Jump to content

Inhoud cachetas


Camperhofje

Recommended Posts

Een aantal weken geleden ben ik besmet geraakt met het cachevirus :D

Tot nu toe heb ik de traditionals gedaan en ben thuis op een aantal aan het puzzelen.

Nu staat er bij sommige caches dat er bepaalde instrumenten nodig voor zijn : magneet , multitool (uitgebreid zakmes?, spiegeltje bv

Kunnen jullie aangeven wat een gemiddelde inventaris is in de cachetas? Wat je dus echt bij de hand moet hebben, just in case.

 

Thnx,

Camperhofje

Link to comment

Bedankt voor je reply

 

Pen, potlood,

Die zitten idd standaard in mijn tas

 

batterijen (AA en AAA)

Wat ik daar mee zou moeten zou ik niet weten, maar zal ze toevoegen <_<

een rol vliegertouw

Inmiddels ook al bedacht

ruggenkrabber (ideaal om als haakje te gebruiken)

Da's een goeie!

 

GCcodeboekje

Bedankt! Deze meteen geprint

zaklamp (ja, ook overdag wel eens nodig gehad!), UV-lamp, flesje water, Snelle Jelle en/of mueslirepen, EHBO-kit

Lampen inmiddels ook aanwezig, en ook voor de inwendige mens heb ik maatregelen getroffen! :D

 

Grtz Camperhofje

Link to comment

Ik neem standaard alleen reservebatterijen, een pen, een spiegeltje, een telescoopmagneetje, een notitieboekje en een leesbril mee. Mijn GPS gebruik ik voor de navigatie en de smartphone voor cachelistings, GC-codeboek, QR-scanner, fototoestel, rekenmachine voor lastige berekeningen en als zaklamp. Alles zit in een kleine schoudertas van de scouting. Eventueel kan daar nog een fles drinken en wat te eten bij als ik wat langer op stap ga.

Bedenk dat bij de meeste caches waar je extra gereedschap nodig hebt dit in de cachebeschrijving wordt vermeld. Het heeft daarom niet zoveel zin om allerhande spullen mee te zeulen die je negenennegentig van de honderd keer toch niet nodig hebt.

Link to comment

batterijen (AA en AAA)

Wat ik daar mee zou moeten zou ik niet weten, maar zal ze toevoegen <_<

Heb al een paar caches gedaan waar ze van pas kwamen...

O.a. eentje waar je met een batterij een motortje moest aansturen waardoor de cache uit een buis kwam zakken.

Een andere keer moest ik een batterij hebben om in een mp3-speler te stoppen om het nummer te beluisteren dat er op stond.

Deze twee waren toevallig AAA, maar ik houd er rekening mee dat ik ooit AA nodig heb. En anders is het wel handig als ik ooit de batterijen van mijn gps ben vergeten op te laden.

Link to comment

Ik neem standaard alleen reservebatterijen, een pen, een spiegeltje, een telescoopmagneetje, een notitieboekje en een leesbril mee. Mijn GPS gebruik ik voor de navigatie en de smartphone voor cachelistings, GC-codeboek, QR-scanner, fototoestel, rekenmachine voor lastige berekeningen en als zaklamp. Alles zit in een kleine schoudertas van de scouting. Eventueel kan daar nog een fles drinken en wat te eten bij als ik wat langer op stap ga.

Bedenk dat bij de meeste caches waar je extra gereedschap nodig hebt dit in de cachebeschrijving wordt vermeld. Het heeft daarom niet zoveel zin om allerhande spullen mee te zeulen die je negenennegentig van de honderd keer toch niet nodig hebt.

 

Daar ben ik het helemaal mee eens. Je sjouwt al genoeg mee aan voeding en drinkwater. Als er in de listing iets staat, bijvoorbeeld over het meenemen van een litertje water, dan weet je van te voren wat de bedoeling is en dan heeft het geen zin, om dagenlang met een liter water rond te sjouwen in de verwachting dat er misschien een cache voorbij komt, waarbij jee water nodig hebt. Een extra setje batterijen hebben we sowieso altijd bij ons, want die zijn geschikt voor zowel compactcamera als GPS. Een pincet komt ook nog wel eens te pas met de huidige nanocultuur, maar daar krijg je geen breuk van....

Link to comment

Mijn standaarduitrusting is:

2 balpennen, 2paar batterijen extra, notitieboekje, zaklamp, gps natuurlijk :-) en daar stopt het zowat.

een pincet zou ik eigenlijk ook nog moeten toevoegen.

 

Voor de rest heb ik nog nooit echt meegemaakt dat ik iets echt te kort mee had. (behalve de pincet)

 

Een telecopisch spiegeltje heb ik een tijd geleden ook eens gekocht. (spotgoedkoop in de Action)

Maar heb eigenlijk gemerkt dat dit (voor mij altans) echt een gadget is. Het is "fun" om te gebruiken, maar naar mijn inziens ga je veel sneller iets over het hoofd zien dan wanneer je bvb wat hoger klimt, je op je knieën zet ...

 

Kunnen jullie vertellen wat je bedoeld met de 'rol vliegertouw'? Hoe kan deze van pas komen?

Link to comment

Die spulletjes hebben we ook altijd bij ons, maar de meningen zijn verdeeld over het vervangen van logrolletjes en kokertjes of zakjes. Een aantal mensen vindt, dat dit de taak is van de cache-eigenaar en dat de cacher kokers of logboekjes, die niet aanwezig zijn gewoon niet moet loggen en niet moet vervangen om alsnog te kunnen loggen. Daar zit natuurlijk best wel wat in, maar anderszins zijn er ook wel cache-eigenaren, die blij zijn met zo'n actie, omdat het hun tijd en reiskosten scheelt. Wij hebben wel eens een fotodoosje en een logrol vervangen, maar op het geocaching.nl forum heb ik het daar maar liever niet over, want dan komt de oude, vast in de leer zijnde generatie prompt in de weer en daar zitten we allemaal niet op te wachten. Ik vind het overigens van enigszins zijdelings belang. 2 doosjes vervangen op 7000 vondsten.... Waar hebben we het over. Maar goed, principes zijn principes.... Ik ben er dus erg voorzichtig mee.

Link to comment

Als ik ook mijn rugtas bij me heb, ben ik een soort lopende handigheids gereedschapskist. Ik heb vanalles en nog wat bij me. Ook voor geocaching zijn een aantal spullen erg handig.

 

Altijd bij me:

- Zwitsers zakmes (met o.a. een tang voor nano's die niet open willen, een pincet voor de logjes, een pennetje als backup, schroevendraaiers, mes, schaartje, zaagje, vijl, en een flesopener voor biertjes op events :P )

- Mobieltje (met cameraatje, voor TB-foto's en (virtual) cache-foto's in het veld)

- Digitaal horloge met datum-weergave, waterdicht (handig om snel te kunnen zien bij het loggen)

- Pen (telescopisch, zit aan mijn sleutelring, erg handig: True Utility TelePen, http://www.bever.nl/true-utility-telepen-2az1c20026?id_colour=5806 )

- Zaklampje (zit aan mijn sleutelring, waterbestendig: Fenix LD02)

- Portomonnee (id-kaart, pinpas, verzekeringskaartje, briefgeld - verder zo licht mogelijk)

 

Altijd in mijn rugzak:

- GPS-apparaat (uiteraard)

- Extra backup-pen (met watervaste inkt, zodat ik ook kan schrijven op mijn water-bestendige notitieboekje als het regent).

- Waterbestendig notitieboekje voor aantekeningen (Rite in the Rain)

- Zaklamp (een iets grotere variant dan het kleintje aan mijn sleutelhanger)

- Telescopisch magneetje (inmiddels een versie besteld waar ook een spiegeltje opgeschroefd kan worden, die heb ik nu nog niet)

- Reserve-batterijen (AA voor GPS-apparaat/zaklamp, AAA voor kleine sleutelhanger-zaklamp of fietslampjes)

- Flesje water

- EHBO-kit

- Bandplak-setje

- Mes, zaag (handig voor als ik ergens leuke nieuwe container-ideetjes zie liggen, of op locatie aangepaste gereedschappen in de vorm van op maat gesneden takken voor specifieke moeilijk te bereiken caches nodig heb)

- Touw (overigens nog nooit gebruikt voor geocachen, maar je weet maar nooit - soms moet ik wel eens iets vastknopen, komt als scout regelmatig van pas)

- WC-papier (laatst gebruikt op een GC-event waarbij iemand door een themafiguur een handafdruk pannenkoekenbeslag op zijn gezicht/haren/jas kreeg)

- Naald en draad (voor willekeurige veldreparaties aan kleding of tassen)

- Veiligheidsspelden/paperclips (gisteren op GC-event nog eentje gebruikt om iemands rits te fixen)

- Aansteker (om vriendjes te maken met rokers, en tegelijk het goede voorbeeld te geven door zelf niet te roken :smile: , plastic touw-uiteindes netjes af te branden, en om kampvuurtjes aan te steken natuurlijk.)

- Plastic zakjes / ziploc zakjes (om dingen droog te houden bij regen)

 

Een hele lijst, maar valt best mee qua gewicht, en echt overbodig vind ik deze spullen niet; ze komen soms echt van pas.

 

Soms mee:

- Eten (als ik wat langer weg ben)

- Prikstok (alleen als ik ga geocachen)

- Kompas met spiegeltje en vergrootglaasje (ik weet dat ik mijn GPSr ook wel voor kompasmetingenen kan gebruiken, maar de constante calibratie om die nauwkeurig te houden maakt dat ik een kompas soms makkelijker vind)

- UV-lamp (alleen voor nachtcaches)

- Klimtouw/klim-uitrusting (alleen als ik ga klim-cachen, is nogal zwaar)

- Grote fotocamera (zwaar, alleen als ik ergens foto's wil gaan maken)

- Zonnebrand, zonnebril (zomer)

- Tondel in een waterdicht doosje en een firesteel (als ik een kampvuurtje ga maken, scouting yay :anicute: )

- Schone/droge sokken/shirt (vooral als het regent)

 

Maar het enige wat je nodig hebt om te cachen is een werkend GPS-apparaat en een werkende pen. Handig zijn reserve-batterijen, een notitieboekje, een reserve-pen, een zaklampje, een pincet, een tangetje (zakmes! doe het! Aanrader: Victorinox CyberTool Lite - reserve-pen, zaklamp, pincet, tang en vergrootglas in 1 - wel aan de dikke kant.), een telescopisch magneetje, een prikstok, een telefoon met camera en internet, een touwtje (met een geimproviseerd haakje bruikbaar om te hengelen; meestal voldoet een telescoopmagneetje, maar een touwtje weegt niks), een plastic zakje om dingen droog te houden, een flesje water, en heel misschien een (telescopisch) spiegeltje.

Edited by tijnhet
Link to comment

Iedereen bedankt voor het delen van jullie tas inhoud :D

Sommige dingen hebben inmiddels mijn tas ook gevonden. Heb toevallig gisteren een telescopische led zaklamp gekocht met een buigbaar uiteinde (Action)

Ook een telescopische magneet is onderweg.

 

Natuurlijk lees ik de beschrijvingen bij de caches door als ik van te voren kijk welke ik ga doen, maar zoals ik al schreef ben ik een beginner dus maak spontaan een stop als ik op weg ben naar iets omdat ik dan toevallig in de buurt van een cache ben :lol:

Het is dan wel makkelijk om gewoon van alles in mijn tas te hebben. De meeste dingen wegen niet veel en zo staat mijn cachetas gepakt en gezakt klaar voor als ik op pad ga!

Ik heb ook graag van alles bij, je weet nooit wanneer het van pas komt. Zo gaat het met mijn reguliere tas ook. Zeker als we een dagje uit gaan met de kids bv. :lol:

 

Grtz Camperhofje

Link to comment

Als ik ook mijn rugtas bij me heb, ben ik een soort lopende handigheids gereedschapskist. Ik heb vanalles en nog wat bij me. Ook voor geocaching zijn een aantal spullen erg handig.

 

Altijd bij me:

- Zwitsers zakmes (met o.a. een tang voor nano's die niet open willen, een pincet voor de logjes, een pennetje als backup, schroevendraaiers, mes, schaartje, zaagje, vijl, en een flesopener voor biertjes op events :P )

- Mobieltje (met cameraatje, voor TB-foto's en (virtual) cache-foto's in het veld)

- Digitaal horloge met datum-weergave, waterdicht (handig om snel te kunnen zien bij het loggen)

- Pen (telescopisch, zit aan mijn sleutelring, erg handig: True Utility TelePen, http://www.bever.nl/true-utility-telepen-2az1c20026?id_colour=5806 )

- Zaklampje (zit aan mijn sleutelring, waterbestendig: Fenix LD02)

- Portomonnee (id-kaart, pinpas, verzekeringskaartje, briefgeld - verder zo licht mogelijk)

 

Altijd in mijn rugzak:

- GPS-apparaat (uiteraard)

- Extra backup-pen (met watervaste inkt, zodat ik ook kan schrijven op mijn water-bestendige notitieboekje als het regent).

- Waterbestendig notitieboekje voor aantekeningen (Rite in the Rain)

- Zaklamp (een iets grotere variant dan het kleintje aan mijn sleutelhanger)

- Telescopisch magneetje (inmiddels een versie besteld waar ook een spiegeltje opgeschroefd kan worden, die heb ik nu nog niet)

- Reserve-batterijen (AA voor GPS-apparaat/zaklamp, AAA voor kleine sleutelhanger-zaklamp of fietslampjes)

- Flesje water

- EHBO-kit

- Bandplak-setje

- Mes, zaag (handig voor als ik ergens leuke nieuwe container-ideetjes zie liggen, of op locatie aangepaste gereedschappen in de vorm van op maat gesneden takken voor specifieke moeilijk te bereiken caches nodig heb)

- Touw (overigens nog nooit gebruikt voor geocachen, maar je weet maar nooit - soms moet ik wel eens iets vastknopen, komt als scout regelmatig van pas)

- WC-papier (laatst gebruikt op een GC-event waarbij iemand door een themafiguur een handafdruk pannenkoekenbeslag op zijn gezicht/haren/jas kreeg)

- Naald en draad (voor willekeurige veldreparaties aan kleding of tassen)

- Veiligheidsspelden/paperclips (gisteren op GC-event nog eentje gebruikt om iemands rits te fixen)

- Aansteker (om vriendjes te maken met rokers, en tegelijk het goede voorbeeld te geven door zelf niet te roken :smile: , plastic touw-uiteindes netjes af te branden, en om kampvuurtjes aan te steken natuurlijk.)

- Plastic zakjes / ziploc zakjes (om dingen droog te houden bij regen)

 

Een hele lijst, maar valt best mee qua gewicht, en echt overbodig vind ik deze spullen niet; ze komen soms echt van pas.

 

Soms mee:

- Eten (als ik wat langer weg ben)

- Prikstok (alleen als ik ga geocachen)

- Kompas met spiegeltje en vergrootglaasje (ik weet dat ik mijn GPSr ook wel voor kompasmetingenen kan gebruiken, maar de constante calibratie om die nauwkeurig te houden maakt dat ik een kompas soms makkelijker vind)

- UV-lamp (alleen voor nachtcaches)

- Klimtouw/klim-uitrusting (alleen als ik ga klim-cachen, is nogal zwaar)

- Grote fotocamera (zwaar, alleen als ik ergens foto's wil gaan maken)

- Zonnebrand, zonnebril (zomer)

- Tondel in een waterdicht doosje en een firesteel (als ik een kampvuurtje ga maken, scouting yay :anicute: )

- Schone/droge sokken/shirt (vooral als het regent)

 

Maar het enige wat je nodig hebt om te cachen is een werkend GPS-apparaat en een werkende pen. Handig zijn reserve-batterijen, een notitieboekje, een reserve-pen, een zaklampje, een pincet, een tangetje (zakmes! doe het! Aanrader: Victorinox CyberTool Lite - reserve-pen, zaklamp, pincet, tang en vergrootglas in 1 - wel aan de dikke kant.), een telescopisch magneetje, een prikstok, een telefoon met camera en internet, een touwtje (met een geimproviseerd haakje bruikbaar om te hengelen; meestal voldoet een telescoopmagneetje, maar een touwtje weegt niks), een plastic zakje om dingen droog te houden, een flesje water, en heel misschien een (telescopisch) spiegeltje.

 

VERGEET NIET BIJ LANGERE TIJD GEEN GEBRUIK MAKING FENIX LD02 ZAKLAMP DE BATTERIJEN TE VERWIJDEREN. LEKKAGE VAN DE BATTERIJEN VERWOEST DE ZAKLAMP !!!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...