Jump to content

Route maken


Budduck9

Recommended Posts

Hallo,

 

Ten eerste alvast excuses als deze vraag al eerder aan bod is gekomen. Via de zoekmachine konden we het niet vinden dus dan maar een topic. Als er al een duidelijke nederlandse topic of handleiding is, dan graag een link.. onze dank is groot!!

 

We zijn premium member en hebben een Orgeon 450 van garmin.

 

Onze vragen:

 

We willen een route doen. Het is een mooie fietstocht met alleen caches die bij de route horen. Hoe kunnen we eenvoudig alle caches van de route in de GPS inladen? We zitten niet echt te springen om alles een voor een op de GPS te doen..

 

We zijn ook van plan om op vakantie in een bepaald plaatsje te gaan cachen. Hoe kunnen we alle caches dat in bijvoorbeeld een straal van 5 km van die plaats in de GPS inladen?

 

Alvast erg bedankt voor al jullie reactie.. hopelijk heeft er iemand een eenvoudige manier!

Link to comment

Hoi,

 

Thanks voor de tips. Ik zie echter nog iets dat niet lukt:

 

Er zijn een aantal caches (soort trail) die samen 1 hele rondje maken. Het lukt ons niet om van punt a naar punt b langs deze cacheroute te gaan in de pocket query waarbij je alle caches van deze route in een keer kan opslaan.

 

Hopelijk weet iemand hoe dat kan/moet.

 

Groetjes BD9

Link to comment

Ik doe dit zelf altijd met GSAK. Daar kun je op een aantal manieren selecties maken en de geselecteerde caches naar de GPS sturen. Een alternatief is om alle caches in een bookmarklist te zetten en van die bookmarklist een pocket-query te maken. Die kun je op je GPS zetten. Misschien is er zelfs al wel een bookmarklist met de betreffende caches.

Link to comment

Ik doe dit zelf altijd met GSAK. Daar kun je op een aantal manieren selecties maken en de geselecteerde caches naar de GPS sturen. Een alternatief is om alle caches in een bookmarklist te zetten en van die bookmarklist een pocket-query te maken. Die kun je op je GPS zetten. Misschien is er zelfs al wel een bookmarklist met de betreffende caches.

 

Hoi,

 

Thnx voor je tips.. we vragen ons af hoe je dan eenvoudig een stuk of 40 caches in een keer op de bookmarklijist te krijgen? is dat wel mogelijk?

Link to comment

Voor de 'Caches Along a Route' functie ga je naar de PQ pagina. Klik vervolgens op 'Find Caches Along a Route'.

Ga nu naar het tabblad 'Create New Route'. Vul een naam voor de route in en klik op 'Create Route'. Je typt nu in de 'From' en 'To' velden je start en eindpunt in en klik op 'Search'. Nu wordt er vanzelf een route gemaakt tussen deze 2 punten. Door aan de route te trekken met je muis kan je de route nog aanpassen. Als je klaar bent klik je op 'Save Changes'. Vervolgens kan je nog wat extra informatie erbij typen en klik je op 'Save Route'. Nu ga je naar het tabblad 'Your Created Routes' en klikt achter de zojuist gemaakte route op 'Create Pocket Query'. Vul het formulier in, let daarbij ook op de 'Search Radius', dit is de afstand rond de route waarin naar geocaches wordt gezocht. Dit gebied wordt aangegeven met het blauwe gebied op het kaartje erboven. Verder werkt het precies hetzelfde als een normale PQ. Na 'Submit Information' zal de PQ na enige tijd verschijnen tussen de andere PQs om te downloaden (mits je een dag hebt opgegeven natuurlijk).

 

Klein nadeel is dat de automatische routeplanner die erbij zit alleen een route maakt over wegen. Fietspaden en voetpaden lukt niet. Dit hoeft niet heel relevant te zijn als je straal groot genoeg is, maar voor specifieke routes kan het handig zijn. Dit kan je oplossen door eerst een route met een andere tool te maken, bijvoorbeeld hier, en deze op te slaan als GPX file.

Ga dan weer naar de 'Find Caches Along a Route' pagina. Klik nu op het 'Upload a Route' tabblad. Kies de zojuist opgeslagen GPX file en klik op 'Upload'. Door op 'Preview' te klikken kan je de route op de kaart bekijken. Selecteer vervolgens de route door er een vinkje voor te zetten en klik op 'Save Selected Routes'. Nu kan je weer verder gaan in het tabblad 'Your Created Routes' zoals hierboven al beschreven.

Link to comment

Hallo,

 

Dankjewel voor je uitleg. Erg duidelijk!

We willen van cache nr 1 naar cache nr 50. Echter, op de kaart is het niet zichtbaar langs welke route deze cache gaat. Als ik start en eindpunt invoer, dan krijg ik de route van 1 naar 50 in plaats van via de tussencaches (nummers 2 tot en 49 dus).

 

Weet iemand misschien hoe je dit dan kan aanpakken?

 

zie ook onze vorige vraag:

Er zijn een aantal caches (soort trail) die samen 1 hele rondje maken. Het lukt ons niet om van punt a naar punt b langs deze cacheroute te gaan in de pocket query waarbij je alle caches van deze route in een keer kan opslaan.

 

Als we daarbij ook andere caches kunnen "meepikken" zou dat leuk zijn..

Edited by Budduck9
Link to comment

Als er niet zichtbaar is langs welke route de caches liggen, hoe wil je dan een route (laten) plannen??

 

Hoi,

Lastig om het zo uit te leggen. hopelijk begrijp je het volgende:

 

De route gaat van nr 1 naar 2, 3 enz enz tot 50.

Het lukt me niet om dmv. start en eindpunt een rondje te maken waarbij je ook ziet waar de tussengelegen nummers (caches) zijn op de kaart.

Daarnaast neemt google maps de korste weg, dus dan zou ik tussenpunten moeten neerzetten om zo een rondje te krijgen. Dan moet ik dus iedere cache als tussenpunt nemen.. beetje omslachtig.

Link to comment

Pak het dan aan zonder een route te maken. Kijk welk coördinaat ongeveer het middelpunt is van de trail. Schat wat de verste cache is vanaf dat middelpunt. Maak dan een pq met dat middelpunt als coördinaat en die verste afstand als straal, eventueel wat meer voor de zekerheid. Je neemt meteen alle andere caches binnen de cirkel ook mee.

 

Tip: op geocaching.com kan je de Google Earth viewer downloaden. Kijk maar even onder Quick View en dan ergens onderaan de rechter kolom (waar ook je stat bar, favorieten overzicht en dergelijke staan).

Hiermee kan je ook alle caches (met een kleine afwijking) in GE zien en kan je alles makkelijker bepalen dan op de map op gc.com.

Link to comment

Hi,

 

Thanks voor je reactie, ik ga er binnenkort naar kijken.

De trail is eigenlijk een fietsrondje: Bartjes Ommetje in Assen. Als ik het middelpunt neem, heb ik zo 200 caches te pakken terwijl ik er maar 60 nodig heb.. Begrijp je? Zal je andere tip binnenkort uitproberen!

Link to comment

Ok, ik snap wat je bedoelt.

 

Maar daarom had ik in mijn post ervoor (#7) ook nog een tweede methode beschreven. Als je met behulp van een andere routeplanner (bijvoorbeeld deze of in Google Earth) een .gpx file maakt, dan kan je die gebruiken als route en ben je niet afhankelijk van de 'over de weg' route van Google maps. Je kan gewoon een lijntje klikken dwars door het veld heen als je dat zou willen. Dus kwestie van een lijntje klikken die ongeveer de route van de caches volgt en klaar. Ongeveer is goed genoeg, want je neemt een gebied van bijvoorbeeld 500m rond die route voor de caches, dus heel nauwkeurig is niet nodig. Dan uploaden en PQ maken zoals beschreven in postje #7.

Ik hoop dat je hiermee vooruit kan.

 

Dan zoals ik het zou doen, precies wat StefanD zegt. Het middelpunt ongeveer inschatten, straal groot genoeg nemen zodat het hele rondje erin zit en de PQ maken. Alle caches, dus alle 200 zoals je zelf zegt, in de GPS zetten. Dan gewoon het fietsrondje gaan rijden en de rest van de caches negeren. Ik heb er geen last van als die wel in mijn GPS staan. Daarnaast kan je dan ook nog de caches meenemen die toevallig op de route liggen maar niet bij het rondje horen.

Link to comment

Even Bartjes Ommetje opgezocht... inderdaad veel caches in de buurt! Maar dat kan je al flink verminderen door alleen traditionals in de pq te laten opnemen. Wat Japiejoo zegt klopt ook wel, 200 caches is niet te veel. Je Oregon kan 5000 caches aan en er is voldoende geheugen op het interne geheugen.

 

Ik zie net nóg een mogelijkheid om een pq te maken: in Geocaching Maps kan je een bepaald gebied laten weergeven en daar een pq van laten maken met de optie "Save As Pocket Query". Coördinaten en straal worden dan al voor je ingevuld.

Link to comment

Niet dat ikdeze ga fietsen, maar het was een aardig probleem om eens te bekijken. Wat nu volgt, is denkelijk wel de makkelijkste methode :D

 

Kijk op de volgende pagina Drenthe Trails. Daar heeft iemand een verzameling trails op vastgelegd,waaronder ook Bartjes Ommetje. Je kunt nu of het vinkje in de grijze balk aantikken (selecteer alles), of de Rsults Per Page op 100 zetten, en dan alle Bartjes apart aanvinken.

 

Als je je keuze gemaakt hebt, ga dan naar beneden en klik dan op Create Pocket Query. Voila, alle Bartjes (of alle Drenthe trails) in een PQ. Makkelijker kanhet niet :D

Link to comment

Met veelbelangstelling de raad gelezen en denk genoeg geleerd te hebben om e.e.a. in praktijk te brengen.

Bedankt mensen. Tineke en Hans

 

Ik heb ook een hoop gelezen en geleerd :-) thanks

maar heb een ander probleem dat hierbij aansluit.

Ik maak vaak fiets routes via planjeroute.nl dmv knooppunten

als ik deze opsla als gpx file en vervolgens upload om "caches along the route" te gebruiken krijg is telkens foutmelding dat ik geen begin en eindpunt... gedefinieerd heb

 

wat doe ik fout?

 

greetz

Link to comment

tot dusver heb ik een route gemaakt en geschikt voor search cashes along a route, track een naam gegeven en gesaved. Daarna een PQ gemaakt een selectie gemaakt van de gewenste cashes en dit gesaved. (is een *.loc bestand) Daarna de track en het loc bestand naar mijn garmin. de track kan ik netjes kiezen en in beeld krijgen maar met het loc bestand loopt het mis. ik zie namelijk de cashes niet die ik in de PQ gekozen heb.

Ik denk dat de locatie op garmin verkeerd is.

 

Wie kan mij met dit laatste beetje helpen?

 

greetz

Link to comment

Het is handiger om de PQ als gpx op te laten slaan, dan bevat hij alle data van elke cache.

Selecteer bij het maken van de PQ een dag waarop je hem wil hebben (let op, de servertijd/dag is Seattle). Onderaan kan je aangeven dat je een gpx file wil. Klik op send en wacht even totdat je mail krijgt dat je de PQ kan downloaden. Die komt dan in het tabblad Downloads tevoorschijn. Afhankelijk van het type gps kan je dan de gpx files in de map garmin/gpx zetten (nieuwere modellen) of via mapsource of basecamp verzenden naar de gps (oudere modellen).

Link to comment

Geen probleem.

 

Je krijgt een gpx met de caches en alle informatie over de caches, dit is de file met de normale naam. De file met wpts, daar staan alle additional waypoints in. Denk aan al gegeven waypoints voor multi's, parkeerplaatsen, trailheads, etc. Je kan ze gewoon allebei samen op je gps zetten, dan staat alles erin.

Link to comment

"we vragen ons af hoe je dan eenvoudig een stuk of 40 caches in een keer op de bookmarklijist te krijgen? is dat wel mogelijk?"

 

deze vraag kwam ik hierboven tegen. Ik ben al een paar uur bezig om te proberen meerdere caches in een lijst te krijgen, maar dat lukt me niet....ben onderhand helemaal scheel van het zoeken....ik krijg ze er wel per stuk in maar dat is niet te doen...

 

Hoe los ik dit op?

 

Dank voor het meedenken alvast.

 

Groet Jis

Link to comment

Ik heb denk ik de andersom vraag: ik heb een list, heb er een PQ van gemaakt en nu wil ik er een route van maken.

Hoe is dat te doen (als het al te doen is)?

 

bijv een list met een cache in alle gemeentes van een provincie en deze dus als een route met de GC als tussenpunten

Link to comment
ik heb een list, heb er een PQ van gemaakt en nu wil ik er een route van maken. Hoe is dat te doen (als het al te doen is)?

 

Je zou dit kunnen doen met Google Earth (kan GPX-bestanden inlezen) of Garmin Basecamp (als je een Garmin hebt). Je GPX-bestanden met caches inladen, caches selecteren en van daaruit een route maken. Ik heb begrepen uit een discussie in de Engelse discussie-groep dat het mogelijk is om een route ook te optimaliseren in Basecamp, maar heb dit zelf nog niet geprobeerd.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...