Jump to content

Ervaringen met GPSmap64sts of oregen 600/650


Team Duck&Co

Recommended Posts

Hallo allemaal

 

al enkele jaren ben ik trotse eigenaar van een Dakota 20. Ben daar zeer blij mee en doet het erg goed.

Het sd-slotje doet het echter niet altijd meer en ben dus nu opzoek naar een andere. Een opvolger moet net zo goed zijn. de eTrex 25 touch valt gelijk af omdat die niet IPX7 waterdicht is.

 

Nu is mijn oog gevallen op 3 GPS-apparaten, namelijk de GPSMAP64ST, Oregen 600(T) en de Oregon 650.

De GPSMAP64ST is de enige met echte knoppen en omdat ik fanatieke geocacher ben, en ik nog wel eens bang ben dat bij mn dakota het scherm te barste gaat leek mij dit een goed GPS.

 

Hoe is jullie ervaring met 1 van deze 3?

 

Groetjes

Duck304 (van Team Duck&Co)

Edited by Team Duck&Co
Link to comment

Ik had een Oregon 600 toen die pas uitkwam en had deze al na een paar maand alweer te koop gesteld. De problemen waren/zijn met dit toestel vooral de nauwkeurigheid en instabiliteit van de software (het is een gekend verhaal dat eerste gebruikers van een nieuw Garmin toestel meestal beta testers zijn en je het toestel pas na een jaar moet kopen om de vervelende bugs te vermijden).

Naar verluidt zou de OR700 - wegens het verplaatsen van de antenne - wel betere nauwkeurigheid hebben dan de OR600. Over de software zelf heb ik nog niets gelezen (positief noch negatief).

Dit gezegd zijnde, had ik na de OR600 een 64 gekocht en gebruik die nog steeds tot mijn tevredenheid. Dit in de optiek dat ik alleen geïnteresseerd ben in het nauwkeurig navigeren. In een stad kan de fix/nauwkeurigheid wel 'tegenvallen', maar dan is de vraag of het aan de 64 ligt of aan degene die de cache heeft verborgen en eventueel een eenmalige meting heeft gedaan met een minder nauwkeurig toestel.

Je hebt natuurlijk geen touch screen, maar bij de OR600 was dat meer een vloek dan een zegen omdat dan blijkbaar net iets (onbewust) aangeklikt was dat je profiel/instellingen naar de knoppen hielp.

Ik heb dat bij de 64 nog maar 1 maal meegemaakt dat ik door één of ander handeling mijn profiel/instelling kwijt was.

Het enige 'mankement' is de wel zeer slechte kwaliteit van de SD kaart houder (die echt de naam niet waard is). Ik heb dat ding met ducttape moeten vastplakken omdat anders bij de minste schok de SD kaart niet op zijn plaats zat en de GPS tilt sloeg omdat de kaart niet meer kon gelezen worden. Dat probleem heb je dus ook met je Dakota, dus als je daarom van toestel wil veranderen kan het zijn dat de 64 (in mijn geval althans) een tegenvaller is op dat gebied.

Link to comment

Ik heb een Oregon 600. Het belangrijkste pluspunt van deze GPS vind ik het fantastische scherm, dat in alle omstandigheden zeer helder is. Dat scherm heeft wel een nadeel: doordat het zo gevoelig is, reageert het ook op onbedoelde aanrakingen. Dit kun je overigens simpel oplossen door het scherm te vergrendelen. Dat kan met één druk op de knop, mits je een de gebruikersknop goed instelt (je kunt deze zelf op een bepaalde functie instellen).

De nauwkeurigheid is wel een puntje. De GPS is wat traag als je ergens aan komt lopen/fietsen. Vaak moet je een paar meter terug. En in lastige omstandigheden is de nauwkeurigheid matig. Nou zijn de meeste GPS'en dan niet op hun best, maar andere GPS'en die ik heb gehad deden het toch beter. In normale omstandigheden is de nauwkeurigheid meer dan voldoende.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...