Jump to content

Wel of niet WAAS gebruiken


ToneScale

Recommended Posts

LS!

 

Ik ben de eigenaar van een Dakota 20. Om wat meer te weten over Geocaching heb ik het boekje "Alles Over Geocaching" van Jaap van Raffe & Tineke de Boer aangeschaft. Leest prettig weg en is erg informatief!

In dit boekje wordt op een gegeven moment WAAS geïntroduceerd. Van wat ik lees zou met gebruikmaken van WAAS de positiebepaling nog beter zijn. Zijn er meningen hier over? Moet je WAAS gebruiken of gewoon de "normaal" instelling op de Dakota?

Link to comment

WAAS zijn Satellieten die op een vaste plek op de aarden staan (wel in de ruimte) ze draaien dus niet rondt de arden.

in Nederland staan die aan de horizon dus heb je niet veel aan WAAS maar als je ergens anders bent kunnen ze er voor zorgen dat je gps veel sneller GPS ontvangst heeft, en het ontvangst iets nauwkeuriger maken.

 

ik hoop dat je hier wat aan hebt ik heb dit uit mijn hooft geschreven dus er kunnen fouten in staan.

Link to comment

Beste Tom,

 

Fouten of niet in je tekst maakt niets uit! Ik ben al blij met je antwoord!

WAAS satellieten zijn dus referentie satellieten die in een geostationaire baan om de aarde staan. Duidelijk.

Ik ga het maar eens empirisch vaststellen: gewoon aanzetten en daarna weer uitzetten en kijken wat er gebeurt!

 

Met dank en vriendelijke groet,

 

Matthieu (NanFaye)

Link to comment

WAAS (of EGNOS in Europa) is een techniek waarmee men de invloed van atmosferische storingen op het GPS signaal probeert te compenseren. Een aantal verspreid staande grondstations, waarvan de positie exact bekend is, berekent het verschil tussen hun exacte positie en de positie die ze uit het GPS signaal berekenen. Met behulp van een model over de atmosfeer, kunnen nu correcties worden berekend voor de GPS berekeningen. Deze correcties worden, net als de GPS signalen zelf, via een satelliet weer doorgegeven aan eventuele GPS ontvangers die daarvoor afgesteld zijn. Je kunt deze signalen heel goed in Nederland ontvangen. Het resultaat wordt door sommigen betwijfeld. De modellen voor de atmosfeer zijn nog niet perfect. Vaak, maar niet altijd, geeft het aanzetten van WAAS (of EGNOS) een verbetering.

De onnauwkeurigheid van je positie blijft toch in de orde van meters, dus of het veel uithaalt voor geocaching is de vraag. Je moet immers toch rekening houden met het feit dat de legger van de cache misschien WAAS (of EGNOS) niet had aanstaan, of een andere onnauwkeurige methode heeft gebruikt voor de positiebepaling.

Link to comment

Je opmerking over het al dan niet gebruik van WAAS door degene die de cache neerlegt, snijdt hout. Je kunt dus maar beter de WAAS niet gebruiken!

Die consequentie neem ik niet voor mijn rekening. Dan zou je ook met de slechtste GPS op stap moeten gaan, omdat de cache legger die misschien ook heeft. WAAS (EGNOS) kan nauwkeuriger zijn, dus volgens mij heeft het zin dat te gebruiken. Misschien heeft de cachelegger dat ook gedaan. (Maar de meningen over WAAS (EGNOS) zijn verdeeld.)

Met een nauwkeuriger GPS heb je kans de cache sneller te vinden, maar het is geen garantie, vanwege de mogelijke onnauwkeurigheid bij de locatiebepaling door de cachelegger.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...