Jump to content

Regels bij het loggen


zappalodian

Recommended Posts

Hey.

 

Ik ben nog niet zo lang geleden met cachen en probeer mij dan ook zo veel mogelijk aan de regeltjes te houden.

Nu stel ik mij de vraag wat er done of eigenlijk wat er not done is bij het behandelen van een cache en er zijn een paar specifieke dingen die ik merk waar ik toch vragen over heb.

Om een paar voorbeeldjes te geven:

  • 1
    Ik zie regelmatig dat er cache owners zijn die nee zeggen tegen TFTC. Is het dan de bedoeling dat je bij elke log een heel epistel schrijft? Als oplossing zie ik dan ook heel wat mensen die bij elke log hetzelfde zinnetje schrijven, eigenlijk copy/pasten en dat vind ik dan nog minder beleefd dan een gewone dankjewel zonder veel poespas.

  • 2
    Over trackebles: Ik dacht dat het de bedoeling was om een trackeble mee te nemen en dan in functie van zijn doel die ergens anders te plaatsen maar als je de logs bekijkt zijn er personen die ze gewoon bijhouden en bij elke cache die ze vinden "bezocht" selecteren. Hoe denken jullie daarover?

  • 3
    Ik merk dat sommige leggers in hun beschrijving zetten om geen stickers te gebruiken.
    Wat is er mis met het gebruik van stickers of stempels? Ik zie daar enkel voordelen in maar wou wel de achterliggende reden weten waarom men dit niet wenst.

Drie concrete voorbeelden die ik als beginnend cacher onduidelijk vind en moeilijk kan interpreteren, er zullen er vast nog zaken zijn die je zeker moet of absoluut niet mag doen maar dan hoop ik dat men die hier komt plaatsen en dit topic een leiddraad kan worden voor beginners. Er over lezen is één maar de mening van andere (ervaren) cachers is toch iets waar ik meer belang aan hecht.

 

Shoot

Edited by zappalodian
Link to comment

Complment: goede beginnersvragen!

 

1. Regel: Cacheowners hebben niks te willen over je log op internet mits het voldoet aan de algemene guidelines (niet kwetsend, geen spoilers, enz) Als je logt met TFTC mag je dat als cacher helemaal zelf weten. Etiquette: als die cache een micro onder een bankje is in een park valt er een stuk minder te vertellen dan wanneer het een epische reis was. Kies zelf of je het waard vindt. Overigens zijn de logjes ook voor jezelf een leuke blog van wat je die dag gedaan hebt. Heb je interessante dieren of planten gezien, heb je ergens lekker gegeten, mensen ontmoet, foto's gemaakt enzovoorts, dan heb je jaren later zelf ook nog plezier van die herinneringen.

 

2. Ik vind die 'took it to" logs helemaal niks. Ik vraag in elke listing bij mijn trackables om het niet te gebruiken en als ik ze toch zie verwijder ik ze. Voor je eigen trackables is het wel handig. De essentie van een TB is meenemen en droppen, meenemen en droppen, etc, Ik vind ook dat al die took it to logs het overzicht doen verliezen. Ik heb er 275 rondreizen en ik heb geen zin door pagina's en pagina's totaal oninteressante took it to logs te bladeren.

 

3. Stickers kunnen zorgen dat een logrol in een micro of nano erg snel vol raakt. Micro's/kokertjs zijn vaak de populairste caches, vooral micro's in een trail. Daar wil je graag zoveel mogelijk logjes op. Voor een boek in een grote tupperware bak die 2x per maand gelogd wordt maakt het niet veel uit.

Link to comment

1) niemand kan je verplichten om een uitgebreide log te schrijven. dit gezegd zijnde als caheowner is het leuker om een log te krijgen waarin staat dat men het leuk vondt of niet. geloof me ik steek soms uren/dagen/weken in een cache en als je dan nietzeggende logs krijgt is dat ook niet zo leuk.

 

2)meenemen en droppen is idd de bedoeling. maar er moet altijd wel de mogelijkheid zijn.(micro's)

 

3)zoals in de vorige post wordt gezegd.+ het maakt de logrolletjes stijf waardoor het moeilijker is om op te rollen.

Link to comment

Bedankt voor de reacties.

 

Ik probeerde reeds om bij elke log een beknopt verslag van max 2 a 3 zinnen te schrijven, ik ga dat zo verder zetten.

Met de trackebles ben ik er nog niet volledig uit. Er zijn nogal tegenstrijdige meningen over het bezoeken van...

Waar ik ook nog een beetje mee zit is het in --> out priciepe. Op zich is dat niet slecht maar niet altijd haalbaar, Als ik een coin of tb neem wil ik er ook eentje in de plaats steken maar heb al een paar keer een zodanig mooie cache gezien dat ik er met plezier iets insteek. Gevolg dat je snel zonder trackebles zit, gisteren heb ik er eentje meegenomen zonder iets in de plaats te steken en dat knaagt wel een beetje.

Ik heb me voorgenomen om in de log te vermelden dat bij de eerste gelegenheid die zich voordoet de trackeble weer verhuist en ondertussen bezoekjes per cachedag geregistreerd worden. Als de eigenaar dit niet wenst zal ik het wel horen en zoals het nu gaat heb ik ze nooit meer dan een paar dagen in mijn bezit.

Mss toch eens uitkijken naar een stempeltje. Gisteren nog maar eens in een stevige regenbui terecht gekomen en op een microrolletje schrijven dat is niet echt handig :).

Link to comment

1) niemand kan je verplichten om een uitgebreide log te schrijven. dit gezegd zijnde als caheowner is het leuker om een log te krijgen waarin staat dat men het leuk vondt of niet. geloof me ik steek soms uren/dagen/weken in een cache en als je dan nietzeggende logs krijgt is dat ook niet zo leuk.

 

2)meenemen en droppen is idd de bedoeling. maar er moet altijd wel de mogelijkheid zijn.(micro's)

 

3)zoals in de vorige post wordt gezegd.+ het maakt de logrolletjes stijf waardoor het moeilijker is om op te rollen.

 

Ik wil niet oneerbiedig klinken, maar dat IN - OUT principe is totaal overbodig en moet je geen acht op slaan. Trackables zijn GEEN ruilmiddelen. Trackables zijn reizigers die van cache naar cache moeten reizen en/of dichter bij hun doel moeten gebracht worden. Dat wil dus zeggen dat wanneer je een trackable treft en je kan deze dichter tot zijn doel brengen, je deze kan/mag meenemen zonder ook maar iets in de plaats te leggen. Het ruilen van trackables is niet aan de orde!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...