Jump to content

"Haasje over"


Yvn-Geeert

Recommended Posts

Op het FB is een kleine discussie gaande over "Haasje over" cachen.

 

Iemand was bij een trail waar de man aan de ene kant begon, vrouw aan de andere kant van de trail en zo logden.

Maar dat terzijde, dit is even de uitleg hoe de discussie wat tot stand kwam.

 

Ik ben benieuwd hoe er hier over gedacht wordt.

 

Mijn man en ik hebben 1 cache-naam. Soms is hij alleen aan het cachen met onze meiden, en de caches worden gelogd als gevonden. Digitaal heb ik ze dus ook 'gevonden' want we hebben 1 naam.

Ik heb ook al eens caches in utrecht gevonden, terwijl mijn man aan het werk was. Ook gelogd als gevonden, en dan heeft hij ze dus ook 'gevonden' vanwege onze naam.

We zullen iig nooit tegelijkertijd op verschillende plaatsen gaan cachen, of tegelijk aan een trail beginnen om zo de hele trail te kunnen loggen.

 

Er zijn mensen die dit niet vinden kunnen. Hoe denken jullie hierover?

 

Het zou toch vreemd zijn om beiden een cachenaam aan te maken, beiden premium-lid te moeten betalen om apart te kunnen loggen? Beetje dubbelop lijkt mij zo :rolleyes:

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Link to comment

Ik begrijp niet waarom je niet tegelijkertijd op verschillende plaatsen zou gaan cachen als team.

Tenminste, als je wilt geocachen. Er zijn ook andere spelletjes, bovenop geocachen, zoals puntenjagen. Daar heb je natuurlijk extra regels voor. Ik kan me voorstellen dat er bij dit soort andere spelletjes regels zijn, waarbij je niet als teamleden verschillende caches zou mogen doen.

Vraag je dus eerst af welk spelletje je wilt spelen, dan wat de regels daarvoor zijn.

Link to comment

De regels zijn makkelijk. iemand logt iets in het boekje en daarna op de site. Punt

Gelukkig staat er nergens dat je met x mensen moet loggen, dat je per persoon een eigen gebruikersnaam moet hebben, dat je niet gelijktijdig iets mag doen.

Dus als mensen zo willen cachen, lekker laten gaan. Ik snap werkelijk niet dat na al deze jaren mensen zich nog steeds lopen op te winden over zoveel van dit soort dingen.

Zoals appieenjoke hierboven al aangeeft "Vooral doorgaan met je leuke hobby en op de manier die jij leukt vind".

Link to comment

Wij doen het spelletje "Gewoon geocachen voor de fun".

 

Tegelijkertijd op dezelfde plaats, tja.. we gaan meestal samen.

Als ik nu terug denk, vorig jaar met vriendinnen naar r'dam geweest. Natuurlijk een cache gepakt. Dezelfde middag heeft mijn man met de meiden ook gecached :D

Dankjewel voor jullie meningen!! :)

Link to comment

Grappig dat er alweer meteen een term voor bedacht wordt, cachers zijn erg knap in het verzinnen van labels voor diverse manieren/opvattingen van cachen. Dat een echtpaar/team deze invulling geeft aan het doen van een trail vind ik overigens wel apart. Wat we wel al vaker hebben gezien bij echtparen, is dat een van de twee het cachen niet zo leuk vindt en dat de ander dan op pad gaat om met cache-vrienden dit "haasje over" te doen. Dan is er dus sprake van verschillende accounts, waarvan een de namen logt van de anderen en ieder dus bijvoorbeeld maar een kwart van de caches fysiek hoeft te loggen, omdat een van de andere drie dat al voor hem/haar doet.

 

Maar bij dit team vinden ze dus kennelijk het fysiek loggen leuker dan elkaars gezelschap, want anders zouden ze wel samen met elkaar de ronde te doen i.p.v. ieder een eigen gedeelte.

Dat vind ik dan apart, omdat wij juist vrijwel alles samen doen qua cachen. Ik denk ook niet dat we aan geocaching zouden hebben gedaan als dit niet zo was. Maar iedere relatie is anders, en hier vind de een het wellicht vervelend om te moeten wachten op de ander als deze het logrolletje beschrijft en wil hij/zij juist zelf het schrijfwerk doen en om ruzie te voorkomen is dit dan wel weer een oplossing.

 

Overigens hebben wij ook niet alle caches samen gedaan, het komt af en toe wel eens voor dat slechts een van ons een cache heeft gedaan, bijvoorbeeld om een vrije middag samen op pad te gaan met een andere cacher of voor een FTF die dichtbij een van ons werk ligt. Maar dan hebben we het over 1 op de 250 caches (wilde schatting). Als we heel vaak afzonderlijk zouden willen cachen hadden we wel aparte namen genomen.

 

Maar ik ben nu wel benieuwd hoe nu het online loggen gaat bij dit specifieke geval. Want het lijkt me toch erg lastig om een log te schrijven over een cache die je niet zelf gevonden hebt. Doen ze dat nu ook op de "haasje over"-manier, dus ieder de helft?

Link to comment

Er zijn mensen die dit niet vinden kunnen. Hoe denken jullie hierover?

 

Tuurlik moet dat kunnen. "Teams" loggen vrij vaak ook zo. Het zal 'm er wel om gaan, dat men bang is dat je foetelt, omdat je niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn, want dat gebeurt namelijk ook vaak genoeg. Als je het spel eerlijk speelt, moet je ze maar gewoon laten zeuren. Het enige wat telt is de handtekening in het papieren log.

 

Misschien kunnen jullie jezelf beter als team kenbaar maken, zodat de manier van loggen wat begrijelijker wordt (voor de critici).

Link to comment

Ik heb een keer samen met een vriend een trail langs een kanaal gefietst. Toen hadden we bedacht dat het sneller kon gaan als ik de even genummerde caches zou zoeken en voor beiden loggen en hij hetzelfde deed bij de oneven caches. Dat was echt "haasje over", want we fietsten elkaar steeds voorbij :D

 

Ik zie hier ook niet wat het probleem is als er in teamverband meerdere caches gevonden worden. Wat ik een interessantere discussie vond was of het "eerlijk" was als een gezin waarin iedereen een eigen account heeft bij een nieuwe cache FTF, STF en TTF (vader, moeder, zoon) claimden. Want een gezin die onder 1 teamnaam cachet schrijft natuurlijk maar 1 FTF-log. Ik vind dat als je als gezin best een gezamenlijke FTF kunt loggen, ook leuk toch? Als ik als tweede na zo'n gezin zou komen zou ik gewoon STF in mijn log claimen :). Maar ik zou er zelf verder geen punt van maken, zo belangrijk is dat ook weer niet - alleen maar leuk voor de statistieken.

Link to comment

Wat ik een interessantere discussie vond was of het "eerlijk" was als een gezin waarin iedereen een eigen account heeft bij een nieuwe cache FTF, STF en TTF (vader, moeder, zoon) claimden. Want een gezin die onder 1 teamnaam cachet schrijft natuurlijk maar 1 FTF-log. Ik vind dat als je als gezin best een gezamenlijke FTF kunt loggen, ook leuk toch? Als ik als tweede na zo'n gezin zou komen zou ik gewoon STF in mijn log claimen :)

Helemaal mee eens! Ik vind dat ook niet zo'n goed idee van die mensen.

 

Zo is er hier in de buurt ook een competitie, elke maand komt er op een willekeurige datum een cache uit. Dit jaar heb je de gegevens nodig van de vorige cache, incl een gekleurde code om zo de volgende maand te kunnen bepalen.

Je moet met de proloog beginnen om Januari te kunnen vinden. Enzovoorts.

Toch is er een cacher die met iemand meereist, en Maart ofzo als eerste logt, en wel vol de punten binnenhaalt. Als ik de co van deze competitie was dan zou ik die dus geen punten toekennen. Maarja, deze co doet dat wel.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...