Jump to content

Stemmen Dutch Geocoin 2016


technetium

Recommended Posts

Het aantal inzendingen voor de Dutch Geocoin 2016 is een stuk minder dan in voorgaande jaren, namelijk slechts twee. Dat heeft wel het voordeel dat we geen ingewikkelde stemprocedure nodig hebben. Het is nu gewoon: De meeste stemmen gelden.

 

Voor de volledigheid nog een keer de ontwerpen:

 

Kindeurluk simpel:

dgc2016_2016.pngdgc2016_simpel.png

 

Jheronimus Bosch:

birds.pngtreeman.png

 

Vanaf nu tot en met 31 augustus twaalf uur 's nachts kan er gestemd worden op de Dutch

Geocoin 2016. Stemmen kan in een van de draadjes van de onderstaande fora:

 

http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=22815

http://forum.globalcaching.eu/forum/yaf_postsm54085_Stemmen-Dutch-Geocoin-2016.aspx

http://forums.Groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=340586

Edited by technetium
Link to comment

In het geocaching.nl forum was er een vraag of de kleuren van Jeroen Bosch wel mogelijk waren. Dit omdat vorige keer de schilderijen van van Gogh niet in kleur, maar in 3D zijn uitgevoerd. Daarop heb ik geantwoord dat dit een andere techniek is. Dit ontwerp heeft de afbeelding vereenvoudigd tot vlakken van een kleur die worden begrenst door een randje metaal. Er zijn wel veel kleuren gebruikt en de detaillering is volgens mij op het randje. Ik heb een mail naar Willem-Jan gestuurd om te vragen wat hij er van vindt.

 

Het antwoord van Willem-Jan:

Ik denk dat het wel gaat wat betreft de kleuren.

De achterzijde is wellicht wat lastiger. In 3D zullen ook niet alle details zichtbaar zijn.

 

Tc

Link to comment

Hallo allemaal, met excuses voor de vertraging (er moesten nog wat caches in Noorwegen gevonden en gelogd worden ;-) nu toch de officiële uitslag van de Dutch Geocoin 2016.

 

Ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk was, maar met een stem op Kindeurluk simpel en de rest op Jheronimus Bosch heeft de laatste overduidelijk gewonnen.

 

Het aantal inzendingen is me dit jaar erg tegen gevallen. Zo erg zelfs dat ik in juni me een avondje kwaad heb gemaakt en de Kindeurluk simpel munt heb ingezonden. Dit in de hoop dat mensen zouden denken: Dat kan ik beter.

 

Helaas heeft dat niet het beoogde effect gehad en ben ik vlak voor de sluitingstijd aan de slag gegaan met een ander ontwerp. Dat is de Jheronimus Bosch munt geworden. Ik ben blij dat jullie dit ook een beter ontwerp vinden dan mijn eerste ontwerp.

 

Ik heb al artwork van de fabriek terug gekomen, maar wel erg klein zodat ik e.e.a. nog niet heel goed heb kunnen beoordelen. Waarschijnlijk zullen de munten in antiek nikkel en antiek goud gemaakt worden. Ze zullen waarschijnlijk over een maand of zo bij de geocachingshop te bestellen zijn. Het doel is zoals gebruikelijk om ze voor sinterklaas bij jullie op de mat te hebben.

 

Wat betreft het kleine aantal inzendingen is het me duidelijk dat fora niet meer de manier is om de Nederlandse geocache gemeenschap te bereiken. Volgend jaar zal de organisatie van de Dutch Geocoin anders moeten.

 

Ik heb begrepen dat facebook populairder is, nu doe ik zelf heel weinig (tot niets) met facebook, maar ik heb wel de indruk dat de geocachers op facebook nog meer geocache groepen zijn dan de drie fora waarop ik nu post.

 

Als de organisatie (ook) via facebook zal gaan lopen zal er ook iemand (mee) moeten organiseren die meer thuis is op dat platform dan ik. Maar ook niet iedere Nederlandse geocacher komt op facebook.

 

Er is eigenlijk maar een site waarop we wel allemaal komen: geocaching.com Ik zit dan ook met het idee te spelen om in januari een Dutch Geocoin 2017 mystery te publiceren: Stuur een ontwerp in en je ontvangt het coördinaat. En dan Eind augustus begin september een Kies de Dutch Geocoin 2017 Event.

 

Dat alles onder voorbehoud dat ik het door het review proces krijg en dat ik geen beter idee krijg om deze traditie voort te zetten. Wat dat is uiteindelijk het ultieme alternatief: Stoppen met deze dertien jaar oude traditie.

 

Tc

Link to comment

Het Nederlandstalig Groundspeak forum wordt gelezen door ongeveer 10% van de Nederlandse geocachers.

Dat zijn er ruwweg zo'n 3300.

Toen ik nog bij geocaching.nl was aangesloten gold dat ook hier en ik vermoed dat dit ook ongeveer geldt voor Globalcaching.

Zelf ben ik niet aangesloten bij Nederlandse geocaching groepen op facebook, maar een kleine zoektocht levert mij een Nederlands/Vlaamse groep op met iets meer dan 4600 leden.

Er zijn nog meer groepen die iets minder groot zijn, maar ik kan ook zonder lid te zijn zien dat veel geocachers in meerdere groepen zitten en die lezen ook op meerdere fora.

Ongetwijfeld zal er iets meer bereik zijn onder cachers die zich uitsluitend van facebook bedienen , maar daar staat tegenover dat een aantal forumlezers helemaal geen facebook gebruiken.

Het is voor mij dus maar de vraag of een verplaatsing naar facebook ook wat oplevert. Wil je een groter bereik, dan zul je de wedstrijd zowel op facebook als op de fora moeten laten plaatsvinden.

 

Hoewel er best verzamelaars zijn van geocoins, houdt het overgrote deel van de geocachers zich slechts bezig met het verplaatsen en discoveren van trackables,

Veel minder geocachers schaffen zelf veel geocoins aan en er is echt maar een heel klein deel bezig met het ontwerpen van zo'n coin.

 

In 2005 begon deze "nationale" wedstrijd vanuit een breed gedragen enthousiasme onder de Nederlandse forumgebruikers.

Er werd gediscussieerd over een gezamenlijk thema en er waren verkiezingen voor zowel de voorkant als de achterkant en hierna over wie de geocoin mocht regelen via een producent in de VS.

Later werd de geocoin gemaakt door geocoins.nl en tot 2010 door Karel Kraak.

Ontwerpen en discussie genoeg, zodat de Dutch geocoin ook werkelijk een karakter had van een gezamenlijke prestatie.

Ondanks de inzending van een aantal mooie ontwerpen is de belangstelling in de loop der jaren verflauwd, laat staan dat men nog het gevoel heeft dat de Dutch geocoin voortkomt uit een gezamenlijke inspanning van de Nederlandse geocache gemeenschap.

 

Ik denk dat de traditie van een ontwerpwedstrijd van een jaarlijkse Dutch geocoin alleen nog kans van overleven heeft wanneer een nieuwe groep geocachers een aanzienlijk deel van de Nederlandse geocachers weer weet te enthousiasmeren om dit vanuit de gemeenschap te gaan doen.

Hoe en op welke platforms je dit doet is dan aan de organisatie, want we leven natuurlijk in hele andere tijden dan in 2005 en dat vereist wellicht een wat andere aanpak.

 

We hebben het aan Technetium te danken dat de traditie niet een zachte dood is gestorven (en ik persoonlijk wil hem daarvoor hartelijk danken), maar we kunnen niet van hem verlangen dat hij de kar in zijn eentje blijft trekken.

Het is wel de enige wedstrijd in zijn soort in de wereld en misschien daarom leuk om te behouden.

Daarom hierbij eveneens een oproep van mij aan diegenen die dit graag willen voortzetten om zich te melden en een steentje bij te dragen...

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...