Jump to content

GPS of Telefoon


Zwarthans

Recommended Posts

Beste Geocachers,

 

Wie kan mij voorzien van goed advies.

Ik kon deze niet vinden in een eerder topic, wel in de engelse versie.

 

Wat zijn de voor en nadelen van een GPS tov een Telefoon bij het Geocachen?

 

Ik heb een smartphone, wat goed werkt.

Googlemaps werkt prima, ben wel afhankelijk van netwerk bereik en batterijduur.

Is de aanschaf van een GPS verstandig?

 

Is een GPS accurater?

Als je bv alleen in Nederland zoekt met een goed netwerk zou de aanschaf van een batterijpack al een oplossing kunnen zijn?

Is bij een GPS het inladen van kaarten en caches niet een nadeel?

 

Wie kan mij van een goed antwoord voorzien, er zullen altijd voor en nadelen zijn.

Gaat er mij om dat ik een juiste keuze kan maken.

Heb geen ervaring met GPS.

 

MVG

Link to comment

Wat zijn de voor en nadelen van een GPS tov een Telefoon bij het Geocachen?

De verschillen tussen een GPS en een telefoon worden steeds kleiner, vooral met enkele toevoegingen aan de telefoon bijvoorbeeld een batterypack en een stevig hoesje. Voor mij persoonlijk vind ik toch de robuustheid (waterdicht, stootgevoeligheid) en de batterijduur de grote voordelen van mijn GPS. Op een setje AA batterijen kan ik met mijn Garmin 60CSx enkele dagen cachen. Daarnaast kan je altijd overal nieuwe batterijen kopen mocht je in nood zijn. Mijn GPS kan ook nat worden en een keer vallen zonder noemenswaardige problemen, dat wil ik mijn telefoon niet aandoen. Zoals gezegd, met een stevig hoesje en batterypack te ondervangen, maar ik blijf wat dat betreft liever bij een GPS.

Voordelen van de telefoon zijn dan weer dat je (met internet) altijd caches kan laden, bij de GPS moet je ze er van tevoren inzetten, en je beschikking hebt over verschillende handige apps. Dat laatste is de reden dat ik dan ook altijd de telefoon bij me heb als ik ga cachen. Voor spontaan een cache te gaan zoeken is een telefoon ook zeker handig, even de cache info downloaden, zoeken en klaar.

 

Is de aanschaf van een GPS verstandig?

Dat is persoonlijk. Ik zou niet meer zonder kunnen, maar ik ken ook mensen die er wel een hebben en toch altijd alles met de telefoon doen. Persoonlijke voorkeur dus.

 

Is een GPS accurater?

De huidige generatie telefoons heeft dezelfde nauwkeurigheid als een GPS.

 

Als je bv alleen in Nederland zoekt met een goed netwerk zou de aanschaf van een batterijpack al een oplossing kunnen zijn?

Dat heeft niks met 'alleen in Nederland' en 'een goed netwerk' te maken, GPS werkt overal en er is geen toegang tot telefoonnetwerk voor nodig. Ook kan je de caches en de kaarten downloaden voor offline gebruik in je telefoon zodat je daar ook geen netwerk voor nodig hebt.

 

Is bij een GPS het inladen van kaarten en caches niet een nadeel?

Het nadeel bij een GPS is dat je het allemaal van tevoren moet doen, kaarten en caches inladen. Natuurlijk kan je altijd handmatig nieuwe cache coördinaten invoeren, maar je kan niet ter plekke een cache downloaden zoals je dat op een telefoon (met internet) kan.

Wel kan je, als je premium lid bent, de caches met 1000 tegelijk op je GPS zetten via de zogenaamde Pocket Queries op de website. Dus zo kan je veel caches van te voren laden, als je ongeveer weet waar je naar toe gaat. Uiteraard kan dit ook in bepaalde apps op je telefoon.

Ook de kaarten kan je van hele grote gebieden er vooraf inzetten, je moet dan echt ver gaan om van de kaart af te rijden.

 

Wie kan mij van een goed antwoord voorzien, er zullen altijd voor en nadelen zijn.

Gaat er mij om dat ik een juiste keuze kan maken.

Heb geen ervaring met GPS.

Het is misschien een idee om met een cacher in de buurt af te spreken, of om naar een event te gaan, en te bekijken hoe een GPS werkt en of je het fijn vindt. Gewoon eens uitproberen, misschien wel een dagje een GPS huren. Er zijn ook praktische verschillen tussen de verschillende modellen GPSen, met toetsen of met touchscreen bijvoorbeeld. Daar speelt persoonlijke voorkeur ook weer een rol.

Edited by Japiejoo
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...