Jump to content

Omgekeerd peilen


MDTBBGras

Recommended Posts

Ik lees op verschillende pagina's over peilen dat het verschil tussen peilen in 2 precies tegenovergestelde richtingen altijd een verschil van 180 graden heeft.
Dat lijkt mij ook logisch maar nu kom ik bij 2 verschillende tools (stapeltellen.nl en geocachingtoolbox.nl) iets anders tegen, hoe kan dat?
Wie kan mij dit uitleggen?

Coördinaat A: N53 06.200 E015 12.900
Coördinaat B: N51 59.400 E005 57.160

Afstand               639955 meter
Hoek van A naar B          262.5 graden
Hoek van B naar A          75.2 graden

 

Link to comment

Dat komt omdat de hoek wordt gemeten langs de grootcirkel die beide punten verbindt. Deze grootcirkel loopt altijd meer richting dichtstbijzijnde pool. Probeer het maar eens met twee punten op dezelfde breedtegraad die ver van elkaar liggen (bv. N 52 00.000, E 005 00.000 en N 52 00.000 en W 175 00.000). De kortste route gaat dan over de Noordpool en de richting is dus vanuit beide punten 0 of 360 graden. 

Link to comment

Dat weet ik niet. Op de wikipediapagina over grootcirkelnavigatie kun je wel de benodigde formules vinden, maar ik snap ze nog niet helemaal. Een complicerende factor is dat de aarde niet een echte bol is en de coördinaten daarom worden weergegeven op een denkbeeldige ellipsoïde. Ik heb geen idee of de berekeningen in de app's uitgaan van de aarde als bol of de aarde als ellipsoïde.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...