Jump to content

Nieuwe GPS


rossempv

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

ik ben ook een beginnende Geocacher en doe dat nu met mijn Samsung S3, werkt lekker en duidelijk enzo.. maar het is en blijft een telefoon.

 

Ik ga op vakantie zoals vele en ik ga naar Oostenrijk een vriend van me die heeft een GPS en ik wil er ook 1 ipv mijn telefoon te gebruiken.

 

Maar welke GPS moet ik kopen? Ik was zelf ook al aan het kijken voor de Garmin Oregon 450, maar eigenlijk past deze niet in het budget.

 

Wat zou ik volgens mijn medecachers (jullie dus) moeten kopen, hij moet ook de hoogte aangeven denk ik voor Oostenrijk enz..

 

Ohja diezelfde vriend van me zei dat ik zelf de reviews moest lezen en dan wist ik meer, ja ik weet nu meer maar wordt er dus niks wijzer van :-)

 

Daarom mijn vraag aan jullie welke GPS?

 

Alvast Bedankt,

 

rossempv.

 

Peter.

Link to comment

Hoi

Ik zat heel recent met bijna het zelfden probleem.

zie mijn topic die ik toen heb gemaakt

http://forums.Groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=310265

 

Het youtube kanaal van MRGPS heeft mij erg geholpen daar kan je ook even kijken

 

Ik heb voor de eTrex 20 gekozen omdat die zo goedkoop is en toch veel kan.

Ik ben zelf erg tevreden over het toestel.

ik heb hem ook gekocht voor bergwandelingen (ik heb hem al kunnen testen op de rotswanden van de kust van Portugal, ik heb er alleen wel spijt van dat ik niet meteen de Carabiner clip erbij heb gekocht. Gelukkig wel aan een bescherm folie voor over het beeldscherm gedacht en een koortje om hem aan mijn hand vast te maken.)

 

maar ik raat je wel aan om natuurlijk zelf te kiezen.

 

Tom

Edited by Tom Dederen
Link to comment

Ik heb enkele weken geleden mijn Oregon 300 via Marktplaats verkocht voor €135,-. De reden is dat er een nieuw type Oregon (verlaat) geïntroduceerd wordt. Mijn Oregon 300 was nog een keurig en heel prettig toestel. Ik verwacht dat er meer Oregons om deze reden via Marktplaats van eigenaar gaan wisselen. Misschien is tweedehands een optie?

Succes met je keuze.

Link to comment

Een van de keuzes die je moet maken is wel/geen touchscreen.

Sommigen vinden het praktisch.

Nadeel is de mindere helderheid van het scherm en grotere kwetsbaarheid.

 

Ik kies voor een gps met knopjes zoals de gpsmap62/60 en etrex.

 

verder kan je kiezen tussen:

wel/geen hooggevoelige ontvanger (oudere tweede hands gpsen hebben dat niet altijd, nieuwe wel)

wel/geen kaarten mogelijk

wel/geen ingebouwde gedetaileerde kaarten

wel/geen sd-kaart mogelijkheid

wel/geen elektronisch kompas en barometer/hoogtemeter

wel/geen snellere gps

Wel/geen speciale opties voor geocachen ('paperless')

 

als je al die keuzes een-voor-een hebt gemaakt kom je vanzelf bij een gps uit.

 

In ons geval alles 'wel' geantwoord, behalve de ingebouwde gedetaileerde kaarten. Onze keuze was: Gpsmap62s.

Link to comment

Hallo allemaal,

 

bedankt voor jullie hulp en ik ben zeker aan het kijken, ik heb goede tips gekregen waar zeker wel wat uitkomt.

 

Ik ga ook zeker kijken naar 2de hands en nieuw ook, mocht ik er 1 hebben dan zet ik het hier neer :)

 

Bedankt.

 

Peter.

Link to comment

Ik ben ook op zoek naar een GPS apparaat, een Galaxy SII is leuk, niet echt accuraat, en na 4 uur is de batterij bijna weg.

 

Ik vind het echt lastig,

die dakota 20 trekt me wel, het prijskaartje wat minder.

 

Nog maar een aantal nachtjes over slapen denk ik..

Link to comment

Na een eerste verkenning is het ook zeker handig om de apparaatjes even in handen te hebben. Een bezoekje aan een winkel die ze op voorraad heeft is prettig.

Ik twijfelde zelf tussen touchscreen en knopjes, die keuze bleek toen ik ze echt in handen had ineens niet zo moeilijk.

(Het is een Dakota 20 geworden )

Suc6!

Link to comment

Ik ben ook op zoek naar een GPS apparaat, een Galaxy SII is leuk, niet echt accuraat, en na 4 uur is de batterij bijna weg.

 

Aan beiden is wel het een en ander te doen. Je kunt voor de meeste telefoons "battery extenders" kopen. Bijvoorbeeld voor de SII zoiets. Je kunt ook externe bluetooth GPS-ontvangers kopen, bijv zoiets als dit.

Het voordeel van een mobieltje is dat softwareproblemen een stuk sneller hersteld worden, dan bijv Garmin zou doen (Garmin is nogal erg traag, en doet vaker nooit meer wat aan bugs). Nadeel is dat mobieltjes iets fragieler zijn, maar je kunt ze natuurlijk ook extra beschermen met bijvoorbeeld een Otterbox o.i.d.

 

Je ziet, keuze genoeg :D

Link to comment

Na een eerste verkenning is het ook zeker handig om de apparaatjes even in handen te hebben. Een bezoekje aan een winkel die ze op voorraad heeft is prettig.

Ik twijfelde zelf tussen touchscreen en knopjes, die keuze bleek toen ik ze echt in handen had ineens niet zo moeilijk.

(Het is een Dakota 20 geworden )

Suc6!

Zo heb ik het ook gedaan, gewoon even bij de Bever naar binnengelopen en alles even vastgehouden. Ik ben op dezelfde keuze uitgekomen :-D

 

Ik ben ook op zoek naar een GPS apparaat, een Galaxy SII is leuk, niet echt accuraat, en na 4 uur is de batterij bijna weg.

 

Aan beiden is wel het een en ander te doen. Je kunt voor de meeste telefoons "battery extenders" kopen. Bijvoorbeeld voor de SII zoiets. Je kunt ook externe bluetooth GPS-ontvangers kopen, bijv zoiets als dit.

Het voordeel van een mobieltje is dat softwareproblemen een stuk sneller hersteld worden, dan bijv Garmin zou doen (Garmin is nogal erg traag, en doet vaker nooit meer wat aan bugs). Nadeel is dat mobieltjes iets fragieler zijn, maar je kunt ze natuurlijk ook extra beschermen met bijvoorbeeld een Otterbox o.i.d.

 

Je ziet, keuze genoeg :D

 

Helaas merk ik dit nu in de praktijk, daarbij blijft het een fijn apparaat, multicaches met waypoints wordt erg onoverzichtelijk.

 

Des al niet te min veel plezeier al van de dakota 20.

Link to comment

Hallo allemaal,

 

tis weer een tijdje geleden maar ik heb er 1 gekocht de Garmin Oregon 600 deze was veel besproken en recenties gelezen dat dit toch wel een goede GPS moet zijn.

 

Nu heb ik hem pas een week of 4 (financiële meevaller gekregen) en hij werkt erg prettig maar zit er ook wel regelmatig naast qua coördinaten als ik waypoints maak en probeer op dezelfde plek uit te komen is daar toch wel 5 tot 10 meter verschil in.

Nu weet ik ook wel dat het niet altijd precies moet zijn maar ik vond dit toch wel veel!

 

Is hier wat aan te doen?

 

Misschien paar uur buiten laten liggen

Of continue kalibreren

 

Ik weet het niet heeft iemand een suggestie?

 

thnx alvast,

 

rossempv.

Edited by rossempv
Link to comment

5 à 10 meter afwijking is vrij normaal.

 

Ten eerste is er een ingebouwde afwijking (verplicht door de overheid) van een aantal meter.

Ten tweede kunnen atmosferische verstoringen (bewolking, zonneactiviteit, luchtlagen) roet in het eten gooien.

Ten derde kunnen objecten in de buurt (gebouwen, bomen - vooral nat bladerdek boven je) de ontvangst verstoren.

Ten vierde ben jijzelf een behoorlijk grote storingsbron.

Ten vijfde heeft degene die het waypoint heeft gemaakt ook nog eens die afwijkingen.

Maak je zelf die waypoints in MS of BC, hou er ook rekening mee dat ook kaarten foutjes en onnauwkeurigheden kunnen bevatten.

Ten zesde probeert je gps te voorspellen wat je gaat doen. Als je abrupt stil gaat staan loopt je gps nog een beetje door.

Als laatste is de berekende afwijking slechts een schatting. Ik hoor veel dat de 600 en 650 behoorlijk pessimistisch is.

 

Wat ook uit zou kunnen maken:

Kijk even of je de laatste firmware hebt. Er schijnt veel verbeterd te zijn in de laatste paar updates.

In routeringsinstellingen moet plaats op de weg uit staan. Als deze optie aanstaat zet je gps je op de dichtstbijzijnde weg.

 

Zelfs onder de meest optimale omstandigheden moet je rekening houden met een afwijking van 5 meter.

De laatste paar meter loop je niet op je gps, maar op je ogen en verstand!

Link to comment

Ten eerste is er een ingebouwde afwijking (verplicht door de overheid) van een aantal meter.

Volgens mij is het uitzetten van deze overheidsverplichte afwijking nou juist de reden dat wij allemaal met een GPS rondlopen. Die was er toen de GPS alleen voor militair gebruik was, waardoor militaire GPSen compenseerden voor deze afwijking en andere GPSen dat niet konden. Als die er nog steeds op zit dan doen ze het slecht, want een afwijking van een paar meter lijkt me niet echt relevant uit veiligheidsoogpunt.

 

Als laatste is de berekende afwijking slechts een schatting.

De berekende nauwkeurigheid die je GPS aangeeft is een schatting.

Als jij naar een bekend waypoint toeloopt en je GPS zegt dat je nog 5 meter moet terwijl je bovenop het waypoint staat, dan is dat echt gewoon precies de afstand tussen de coördinaten die opgegeven zijn voor het waypoint en de coördinaten die je GPS op dat moment aangeeft. Dus de berekende afwijking is geen schatting.

 

Zelfs onder de meest optimale omstandigheden moet je rekening houden met een afwijking van 5 meter.

De laatste paar meter loop je niet op je gps, maar op je ogen en verstand!

Onder de meest optimale omstandigheden kan het wel nauwkeuriger zijn (1 a 2 meter), maar die omstandigheden heb jij zelf en ook degene die het waypoint heeft ingemeten, vrijwel nooit. Het gebeurt maar zelden dat mijn GPS bovenop de cache 0 meter aangeeft. Dus de laatste meters niet meer naar het pijltje kijken, maar om je heen inderdaad :).

 

(...) zit er ook wel regelmatig naast qua coördinaten als ik waypoints maak en probeer op dezelfde plek uit te komen is daar toch wel 5 tot 10 meter verschil in.

Om waypoints nauwkeuriger in te meten kan je een aantal, 100 - 200, metingen middelen. Je GPS heeft daar een functie voor. Dan wordt het gemiddelde genomen van al die metingen en wordt het gemaakte waypoint nauwkeuriger.

Edited by Japiejoo
Link to comment

Volgens mij is het uitzetten van deze overheidsverplichte afwijking nou juist de reden dat wij allemaal met een GPS rondlopen. Die was er toen de GPS alleen voor militair gebruik was, waardoor militaire GPSen compenseerden voor deze afwijking en andere GPSen dat niet konden. Als die er nog steeds op zit dan doen ze het slecht, want een afwijking van een paar meter lijkt me niet echt relevant uit veiligheidsoogpunt.

Ik heb het niet over het uitschakelen van deze opzettelijke fout, maar over het feit dat burger-gps'en nog steeds verplicht gebruik moeten maken van het SPS-signaal, wat nog altijd minder nauwkeurig is dan het militaire PPS-signaal.

Ik meen me te herinneren dat de afwijking van het SPS-signaal zelfs zonder fout nog steeds ongeveer 20 meter is, maar dat dat door slimme trucjes gereduceerd kan worden tot enkele meters. Het PPS-signaal heeft daar geen (of minder) last van.

 

Als jij naar een bekend waypoint toeloopt en je GPS zegt dat je nog 5 meter moet terwijl je bovenop het waypoint staat, dan is dat echt gewoon precies de afstand tussen de coördinaten die opgegeven zijn voor het waypoint en de coördinaten die je GPS op dat moment aangeeft. Dus de berekende afwijking is geen schatting.

Je zou het niet zeggen, maar gps is meer statistiek dan zuivere positiebepaling. Het gaat om welke coördinaten de gps aangeeft. Daar zit een afwijking in. Jouw voorbeeld geeft juist aan dat er een afwijking is, anders zou de gps ten alle tijden 0 meter moeten aangeven als je op het aangegeven waypoint staat.

Elke gps rekent een afwijking uit. Deze is weer te geven in het satellietscherm van je gps. De gps geeft op basis van een algoritme de meest waarschijnlijke positie weer. In theorie zou de echte positie van de gps zich in een cirkel met een straal van deze afwijking moeten bevinden. Het algoritme kan echter nooit rekening houden met alle variabelen. Daar mist de gps domweg de benodigde gegevens voor. De kans dat een afwijking klopt is dus niet zo hoog, daarom ook het woord schatting. Leg maar eens twee gps'en naast elkaar. Grote kans dat ze allebei een andere afwijking (en daardoor een andere positie) weergeven. De positie die een gps weergeeft is dus gebaseerd op een statistische schatting. Daarom kan de afstand tot een waypoint ook nooit meer dan een schatting zijn.

Verder is de 'precieze afstand' die jij noemt niet helemaal precies. Ten eerste is de afstand tot een waypoint gebaseerd op de geodetische datum (meestal WGS84), die de vorm van de aarde benadert maar net niet exact overeenkomt. Ten tweede is de afstand nog altijd een afronding. Je gps geeft geen centimeters weer (wat ook onzin zou zijn met afwijkingen in meters). Ten derde houdt de afstand geen rekening met hoogte. Je kan naast een kerktoren staan en 5 meter van een waypoint af staan die 70 meter hoger ligt.

 

Om waypoints nauwkeuriger in te meten kan je een aantal, 100 - 200, metingen middelen. Je GPS heeft daar een functie voor. Dan wordt het gemiddelde genomen van al die metingen en wordt het gemaakte waypoint nauwkeuriger.

Door te middelen wordt deze afwijking inderdaad kleiner, maar nooit 0.

Ik heb sinds vorig jaar een multicache die al vaak is gevonden. De positie van de cache heb ik bepaald door op verschillende tijdstippen op verschillende dagen de gps op exact hetzelfde punt te laten middelen. Bijna elke meting had een andere uitkomst. En daar moest ik ook weer een gemiddelde van nemen. Sommige vinders zeggen dat ze de cache exact op het nulpunt hebben gevonden, de meesten hadden een afwijking van enkele meters. Vorige week had een van de vinders zelfs een afwijking van 15 meter.

Inmeten is inderdaad sterk aan te raden. Je reduceert de fout aan jouw kant, maar de gps van de zoekende partij geeft uiteindelijk de doorslag.

Link to comment

Bedankt voor de uitgebreide uitleg heren, nu weet ik dat het niet aan mij ligt maar aan de satellieten en de gps :-)

 

Nu is mijn GPS gevallen en is het glas stuk hele barst over het scherm hij is net 1 maand oud ongeveer weet iemand of dit voor de verzekering is. Mijn dochter was blij dat we een cache gevonden hadden en sloeg de GPS uit mijn handen. Misschien weet iemand hoeveel zon glas kost en of je het zelf kan vervangen?

 

Bedankt voor de antwoorden alvast..

 

Groet,

 

rossempv.

Link to comment

Ik interpreteerde "Ten eerste is er een ingebouwde afwijking (verplicht door de overheid) van een aantal meter." als: De overheid heeft een afwijking op het signaal gezet (zoals dat voor 2000 inderdaad was) en niet dat er 2 verschillende signalen (SPS en PPS) gebruikt worden. Het verschil in nauwkeurigheid van die signalen zit hem inderdaad in de techniek en niet in het toevoegen van een opzettelijke fout.

Wel is het zo dat met de toegevoegde nauwkeurigheidssystemen op de grond (want de onnauwkeurigheid van SPS ontstaat in de atmosfeer) er nog nauwelijks verschil is tussen deze twee systemen (en er zelfs beweerd wordt dat SPS door die systemen nauwkeuriger is dan de standaard PPS).

 

Verder ben ik het helemaal met je eens hoor. Ook wat betreft de statistiek en uiteraard is er niks precies in deze materie. Ik vind alleen 'nauwkeurigheid' en 'afwijking' twee verschillende begrippen en dat wilde ik duidelijk maken, maar dat is niet zo goed gelukt geloof ik.

De 'nauwkeurigheid' die je gps aangeeft, bijvoorbeeld 3m, is iets als '75% van de metingen valt binnen een straal van 3m' (waarbij Garmin overigens niet zegt hoe ze het berekenen en ik die 75% dus verzonnen heb) en is pure statistiek en dus een schatting.

Terwijl in mijn ogen de 'afwijking' de afstand is die de GPS aangeeft naar de cache terwijl ik er bovenop sta. Wat geen schatting is, maar gewoon berekend is aan de hand van 2 coördinaten. Dat dat niet nauwkeurig is door allerlei redenen dat is waar natuurlijk, maar het is wel gewoon een berekening en geen schatting. Als ik 10 keer diezelfde coördinaten in de berekening duw komt er hetzelfde uit. Als ik 10 keer mijn locatie opvraag is dat niet zo.

 

@rossempv Succes met je GPS, wel jammer zeg na een maand! Gelukkig heb ik hier geen ervaring mee. Dus ik kan je er niet bij helpen.

Link to comment

@rossempv: Balen! Dit is domme pech. Het glas hoort niet te barsten, ook niet na een val.

Ik zou eerst even informeren bij de winkel waar je hem hebt gekocht of je hem niet om kan ruilen. Als die winkel niets wil/kan doen kan je het ook bij Garmin zelf proberen. Garmin is heel coulant met dit soort incidenten. Als de gps minder dan een jaar oud is wordt hij vaak gratis vervangen en anders voor een klein prijsje. Zelfs als hij ouder is kunnen ze vaak nog wat voor je doen.

Succes!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...