Jump to content

Ik ga van cache naar cache en ik neem mee/ laat achter


De_K

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Hoeveel moeite doen jullie voor een trackable die uit een cache wordt meegenomen?

Wordt er geruild ten bate van de cache owner, of wordt zoveel mogelijk meegenomen en achtergelaten (bij geschiktheid) tbv de trackable owner?

 

Wordt alles direct gelogd, of later pas? Of log je zelfs niet (lijkt me persoonlijk dan beter om ze dan te laten liggen).

 

TB hotels met "alleen ruilen" vind ik niet erg respectvol naar de trackable owners.

TB hotels leegtrekken, omdat je schijt hebt aan zo'n regel dan weer niet naar de cache owner.

 

Liever zit ik ertussenin. In deze gevallen hou ik maximaal een verschil aan van 1 extra meenemen als er voldoende liggen. En kramp in mijn maag als het om de laatste TB gaat, want dan moet ik kiezen tussen cache owner & trackable owner. Ook als er meerdere TB bij zitten die ik graag op reis zou nemen vanwege de opdrachten vind ik het lastiger.

 

TB hotels met een vastgemaakte TB van de eigenaar die alleen om te discoveren is kan ik erg waarderen. Voor de discoveraars is er zo altijd wat te vinden. Voor de meenemers is direct duidelijk dat dat voor deze ene TB niet de bedoeling is.

 

Zelf vind ik het leuk als ik foto's krijg waaruit de staat van mijn TB blijkt. Ik probeer dan ook altijd minimaal 1 foto te maken zonder zichtbare code van de TB's die ik mee neem. Soms ook van de TB die ik alleen discover, maar die worden niet altijd gepost (al zou ik het voor creatieve stempels bijna doen).

Indien nodig shop ik codes er vanaf.

 

Foto's van TB's in het landschap, of met dieren maken vind ik leuk om te posten. Het is wel een hele klus om ze vervolgens ook te posten, zeker omdat sommige eerst verkleind moeten worden. Soms post ik ook TB verwijzingen naar TB's die ze hebben ontmoet.

Link to comment

TB's zijn bedoeld om te reizen van cache naar cache en niet om TB-hotels of andere caches op te vullen. TB's in een cache zijn ABSOLUUT NIET ter glorie van de CO! De 'regel' dat je alleen TB's mag ruilen is complete onzin. Aanvullende voorwaarden bij een cache zijn namelijk helemaal niet toegestaan (m.u.v. virtuals, earthcaches en challenges).

 

Dat gezegd hebbende, ik vind het lullig voor de cachers die na mij komen om een leeg TB-hotel aan te treffen. Meestal neem ik er een of twee mee. Heb ik toevallig een of twee TB's bij me, dan drop ik die. Zijn er meer dan twee TB's in een hotel, dan discover ik die. Maar als er maar één TB in het hotel zit en ik heb er geen een, dan aarzel ik niet om die mee te nemen. Als er niets in zit en ik heb TB's bij me, dan drop ik die.

 

E.e.a. is ook afhankelijk van de grootte van de TB. Ik hou niet van grote TB's. Die kan je namelijk niet makkelijk in andere caches stoppen en zitten in de weg als ik een cache loop.

 

TB's zijn voor mij van secundair belang. Discoveren en retreiven doe ik vaak dagen later. Alleen droppen probeer ik dezelfde avond nog te doen als ik mijn cachelog schrijf. Ik doe het zelden 'in het veld'.

 

TB's droppen doe ik alleen in caches (niet specifiek TB-hotels) die regelmatig worden bezocht. Ik heb momenteel drie TB's bij me en ben op vakantie in Luxemburg. De caches (voornamelijk multi's) die ik hier tot nu toe heb gedaan worden gemiddeld slechts eens per drie maanden of zo gedaan, dus daar drop ik niets in.

Link to comment

Ik stel de veiligheid van een TB voorop. Dat wil zeggen, niet achterlaten in weinig gevonden caches, gemakkelijke traditionals, slecht onderhouden caches.

Kom ik een TB tegen dan ruil ik bijna altijd 1 op 1, zijn er te veel wordt de rest Discovered. Ik laat niet gemakkelijk een TB achter als er geen TBs in een cache zitten. Is de opdracht van de TB ter plaatse duidelijk neem ik hem niet mee als dat tegen de opdracht in gaat, helaas is het uitzonderlijk dat er een kaartje met opdracht aan de TB hangt zodat het wel eens gebeurt dat een TB de verkeerde richting uitgaat.

Loggen doe ik de dag zelf en met GSAK gaat dat samen met de caches in 1 batch zonder dat ik daar iets moet aan doen (behalve de log schrijven). Foto's van TBs kan ik niet "automatisch" bij de TBlog voegen dus dat gebeurt haast nooit.

 

Ik hou een database van TBs bij in GSAK waarbij ik trackingcode, cache waar ik hem uithaalde en achterliet, log, opdracht e.d. opsla en in mijn GC notaboekje schrijf ik de TBs in volgorde in zodat ze in volgorde van meenemen ook achter gelaten worden. Hou ik ze langer (te veel micro's) of gaan ze mee op reis dan probeer ik nu en dan een "visited" log te posten zodat de TB extra Km heeft en de eigenaar weet dat de TB niet verdwenen is.

 

BTW, ik zal een TB altijd terug "grabben" als een onverlaat het nodig vindt om een TB al in de loop van de dag te loggen als meegenomen voor ik 's avonds mijn "dropped" log kan posten. Ik stuur dan een mailtje dat ze de TB nogmaals moeten loggen (met retrieve uit de cache en niet grabbed van mij).

 

 

Link to comment

Met zelf wat nieuwe trackables die nog uit moeten vliegen ben ik weer beter aan het kijken naar de logs bij trackables. Ze zijn nog saaier dan die bij een snelle oppikkertje. Verder is er geen selectie te maken, wat ik erg jammer vind. Ik wil namelijk graag snel kunnen zien hoe vaak mijn TB gediscoverd worden, of juist hoe vaak ze over gaan naar andere handen. En ook welke afstand ze afleggen.

 

Op dit moment gaat alleen dit laatste, briljant goed, via een kaart!

Discovered logs verdwalen tussen de logs die hiervoor nodig zijn, en de ander logs zijn nog zeldzamer.

 

Alleen de foto's zijn snel te bekijken. Ik ga er vanaf nu dus werk van maken daar (dus direct bij de foto's) ook een leuk verhaal bij te zetten, daar dit het enige is wat op deze pagina's momenteel interessant lijkt naast de kaart.

Link to comment
On 9/16/2019 at 9:09 AM, StefandD said:

..., ik vind het lullig voor de cachers die na mij komen om een leeg TB-hotel aan te treffen.

 

De cachers die na me komen en misschien zelfs gezien hebben dat er TB's in het hotel liggen, ja, voor hen is het ook naar om een leeg hotel aan te treffen.

 

On 9/16/2019 at 9:10 AM, on4bam said:

Ik hou een database van TBs bij in GSAK waarbij ik trackingcode, cache waar ik hem uithaalde en achterliet, log, opdracht e.d. opsla en in mijn GC notaboekje schrijf ik de TBs in volgorde in zodat ze in volgorde van meenemen ook achter gelaten worden. Hou ik ze langer (te veel micro's) of gaan ze mee op reis dan probeer ik nu en dan een "visited" log te posten zodat de TB extra Km heeft en de eigenaar weet dat de TB niet verdwenen is.

 

Wow, dat klinkt wel erg grondig. Ik heb nog niet meer dan 3 vreemde TB bij me gehad, dit klinkt alsof er velen mee op reis zijn. Al moet ik zeggen dat ik het soms lastig vind de opdrachten te onthouden, al zijn het er hooguit iets meer dan een paar.

 

TB meenemen terwijl ik even niet ga cachen doe ik niet, maar caches die kleiner zijn dan gepland, of vochtig of zo van binnen vinden wel. Dan vind ik het ook lastig om ze snel weer een plek te geven.

Link to comment
On 9/16/2019 at 9:09 AM, StefandD said:

Dat gezegd hebbende, ik vind het lullig voor de cachers die na mij komen om een leeg TB-hotel aan te treffen. Meestal neem ik er een of twee mee. Heb ik toevallig een of twee TB's bij me, dan drop ik die. Zijn er meer dan twee TB's in een hotel, dan discover ik die. Maar als er maar één TB in het hotel zit en ik heb er geen een, dan aarzel ik niet om die mee te nemen. Als er niets in zit en ik heb TB's bij me, dan drop ik die.

 

 

 

Wat is een TB-hotel? Kun je een link geven naar de HQ-website voor de definitie en waarom die meer rechten heeft?

Link to comment
50 minutes ago, StefandD said:

Als je mijn hele bericht lees zie je dat ik geen extra rechten toeken aan TB-hotels, maar wel denk aan de geocachers die na mij komen.

Tja, en daarmee behandel je TB hotels net wat anders als andere caches. Het zijn je eigen woorden, ook al heb je het zo niet bedoeld. 

Link to comment

Als ik trackables in een cache vind neem ik ze meestal mee. Zeker als ik weet dat ik de volgende dag de andere kant op ga (meestal cache ik op zaterdag en zondag).

Als er meerdere trackables in een cache zitten, ligt het eraan hoeveel ik meeneem: meestal laat ik er dan 1 of 2 zitten, tenzij ik trackables bij me heb: dan ruil ik ze om.

Laatst had ik een cache waar wel 11 trackables in zaten. Toen heb ik er 5 van meegenomen.

 

Maar ik log wel altijd ALLE trackables in de cache. Die ik laat zitten als "gezien".

 

Omdat ik voor het loggen van de trackables niet de app gebruik maar de website (omdat je trackable daar makkelijker kan loggen) log ik de trackables die ik bij me houd alleen bij het meenemen of loslaten ook als "visited". Bij de andere caches die ik vind (waar ik dus niets wissel) log ik ze dus niet.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...