Jump to content

True North vraag


Recommended Posts

Goedemorgen,

 

ik heb tot nu toe alleen nog maar de eenvoudige caches gelogd.

Vandaag wil ik een lokale multi-cache doen (GCZP33). In de beschrijving staat o.a. dit:

 

Op naar het volgende waypoint. De volgende aanwijzing bevindt zich op 106 graden (true North) 636 meter vanaf het eerste waypoint.

 

De vraag is dus simpel, hoe kom ik bij 106 graden true north ? Als ik 106 graden optel bij het eerste WP kom ik ergens uit waarvan ik zeker weet dat ik daar niet goed ben (woon niet zo ver van deze cache vandaan en ken de omgeving).

 

Alvast bedankt.

 

Groet

erikhvg

Link to comment

ik heb tot nu toe alleen nog maar de eenvoudige caches gelogd.

Vandaag wil ik een lokale multi-cache doen (GCZP33). In de beschrijving staat o.a. dit:

 

Op naar het volgende waypoint. De volgende aanwijzing bevindt zich op 106 graden (true North) 636 meter vanaf het eerste waypoint.

 

De vraag is dus simpel, hoe kom ik bij 106 graden true north ? Als ik 106 graden optel bij het eerste WP kom ik ergens uit waarvan ik zeker weet dat ik daar niet goed ben (woon niet zo ver van deze cache vandaan en ken de omgeving).

 

Je moet dan ook geen graden optellen maar een projectie doen.

Normaal gezien heb je een waarde met een afstand en een waarde met de graden. Bv. 100m 90° Na de projectie heb je dan een WP dat pal oost ligt op 100m.

 

True North heeft in de praktijk weinig belang. Je hebt ook nog magnetic North maar dat heb ik nor nooit gezien bij een projectie.

Link to comment

Allebei dank, maar hoe het toepasbaar is snap ik nog niet.

 

Als het eerste WP N53 12.584 E6 36.682 is, en het 2e WP op 106 graden (true North) 636 meter vanaf het eerste waypoint ligt, hoe bereken ik dit dan ?

 

Groet

 

Als je een GPS gebruikt is er een functie "projectie". Vanaf het waypoint kies je projectie, vul afstand and richting (bearing) in en de GPS berekent dit automatisch.

Er zijn ook apps die dit doen of websites zoals deze

Het resultaat is dan N53 12.489 E006 37.231

Link to comment

Allebei dank, maar hoe het toepasbaar is snap ik nog niet.

 

Als het eerste WP N53 12.584 E6 36.682 is, en het 2e WP op 106 graden (true North) 636 meter vanaf het eerste waypoint ligt, hoe bereken ik dit dan ?

 

Groet

 

Als je een GPS gebruikt is er een functie "projectie". Vanaf het waypoint kies je projectie, vul afstand and richting (bearing) in en de GPS berekent dit automatisch.

Er zijn ook apps die dit doen of websites zoals deze

Het resultaat is dan N53 12.489 E006 37.231

 

Aha, dank ! Dit wist ik nog niet. Ook dank voor de website, erg handig.

Link to comment

Je kan je best toch eens toeleggen op het maken van projecties aangezien dit zeer veel voor komt. Te velde is het maar even werk om de projectie uit te voeren als je de functies van je GPS onder de knie hebt. Met GCC (android) is het ook eenvoudig.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...