Jump to content

Gps / multicashes


jbsst

Recommended Posts

Hallo,

 

Wij zijn inmiddels een maand of 2 lekker fanatiek aan het geocachen. Erg leuk en met de app op de iPhone werkt het ook super.

Het enige nadeel is dat wij nagenoeg geen multicashes kunnen oplossen omdat je de coordinaten niet handmatig kunt invoeren. Er zijn online natuurlijk wel wat mogelijkheden maar zover ik kan vinden niet tot op de meter nauwkeurig zoals met de app bijvoorbeeld. En dat maakt het zoeken er niet makkelijker op.

Daarom wilden we graag toch een gps apparaatje kopen maar als ik alle eigenschappen lees baart me dat een beetje zorgen. Er staat veelal bij dat je geen handmatige coordinaten hoeft in te voeren. Kan het dan ook echt niet?

 

Heeft iemand hier misschien meer ervaring mee en een tip om het juiste (niet al te dure) apparaatje te kopen?

We horen het graag!

 

Groetjes Brigitte

Team JBSST

Link to comment

Er staat veelal bij dat je geen handmatige coordinaten hoeft in te voeren. Kan het dan ook echt niet?

 

Heeft iemand hier misschien meer ervaring mee en een tip om het juiste (niet al te dure) apparaatje te kopen?

We horen het graag!

 

Groetjes Brigitte

Team JBSST

 

hoi team JBSST

 

bij alle Garmin gpsr kan je met de hand coördinaten invoeren

maar ook de andere merken kennen deze optie.

bij de een gaat het wat makkelijker dan bij de ander.

zo heb je gpsr met knoppen invoer en de nieuwere met touchscreen

 

het ligt er maar net aan wat je voorkeur is.

na touchscreen ben ik terug gegaan naar knoppen invoer.

ik vind dit wat makkelijker in alle weersomstandigheden.

met vorst en vocht reageert een touchscreen wat minder en soms helemaal niet (mijn ervaring)

wat betreft de prijzen een gpsr koop je al nieuw vanaf 100 euro etrex10 tot ruim 600 euro voor een monterra

 

geogroet Mario aka dutchgoldwing

Link to comment

Eerst even een klein misverstand uit de weg helpen: geen enkele gps kan tot op de meter nauwkeurig. De minimale afwijking van elke gps is ongeveer 3 meter, en dat is alleen maar onder ideale omstandigheden (open veld, heldere hemel, enzovoorts). Ga maar rustig uit van een afwijking van 5 à 10 meter in de praktijk. Het maakt niet uit hoe duur of goed je gps is, je zal op het 'nulpunt' altijd meer op je ogen en verstand moeten vertrouwen dan op je gps.

 

Dat gezegd hebbende, in principe is elke gps geschikt voor geocachen. Ik ben geen iOS kenner, maar er zullen ongetwijfeld apps voor de iPhone bestaan waarmee het wel kan. Ik hoor wel eens iets over Geo Knife, maar nogmaals: ik heb er geen ervaring mee.

 

Wil je toch een gps aanschaffen dan heb je de keuze uit verschillende merken en types. Ik ken persoonlijk alleen Garmin en dat is dan ook meteen de grootste speler op het gebied van gps. Welk type je wilt is een persoonlijke keuze. Elk type heeft min of meer dezelfde werking, alleen het aantal mogelijkheden verschilt. Maar waypoints aanmaken kan elke gps.

 

Persoonlijk zou ik gaan voor een gps die kaarten ondersteunt. De allergoedkoopste, de eTrex 10, valt dan al af.

Verder is een ingebouwd kompas vaak heel handig, maar niet noodzakelijk. De op een na goedkoopste, de eTrex 20, heeft geen kompas.

Wil je het allergoedkoopste, dan zijn de Dakota (touchscreen) of de eTrex 30 (geen touchscreen) wat voor je. Iets duurder zijn de Oregon 450/550 (touchscreen) of de GPSMap (geen touchscreen). De duurste modellen zijn momenteel de Oregon 600/650, de Montana en de Monterra. Maar die kosten meer dan 600 euro en als beginnend cacher heb je niet meer nodig dan de basis.

Link to comment

Hallo,

 

Wij zijn inmiddels een maand of 2 lekker fanatiek aan het geocachen. Erg leuk en met de app op de iPhone werkt het ook super.

Het enige nadeel is dat wij nagenoeg geen multicashes kunnen oplossen omdat je de coordinaten niet handmatig kunt invoeren.

De officiële app heeft wel degelijk de mogelijkheid om coordinaten in te voeren. Hij is alleen verstopt. Ga even langs op het forum voor de iPhone app. Daar weten ze wel hoe het zit.
Link to comment

Als je de etrexs 20 hebt, hoef je de coordinaten niet steeds apart in te voeren, mits de cache eigenaar natuurlijk een fatsoenlijke Additional Waypoint lijst inclusief de opdrachten, heeft gemaakt, en de coordinaten natuurlijk bekend zijn.

Je kunt dan navigeren via waypoints. Als je dan de waypoints van de cache selecteert onder Navigeer Naar, scheelt je dat een berg heen en weer getoets op je GPSr. De opdracht kun je dan lezen in de aantekeningen die bij het waypoint horen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...