Jump to content

Twee GPSproblemen, hulp gevraagd!


Cartouchke

Recommended Posts

Ik ben sinds maart vorig jaar de trotse eigenaar van een Garmin Etrex 20 en tot daartoe so far so good.

Nu krijg ik ineens 2 probleempjes...

 

1) Ik probeerde daarnet voor de eerste keer wat cachekes van de GPS te smijten die ik niet meer nodig heb, om zo plaats te maken voor nieuwe..

Ik verbind dus mijn GPS aan de PC, ga naar "Computer", klik het mapje van Garmin open en heb daar de GPXbestanden van alle caches op 2 na gedeletet.

Ik wil dan weer 2 nieuw caches opladen en op de geocaching site vormt er zich geen probleem, hij reageert zoals anders.

Nu wil ik op mijn GPS naar die 2 geocaches gaan: probleem!

De GPS geeft volgende foutmelding: Geen resultaat. Pas de zoekparameters aan en probeer opnieuw.

Volgens de computer staan de caches wel op mijn GPS, maar ik kan geen enkele cache meer zien?

==> dit probleem is intussen opgelost, was iets stoms

 

2) Ik heb nog altijd geen kaart op mijn GPS en stel het al anderhalf jaar met een soort van "kompas" om caches te zoeken. Ik zie dus de richting die ik uitmoet en de afstand.

Nu wou ik zo'n gratis kaart van België uploaden van openstreetmap, maar dit lukt niet.

Ik heb dus mijn computer, mijn GPS en een microSDkaartje...

Kan iemand mij dit stap voor stap uitleggen alstublieft?

 

Alvast bedankt...

 

Cartouchke

Edited by Cartouchke
Link to comment

1 Ga naar garmin.openstreetmap.nl

2 Kies daar onder 'choose predefined country' een land

3 Klik op 'download map now'

4 Je krijgt nu een scherm met een aantal bestanden die je kunt downloaden. De osm_generic_windows.exe kun je gebruiken om de kaart op je PC te installeren onder mapsource of basecamp. De osm_generic_gmapsupp.zip bevat een bestand dat je direct op je gps kunt zetten. Het gmapsupp bestand is het standaardkaart bestand van Garmin. In de nieuwere GPS'en kun je dit een andere naam geven. Dat is handig als je meer kaarten op je GPS wilt zetten.

Link to comment

Nu wil ik op mijn GPS naar die 2 geocaches gaan: probleem!

De GPS geeft volgende foutmelding: Geen resultaat. Pas de zoekparameters aan en probeer opnieuw.

 

Ik neem aan dat je de GPX-bestanden in de Garmin/GPX map hebt gezet (zeker omdat je ze ook al verwijderd had).

 

Liggen de caches soms verder weg dan 50km? Dan worden ze automatisch niet getoond. Je kunt dan de kaart naar het gebied toe bewegen en dan verscijnen ze wel. Verder kun je ook met Basecamp kijken of ze op je apparaat staan.

Link to comment

Dat is handig als je meer kaarten op je GPS wilt zetten.

 

het is bij mijn Etrex 20 niet mogelijk om meer kaarten in het apparaat te laden.

het werkt op het eerste gezicht wel.

maar geeft allemaal problemen.

 

basis kaart en een OSM kaart gaat nog goed maar niet meer kaarten.

 

dat raad ik dus af

In mijn Garming Etrec HCx (vergelijkbaar met de Etrex 20 nu) staan 6 verschillende kaarten geïnstalleerd. Dit geeft geen enkel probleem. Ik heb net hetzelfde gedaan voor een vriend die ook met de Etrex 20 werkt en ook daar geen probleem om 5 verschillende kaarten in te laden. :anibad:

Hoe ga je te werk om kaarten op je toestel te plaatsen? Dat heeft er misschien iets met te maken. Ik werk altijd via Basecamp --> MapInstall. Vroeger met MapSource.

Link to comment

het is bij mijn Etrex 20 niet mogelijk om meer kaarten in het apparaat te laden.

het werkt op het eerste gezicht wel.

maar geeft allemaal problemen.

 

Is geen enkel probleem. Maar, vóór dat je een andere kaart installeert met Mapinstall, moet je de kaarten die erop staan, een andere naam geven, anders worden ze namelijk overschreven, omdat standaard alle kaarten als gmapsupp.img worden geïnstalleerd. Beetje knullig bedacht door Garmin.

Link to comment

Dat is handig als je meer kaarten op je GPS wilt zetten.

 

het is bij mijn Etrex 20 niet mogelijk om meer kaarten in het apparaat te laden.

het werkt op het eerste gezicht wel.

maar geeft allemaal problemen.

 

basis kaart en een OSM kaart gaat nog goed maar niet meer kaarten.

 

dat raad ik dus af

In mijn Garming Etrec HCx (vergelijkbaar met de Etrex 20 nu) staan 6 verschillende kaarten geïnstalleerd. Dit geeft geen enkel probleem. Ik heb net hetzelfde gedaan voor een vriend die ook met de Etrex 20 werkt en ook daar geen probleem om 5 verschillende kaarten in te laden. :anibad:

Hoe ga je te werk om kaarten op je toestel te plaatsen? Dat heeft er misschien iets met te maken. Ik werk altijd via Basecamp --> MapInstall. Vroeger met MapSource.

 

ik gebruik windows verkener om alles op mijn GPS Te zeten.

 

het probleem zit volgens mij in dat de eTrex 20 een veel te klein werk geheugen heeft.

als ik een nieuwe kaart op mijn toestel zet dan is die bij de eerstekeer opstarten heel lang aan het laden, om de kaart te installeren op het toestel ofzo, maar dat gaat bij mij altijd mis als ik al meer kaarten er op heb staan. dan laat die stuken van de kaart helemaal niet en dan ontbreekt b.v. heel Amsterdam of Praag uit de kaart. als je dan de naam van de kaart verandert (dan dekt het toestel dat het weer een anderen kaart is) dan laat die de kaart opnieuw maar dan komen de gaten weer op anderen plekken, :angry:

 

en als ik een langen roeten laat bereken door mijn GPS dan geeft die de een foutmelding dat zijn geheugen vol is, na een heldentijd laden, of dat de bestemming buiten de kaart ligt, wat niet zo is.

 

dan iets anders misschien heeft het met elkaar te maken, als ik een PQ mapje op mijn GPS zet dan worden die caches goed op mijn GPS weergeven. maar als ik die wee overschrijf met een nieuwere versie (dus met de zelfden naam) dan woord die niet meer in mijn GPS weergeven. het probleem lost zich weer op als ik de naam van de map verandert. ik ben er van uitgegaan dat dit normaal is (ik vind het ook wel logies) maar is dit echt normaal?

 

sorry dat ik van het onderwerp afwijk

Edited by Tom Dederen
Link to comment

het is bij mijn Etrex 20 niet mogelijk om meer kaarten in het apparaat te laden.

het werkt op het eerste gezicht wel.

maar geeft allemaal problemen.

 

Is geen enkel probleem. Maar, vóór dat je een andere kaart installeert met Mapinstall, moet je de kaarten die erop staan, een andere naam geven, anders worden ze namelijk overschreven, omdat standaard alle kaarten als gmapsupp.img worden geïnstalleerd. Beetje knullig bedacht door Garmin.

Niks andere naam geven hoor. Want via Mapsource of MapInstall ga je alle kaarten in1 keer op je toestel schrijven. Mapsource of MapInstall maken er dan toch 1 bestand van?

Link to comment

Beste allen,

 

ik heb net een Garmin oregon 600t gekocht.

 

'De GPS geeft volgende foutmelding: Geen resultaat. Pas de zoekparameters aan en probeer opnieuw.

Volgens de computer staan de caches wel op mijn GPS, maar ik kan geen enkele cache meer zien?'

 

Ik heb dit probleem.....

Wie kan mij helpen?

 

Als ik mijn gps aansluit op GAPP of Basecamp zie ik de bestanden

In mijn gps apparaat zie ik alleen waypoints en geen geocaches.

Als ik naar geocaches ga krijg ik een foutmelding stel parameters in.

 

Ik ben uren zoet met een antwoord zoeken, maar kom niet verder.

 

Wie kan mij helpen?

Link to comment

Beste allen,

 

ik heb net een Garmin oregon 600t gekocht.

 

'De GPS geeft volgende foutmelding: Geen resultaat. Pas de zoekparameters aan en probeer opnieuw.

Volgens de computer staan de caches wel op mijn GPS, maar ik kan geen enkele cache meer zien?'

 

Ik heb dit probleem.....

Wie kan mij helpen?

 

 

Ik heb geen oregon maar heb het probleem ook af en toe. Bij is het probleem verholpen als ik alles wat in op de gps in de map met de caches staat er even afhaal (even apart op de computer zet), vervolgens de gps aan en weer uit. Daarna de gps weer aansluiten op de computer, alles er weer op zetten en dan werkt het weer.

Link to comment

[...]

 

Als ik mijn gps aansluit op GAPP of Basecamp zie ik de bestanden

In mijn gps apparaat zie ik alleen waypoints en geen geocaches.

Als ik naar geocaches ga krijg ik een foutmelding stel parameters in.

 

[...]

 

Het lijkt er een beetje op dat je - wellicht per ongeluk - een filter hebt ingesteld. Ga, om dat op te heffen, op de Oregon naar Geocaching en klik vervolgens op het trechter-achter symbooltje. Klik daarna rechtsonder in het scherm op een symbooltje waarvan ik niet durf te zeggen wat het moet voorstellen en kies uit de dan gepresenteerde lijst Show All (naar behoefte vertalen). Het filter is dan in één klap opgeheven en als het goed is zie je dan wel de op het toestel geladen geocaches. Zo niet, dan moet je nog maar even aan de bel trekken.

Edited by Triskelle
Link to comment

Ik ben sinds maart vorig jaar de trotse eigenaar van een Garmin Etrex 20 en tot daartoe so far so good.

Nu krijg ik ineens 2 probleempjes...

 

1) Ik probeerde daarnet voor de eerste keer wat cachekes van de GPS te smijten die ik niet meer nodig heb, om zo plaats te maken voor nieuwe..

Ik verbind dus mijn GPS aan de PC, ga naar "Computer", klik het mapje van Garmin open en heb daar de GPXbestanden van alle caches op 2 na gedeletet.

Ik wil dan weer 2 nieuw caches opladen en op de geocaching site vormt er zich geen probleem, hij reageert zoals anders.

Nu wil ik op mijn GPS naar die 2 geocaches gaan: probleem!

De GPS geeft volgende foutmelding: Geen resultaat. Pas de zoekparameters aan en probeer opnieuw.

Volgens de computer staan de caches wel op mijn GPS, maar ik kan geen enkele cache meer zien?

==> dit probleem is intussen opgelost, was iets stoms

 

2) Ik heb nog altijd geen kaart op mijn GPS en stel het al anderhalf jaar met een soort van "kompas" om caches te zoeken. Ik zie dus de richting die ik uitmoet en de afstand.

Nu wou ik zo'n gratis kaart van België uploaden van openstreetmap, maar dit lukt niet.

Ik heb dus mijn computer, mijn GPS en een microSDkaartje...

Kan iemand mij dit stap voor stap uitleggen alstublieft?

 

Alvast bedankt...

 

Cartouchke

 

Hoi Cartouchke,

 

Dat 1ste probleem heb ik nog, het was iets stom schreef jij. Wat was dat dan??

 

Alvast bedankt

Jol

Link to comment

Beste allen,

 

ik heb net een Garmin oregon 600t gekocht.

 

'De GPS geeft volgende foutmelding: Geen resultaat. Pas de zoekparameters aan en probeer opnieuw.

Volgens de computer staan de caches wel op mijn GPS, maar ik kan geen enkele cache meer zien?'

 

Ik heb dit probleem.....

Wie kan mij helpen?

 

Als ik mijn gps aansluit op GAPP of Basecamp zie ik de bestanden

In mijn gps apparaat zie ik alleen waypoints en geen geocaches.

Als ik naar geocaches ga krijg ik een foutmelding stel parameters in.

 

Ik ben uren zoet met een antwoord zoeken, maar kom niet verder.

 

Wie kan mij helpen?

 

ik heb dit probleem ook met mijn Etrex 20 en mij part veel te vaak!

veel problemen gehad omdat ik geen pc me had op mijn vakantie.

ik ben al vaak kontakt op genomen met garmin en de winkel.

 

het probleem zit duidelijk in de gpx bestanden maar is garmin of groudspeak het probleem?

 

sorry voor de spelling fouten

Link to comment

Je hebt toevallig geen filters actief staan die bepaalde caches zouden uitsluiten?

 

bedankt dat je mee denkt.

 

dat heeft Garmin mij ook elke keer gevraagd als ik weer belde.

 

maar het filter heeft alleen invloed op de lijst

en niet op de kaart.

dan zoude de caches wel zichtbaar op de kaart moeten zijn.

 

ook is het niet mogelijk om een filter blijvend aan te zeten.

wanneer ik naar de kaart of het menu scherm ga woord het filter automatisch weer uit gezet.

 

dit werk natuurlijk zo bij de Etrex 20 ik weet niet of dit ook voor anderen toestellen geld.

Edited by Tom Dederen
Link to comment

zou iedereen die dit probleem ook heeft of heeft gehad willen reageren.(of iets wat hier erg op lijkt)

dan weet ik of dit een veel vorkoment probleem is. (dus dat Garmin en/of Groundspeak met een oplossing zou moeten komen)

 

dus dat Geocaches na een bepaalde tijd of direct na het laden van de gpx niet meer zichtbaar zijn in je gps, en wel op een pc.

en dat de parkeer wp en overige wp wel zichtbaar zijn in je gps als dit probleem weer opspeelt.

en het alleen op te lossen is door de gpx bestanden opnieuw in te laden of een volledige reset te geven.

 

of als iemand de oplossing weet natuurlijk.

 

sorry voor mijn spelling

Link to comment

Ik ken dit probleem ook wel, maar in een net iets andere vorm. Bij mij gebeurt dat altijd direct na het laden van nieuwe caches. Als ik dan de GPS aanzet, dan duurt het relatief lang voordat de GPS opstart. Soms gaat de GPS dan uit of hij blijft hangen. In die gevallen kan de GPS de caches niet meer vinden. Mijn analyse is dat de GPS bij opstarten controleert of er een nieuw GPX-bestand aanwezig is. Als dat het geval is dan wordt dit GPX-bestand ingelezen. Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat hij een index aanlegt met de caches in het GPX-bestand, zodat hij snel een lijst kan tonen van de geocaches op het apparaat. Als er iets mis gaat bij deze eerste inlezing, waardoor de GPS vastloopt of uit gaat, dan denkt de GPS volgende keer dat hij het bestand al heeft ingelezen en zal dat niet nog een keer doen, waardoor hij de caches niet vind in zijn index. Door het bestand op en neer te kopiëren naar de PC verandert de datum van het bestand op de GPS en zal hij het weer opnieuw inlezen.

Ik weet niet wat de oorzaak is van het soms vastlopen van de GPS bij opstarten. Misschien komen er onleesbare tekens voor in een cachelisting of kan een GPX-bestand corrupt raken.

Link to comment

Uit andere fora hoor ik wel eens dat zoiets kan gebeuren als je de bestandsnaam van de gpx steeds hetzelfde houdt. Probeer iedere keer de bestandsnaam te veranderen (als je dat nog niet gedaan hebt).

Een andere mogelijke oplossing is om eerst de oude caches er af te halen en dan het toestel uitzetten en opnieuw op te laten starten voordat je nieuwe caches er op gaat zetten.

Link to comment

Uit andere fora hoor ik wel eens dat zoiets kan gebeuren als je de bestandsnaam van de gpx steeds hetzelfde houdt. Probeer iedere keer de bestandsnaam te veranderen (als je dat nog niet gedaan hebt).

Een andere mogelijke oplossing is om eerst de oude caches er af te halen en dan het toestel uitzetten en opnieuw op te laten starten voordat je nieuwe caches er op gaat zetten.

 

ik heb dit inderdaad ook al eerder ondervonden maar dan met anderen problemen.

de caches zijn dan al meteen weg bij de eerste keer opstarten.

 

en ik merkten dat ik inderdaad niet meer consequent de naam verander.

dus dat nu weer wel gedaan nadat ik de gps weer een master reset had gegeven.

 

maar ja dan natuurlijk als het het minst uit komt.

toen ik mijn gps even aan zetten in het vliegtuig bleef die opvalend lang hangen met opstarten.

toen die eindelijk klaar was waren alle caches weer weg.

 

Gelukkig had ik een sd kaartje me genomen die ik in mijn gps kon stopen zodat het geen cache loze vakantie hoefde te worden. maar dit is ongelooflijk irritant.

 

heeft iemand nog een ander idee wat het kan zijn?

Link to comment

Gisteren hadden we het probleem weer dat caches niet zichtbaar op de gps waren, terwijl ze toch op de gps staan omdat we ze daar een paar dagen geleden op gezet hadden. Overigens heeft de naam van de gpx files er niets mee te maken, want deze caches waren er een voor een op gezet (gewoon vanaf de cache pagina met send to gps), niet met een pocket query of een of ander hulpprogramma.

 

Oplossing zoals gebruikelijk: caches er even af en in een aparte directory zetten op de pc, gps uit en weer opnieuw aan de computer en caches uit aparte directory er weer op zetten.

Ik dacht tot vandaag dat het iets te maken kon hebben met kaarten die op de gps worden gezet, omdat het probleem bij ons zich vooral voordat als we op reis gaan of zijn geweest. Nu zijn we nu wel weer net terug van een vakantie, maar deze keer hebben we er geen extra kaarten op gezet, dus dat kan niet de oorzaak zijn. Wellicht dat wel het verplaatsen over grote afstand (zonder dat de gps aan is) dus iets met de oorzaak te maken kan hebben. En inderdaad, super irritant en veel mensen hebben er last van. Maar omdat het iets is wat maar af en toe gebeurt is het lastig om te achterhalen waar het probleem nu door wordt veroorzaakt.

Link to comment

Oplossing zoals gebruikelijk: caches er even af en in een aparte directory zetten op de pc, gps uit en weer opnieuw aan de computer en caches uit aparte directory er weer op zetten.

 

Bij de Garmin apparaten raken af en toe de GPX-bestanden "beschadigd" als het apparaat crasht. De beste oplossing voor die apparaten is alle GPX-bestanden op het externe geheugenkaartje te zetten. Alles wordt weer opnieuw opgebouwd zodra je het apparaat terug aanzet.

 

Nog even terzijde. Laatst had ik een PQ op het apparaat met Basecamp geopend. Basecamp heeft toen het een en ander in het bestand veranderd, waar ik pas achter kwam toen ik op de vakantiebestemming aankwam en ontdekte dat ik de multi's niet kon openen (ik maak aparte PQ's per cache-soort als ik op vakantie ga). Dus opletten met Basecamp.

Link to comment
Wellicht dat wel het verplaatsen over grote afstand (zonder dat de gps aan is) dus iets met de oorzaak te maken kan hebben. En inderdaad, super irritant en veel mensen hebben er last van.

 

ik heb net weer met Garmin gebeld.

garmin zegt nog geen anderen meldingen van dit probleem te hebben.

en heeft mij vrij dringend verzocht het toestel te laten omruilen.

ik heb dit uiteindelijk toch maar geaccepteerd.

 

kan iedereen die last heeft van dit probleem dus ook bellen of mailen zo dat Garmin ook kan zien dat er meer zijn met dit probleem.

Edited by Tom Dederen
Link to comment
Wellicht dat wel het verplaatsen over grote afstand (zonder dat de gps aan is) dus iets met de oorzaak te maken kan hebben. En inderdaad, super irritant en veel mensen hebben er last van.

 

ik heb net weer met Garmin gebeld.

garmin zegt nog geen anderen meldingen van dit probleem te hebben.

en heeft mij vrij dringend verzocht het toestel te laten omruilen.

ik heb dit uiteindelijk toch maar geaccepteerd.

 

kan iedereen die last heeft van dit probleem dus ook bellen of mailen zo dat Garmin ook kan zien dat er meer zijn met dit probleem.

 

Wat een onzin dat ze geen andere meldingen hebben, ze zijn echt wel op de hoogte van de problemen. Ander probleem is dat soms het toestel niet meer opstart, ook zo'n probleem wat ze zogenaamd niet kennen en waarbij je het toestel mag omruilen (twee keer gedaan met onze 62st!). Alleen een bepaalde toetscombinatie werkt dan om hem weer aan de praat te krijgen (die overigens nergens in hun documentatie te vinden is), en sinds we die kennen hebben we hem niet meer ingeruild omdat je iedere keer weken zonder gps zit en uiteindelijk je toch iedere keer weer dezelfde problemen weer terugziet.

Link to comment

ik heb net weer met Garmin gebeld.

garmin zegt nog geen anderen meldingen van dit probleem te hebben.

 

Sorry, maar Garmin zevert nogal wat af. De recentere toestellen hebben allemaal irritante bugs, die er firmware release na firmware release in blijven zitten. Je kuntze melden, maar na een paar keer melden van dezelfde crash, wordt je gewoon genegeerd door het software team. Garmin Nederland heeft dacht ik maar één vertegenwoordiger die in de VK zit, maar die heeft ook nul-komma-niks invloed. het enige wat je kunt doen is met de bugs leren leven.

Link to comment

Het enige waar Garmin goed in is, is het zeggen dat het toestel (mits in garantie) mag geruild worden. Heb het zelf tot 2X toe voorgehad met mijn Oregon 600. Het feit dat ze zo snel zijn dit te zeggen, betekent dat ze maar al te goed op de hoogte zijn van de problematiek. Maar toegeven dat er een probleem is zou zoveel betekenen als bekennen dat ze met slechte toestellen op de markt komen. Dat zullen ze nooit doen. (Dan heb ik het over de nieuwe generatie toestellen, allen met dezelfde chip)

Link to comment

Maar toegeven dat er een probleem is zou zoveel betekenen als bekennen dat ze met slechte toestellen op de markt komen. Dat zullen ze nooit doen. (Dan heb ik het over de nieuwe generatie toestellen, allen met dezelfde chip)

 

Qua hardware zijn ze toch wel goed hoor. Accoord, de eerste lichting Montana's had problemen met het scherm, maar voor de rest werken de apparaten door weer en wind, op de software dan na.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...