Jump to content

Geocaching en ANB


GEO-BREIN

Recommended Posts

Het is maar normaal dat er toestemming moet gevraagd worden om caches te leggen in natuurgebieden. Het is nu al een tijdje aan de gang dat er met terugwerkende kracht toestemming moet gevraagd worden voor de caches die reeds in een natuurgebied liggen en die misschien nog geen toestemming hadden (wat op zich al verkeerd is, vind ik persoonlijk).

Maar waar en wanneer moet je nu toestemming vragen??? Ik geef jullie een kort maar goed overzicht van de verschillende contactpersonen bij ANB voor de verschillende regio's: Geocaches en ANB.

Link to comment

Zou het niet veel gemakkelijker zijn als we online konden zien welke bossen of regio's onder het beheer van de ANB vallen.

Op die wijze kan dan vermeden worden dat de ANB overstelpt wordt door aanvragen die voor hun niet van toepassing zijn.

Ik heb reeds zitten zoeken op het net om een kaart of dergelijke te vinden maar helaas tot op heden was dit succesloos.

Link to comment

Zou het niet veel gemakkelijker zijn als we online konden zien welke bossen of regio's onder het beheer van de ANB vallen.

Op die wijze kan dan vermeden worden dat de ANB overstelpt wordt door aanvragen die voor hun niet van toepassing zijn.

Ik heb reeds zitten zoeken op het net om een kaart of dergelijke te vinden maar helaas tot op heden was dit succesloos.

 

Blijkbaar zijn onze reviewers in het bezit van zulke kaarten, maar mogen ze die niet vrijgeven. Waarom ze die niet mogen vrijgeven, weet ik niet. Al zie ik er geen graten in waarom het niet zou mogen. Het zou inderdaad veel makkelijker zijn voor iedereen (geocachers) om te weten welke gebieden worden beheert door welke beheerders.

Link to comment

Als ANB kaarten heeft dan zijn ze verplicht die vrij te geven op eenvoudig verzoek (decreet op de openbaarheid van bestuur)

 

Zou het niet veel gemakkelijker zijn als we online konden zien welke bossen of regio's onder het beheer van de ANB vallen.

Op die wijze kan dan vermeden worden dat de ANB overstelpt wordt door aanvragen die voor hun niet van toepassing zijn.

Ik heb reeds zitten zoeken op het net om een kaart of dergelijke te vinden maar helaas tot op heden was dit succesloos.

 

Blijkbaar zijn onze reviewers in het bezit van zulke kaarten, maar mogen ze die niet vrijgeven. Waarom ze die niet mogen vrijgeven, weet ik niet. Al zie ik er geen graten in waarom het niet zou mogen. Het zou inderdaad veel makkelijker zijn voor iedereen (geocachers) om te weten welke gebieden worden beheert door welke beheerders.

Link to comment

Als ANB kaarten heeft dan zijn ze verplicht die vrij te geven op eenvoudig verzoek (decreet op de openbaarheid van bestuur)

Dan gaan we die eens opvragen. Eens zien of ze die zelf willen vrijgeven. Indien ja, begrijp ik niet goed waarom de reviewers beweren dat ze die niet mogen vrijgeven. Of ze willen het alleenrecht of het is hun wel degelijk gevraagd door ANB.

We zullen zien.

Link to comment
Dus wanneer ik een mail zou sturen naar alle contactpersonen in Vlaanderen, heb ik van alle gebieden een kaart. Vandaag ga ik daar eens werk van maken.

@ RHCV : Als het voor jou goed is dan wachten we totdat je alle kaarten in je bezit hebt en kunnen wij ze lekker downen.

Anders krijgen die van Natuur en Bos een stortvloed van aanvragen over hun heen en ze hebben het al zo druk met al die caches te controleren.

Zie je dat zitten?

Link to comment

@ RHCV : Als het voor jou goed is dan wachten we totdat je alle kaarten in je bezit hebt en kunnen wij ze lekker downen.

Anders krijgen die van Natuur en Bos een stortvloed van aanvragen over hun heen en ze hebben het al zo druk met al die caches te controleren.

Zie je dat zitten?

Ik ben momenteel in onderhandeling met ANB om iets op poten te zetten. Het zal erop neerkomen dat alle informatie die voorhanden is om toelating te vragen in de natuurbeheerdersgebieden om een cache te plaatsen, op een plaats zullen worden aangeboden. Dit wanneer ANB wil meewerken, maar tot op gisterenavond blijkt dit wel het geval te zijn. Er is een voorstel van samenwerking verstuurd naar ANB en daar heb ik gisteren reeds positief nieuws op ontvangen van regionale medewerkers. Nu is dat voorstel doorgestuurd naar de persoon binnen ANB die beslissingen neemt over geheel Vlaanderen.

Het is de bedoeling om op één plaats een Google kaart aan te bieden waarop je zal kunnen zoeken per locatie of een pinpoint op de kaart te plaatsen. Wanneer het dan over een gebied gaat waar informatie over is, zal dat in een tekstballon verschijnen: naam beheerders (instantie), info eventuele boswachter, telefoonnummer, enz. Deze aanvraag voor samenwerking is naar ANB vertrokken en men is er met bezig.

Wanneer dit niet tot stand zou komen, dan komen er zeker de kaarten als pdf's en die zullen dan op een locatie worden aangeboden ter inzage/download.

Ik hou jullie alleszins op de hoogte.

Link to comment

Om een lang verhaal kort te maken:

 

ANB is momenteel bezig met het op poten zetten van een Google Maps applicatie waarin alle informatie die we nodig hebben, kunnen terugvinden.

Ze wilden liever zelf een app ontwikkelen dan in zee te gaan met een geocache website.

Op zich allemaal goed nieuws, maar hopelijk zetten ze er wat vaart achter ook. Uit hun mails naar mij blijkt alleszins dat ze overstelpt worden met geocache vragen. (Eigenlijk een beetje verwonderlijk. Is er dan al die jaren geocaches in natuurgebieden gelegd geweest ZONDER toestemming te vragen???)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...