Jump to content

USB Cache


geocachingmaarten

Recommended Posts

Hallo allemaal!

 

Ik heb onnlangs enkele caches verstopt en heb de geocachingitis echt wel te pakken.

Maar ik vroeg me af of ik ook een cache mag maken met een logboek op een usb-stick. Dat is eens wat anders dan een logrolletje in een filmrol hé?

 

Is dit oké volgens de richtlijnen? Hebben jullie al ooit zo'n cache gezien en kunnen jullie me dan misschien tips geven om hem mooi en aantrekkelijk te maken?

 

Bedankt alvast!

Mijn caches:

- http://www.geocaching.com/geocache/GC520QE_karrestraat-rozendaalstraat

- http://www.geocaching.com/geocache/GC520Q7_voetweg-tweebruggenstraat

- http://www.geocaching.com/geocache/GC547F5_the-ring-traditional-cache-hulpstuk-5min?guid=101392cc-e7a1-4213-b256-68d8747adc98

Link to comment

Dat is niet OK volgens de richtlijnen.

The use of memory sticks and similar devices is not permitted.

Los daarvan heb je ook weinig controle over wat er gebeurt met de USB-stick: cachers (of toevallige vinders) kunnen gegevens uit het logbestand verwijderen, virussen en andere ongewenste inhoud opslaan, ...

 

Er bestaat wel op z'n minst één andere site die specifiek rond deze manier van verstoppen gaat. Groundspeak ziet niet graag externe links op het forum, maar met wat googelen op geocaching en usb kan je ze zelf ook snel terugvinden (als dat al niet het geval was).

Edited by Team Pixie
Link to comment

Wat wel mogelijk is, loggen op een raditionele logrol of logboekje en dan een andere vorm er optioneel aan toevoegen.

Let wel, verplichten is niet toegestaan, wel de logger de keuze laten de tweede optie te gebruiken of niet.

Bijvoorbeeld zoals bij deze SDcard-cache is gedaan: http://coord.info/GC230W7

Je kunt hier op traditionele wijze loggen, maar in de cache zit een SD-geheugenkaart die in vrijwel ieder fototoestel past waarmee de logger een foto kan maken van zichzelf tijdens het loggen.

En zo zijn er vast nog meer inventieve logmethodes te bedenken.

Greetz Bloodwoosj.

Link to comment

Goedendag allen!

 

In het verlengde hiervan wil ik graag weten hoe er dan gedacht wordt over een verwijzing naar een (klein) weblog.

Het geval wil dat ik net een nano/micro ter review heb aangeboden waarin ik een strookje heb geplaatst met daarop de URL van een weblog. Hier hoef je slechts jouw alias in te vullen en minimaal 3 letters tekst. Geen inschrijvingen etc.

Mijn ervaring met die magnetische nano's is namelijk dat ze snel vol zijn, vaak moeilijk beschrijfbaar op het eind en nogal priegelig. Daarentegen is het gewoon wel een leuk te verstoppen en te vinden cachesoort, met name in de stad (mijne ligt in Amsterdam).

 

Het commentaar van de reviewer is:

"In de richtlijnen kun je lezen dat een cache minimaal een papier dient te bevatten waar men het bezoek op kan loggen. Een digitaal logboek valt hier niet onder. Zodoende kunnen wij deze cache in de huidige vorm ook niet publiceren. Zou je een fysiek logboek aan je cache willen toevoegen?"

 

Maar volgens mij wordt hier iets te snel uitgegaan van dat fysieke papiertje. Als je de richtlijnen namelijk (goed) leest staat er letterlijk (zowel in de Engels- als Nederlandstalige versie):

"In alle fysieke caches hoort een logboek, logrol of andere vorm van logmogelijkheid te zitten waarop geocachers hun bezoek kunnen vastleggen."

"...of andere vorm van logmogelijkheid...waarop geocachers hun bezoek kunnen vastleggen." is in mijn optiek ook dat blog.

 

Hoe is daarover hier de mening?

 

Greetz,

EddieBteA

Link to comment

De zin over waar de logmogelijkheid zich zou moeten bevinden begint met "In".

Daar je weblog of andere site/URL zich niet "in" de cache bevindt in jouw plan, maar zich erbuiten bevindt en zich "in" de cache slechts een verwijzing naar die andere plek bevindt, lijkt me die opzet daardoor niet aan de regels te voldoen.

Ik houd persoonlijk wel van inventieve of creatieve logmethodes, maar het loggen in of op een plek in de fysiek te vinden geocache is toch wel een van de basisprincipes van geocaching, virtuals, earthcaches en webcamcaches uitgezonderd.

Dat laatste is voor sommigen dan weer een reden om dergelijke types niet als "echte" caches te beschouwen.

Link to comment

...het loggen in of op een plek in de fysiek te vinden geocache is toch wel een van de basisprincipes van geocaching, virtuals, earthcaches en webcamcaches uitgezonderd.

Dat laatste is voor sommigen dan weer een reden om dergelijke types niet als "echte" caches te beschouwen.

Eens. Ik pleit ook niet voor het in z'n algemeenheid mogen vervangen van de fysieke log in de caches. Mijn idee betreft alleen een uitzondering voor de nano waarin dat logrolletje zit dat vrijwel altijd nét vol zit danwel moeilijk beschrijfbaar door het in en uitrollen. Dan leek mij dit een modern alternatief.

Inmiddels heeft ook het Geocaching HQ zich hierover uitgesproken en blijft het zoals het is. Heel jammer en eerlijk gezegd niet verwacht. Ik was er eigenlijk van uit gegaan dat dit een modern schatzoeker spel was waarbij we het 'klassieke schatzoeken' een modern jasje hadden aangedaan: GPS ipv landkaart en uiteindelijk, hoe je het ook wend of keert, toch een digitaal log. Maar dat laatste is kennelijk voorbehouden aan de 'staf' van het cachersgilde <_<

Wie weet, ooit...maar dan zal eerder de nano worden afgeschaft net als de virtual en de webcamcahe, ben ik bang.

 

Desalniettemin, een leuke bezigheid want het heeft ons al op menig plekje gebracht waaraan we anders gewoon voorbij waren gegaan, inclusief een vermakelijke kennismaking met een monnik in Birma. We blijven doorgaan :lol: Ook met leggen van nieuwe caches :anibad:

 

Greetz,

Ed

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...