Jump to content

Oplossen puzzels


Team Madevu

Recommended Posts

Als beginnend goecachers proberen wij ook van tijd de caches te vinden waarvoor je eerst iets moet uitzoeken of oplossen. Een leuk tijdverdrijf voor de tijden dat je niet daadwerkelijk op stap kunt gaan.

 

Steeds vaker moeten we een puzzel oplossen waarvan we niets begrijpen. De omschrijvingen vertellen daar ook niets over.

 

Net terug in Nederland wilden we verder met de caches in de eigen omgeving en komen daar een ponskaart tegen die antwoord moet geven op de vindplaats van de cache.

Nu kom ik uit het ponskaarten tijdperk maar deze begrijp ik niet, de hint verwijst naar http://hole0.geoplanner.nl/hints.html. Dit invoeren in Google levert zoals vaak een hoop informatie en onzin op. Maar de link wordt niet herkend.

 

Waar vinden wij informatie over deze en andere technieken die gebruikt worden om de coördinaten te (de)coderen.

 

In de stad Tainan op het eiland Taiwan worden transformatorstations voorzien van een locatiecodering, die in niets lijkt op een gps-coördinaat, wat het achteraf wel bleek te zijn. De taiwanese cache eigenaar was zo vriendelijk om op verzoek de link naar een conversieprogramma te geven.

 

maar moet je als beginneling steeds de cache eigenaar benaderen, nee toch?

 

Mvg,

Piet

Link to comment

Voor mij is het heel simpel. Blijkbaar wil de CO niet dat zijn cache wordt gevonden. Of er moet meer moeite worden gedaan dat ik er voor over heb. Te vaak heb ik de meest mooie en fantastische puzzels opgelost om er achter te komen dat de cache op een fantasieloos plekje is neergegooid.

 

Tegenwoordig gaat, als ik een puzzel niet binnen een paar minuten snap, die cache naar de ignore lijst.

 

Soms kom ik wel eens medecachers tegen en als het gesprek toevallig op mysteries komt en extra hints worden uitgewisseld, wil ik nog wel eens een tweede keer kijken. Maar voorlopig wordt de lijst alleen maar langer i.p.v. korter.

Link to comment

Bij veel puzzels speelt ervaring een belangrijke rol. Begin dan ook met de eenvoudigere puzzels (kijk naar de difficulty sterren), zo leer je vaak trucjes en technieken kennen die je bij andere puzzels kan gebruiken. Ook praten met andere cachers over puzzels of inderdaad een berichtje naar de eigenaar sturen mag best hoor. De meesten zullen hier positief op reageren.

Als je er niet uitkomt sla de cache over en kijk er later nog eens naar. Er zullen altijd caches zijn waar je gewoon niet uitkomt, om welke reden dan ook.

 

Nu even over de link die je geeft, bij mij werkt die gewoon: http://hole0.geoplanner.nl/hints.html. Ik zie gewoon een ponskaart met 3 hints op de pagina. Ik weet van een ponskaart cache die ik een keer gedaan heb dat er ponskaart (de)coders online te vinden zijn, dus daar zou je ook eens naar kunnen zoeken.

 

Waar vind je meer informatie over andere technieken? Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven, dat hangt van de puzzel af, er is gewoon veel te veel mogelijk. Je moet het meestal met Google en de informatie die je bij de puzzel krijgt doen.

Je zou wel bijvoorbeeld eens op geocachingtoolbox.com kunnen kijken, een bron voor veelgebruikte tools (met name coordinaten tools en decoders). Maar dan nog, je moet wel weten wanneer je ze toe moet passen, in mijn ogen blijft het veel proberen en ervaring op doen.

 

(...) een locatiecodering, die in niets lijkt op een gps-coördinaat, wat het achteraf wel bleek te zijn.

Gps-coordinaten zijn er in veel verschillende vormen en notaties. Ook dit is een kwestie van ervaring. Zoek maar eens op UTM of Rijksdriehoek (RD) coordinaten. Dit zijn regelmatig gebruikte coordinaten die je, vanwege de keuze op geocaching.com, niet gewend zal zijn. Vaak kan je je gps hier op instellen en hoef je ze dus niet om te rekenen. Je kan ze dan gewoon invoeren.

Edited by Japiejoo
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...