Jump to content

Travelbug


Samn1

Recommended Posts

Ik heb al in aardig wat caches een travelbug aangetroffen en ik heb begrepen dat je die dingen mag meenemen, loggen adhv de code die erop staat en dan ergens anders weer droppen (liefst icm de opdracht of de reis die de tb moet afleggen) toch? Zoja, dan ga ik hier eens mee beginnen want dat lijkt me wel een leuke extra dimensie. Mag je gewoon als je één tegenkomt die meenemen of moet je eerst kijken waarvoor die tb staat alvorens hem te grabben?

 

En als je nu zelf een tb koopt en je wilt die een reis laten afleggen. Moet je die dan droppen in een cache die je zelf gelegd hebt of mag dat ook willekeurig? Moet je daarvoor de toestemming van de cache-owner hebben?

 

En stel nu dat ik zeg: ik koop een tb en geef hem de opdracht om 1000 km binnen België af te leggen en daarna terug te komen naar cache x. Als dit gelukt is, mag ik dan de TB zelf terug gaan ophalen en deze een nieuwe queeste geven of "zit het er dan op"?

 

Misschien wat veel vragen, maar ik ben me de laatste tijd wat aan't verdiepen in de verschillende aspecten die ik nog niet ken om nog meer uit het leuke spel te halen!

 

Groetjes,

 

Samn1

Link to comment

Mag je gewoon als je één tegenkomt die meenemen of moet je eerst kijken waarvoor die tb staat alvorens hem te grabben?

 

Je mag die gewoon meenemen.

 

En als je nu zelf een tb koopt en je wilt die een reis laten afleggen. Moet je die dan droppen in een cache die je zelf gelegd hebt of mag dat ook willekeurig? Moet je daarvoor de toestemming van de cache-owner hebben?

 

Je moet die na aankoop eerst "activeren" zodat het systeem "weet" dat de TB actief is. Je zet dan op de TB pagina wat extra info en misschien ook een foto (wel zorgen dat de code niet zichtbaar is). Je kan je TB dan gewoon in een cache droppen.

 

En stel nu dat ik zeg: ik koop een tb en geef hem de opdracht om 1000 km binnen België af te leggen en daarna terug te komen naar cache x. Als dit gelukt is, mag ik dan de TB zelf terug gaan ophalen en deze een nieuwe queeste geven of "zit het er dan op"?

 

Je mag met je TB doen wat je wil. Hou er wel rekening mee dat het doel niet altijd gehaald wordt. Cachers houden niet altijd rekening met het doel (ik heb ook al, onbewust, TBs in de verkeerde richting meegenomen). Dikwijls lees je de opdracht ook maar eens je thuis logt natuurlijk.

Link to comment

Ik heb al in aardig wat caches een travelbug aangetroffen en ik heb begrepen dat je die dingen mag meenemen, loggen adhv de code die erop staat en dan ergens anders weer droppen (liefst icm de opdracht of de reis die de tb moet afleggen) toch? Zoja, dan ga ik hier eens mee beginnen want dat lijkt me wel een leuke extra dimensie. Mag je gewoon als je één tegenkomt die meenemen of moet je eerst kijken waarvoor die tb staat alvorens hem te grabben?

 

En als je nu zelf een tb koopt en je wilt die een reis laten afleggen. Moet je die dan droppen in een cache die je zelf gelegd hebt of mag dat ook willekeurig? Moet je daarvoor de toestemming van de cache-owner hebben?

 

En stel nu dat ik zeg: ik koop een tb en geef hem de opdracht om 1000 km binnen België af te leggen en daarna terug te komen naar cache x. Als dit gelukt is, mag ik dan de TB zelf terug gaan ophalen en deze een nieuwe queeste geven of "zit het er dan op"?

 

Misschien wat veel vragen, maar ik ben me de laatste tijd wat aan't verdiepen in de verschillende aspecten die ik nog niet ken om nog meer uit het leuke spel te halen!

 

Groetjes,

 

Samn1

 

Je mag alle TBs en geocoins die je tegenkomt meenemen om te verplaatsen en mocht dan blijken dat je niet kunt helpen bij zijn missie laat hem dan extra snel weer achter in een (andere) cache zodat een andere cacher dit wellicht wel kan doen.

Een tb of coin moet je overigens niet grabben, maar retrieven. Grabben gebruik je alleen als je de trackable van iemand anders overneemt, of wanneer duidelijk is dat de trackable in iemands bezit is maar hij niet van plan is deze te loggen. Het kan gebeuren dat een trackable in een cache ligt en je hem dus kunt meenemen, maar dat hij online nog niet gelogd is. Dan moet je dus even wachten (weekje, of 2 weken in vakantietijd) zodat die ander de tijd heeft gehad om zijn log te schrijven. Daarna kun je hem retrieven. Mocht die ander de cache al lang geleden gelogd hebben maar dus hebben vergeten de trackable ook te loggen, dan zou je hem kunnen grabben.

Het kan ook zijn dat de trackable op missing staat, dan is onduidelijk waar hij is maar dan kun je hem dus ook grabben en dan zal de eigenaar extra blij zijn dat de tb weer terecht is.

Als je een tb/coin niet wil meenemen dan kun je eventueel wel de code noteren en dan de trackable "discoveren", dan kun je de eigenaar dus met je log laten weten dat je de tb gezien hebt.

 

Trackables (al dan niet van jezelf) mag je in alle caches doen die je wil, het maakt niet uit of de cache al eens gevonden hebt. Je hoeft hiervoor aan niemand toestemming te vragen. Let er wel een beetje op dat je een trackable op een veilige plek achterlaat. Caches waaruit blijkt dat er regelmatig dingen verdwijnen, die niet goed verstopt zitten, dichtbij kinderspeelplaatsen zijn, tradi's die heel erg eenvoudig zijn en midden in woonwijken (en daarmdoor door beginners die van niets weten en het een keertje proberen met een intro app zonder te weten hoe het allemaal werkt) etc. moet je niet gebruiken om trackables in te droppen. Maak de kans zo klein mogelijk dat een trackable in handen kan vallen van een muggle of een cacher die niet weet wat hij ermee moet doen. Oftewel: behandel een trackable net zoals je wilt dat een ander met die van jou omgaat!

 

Met je eigen trackables mag je natuurlijk doen wat je wil, zelf verplaatsen, ophalen als het zijn doel heeft bereikt en daarna bewaren of weer op reis sturen met een ander doel. Het enige wat je niet moet doen is retrieve en drop logs die je trackables krijgen verwijderen, want net als met caches is een geldig log bij een trackable ook iets wat gewoon moet blijven staan. Took it to-logs en nep-discover logs zou je wel kunnen verwijderen als je die niet wilt (doen wij ook regelmatig), maar zet dan ook op de TB pagina dat je die logs niet wil, tenzij ze voorzien zijn van een verhaal of foto's.

 

En we zijn het helemaal met je eens, trackables geven een leuke extra dimensie aan het spel. Wij hebben al heel wat avonturen beleefd alleen maar door ze te helpen met hun missie en natuurlijk daarover te vertellen in het log en foto's te plaatsen.

  • Love 1
Link to comment

Hey, bedankt voor die uitgebreide reacties!

 

Als ik het goed begrijp, zijn trackables, net als geocaches, ook iets dat je virtueel kan verzamelen, maakt het extra leuk :)

Veel dingen gelezen die ik nog niet wist, waarvoor dank.

 

Kan niet wachten tot ik eens eentje vind!

Link to comment

Om teleurstelling te voorkomen: ga ervan uit dat een travel bug kwijt raakt. Een cache wordt geript. Een cacher vind hem zo mooi, dat hij hem in zijn verzameling stopt. Een cacher kent het begrip travel bug niet. Op een event weet niemand meer wie hem het laatst heeft gezien. Soms duikt hij na jaren toch weer op, omdat hij in de voering van een rugtas bleek te zitten, maar vaak hoor je er ineens nooit meer iets van. Allerlei dingen die we met onze travel bugs hebben meegemaakt.

Maar zo lang als ze reizen is het leuk.

Link to comment

Grootste probleem in Nederland zijn de cacheowners die denken dat TB's verzamelobjecten zijn zodat nog meer cachers op hun voortuincache afkomen. In de listing zetten dat TB's moeten blijven liggen in die cache. En Nederlandse reviewers die dat goedkeuren. Met als gevolg een massa TB's in één cache in de hele omtrek zodat niks meer doorreist.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...