Jump to content

Welke gps aparaat gebruiken jullie


lindaberg1989

Recommended Posts

Lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven.

Een apparaat waar de één dolgelukkig mee is, wordt door de ander als 'zeer onhandig' betiteld.

Kortom: het is nog al persoonlijk.

Wij gebruiken naast de telefoon een SatMap Active 10 en een Garmin CSX60, gewoon op marktplaats gekocht, en die voldoen uitstekend.

Vooral de SatMap vinden wij prettig, vanwege zijn grote scherm.

Lijkt me zowiezo een aanbeveling om te beginnen met een gebruikt exemplaar, totdat duidelijk wordt voor jou welke 'dingen' je belangrijk vindt aan het apparaat.

Link to comment

Bij de goedkopere versies van Garmin heb je de keuze tussen touchscreen (Etrex Touch 25) en een bediening met knoppen/stick (Etrex 20x). De eerste heeft een iets groter scherm, maar is ook wat duurder. Zelf vind ik het touchscreen prettig dan de knoppen/stick, maar dat is persoonlijk. Een duurdere optie is de Oregon. Mooi toestel met een perfect scherm, maar wel een stuk duurder. Vervolgens kun je kiezen voor een GPS met vooraf geladen kaartmateriaal en geocaches of juist zonder. Ik zou zelf altijd voor zonder kiezen, omdat je de kaarten zelf gratis kunt downloaden van garmin/openstreetmap.nl . Maar vind je dat te ingewikkeld, dan is dit natuurlijk wel een serieuze optie.

 

Ik zou inderdaad ook naar tweedehands kijken. Dan kom je bv. uit bij de Etrex 20 of de Dakota 20 (touchscreen).

 

De voordelen van een GPS t.o.v. een smartphone zijn overigens beperkt. Het belangrijkste is de robuustheid (kan tegen een stootje, waterdicht) en de grotere batterijcapaciteit. Alle overige functies die een GPS kent, kun je ook met een smartphone doen. De nauwkeurigheid van een smartphone doet in ieder geval niet onder voor die van een GPS.

Link to comment
nadeel is de batterijduur

iemand tip daarvoor?

Een goede powerpack gebruiken. Met een capaciteit 10.000 mAh kan je een behoorlijke tijd mee en er bestaan zelfs powerpacks met nog hogere capaciteit.

 

heb overigens de Etrex 20x op het oog.

kan je daarmee ook navigeren op de fiets??????

Ja. Fietskaarten (ook geschikt om mee te wandelen) kan je gratis en legaal downloaden van OpenFietsMap.

Link to comment

Ik gebruik de Garmin GPSMAP 64s. Veel plezier van dit apparaat, past goed in je hand. Ontvang goed signaal in het bos t.o.v. mijn oude Garmin 76cs. Electronish compas op (64s model) is erge handig als je effe stil staat ;-) Daarnaast de gratis mappen van garmin.openstreetmap.nl zijn geweldig. Ik heb er andere oplaadbare batterijen inzitten als de dure garmin versie (nimh 2600mAh) met klein druk plaatje om de GPS voor de gek tehouden dat het garmin oplaadbare batterijen zijn. Daarnaast nog een 32GByte SD kaart er in zitten, waar ik mijn Geocach GPX bestanden en de openstreet maps er op zet.

 

grz Ouwekaas.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...