Jump to content

Dutch Geocoin 2015


technetium

Recommended Posts

Afgelopen jaar is er weer (vind ik tenminste) een mooi Dutch Geocoin gemaakt. Ook dit jaar willen we weer een Nederlandse munt uitbrengen. Het tijdschema is weer hetzelfde als afgelopen jaar. Tot augustus ideeën genereren en ontwerpen insturen. In augustus gaan we stemmen. Daarna gaan we aan de slag om het ontwerp ook te realiseren, met de bedoeling om de munt ook weer voor Sinterklaas bij iedereen in huis te krijgen.

 

Inspiratie zou je kunnen putten uit het feit dat 2015 het jaar van de bodem is, iets waar wij als geocachers regelmatig mee te maken hebben. Het is ook het jaar van de ruimte ook van belang voor ons. De kunstliefhebbers kunnen zich uitleven met Vincent van Gogh die in dit jaar 125 jaar geleden gestorven is.

 

Mocht je zelf betere ideeën hebben, dan zie ik ze graag in dit draadje. Vond je de munt van afgelopen jaar niks, dit is de kans om voor dit jaar een beter ontwerp in te zenden. Alle inzendingen kunnen gestuurd worden naar dutchgeocoin apestaartje gmail punt com

 

Tot slot nog een opmerking over auteursrechten: Mocht je in je ontwerp afbeeldingen van anderen gebruiken. Laat dan in je mailtje ook de bron van die afbeeldingen weten, als een ontwerp met auteursrechtelijk beschermde afbeelding(en) verkozen wordt gaan we proberen van de rechtenhouder(s) toestemming vragen om die te gebruiken. Lukt dat niet, dan zullen we de nummer twee produceren.

 

Tc

Link to comment

Hallo HermAnnie,

 

Je mag alles insturen. Als de coin gemaakt wordt, zal het ontwerp in samenwerking met Jan-Willem van de geocoinshop klaargemaakt worden voor een munt. Je kunt desnoods een tekening met de post opsturen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat al je kleuren gebruikt, er geen verloop mogelijk is, en dat de kleuren gescheiden worden door een randje metaal. Dat zou je het beste kunnen vergelijken met de tekeningen in stipboeken.

 

Maar laat je vooral niet tegenhouden door eventuele beperkingen. Stuur een ontwerp in! We zorgen ervoor dat het een mooie munt wordt.

 

Tc

Link to comment

Hallo HermAnnie,

 

Je mag alles insturen. Als de coin gemaakt wordt, zal het ontwerp in samenwerking met Jan-Willem van de geocoinshop klaargemaakt worden voor een munt. Je kunt desnoods een tekening met de post opsturen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat al je kleuren gebruikt, er geen verloop mogelijk is, en dat de kleuren gescheiden worden door een randje metaal. Dat zou je het beste kunnen vergelijken met de tekeningen in stipboeken.

 

Maar laat je vooral niet tegenhouden door eventuele beperkingen. Stuur een ontwerp in! We zorgen ervoor dat het een mooie munt wordt.

 

Tc

 

Dat klopt inderdaad. Nagenoeg alles kan gebruikt worden, alleen bij complexe objecten wordt het vaak 3D en kan het niet in kleur.

 

PS: het is Willem-Jan van de Geocachingshop..... ;-)

Link to comment

De eerste inzending is binnen. We zijn in 2005 begonnen met de Dutch geocoin. Dat betekent dat er inmiddels tien uitgebracht zijn. Deze munt is een eerbetoon aan deze munten.

 

Opmerkingen van de ontwerper: Wegens het niet bezitten van deugdelijke ontwerpsoftware is dit het idee. De kleuren en details zullen waarschijnlijk nog wel aangepast moeten worden om er een coin van te kunnen maken. De grijze rand om de coin komt van het gebruikte programma. De rand maakt geen deel uit van het ontwerp.

Op de voorzijde zijn de voorgaande Dutch Geocoins met jaartal afgebeeld, met in het midden de Nederlandse leeuw met daaronder de Nederlandse wapenspreuk Je Maintiendrai (Ik zal handhaven) De spreuk, behalve dat het typisch Nederlands is, slaat op de hoop dat er nog vele Dutch Geocoins gaan volgen. De leeuw wordt 3D.

Op de achterzijde staan de (verplichte) trackinggegevens en een stempel die herinnert aan de tiende jaargang van de Dutch Geocoin. De kleuren van de stempel en de achtergrond zullen nog definitief bepaald worden als de coin zou winnen.

 

DGC2015%2520V3.jpg

 

Bedankt voor de inzending, ik hoop dat er nog veel ideeen en ontwerpen zullen volgen.

 

Tc

Link to comment

Er is weer een nieuw ontwerp binnen, meteen al in drie varianten:

 

Brons:

DUTCH%20GEOCOIN%20ac%20def.jpg

 

Goud:

DUTCH%20GEOCOIN%20ag%20def.jpg

 

Zilver:

DUTCH%20GEOCOIN%20as%20def.jpg

 

Toelichting van de ontwerper:

Een van de wereldjaarthema's in 2015 is Year of the soil oftewel het jaar van de bodem. De bodem is een van de meest essentiële voorwaarden voor het bestaan van mensen, dieren en planten. We telen er bijvoorbeeld ons dagelijks voedsel op. De voorzijde van de coin geeft aan dat het nodig is de grond te bewerken alvorens daar ons voedsel in kan groeien (de achterkant)

Ik denk dat de ploegende paarden goed aangeven hoe we dat in Nederland van ouds her hebben gedaan. De voorkant doet daarom verouderd aan terwijl de achterkant er modern anno 2015 uitziet. De rood wit blauwe balk geeft m.i. mooi aan dat het hier een Nederlandse munt betreft.

 

Tc

Edited by technetium
Link to comment

Op zaterdag 7 maart 2015 is een wolf de Nederlandse provincie Drenthe binnengelopen dus leek het me leuk de dutch geocoin 2015 in dat teken te stellen.

 

Aan de voorzijde heb ik de wolf afgebeeld (afkomstig van een anonieme tekening die ik op internet vond en waarvan er duizenden zijn) met de tekst "na 150 jaar keert de wolf weer terug in Nederland". Aan de achterzijde heb ik pootafdrukken opgenomen met de tekst Dutch geocoin 2015 (spreekt vanzelf) en ook nog de tekst "caches with wolves" die refereert aan de prachtige film "dances with wolves" van Kevin Costner.

 

wolves2%2520def_bewerkt-1.jpg

Link to comment

We hebben weer een inzending. Dit ontwerp is ter gelegenheid van het feit dat het 200 jaar geleden was dat de slag bij Waterloo (toen onderdeel van de Nederlanden) plaats vond.

de%2520leeuw.jpg

 

Let op: Ontwerpen kunnen nog tot het einde van deze maand ingestuurd worden. In augustus gaan we stemmen.

 

Tc

Link to comment

Een inzending (via een ander forum) ter gelegenheid van het 125ste overlijdingsjaar van Vincent van Gogh

Dutch%252520Geocoin%2525202015.png

 

Ik heb bij Willem-Jan van de geocachingshop nog even nagevraagd of dit ontwerp te maken is. Zijn antwoord:

"De vincent van gogh zou op 2 manieren kunnen, als print in het midden (maar dat is al een keer gedaan) en als 3D."

 

Nog anderhalve week voor inzendingen. In Augustus stemmen!

 

Tc

Link to comment

Een inzending (via een ander forum) ter gelegenheid van het 125ste overlijdingsjaar van Vincent van Gogh

Dutch%252520Geocoin%2525202015.png

 

Ik heb bij Willem-Jan van de geocachingshop nog even nagevraagd of dit ontwerp te maken is. Zijn antwoord:

"De vincent van gogh zou op 2 manieren kunnen, als print in het midden (maar dat is al een keer gedaan) en als 3D."

 

Nog anderhalve week voor inzendingen. In Augustus stemmen!

 

Tc

 

Kan zeker want is inderdaad al eens gedaan, zie onze geocoin:

f1225cf4-9bd4-4c83-a978-98d2ad520fc7.jpg

Link to comment

Nog een inzending. Deze is ter gelegenheid dat het dertig jaar geleden is dat Wubbo Ockels de eerste Nederlander in de ruimte werd. Van 30 oktober tot en met 6 november 1985 maakt hij met het ruimteveer Challenger zijn eerste ruimtevlucht. Hij was tijdens de ruimtevlucht en het verblijft in het Spacelab D1

 

De rode strepen horen niet op de munt, die zijn het gevolg van een defecte printer. De achtrkant is het logo van de Spacelab D1, de aanvraag om dat te mogen gebruiken is al onderweg.

 

Dutch%252520geocoin%2525202015%2525202.JPGd1-spacelab_insignia_nasa.jpg

 

Tc

Link to comment

Hallo HermAnnie,

 

Je mag alles insturen. Als de coin gemaakt wordt, zal het ontwerp in samenwerking met Jan-Willem van de geocoinshop klaargemaakt worden voor een munt. Je kunt desnoods een tekening met de post opsturen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat al je kleuren gebruikt, er geen verloop mogelijk is, en dat de kleuren gescheiden worden door een randje metaal. Dat zou je het beste kunnen vergelijken met de tekeningen in stipboeken.

 

Maar laat je vooral niet tegenhouden door eventuele beperkingen. Stuur een ontwerp in! We zorgen ervoor dat het een mooie munt wordt.

 

Tc

 

Enige voorwaarde van het formaat van de afbeelding? Png/jpeg...

Edited by nickvanbael
Link to comment

Enige voorwaarde van het formaat van de afbeelding? Png/jpeg...

Het formaat maakt in principe niet uit, hoe groter hoe makkelijker het is om er later een ontwerptekening van te maken (maar het wordt dan ook makkelijker om details te tekenen die te klein zijn om te kunnen maken, maar laat je daar vooral niet door tegenhouden.

 

Png of jpeg maakt niet uit, desnoods stuur je een gif of bmp op.

 

Tc

Link to comment

Vincent van Gogh blijft inspireren. Nog een inzending ge-inspireert op De Sterrennacht.

Ter informatie: Vincent van Gogh is overleden voor de creatie van Mickey Mouse, daardoor zijn zijn werken wel in het publieke domein, we kunnen ze dus gebruiken voor de munten.

 

Van de ontwerper:

Deze munt combineert het van Gogh jaar met het International Year of Light. De basis is Stary Night. De lucht is een raycatcher zodat het licht er doorheen kan schijnen. De huizen, velden en cipres is in transparante kleuren met daaronder 3D om de textuur van de verf te laten zien.

 

Op de achterkant zie je, natuurlijk in spiegelbeeld, dezelfde transparante sterrenhemel. Met daaronder een quote van van Gogh: "Waarom, vraag ik me af, zoude de stralende stippen in de lucht niet net zo makkelijk te bereiken zijn als de zwarte stippen of de kaart van Frankrijk?" Erg toepasselijk voor het jaar waarin we met de new horizon voor het eerst een bezoek hebben gebracht aan Pluto.

 

vincent.png

 

Inzendingen zijn nog mogelijk tot en met vrijdag.

 

Tc

Link to comment

Omdat de inzender niet zeker is of het copyright van het logo geregeld kan worden een alternatief zonder logo.

Geocoin%252520front%2525202015.JPGGeocoin%252520back%2525202015.JPG

 

Voor zover ik weet is alles wat een Amerikaanse overheidsinstantie (zoals NASA) maakt automatisch in het publieke domein. Dat zoeken we definitief uit als de munt met het logo wordt verkozen.

 

Inzenden is nog tot twaal uur vannacht (Nederlandse tijd) mogelijk.

 

Tc

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...