Jump to content

Geocaching met iPhone 5S


ton2509

Recommended Posts

Ik ben me vandaag eens gaan oriënteren of dit leuk is om met de kleinkinderen te doen. Ik voel er nog niets voor om gelijk een Garmin oid te gaan kopen en wilde beginnen met mijn iPhones 5S.

 

Vraag is dat zinvol of geeft dat alleen maar ergernis omdat die niet exact de plaats aangeeft misschien?

 

Graag jullie ervaringen.

 

Met groet

 

Ton Schuring

Link to comment

De GPS in een moderne smartphone is vrijwel net zo goed als een normale Garmin. Zeker voldoende bij het geocachen. Het belangrijkste nadeel van een smartphone vind ik dat de batterij al na enkele uren leeg raakt als je voortdurend het scherm aan houdt. Bij langere geocaching tochten is dat onoverkomelijk. Bij korte tochtjes speelt het nauwelijks een rol. Het voordeel van een smartphone is weer dat je handige apps bij de hand hebt. Voor een kennismaking met geocachen kun je heel goed alleen met een smartphone werken.

Link to comment

Een aandachtspunt is wel, dat een smartphone verschillende manieren heeft om de locatie te bepalen.

Een snelle en batterij sparende manier met behulp van WiFi punten en telefoonmasten. Deze heeft een nauwkeurigheid van enkele tientallen, soms honderden, meters.

Een wat tragere manier met GPS, die ook iets meer van de batterij vraagt. Deze heeft een nauwkeurigheid van enkele meters.

Let er dus bij het geocachen op, dat echt de GPS gebruikt wordt. Anders zit je al snel heel verkeerd te zoeken. Zorg dat je de nauwkeurigheid van de locatiebepaling ziet, want ook een GPS doet het soms slecht, bijvoorbeeld onder een dicht bladerdek.

Edited by Wirholt
Link to comment

Ik doe nu sinds augustus aan deze leuke hobby, ook gewoon met een iPhone5. De APP werkt prima maar zoals eerder aangegeven is het onder een bladerdek nogal lastig om een goed signaal te hebben. Andere grote minpunt in mijn ogen is toch wel dat de batterij zeer snel leeg raakt. Een Multi lopen kan je echt vergeten of je moet een boosterpack meenemen. De Garmin komt er nog wel maar tot nu toe red ik me prima.

Link to comment

Om te kijken of geocachen leuk voor je is, is een smartphone zeker geschikt met kanttekening van de al genoemde punten (battery, nauwkeurigheid). Maar een punt die voor mij minstens net zo belangrijk is, vocht en vuil. Je loopt met een telefoon in je hand over bospaadjes, bukt onder takken door, wroet soms wat in de grond waarna je weer aan je scherm zit, etc etc. De kans dat je hem uit je handen laat vallen is heel reëel, telefoon in het zand is niet leuk, maar in het water is natuurlijk killing. De meeste GPS'en zijn waterdicht, dus die kan je met een gerust hart even naast je neerleggen als je op een boomstronk zit te puzzelen, of gerust zijn als je hem per ongeluk laat vallen. Ook voor deze reden zou ik zeker overwegen een "echte" GPSr aan te schaffen als je het leuk vind.

Link to comment

Maar een punt die voor mij minstens net zo belangrijk is, vocht en vuil.

 

Een waar woord, maar er zijn natuurlijk ook (spat-) waterdichte telefoons te krijgen, en hoesjes/cases om de telefoon te beschermen. Ik gebruik bijv een Otterbox om mijn telefoon tegen vallen te beschermen. Maar dat is maar één oplossing. Er zijn genoeg hoesjes en cases te krijgen die de telefoon tegen vallen en/of nattigheid beschermen, voor diegene die graag wil blijven cachen met de telefoon. Zo'n hoesje aanschaffen is goedkoper dan een deugdelijke GPSr natuurlijk :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...