på soltek när jag sökte på nätet! Jag har även kollat lite på online auktioner - men det skulle nog kännas tryggare att köpa nytt i alla fall. Det kommer att svida i plånboken, men det kan det nog vara värt! Längtar efter min första geogömma! :-)

Link to comment

Bara så att du ska få bita lite extra på naglarna så ska jag berätta hur lyckad min USA-beställning blev. Jag upptäckte ju att AdvancedGPS sålde eTrex Venture för 1234 NOK medan den här i Oslo kostade 2400 NOK i butiken. En massa pengar att spara tyckte jag.

 

När jag fick den så visade det sig att displayen var kass. Den visade bara varannan pixelrad. Från AdvanceGPS supportavdelning fick jag aldrig något svar på mitt mail, så jag fick bita i det sura äpplet och gå till butiken. Där fick jag höra att "World Warranty" inte är detsamma som garanti i hela världen som man skulle tro. Men han ringde importören som gick med på att ta emot den och reparera/byta den för en smärre hanteringsavgift.

 

Så jag skickade ner GPSen till dem och fick en "ny" uppskickad till mig någon vecka senare. Kostade den nätta summan av drygt 600 NOK efter att importören hade tagit sin hanteringsavgift och frakt plus att butiken skulle ha lite hanteringsavgift de också när de ändå var igång.

 

Så visade det sig att importören hade klantat sig och skickat en begagnad GPS som luktade cigarettrök och var full av repor. Bestämde mig för att svänga inom importören och byta när jag hade vägarna förbi. Fick en helt ny GPS och allt var frid och fröjd. Tills jag skulle koppla in den på PC:n...

 

Fel i kontakten på GPSen gjorde att all datautväxling var omöjlig. Så jag frågade vad jag skulle göra. "Skicka hit den igen så får vi byta" blev svaret. För att spara pengar frågade jag butiken om de kunde ta den med i sina dagliga försändelser till och från importören. Jovisst. Men sparade jag några pengar på det? Nej, butiken tog ett par hundralappar för hanteringen igen.

 

Till slut har jag nu en fungerande Venture med norsk garanti i tre år, men den kostade mig inte 1234 NOK utan närmare 2100. De tre hundra jag sparade hade jag gärna lagt på att slippa strul, kunna använda GPSen direkt och ha ett gott förhållande till butiken.

 

Kort sagt, jag hade löjligt mycket otur och kommer nog inte att handla från USA igen den närmsta tiden. Men å andra sidan så har kompisen inte haft några som helst problem med sin GPS76 som han köpte på samma ställe. Så man kan ju ha tur också.

 

/Dan

Link to comment

Oj. Ja det låter som du fyllt din kvot av otur. Men jag "håller tummarna" och hoppas att allt går bra. Jag beställde inte PC-kabeln från USA dock. Tänkte titta in i en butik här i Sverige när GPS'n dyker upp. Hoppas det inte dröjer så länge. Längtar efter min första cache! icon_smile.gif

 

~*Actl labores jucundi*~

Link to comment

Oj. Ja det låter som du fyllt din kvot av otur. Men jag "håller tummarna" och hoppas att allt går bra. Jag beställde inte PC-kabeln från USA dock. Tänkte titta in i en butik här i Sverige när GPS'n dyker upp. Hoppas det inte dröjer så länge. Längtar efter min första cache! icon_smile.gif

 

~*Actl labores jucundi*~

Link to comment

I took 3 years of Swedish in college, last class was spring of '76. Then wrote letters to my grandmother in Swedish, till she passed in '81. I could remember some of the words, but wasn't sure if I had the grammer right. icon_biggrin.gif

 

Time Flies like an arrow. Fruit Flies like a banana

Link to comment

I took 3 years of Swedish in college, last class was spring of '76. Then wrote letters to my grandmother in Swedish, till she passed in '81. I could remember some of the words, but wasn't sure if I had the grammer right. icon_biggrin.gif

 

Time Flies like an arrow. Fruit Flies like a banana

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...