Jump to content

Logs verwijderen


nessie3d & Ynka

Recommended Posts

Dit moet even van mijn hart.

 

Onze beide kids hebben sinds 2012 hun eigen nick, gezien hun jeugdige leeftijd en gebrek aan computertijd loggen zij zelf nooit. Mama en papa loggen voor hen (jaja, ook 2 jaar na datum).

Wat zij wel doen is ons regelmatig vergezellen op cachetochten en naar events.

Events zijn voor hun een feest, als ze kunnen, lopen ze meermaals de parking af op zoek naar nummertjes , ze zoeken t-shirts, petjes, tassen en schrijven nrs op of roepen de mama of papa erbij.

Dochter ging zelf al die nummertjes loggen, vorig jaar heeft ze er welgeteld 5 gelogd (te jong en te weinig logervaring). Nu vinden wij dat, aangezien zij het meeste schrijfwerk gedaan hebben, zij ook recht hebben op de logs. En zodoende hebben we afgelopen weekend event per event voor hen de trackables gelogd, ja er waren ook events bij van 2012.

 

Van enkele cachers kreeg onze dochter een botte reactie met daarin de beschuldiging dat ze lijstjes zou gekopieerd hebben en dat ze fair moet spelen hupakee, log verwijderd, zonder eerst eens te informeren wie waar wat en waarom ze bv zo laat logde (BB4 is nog geen jaar geleden). Het is toch niet te veel moeite om eens op iemand zijn/haar profiel te gaan kijken, waardoor het soms al snel duidelijk wordt dat het om een kind gaat ... geduld om dozekes te zoeken in een bos dat hebben ze wel maar om gewoon eens een paar keer te klikken en te kijken met wie je te doen hebt, da's te veel gevraagd. Nee, gelijk boze mails en logs verwijderen, precies of een kind van 11 is een crimineel.

 

Ik stuur dus nog een vriendelijk bericht dat het om onze dochter gaat en dat ze natuurlijk het recht hebben om logs te verwijderen, ook al heeft zij ze zelf effectief gespot, niks geen lijsten gekopieerd. Ze kunnen wel binnen een uur na het loggen reageren en logs deleten, maar nu, 2 dagen na mijn antwoord hebben ze geeneens het lef om te reageren! :mad:

 

En dat dus allemaal voor een paar 'stomme' nummerkes. :mad::mad::mad:

Edited by nessie3d & Ynka
Link to comment

Altijd vervelend wanneer zoiets uitmondt in ergernissen.

 

Het gebeurt wel eens dat teamaccounts worden opgesplitst in meerdere spelers accounts. Aangezien dat niet automatisch kan, moeten alle gevonden caches dan opnieuw, met terugwerkende kracht, worden gelogd.

 

Het advies is om daar dan wat uitleg bij te geven: "You may want to indicate this in your geocache logs under the new username with a sentence like: "I am logging this old find under my new username."

Those on the Watchlist will appreciate this type of information." link

 

 

Is het misschien handig om dat in dit geval ook te doen?

Edited by Sivota
Link to comment

Dankje Sivota, da's misschien inderdaad beter. Je zal het zo wel moeten gaan doen als sommigen zo nijdig blijven reageren.

Het gekke is dat wel ook heel veel caches en TB's in Schotland hebben 'nagelogd' en van die kant geen enkele (negatieve) reactie gekregen, blijkt enkel bij landgenoten en noorderburen in't verkeerde keelgat te schieten.

 

Triestig vind ik dat.

 

Bedankt voor jou reactie :)

Link to comment

wat vervelend dat er zo negatief woord gereageerd.

 

ik begrijp dat het hier on "ik heb hem gezien" logs gaat voor TB.

als dat niet het geval is log dan niet. (maar dat is natuurlijk logisch, want dan haal je "het spoor" van de tb behoorlijk over hoop, en dit is vaak lastig te herstellen).

 

 

let ook op dat de datum van de log goed staat dan is duidelijk dat het om oude log gaat.

als je die datum niet kan achterhalen zet het dan in de log.

 

ik zal aanrader een korte vriendelijke mail terug te sturen met een korte uitleg.

dan hij of zij even realiseren dat het niet zo netjes was om zo te reageren.

 

als je daar niet binnen 2 weken antwoord op hebt de log nog een keer plaatsen, als je dat dan nog wil.

 

veel plezier met deze leuke hobby.

Tom

Link to comment

Dag Tom,

 

Wij zijn niet van het type cachers die zomaar alles in 1 loggen met de melding 'gezien daar en daar'.

Persoonlijk heb ik daar een hekel aan, ik probeer coin per coin te loggen, heb dit jaren gedaan, maar nu ontbreekt me de tijd helaas. Daarom stonden de kinderen ook nog zoveel achter.

We zetten er altijd bij waar we wie gespot hebben en de datum staat ook altijd juist.

 

Ik heb ook gelijk een vriendelijke mail gestuurd, maar tot op heden van geen der cachers ook maar enig antwoord gekregen. Ze zijn heel snel met commentaar geven, maar als je een vriendelijk antwoord stuurt en uitlegt dat het om een kind gaat, dan hoor je plots niks meer.

 

Die onverdraagzaamheid en kortzichtigheid van tegenwoordig, leg het maar uit aan je kinderen <_<

Link to comment

.....

 

Nu vinden wij dat, aangezien zij het meeste schrijfwerk gedaan hebben, zij ook recht hebben op de logs. En zodoende hebben we afgelopen weekend event per event voor hen de trackables gelogd, ja er waren ook events bij van 2012......

 

En dat dus allemaal voor een paar 'stomme' nummerkes. :mad::mad::mad:

 

Ik begrijp dat je verbaasd en geirriteerd bent over sommige reacties op de logs. Maar dat komt ook omdat je het alleen maar bekijkt vanuit jouw standpunt en je kennelijk niet wil/kan verplaatsen in de andere kant.

 

Het eerste wat me opvalt in jouw berichtje hier is het gebruik van de term "het recht hebben". Dat is nou echt iets wat mij nou in het algemeen irriteert aan de houding van cachers, iedereen denkt maar ergens recht op te hebben, alsof er een wetboek is bij een spelletje.

Maar stel ik ga ik jouw gedachten mee, dan hebben je kinderen dus het zoek en schrijfwerk gedaan van trackables en vervolgens heb jij dus die trackables gelogd op internet voor jezelf. Je hebt dus eigenlijk gewoon een lijstje met nummerkes gelogd, want jij hebt niet het echte discover werk gedaan, dus eigenlijk had niet jij "recht" op het loggen, maar alleen je kinderen. Alleen je kinderen hebben dit niet gedaan, die vonden alleen het onderdeel speuren en noteren leuk en waren verder helemaal niet geintereseerd in het loggen op internet.

Waarom is dan toch voor jou dat loggen op internet zo belangrijk?

 

Je kinderen beleven lol aan het opsporen van nummertjes, zoals andere lol beleven aan het opsporen van caches, daar is helemaal niets mis mee. Een volgend onderdeel in het spel is het loggen, het schrijven van een log is een wezenlijk onderdeel van het spel, zowel voor een trackable als voor een cache. Als jij (of een kind) daar geen zin of tijd voor hebt, dan doe je dat onderdeel dus gewoon niet. En ik begrijp dus werkelijk niet waarom een ouder dat zou moeten gaan doen voor een kind. Een analogie: je kind haalt een boek bij de bieb, het lijkt haar leuk, 2 weken later gaat het toch ongelezen terug. Dan ga je toch ook niet snel een paar pagina's in het boek lezen om tegen de bibliothecaresse die het inneemt te kunnen zeggen: ja het is een heel leuk boek. (om te verbloemen dat je kind het helemaal niet heeft gelezen)

 

Dan constateer ik verder dat in het algemeen er veel trackables op events misbruikt worden. Iemand die met een trackable petje naar een event komt vindt het leuk als het gediscovered wordt. Waarschijnlijk vindt hij het dan ook wel zo leuk als er een verhaaltje bij zit als "we spraken met elkaar over... tijdens...." ipv de standaard massa logs "gezien bij het event". Maar eigenaars van andere trackables, eigenaars die niet aanwezig waren bij een event, balen vaak enorm van de pagina's zinloze (lees inhoudsloze) discover logs bij hun coins, wetende dat velen vaak de coin niet eens gezien hebben omdat nummers op lijstjes circuleren en die doorgegeven worden. En dan hoppa: na het event is de coin spoorloos. Zogenaamd hebben 100 cachers hem "echt" gezien en daarna is ie foetsie. Coin komt nooit meer boven water, maar de discover logs kunnen rustig jaren later nog komen "seen on one of the many events we visited last year".

 

Dus ja, ik kan prima begrijpen dat als er iemand nu een trackable logt die hij/zij een jaar geleden (mogelijk) gezien heeft, zonder verder enige uitleg (want ik begrijp dat je het verhaal wat je hier tikt over dat het een kind is en dat ze zelf de nummers noteerde, allemaal niet in het late log hebt gezet), dat deze TB-eigenaar dan het log verwijderd. Sterker nog, dat heb ik ook wel eens gedaan. Dat die eigenaar nog een mail met uitleg stuurt waarom hij dat doet verbaasd me, want dat hij nog de moeite gaat doen om het uit te leggen vind ik dan weer bijzonder, die tijd zou ik er niet meer aan besteden. Als diegene wiens trackable log is verwijderd dat geheel onterecht vindt dan neemt deze zelf wel contact op en dan zal ik uitleggen waarom ik dat gedaan heb, maar dat gebeurt zelden.

 

Voor jou zijn het een "een paar 'stomme' nummerkes" , maar dat is nou net het verschil van inzicht van beide partijen: het zijn voor de TB/coin-eigenaar niet een paar stomme nummerkes. Iemand stuurt een mooie coin op reis of heeft een apart kledingstuk gekocht en daar kunnen we allemaal van meegenieten, maar hoe gaan sommmige er mee om? Een trackable is meer dan alleen een stom nummerke, maar daar denken de cacher die alleen maar veel willen loggen niet aan.

 

En dan nog even een kleine opmerking over dat die cachers die mailen niet eens de moeite nemen om naar het profiel te kijken waarmee ze te doen hebben, want als het kinderen zijn moeten ze volgens jou anders behandeld worden etc. Als jijzelf nog niet eens naar een coin pagina gaat om te kijken of je die coin al gelogd hebt en hem gewoon nog een keer logt als gezien terwijl het toch hetzelfde event is, dan kun je toch moeilijk nog verwachten dat iemand anders heel veel meer moeite gaat doen. Je gebruikt kennelijk een hulpprogramma nu om te loggen en gaat niet eens naar de coinpagina! (jijzelf logde een van onze trackables, eenmaal vlak na het event en nu maanden later nog een keer over hetzelfde event, maar dan met een standaardtekst en die staat nu netjes boven je eerdere log, dus dit betreft verder niet een verlate log van je kinderen).

 

En dat die trackable eigenaren nu geen zin hebben in een uitgebreide email-wisseling over het gebeurde begrijp ik ook wel. Ieder heeft immers z'n zegje gedaan in de e-mail en het heeft voor beide partijen al genoeg tijd en irritatie gekost.

 

"Die onverdraagzaamheid en kortzichtigheid van tegenwoordig, leg het maar uit aan je kinderen". Dat gaat niet, want jouw visie van "recht hebben" om te loggen voor je kinderen, begrijp ik al niet, dus het omgekeerde zal dan zeker niet kunnen. En het was allemaal niet nodig geweest als jij je kinderen gewoon het spelletje laat spelen zoals zij het eigenlijk willen spelen, zonder online logs, gewoon lol beleven aan het moment.

 

Ik hoop dat je mijn kritiek/visie niet al te negatief opvat, want het gaat in de eerste plaats om dat iedereen lol heeft in het spelletje. Ik wilde je het alleen eens laten bekijken van een andere kant en mijn mening overbrengen dat er niets mis mee is als jouw kinderen het spel anders spelen (zonder logs) dan jijzelf. En natuurlijk dat het voor veel trackable eigenaren meer is dan 'stomme' nummerkes!

En uit jouw verhaal blijkt ook dat je het eigenlijk meer vindt dan alleen een stom nummertje gelukkig(!), dat je ook serieus wilt loggen. Maar dat blijkt helaas dus niet aan de logs die je nu (verlaat) plaatst, die hadden gewoon net wat meer uitleg mogen hebben, net zoals dat je dat hier hebt gedaan. Want zonder uitleg kan de ontvanger echt niet weten dat jij eigenlijk helemaal niet zo bent als die andere spook/lijstjes/armchair/nep enz. enz-loggers, laat staan dat het kinderen dat zijn als ze niet zelf hun log schrijven. Want een cacher herkent echt wel of een log geschreven zou kunnen zijn door een kind en had dan waarschijnlijk ook anders gereageerd.

Link to comment

Wow irisleuk, da's een hele boterham :)

 

Wel, ik ben zelf een grote coinverzamelaar en persoonlijk heb ik er een hekel aan dat mensen 'en masse' loggen, maar ik begrijp het wel. Wij hebben +/- 750 coins, die hadden we onlangs allemaal mee naar een event, ik kan niet van de mensen verwachten dat ze coin per coin gaan loggen, ik deed dat vroeger wel, mede omdat ik zelf toen ook nog veel tijd stak in het opstellen van mijn coinpagina's (waarvoor nu ook helaas de tijd ontbreek, buiten een foto heb ik nu even geen schrijftijd meer). Daarom ook hebben wij zelf ook lang gewacht met loggen, ik ging ze ook weer 1 voor 1 doen. Mijn man heeft dus nu onlangs al mijn lijsten ook gelogd omdat het mij aan tijd ontbreekt (nieuw werk, minder tijd helaas). Er zullen zeker dubbele staan, ik spot op de parking, maar ik spot ook nog onderweg aan caches tijdens de events, soms spot ik wel es dubbel, heb ik die tas of pet 's morgens al gezien en schrijf ik die 's avonds weer op.

 

Ik 'misbruik' de lijsten van onze kinderen niet, ik ga zelf ook mee rond om foto's te maken en mee te schrijven (ik sta ook dikwijls wat te kletsen), meestal verdelen we de rijen op de parking, ieder doet zijn deel en nadien maken we er 1 grote lijst van.

 

En mijn excuses dat we uw trackable 2 x gelogd hebben, ik heb heus al op vele pagina's gekeken om te zien of we die al op 1 of ander event hebben gelogd, maar het is onmogelijk om het terug te vinden, er zijn ongetwijfeld veel auto's die we al 10 x gespot hebben. De meesten hebben al massa's kms afgelegd dat het niet meer terug te vinden in, pagina's vol logs, we zullen er wel ergens tussen staan. Ik zei het nog tegen mijn man dat het zonde is dat je bij tb's niet kan zien op de pagina of je die al wel of niet gelogd hebt en zo ja wanneer je die zou hebben gelogd.

 

Het is niet het feit dat de owner de logs verwijdert, maar wel de botte manier van hoe ze het doen, gelijk beschuldigen uiten die in dit geval zeker niet terecht zijn, dat vind ik niet gepast.

 

Ik heb zelf ook al logs verwijderd omdat mijn coins (die niet reizen) gespot zijn op 1 of ander event in de USA of Polen ... onmogelijk, dus weg ermee, nummer foutief overgeschreven, kan gebeuren. Onze auto en tb's worden ook nog heel af en toe gespot op het Mega event in Keulen (da's al van augustus 2011 geleden) die logs verwijderen we toch ook niet omdat ze 3 jaar na datum nog loggen. Wij waren daar, we hadden die trackables mee, dus discover ze maar.

Je neemt die tb's toch mee om te laten discoveren, da's toch het spel, dan moet je'r toch tegen kunnen dat mensen ze discoveren, maakt toch niet uit wanneer ze dat doen.

 

Voor mij zijn het dus absoluut geen stomme nummerkes (vandaar die haakjes), anders zouden we de moeite niet nemen om ze allemaal op te schrijven (en ze te laten liggen, wachtend om ze 1 voor 1 te kunnen discoveren).

 

Ieder zijn/haar mening natuurlijk, maar liefst lief zijn voor mekaar en geen botte opmerkingen maken, daar heb ik zo'n hekel aan <_<

Link to comment

Ik zei het nog tegen mijn man dat het zonde is dat je bij tb's niet kan zien op de pagina of je die al wel of niet gelogd hebt en zo ja wanneer je die zou hebben gelogd.

Het staat er inderdaad niet boven, wat op zich wel handig zou zijn. Van de andere kant, het kan prima zo zijn dat je een TB vaker op zijn reis tegenkomt, dan is meerdere keren loggen natuurlijk vanzelfsprekend en zou dus elke log van jezelf los vermeld moeten staan. Maar met enkele klikken is het toch snel te achterhalen als je twijfelt.

Klik op de TB pagina op 'View Map' (vlak boven de logs). Nu krijg je de kaart, maar ook alle logs bij deze TB. Een simpele zoekopdracht (Ctrl-F) op je naam en je ziet of je hem al hebt gelogd of niet.

Edited by Japiejoo
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...