Jump to content

Dutch Geocoin 2017


technetium

Recommended Posts

Ik weet het, de Dutch Geocoin 2016 moet nog gemaakt worden, en ik open al een draadje over de DGC 2017. Afgelopen jaar heb ik gemerkt dat het bereik van de fora te klein is om grote groepen caches te bereiken. Daarom nu ook aandacht voor de DGC op het platform waar iedereen* komt: geocaching.com.

 

Daarom is er dit jaar ook aandacht voor de DGC door middel van een aantal events die door het land gehouden worden. Het eerste event is al gepubliceerd https://coord.info/GC6WMPQ en wordt in Oudenbosch gehouden. Ik hoop dat de ontspannen sfeer op zo'n event ervoor zal zorgen dat er makkelijk ideeën worden uitgewisseld, vragen gesteld worden en inspiratie opgedaan. Natuurlijk blijkt het ook mogelijk om op dit forum over de munten te discussiëren.

 

Ik heb de recente ontwerpers van de Dutch Geocoins aangeschreven voor het houden van een evenement. Een aantal hebben daar positief op gereageerd, een aantal hebben inmiddels andere interesses. Daardoor is het aantal events wat op dit moment gepland is wat aan de lage kant. Heb je zelf zin om zo'n event te houden of ken je iemand die dat misschien zou willen doen? Laat het mij dan weten!

 

Tc

 

*) Ja ik weet het, er zijn drie mensen die uit principe alleen op Terra- en Qualitycaching komen, die zullen ook geen interesse hebben in munten voor het Groundspeak platform.

Link to comment

De eerste inzending is binnen. Dit is de ruitvormige Mondriaan geocoin, vanwege het 100 jarig bestaan van kunststroming De Stijl, waar Mondriaan één van de bekendste kunstenaars van was.

 

Op de voorzijde is zijn schilderij "Ruitvormige compositie met geel, zwart, blauw, rood en grijs" afgebeeld. In 1921 schilderde Mondriaan dit werk op een 45 graden geroteerd doek. Het schilderij dat een subtiel samenspel van lijnen, vormen en kleuren laat zien was Mondriaans kijk op een utopische wereld. De ruitvormige compositie met geel, zwart, blauw, rood en grijs is van grote invloed geweest op architectuur en meubelontwerp. Het doek bevindt zich in het Art Institute of Chicago.

 

Op de keerzijde staat een 3D portret vanaf een foto van Piet Mondriaan, opgedragen aan zijn ouders, uit 1899.

 

8EJEbx6.jpg

 

Morgen is het Dutch Geocoin Event in Oudenbosch http://coord.info/GC6WMPQ waarvoor ik iedereen van harte uitnodig.

 

Ik ben nog op zoek naar vrijwilligers die willen helpen met vergelijkbare events in andere delen van het land.

 

Tc

Link to comment

Hallo,

 

Afgelopen vrijdag is het eerste Dutch Geocoin Event in Oudenbosch gehouden. Na afloop heb ik drie ontwerpen mogen ontvangen.

 

Leeuw en klompen:

2bc6c354-11cc-4330-b8da-cdbf95c67e2b_l.jpg

 

Spek

6379818b-4c4d-4c99-b70d-9c24450b5719_l.jpg

 

Kikker(landje):

ec667164-2d6a-4601-a4a7-34fad98e9215_l.jpg

 

Willem-jan was ook aanwezig, en ik heb meteen het kikker ontwerp tegen hem aan gehouden. Zijn reactie: Het kan wel, maar als "gietwerkje" de kikker zal dan niet kunnen springen, en de kosten zullen ook wat hoger zijn dan een standaard munt.

 

Tc

Link to comment

We hebben weer een inzending binnen, en over een onderwerp dat in de voorgaande versies gemist werd: het Caribisch deel van ons Koninkrijk.

 

De ontwerper schrijft:

 

Dit heb ik tot uitdrukking gepoogd te brengen. In eerste instantie verliepen de verbinden binnen het Koninkrijk via het water. Uiteindelijk ging dat steeds meer over op luchtverkeer.

 

Enfin, kijk maar eens naar het ontwerp. De ene zijde bevat de als cirkel weergegeven vlaggen van alle landen (Aruba, Curacao, Nederland en Sint Maarten) en Caribische openbare lichamen (Bonaire, Saba en Sint Eustatius). Daarnaast de leus "The Flying Dutchmen". Dit is dan weer een verwijzing naar de andere zijde van deze munt maar ook een verwijzing naar de drift om te ontdekken (en helaas kolonialiseren).

 

De andere zijde; tekst is behoudens de melding dat het om de coin van 2017 gaat voorzien van de IATA codes van de grootste luchthavens per land/eiland. Daarnaast is er een oude Fokker afgebeeld zoals deze rondom 1937 vloog in het Caribisch gebied. Met de PH-AIS Snip is overigens in 1934 de eerste trans-Atlantische vlucht vanuit Nederland en daarbij werd ook Curacao aangedaan. Ook werden vliegtuigen eind dertiger jaren ingezet voor festiviteiten op de eilanden. Vliegen was nog echt nieuws, zoek maar een op het woord "vlieg" in deze pdf: http://debakstafel.weebly.com/uploads/1/4/1/3/14135904/amigoe_di_curacao,23-01-1937.pdf

 

Nde7WKL.jpgxfOUZkr.jpg

Link to comment

Afgelopen zondag is er weer een Dutch Geocoin Event geweest. Gisteren kreeg ik al het volgende ontwerp binnen

 

Ef1MMT6.pngr5muKX5.png

 

De begeleidende tekst van de ontwerper: Ik heb voor de vorm van Nederland gekozen omdat die in het verleden altijd rond is geweest naar mijn idee. Op de voorkant heb ik Nederland staan met de kleuren van de

Nederlandse vlag en de Waddeneilanden in het oranje gedaan als wimpel. Op de achterkant heb ik een soort van Mondriaan (i.v.m. 100 jarig bestaan van de kunststroming "de Stijl") gemaakt met in de gekleurde

vlakken dingen waar Nederland bekend om staat en de gele vlakken zijn plakjes kaas.

 

Van de organisatie heb ik vandaag ook nog twee ontwerpen mogen ontvangen die tijdens het evenement gemaakt zijn:

 

Een ontwerp van iemand die vindt dat de ammobox de enige echte geocache is. (Discussies daarover graag in een ander draadje):

kfz14CN.jpg

 

En een ontwerp dat de eerste Nederlandse traditional en multi cache in het zonnetje zet

2xzwxlq.jpg

 

Pingos en Sivota hartelijk dank voor het organiseren van dit evenement, en natuurlijk ook dank aan de inzenders voor de ontwerpen.

 

Als je nog geen ontwerp hebt ingezonden, het kan nog tot en met juli. Naar dutchgeocoin apestaartje gmail punt com.

 

Tc

Link to comment

Afgelopen zaterdag is er weer een Dutch Geocoin Event geweest. Dit keer in Almelo. Ook daar zijn een aantal ontwerpen voor de Dutch Geocoin gemaakt. Ik citeer uit mijn log van het evenement:

 

0ad9989e-b3fa-421d-8da2-7fa6d52bd0ec.jpg

Dutch Geocheese

 

9acb0c87-1935-4363-8047-0675847eb329.jpg

Twente

 

d7ca8167-cd84-47f7-846b-639681380cea.jpg

Hollandse Waterlinie

 

6674581e-78f5-4b5f-a8c3-29ca7e2990be.jpg

De Stijl

 

e37cd505-f953-4ae1-9a66-9a3d20ed3862.jpg

Geocaching brengt je samen

 

b6881120-d131-4173-9cd2-9a49e33d8d10.jpg

Jaar van de Koekoek

 

Voor zover ik weet staan er geen Dutch Geocoin events meer op het programma, maar inzenden van ontwerpen kan nog tot en met juli.

 

Tc

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...