Jump to content

Verstopplaats van de schat bij o.a. multi's


Vindplaats

Recommended Posts

Waarschijnlijk is deze discussie al eens eerder gevoerd. maar heb deze niet kunnen vinden. ik ben benieuwd wat anderen van het onderstaande denken.

Gisteren hebben wij in Vianen een leuke en interessante geocache gelopen. Het verbaast mij eigenlijk steeds opnieuw dat je door dit spel onbekende streken en plaatsen kunt leren kennen. De voldoening die je hierdoor krijgt als je tenminste alle vragen goed beantwoordt hebt, wordt teniet gedaan door niet bij de schat te kunnen komen omdat deze op een onmogelijke plaats ligt en je geen halsbrekende toeren wilt uithalen. Dat is jammer voor de geocache eigenaar omdat je zijn cache niet kunt loggen en voor jezelf omdat je de prijs voor het juist beantwoorden van alle vragen aan je voorbij gaat. Mijn idee is om het accent te leggen op de vragen en niet op het vinden van de schat,  die op een moeilijk te benaderen plek ligt. Iets anders zijn de traditionals. Hier hoef je geen (moeilijke) vragen te beantwoorden om bij de schat te komen en is het logisch dat je wel moeite moet doen om de schat te vinden.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Link to comment

Ik ben het met je eens dat je een cache als een geheel moet zien, waarbij de onderdelen van de cache bij elkaar moeten passen. Een multi die vooral bedoeld is om je een aantal leuke plekken in een stadje te laten zien of een simpele wandeling door een mooi gebied zou ik ook afsluiten met een simpel te vinden cache. Als het gaat om een multi met listig gecamoufleerde waypoints, dan mag ook de cache lastig te vinden zijn. Overigens hoeft zeker niet elke multi van het eerste soort te zijn.

Link to comment

Als een multicache al veel tijd in het lopen en oplossen van vragen  vergt is het naar mijn idee heel flauw om dan het logboek zelf op een lastige plek te verstoppen. Bij een multi zijn voor mij de vragen de cache, niet het logboekje. Ik denk dus meer zoals Vindplaats. Vooral de multi's verder van huis worden heel onaantrekkelijk als zowel de vragen/waypoints lastig zijn en de verstopplaats van het logboek lastig zijn. Op die manier wordt dan het lopen van multi's ontmoedigd en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Link to comment

Op zich biedt geocaching voor ieder wat wils. De een zoekt het meer in een mooie cachewandeling, een andere in een lastige puzzel, een derde in een fraaie cachebehuizing. Het leukst is natuurlijk als je hiervan alles terug kan vinden.

Bij een lange multi hoop ik ook altijd dat de cache vinden geen onoverkomenlijke hobbel blijkt. Al bleek dat afgelopen zaterdag in Den Bosch ook het geval - al kwam dat door een veelvoud van factoren: een onvolledige print-out, het vroeg invallende duister, een aantal dreuzels bij de berekende eindplek, een online checker terwijl ik geen internetverbinding had. Dus absoluut een mooie struintocht door de binnenstad gehad, maar niet de voldoening van een logboek te tekenen. Gelukkig wel een back-up cache in de pocket, die ik onder genot van een Bosch' biertje heb mogen tekenen. Eenmaal thuis alsnog kunnen checken - na een minieme corectie-slag die ik in het veld niet had bedacht.
Men leert door vallen en opstaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...