Jump to content

ANB vraagt regularisatie van alle bestaande caches


Recommended Posts

Zoals iedereen wel weet ondertussen wordt er voor elke nieuw cache die aangeboden wordt en binnen een domein van ANB valt momenteel expliciet gevraagd naar wie er de toestemming gaf om deze te plaatsen.

 

Na een gesprek met ANB wordt het duidelijk dat zij dit ook wensen voor alle reeds geplaatste caches....

 

Vandaar deze oproep naar iedereen die een cache in een door ANB beheerd gebied geplaatst heeft om te zorgen dat uw cache geregulariseerd wordt.

 

Ik zal binnen enkele dagen een note posten op ALLE listings die binnen een ANB gebied vallen.

 

om een regen aan emails te vermijden zal ik ook aangeven welke de te volgen procedure is om duidelijk te maken dat uw cache geregulariseerd werd.

 

Momenteel voorzien we een periode tot augustus/september om alles op orde te stellen.

 

Moest je hierover toch nog vragen hebben, aarzel dan niet om me te contacteren.

 

Greensprouts

 

link naar gebiedsbeheerders ANB:

 

http://www.natuurenbos.be/nl-be/natuurbeleid/toegankelijkheid/organisatie_activiteit/geocaching.aspx

 

Lees ook best even:

 

https://wiki.Groundspeak.com/display/GEO/Belgium

Link to comment

Ben bang van wel. Heb ooit eens meegemaakt dat een shape van Staatsbnosbeheer gebruikt werd tegen een cache van mij, terwijl terrein gedeeld is met de gemeente zoetermeer en 's-nachts publiekelijk toegankelijk voor boomhut bouwen etc. Meestal zijn die 's-nachts niet toegankelijk, en zo'n shape vertelt je dat niet :-) Die shapes zijn er en er wordt bij approval naar gekeken. Helaas.

Link to comment

Van proactief werken is er dus geen sprake.

 

De signalering van de betreffende "verboden" gebieden is ofwel slecht ofwel onbestaand.

Kaarten zijn niet beschikbaar. Hiermee ben je dus totaal niks om op voorhand even te kijken wat er kan en waar.

Veel werk steken in een nieuwe cache, doorsturen naar de reviewer en dan te horen krijgen dat alles vergeefse moeite was. Echt motiverend moet ik zeggen om maar van de overlast voor de reviewers te zwijgen.

 

quote:

Helaas mag veel van dat materiaal niet publiek gemaakt worden wegens licenties, maar als het niet lukt om te achterhalen wie de beheerder is van een bepaald gebied kun je een van de reviewers vragen of zij wel informatie hebben over dat gebied.

 

Eens ik vermoed dat ik in een natuurgebied zit is het nog maar de vraag in hoeverre de verantwoordelijke beheerders een bindend antwoord geven.

 

Waar voorheen (ach ja, die goeie oude tijd weeral) geocaching voornamelijk in de natuur te doen was, verplaatst het zich nu naar wegbermen, verlichtingspalen, verkeersbordjes en parkings langs de snelweg. Nog een geluk dat de caches aan kapellekens niet aan het bisdom moeten aangevraagd worden.

 

Zoek dus in de toekomst geen caches van mij meer in de natuur. 't Zou zonde zijn van de tijd.

Link to comment

Vandaag werden 2 van mijn caches ge-need maintenance'd voor dit. Eentje heeft inderdaad nooit toestemming moeten hebben voor ANB, dus voor deze heb ik geen moeite, en zal hiervoor alsnog de nodige stappen ondernemen.

 

Voor de 2e heb ik echter destijds al toestemming moeten vragen, en dat werd toen ook gegeven. En toch staat deze nu als need maintenance? Ik veronderstel dat reviewers wel in archived reviewer notes kunnen zien?

Ik heb (gelukkig) de mail nog waarin me toestemming werd gegeven, maar het lijkt me dubbel werk voor reviewer als voor cache owner om dit weer helemaal op te klaren.

 

Worden er trouwens verschillen gemaakt in cache types? Mn traditional die in een ANB gebied ligt staat op need maintenance, maar een multi die in datzelfde gebied er passeerd/eindigd niet ?!

Link to comment

Even een algemene opmerking geven bij deze maatregel:

 

Als u een listing aanmaakt - of aanmaakte - vinjt u steeds aan dat u de benodigde toestemming heeft van de landeigenraar of andere om deze cache te mogen plaatsen. Uzelf geeft dus aan dat u reeds toestemming heeft.

 

Ik weet echter ook wel dat in belgie er slechts sporadisch toestemming gevraagd werd, de caches werden gewoon geplaatst en hoppa, einde verhaal.

 

Nu er steeds meer caches bijkomen heeft ANB gevraagd van alles te regulariseren. Wij hebben van ANB gegevens gekregen waar hun gebieden liggen en deze nagekeken op alle listings die actief zijn.

 

Listings die na 1 juni 2013 online kwamen worden reeds gevraagd om deze toestemming door te geven. Alle listings van voordien worden nu dus ook gevraagd van dit in orde te maken.

 

Er wordt door deze software niet gekeken naar welk type cache het is, alsook niet welk van de waypoints er in een door ANB beheerd gebied valt. Dit is werk wat manueel gedaan dient te worden, maar de meeste CO's weten zelf wel of ze al dan niet in ANB gebied liggen.

 

Is deze procedure perfect? Neen, absoluut niet, maar het gaat onze toekomst met ANB wel veiligstellen.

 

Gaat deze procedure er voor zorgen dat er geen mooie multi's meer in ANB gebieden liggen? Absoluut niet, het is enkel om te vermijden dat we in beschermd of kwetsbaar gebied gaan rondcrossen, en wie beter dan de beheerder van dit gebied kan dit aangeven...

 

Is er extra administratie mee gemoeid? Jep, zowel voor de CO als voor de reviewer - er worden sporadische checks uitgevoerd door reviewers om na te kijken of er effectief wel teostemming gegeven werd.

 

Is het de bedoeling om alles bestaande caches te archiveren? Neen, enkel van zeker te zijn dat ze nog langer kunnen blijven liggen

 

Klopt het dat ik geen toestemming dien te vragen als ik binnen de 3 meter van de paden blijf? Neen, u dient steeds toestemming te vragen, echter als u binnen de 3 meter van het pad blijft is de kans zeer erg groot dat u de toestemming vlot zal krijgen

 

Hopelijk hebben we hiermee meer duidelijkheid gegeven.

 

Ook hoop ik dat hiermee duidelijk wordt dat we hier niet rond kunnen, en dat het niet helpt van op de boodschapper te schieten....

 

Met vriendelijke groeten

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...