Jump to content

Mededeling van de reviewers over nieuwe caches - Covid-19


The 12th Man

Recommended Posts

Beste Geocaching Community,


Ongetwijfeld volgen jullie het nieuws betreffende de ontwikkelingen van het Coronavirus.
 

Het huidige advies van onze regering: Kom niet bij elkaar in grote groepen en houdt 1,5 meter afstand tot elkaar.
Verspreiding van het virus zorgt ervoor dat we onze kwetsbaren en zorgverleners in moeilijke situaties brengen en de zorgdruk in heel Nederland vergroten.

Het gaat erom dat er geen mensen doodgaan omdat jij je dagelijkse bezigheden en sociale contact belangrijker vond.

 

Daar knelt de schoen…. het er op uit gaan in kleine groep om te gaan geocachen draagt hier aan bij! Het zou niet moeten uitmaken of ons land in “lockdown” is of niet.
Deze inzichten heeft ons, het Nederlandse reviewerteam doen besluiten om in ieder geval tot en met 6 april geen nieuwe geocaches meer te publiceren, of zoveel langer als de maatregelen duren.
 

Er wordt verantwoordelijkheid dragen naar elkaar gevraagd.
 

#zorgvoorelkaar #socialdistancing

 

Namens het Nederlandse Reviewers team

The 12th man

 

  • Upvote 9
Link to comment

Met het risico volledig te worden afgebrand door allerlei mensen die (al dan niet terecht) bang zijn voor het onbekende, wil ik toch graag weten op basis waarvan "het reviewers team" deze beslissing heeft genomen. De Nederlandse overheid adviseert, in samenspraak met het RIVM, om niet naar buiten te gaan als je koorts hebt of andere ziekteverschijnselen. Ook is het niet verstandig om met (grote) groepen op pad te gaan, maar dat is het. Geocaching HQ adviseert letterlijk om de adviezen van de overheid op te volgen, maar dat is het.

 

Hierboven schrijven de reviewers bijna letterlijk dat er mensen doodgaan als jij gaat geocachen en dat vindt ik nogal een grove opmerking, die overigens nergens op is gebaseerd. Dit is typisch Nederlands gedrag: we bedenken graag onze eigen regeltjes, en ieder koninkje wil graag baas zijn in zijn eigen koninkrijkje. Laten we alsjeblieft normaal en nuchter blijven nadenken. Volg de regels van de overheid, maar maak er geen gekkigheid van. Geocachen kan prima, MITS je niet naar buiten gaat als je ziek bent, en MITS je niet met (grote) groepen op pad gaat. Er is nu een soort heksenjacht bezig en mensen die wel graag naar buiten gaan worden verketterd, omdat ze anderen in gevaar zouden brengen. Lieve mensen: wij gaan morgen op pad met iemand die keihard in de zorg bezig is met het redden van mensenlevens, maar die morgen graag even buiten een frisse neus wil halen. We gaan elk met onze eigen auto, er wordt (tegen de gewoonte in) niet geknuffeld bij de ontmoeting en we houden in het veld gewoon 1,5 meter afstand.

 

Ik wil zeker geen welles-nietes discussie uitlokken, maar ik hoop echt dat de reviewers kunnen besluiten om dit gekke idee terug te draaien en gewoon hun "werk" te blijven doen, al is het maar om al die mensen die zich nu keihard inzetten om het virus (en de gevolgen) aan te pakken zo af en toe even iets anders kunnen doen. Lekker naar buiten bijvoorbeeld!

 

Hoe enthousiast iedereen op Facebook dit besluit ook toejuicht, het is genomen door een aantal (of misschien slecht één) personen in paniek. Het is NIET gebaseerd op een uitspraak van Geocaching HQ (advies van GC HQ), en NIET gebaseerd op regels of adviezen van de overheid of het RIVM (adviezen van het RIVM).

 

 

 

Edited by vanBaarsel
aanvulling
Link to comment

Kijk eens over de grens naar de maatregelen in België, die zijn strenger dan in NL.

Niet essentiële verplaatsingen zijn verboden en dat wil zeggen niet met de auto naar verafgelegen park of bos. Niet in andere steden gaan winkelen, voor zover winkels open zijn. Voeding en apotheker is open, de rest is dicht.

Natuurlijk is gaan cachen niet gevaarlijk maar gaan cachen met vrienden kan dat wel zijn. Geef je de container of logboekjes door?  Ga met je huisgenoten en ga van thuis te voet of met de fiets.

 

 

#FlattenTheCurve

 

  • Upvote 1
Link to comment

België heeft gekozen voor een andere strategie dan Nederland. Kijk de toespraak van Rutte nog even terug, dan hoor je over de drie mogelijke scenario's: de eerste is het virus volledig loslaten en geen actie ondernemen, met als gevolg dat de complete maatschappij en zorg instorten. De tweede is het virus volledig proberen te isoleren door totale quarantaine, of een lock down, zoals in België. Dat helpt het aantal besmettingen laag (lager?) te houden, maar op het moment dat de quarantaine (of lock down) wordt opgeheven komt het virus in alle kracht weer terug. De derde optie, jij noemt hem al, is Flatten the Curve. Dus een hoop mensen gaan, maar over een lange periode uitgesmeerd, het virus krijgen. Daardoor wordt weerstand opgebouwd en kunnen we de juiste zorg blijven verlenen tot er een genezing of vaccin is.

 

In dat derde scenario is er geen enkele reden om binnen te blijven. Wat er nu gebeurt is dat veel mensen, waaronder dus de reviewers, de aanbevelingen van België en Nederland door elkaar halen. In Nederland is een ander beleid gekozen en daar horen andere regels bij. In België blijf je binnen, in Nederland kun je nog steeds GECONTROLEERD (!!) naar buiten. Dus NIET als je ziek bent, en je houdt afstand tot elkaar. En ja, één van ons schrijf al onze namen in het logboekje, bedankt voor je zorgen :grin:

 

 

Edited by vanBaarsel
tikfoutje
Link to comment

Dat scenario wordt ook survival of the fittest genoemd.

Laat de zwakken maar sterven dan komen de sterken er wel door...(grof gezegd)
Engeland is al op zijn stappen terug gekeerd! Nederland gaat ook snel inzien dat het fout bezig is!!

En ook wij in belgie mogen GECONTROLEERD naar buiten hoor!

Edited by dagger38
Link to comment

Je gaat er van uit dat iedereen zich aan dat gecontroleerd naar buiten zal houden. Je hoeft maar naar het gedrag van mensen te kijken om te zien dat het niet werkt. Extra feestjes houden tot middernacht want dan sluiten de cafés, winkelen of café in NL want daar is het nog open, naar de kust rijden want wandelen mag.... Wat België doet is "flatten the curve" in NL zijn er blijkbaar in Brabant al problemen in de zorg. Net als BJ zal Rutte nog wel op zijn stappen terugkeren maar het aantal doden zal in NL wss hoger zijn dan in B (dat is nu ook al zo zelfs met correctie naar aantal inwoners, 67-136).

Nu goed, ik hoef me geen zorgen te maken, onze grenzen zijn dicht :ph34r:

 

Link to comment

Ongeacht het land en of het een nieuwe cache of bestaande is, moet je aannemen dat men de lokale regels kent en in acht neemt.

Als blijkt dat geocachers dit niet doen en je als organisatie dit wilt voorkomen (hoewel je er nooit aansprakelijk voor gesteld zou worden), zou je alle caches moeten disabelen.

Realiseer je wel dat deze situatie enkele maanden kan duren.

 

Link to comment
35 minutes ago, silkwood said:

Ongeacht het land en of het een nieuwe cache of bestaande is, moet je aannemen dat men de lokale regels kent en in acht neemt.

 

Dit is de spijker op z'n kop! Feitelijk zegt iedereen die het hartstochtelijk met de reviewers eens is dat hij of zij te dom is om een paar eenvoudige regels op te volgen. Hou afstand en ga niet naar buiten als je ziek bent, maar los daarvan kun je gewoon lekker de natuur in en doosjes gaan zoeken. En nee, alles afvegen met desinfecterende doekjes heeft geen enkele zin, want het is een virus, en geen bacterie! Nadenken heeft wel zin, maar dat is voor heel veel mensen best een uitdaging. Ik hoorde vanmiddag een collega heel terecht roepen dat dit coronavirus ook een verkapte IQ-test lijkt te zijn...

 

Link to comment

De maatregelen van de overheid zijn verlengd tot en met 28 april 2020.

Het Nederlandse reviewerteam heeft besloten om in ieder geval tot en met 28 april geen nieuwe geocaches meer te publiceren, of zoveel langer als de maatregelen duren.

 

#zorgvoorelkaar #socialdistancing

 

Namens het Nederlandse Reviewers team

The 12th man

  • Upvote 1
Link to comment

Het is deels begrijpelijk, maar als ik zie dat mijn caches gewoon volop gelogd worden, dan vraag ik mij af, moeten we dan ook niet alle caches offline halen? NEE dus!

Er is geen verbod om naar buiten te gaan, alleen niet in grote groepen of in ieder geval niet meer dan 2 personen, en dan ook nog met gepaste afstand.

Vind ik het jammer, ja

Maar iedereen blijft voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk, klimmen in een boom om een cache te vinden, of naar een eilandje zwemmen of varen blijft allemaal eigen veiligheid en verantwoordelijkheid.

 

Zelf werk ik bij de ambulancedienst en ben zeer goed bezig met inschatten van eigenveiligheid, overal moet ik beschermende middelen aan, handschoenen en mondkapje dragen, dag in dag uit.

En als ik vrij ben, vind ik het heerlijk om even de fiets te pakken of te gaan wandelen, dan kan ik ff afschakelen, daardoor ben ik aan geocachen begonnen.

 

Ik ben van mening dat we ook reëel moeten blijven. Want het is na 28 april echt niet voorbij, en over een jaar ook nog niet!
We houden van het acute gebeuren nog wel enkele maanden last, zeker tot augustus. maar voorbij....dat gaat nog wel ff duren..

 

Veel plezier met je hobby!

En flatten the curve! Denk aan je eigen veiligheid!

 

M@rchello

 

Edited by M@rchello
Link to comment
13 hours ago, Burgerhoutjes said:

28 april is inmiddels voorbij. Betekent dit dat er weer nieuwe geocaches gepubliceerd gaan worden? Want ik heb er een aantal in de planning staan.

 

Gelezen op globalcaching.nl gepost door The 12th Man

 

Quote

De regering heeft aangekondigd de geldende maatregelen te zullen versoepelen per 11 mei. Het Nederlandse reviewerteam heeft daarom besloten het publiceren van nieuwe caches weer op te starten per 11 mei of vlak daarna. Voor events geldt dat deze nog tot nader order nog niet gepubliceerd zullen worden.

Zoals ook gecommuniceerd is door de minister-president:
• Iedereen moet zich verstandig gedragen
• vermijdt drukte
• blijf binnen bij klachten

Voor verdere informatie willen we jullie graag verwijzen naar onze wiki

Verder wensen we jullie veel plezier met het leuke spel en gebruik vooral je gezonde verstand

#staysafe

 

Link to comment
2 minutes ago, StefandD said:

Ja, gisteren zijn er een slordige 500 caches in Nederland uitgekomen. Ik las ergens dat de Belgische reviewers binnenkort (volgende week of zo) ook weer gaan beginnen.

De data van mijn PQ's zijn al aangepast. B)  en aangezien PQ's voor NL lopen op woensdag en donderdag dus zijn we deze week weer up-2-date.

 

Nu maar wachten tot we de grens weer over mogen.

 

Link to comment

Update events

Het reviewer team heeft gekeken naar de huidige maatregelen betreffende Covid-19 en besloten geen events te publiceren die plaatsvinden vóór 1 september. Uiteraard is dit alles onder voorbehoud dat de versoepeling van de Covid-19 maatregelen doorgang zullen vinden.

Wij zullen echter vanaf 1 augustus aangeboden events gaan reviewen en publiceren die plaatsvinden na 1 september.

image2020-5-30_21-37-47.png?version=1&modificationDate=1590867467744&api=v2

 

Zoals ook gecommuniceerd is door de minister-president:
• Iedereen moet zich verstandig gedragen
• vermijdt drukte
• blijf binnen bij klachten

Voor verdere informatie willen we jullie graag verwijzen naar de Veelgestelde vragen op onze Wiki

#staysafe #zorgvoorelkaar

Link to comment

@Merino Ik kreeg een notificatie van je post van vandaag maar toen ik thuis kwam was je post verdwenen.

 

Ik heb ook even gezocht in mijn "trash" folder waar gewiste mails  van 14 mei tot vandaag maar daar vind ik geen notificatie terug van een vorige post van jou.

 

Ter info, er verdwijnen al wel eens meer posts op het forum, mss wat kritisch geweest ;)

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...