Jump to content

Garmin kaarten


Tom Dederen

Recommended Posts

Hoi

Ik heb een nieuwen gps.

De Garmin eTrex 20.

Ik weet dat je gratis kaarten kan downloaden op openstreetmap.org

Maar als ik dat probeer weigert mijn computer.

Hij zegt dat het bestand gevaarlijk is voor de computer

Ik heb Microsoft windows 7

Wie heeft meer ervaring met open Street map.

Of is het mogelijk om goedkoop.

Minder dan 30 euro. Garmin topografische karten te kopen tweede hands of zo.

 

Tom

Link to comment

Iedere web-site kan een virusbesmetting oplopen, maar het is niet erg waarschijnlijk dat Openstreetmap dat langdurig heeft. Een andere keer nog eens proberen. Blijft het, dan verdenk ik eerder de virusscanner op je PC. Misschien een andere virusscanner gebruiken, of tijdelijk de virusscanner uitzetten.

Link to comment

Ik heb hier vorige week nog kaarten opgehaald:

Open streetmap voor Garmin

Dat ging prima. Het geplaatste linkje verwijst rechtstreeks naar de kaarten voor de Garmins.

 

Even een vinkje zetten onder het vierde vraagteken 'Enable manual tile selection:'.

Dan de gewenste kaartstukken aanklikken. (Gaat vaak makkelijker als je eerst even inzoomt.)

Je mailadres invullen net onder de plek waar je net een vinkje hebt gezet. En ten slotte op 'build my map' klikken.

Je krijgt dan een mailtje als je kaart opgebouwd is en gereed staat voor je.

Ik heb er nog nooit spamproblemen mee gekregen.

 

Openstreetmap.org is breder georienteerd.

 

Succes en plezier!

Link to comment

Hoi

Ik heb een nieuwen gps.

De Garmin eTrex 20.

Ik weet dat je gratis kaarten kan downloaden op openstreetmap.org

Maar als ik dat probeer weigert mijn computer.

Hij zegt dat het bestand gevaarlijk is voor de computer

Ik heb Microsoft windows 7

Wie heeft meer ervaring met open Street map.

Of is het mogelijk om goedkoop.

Minder dan 30 euro. Garmin topografische karten te kopen tweede hands of zo.

 

Tom

 

 

Hoi Tom,

 

Ik heb kaart gedownload via .torrent

Niet ongevaarlijk. Maar goed. Het werkt voor mij.

 

Wat betreft jouw melding op de pc.

Is de virusscanner.

Lichtere beveiliging instellen.

 

Heb de Etrex20 ook net nieuw.

Gebruiksaanwijzing niet bijzonder.

Wie weet kunnen we gebruikservaringen uitwisselen.

 

Groetjes,

Frank en Joey

Link to comment

Het lijkt me niet de bedoeling om hier 'reclame' te maken voor de ilegale kaarten van .torrent!

Bovendien is dat ook niet nodig omdat er legale openstreetmap kaarten zijn.

Je kan de kaarten gerust rechtstreeks op je sd zetten, neem dan de speciaal daarvoor gemaakte link.

Ik download meestal beide versies zodat mijn basecamp dezelfde kaarten heeft als de gps.

Kaarten overzetten op de gps vanaf basecamp:

zet je gps aan.

Start basecamp.

Sluit usb aan.

Wacht tot je de gegevens uit je gps links in beeld ziet komen.

Klik met je rechtermuisknop op je interne geheugen van de gps of de geheugenkaart van je gps.

Kies 'installeer kaarten'.

Kies de gewenste kaart(en).

 

(Ik doe het ff uit mijn hoofd, misschien klopt het niet letterlijk. In grote lijnen is dit wel de juiste werkwijze.)

Edited by Wad-Seekers
Link to comment

Hoi

OSM werkt nu bij mij helemaal

Dank voor iedereen zijn hulp.

 

even een ander punt.

ik heb een 4GB kaart gekocht, een die nog helemaal leeg is.

ik heb hierbij het probleem dat de gps de gegevens op de kaart niet pakt.

ik heb het probleem op kunnen lossen voor de OSM kaart door een map Garmin aan te maken en hem daar onder te zeten.

alleen voor de Geocaches lukt dat nog niet.

kan iemand mij de map` `indeling`` van de sd kaar en het toestel uitleggen.

waar en waar onder alles moet staan. en welken mappen ik moet aanmaken op de SD.

Voor zowel het toestel als voor de SD kaart

 

Alvast mijn dank Tom

Link to comment

Je had zelf al uitgevogeld dat kaarten in de map \Garmin\ gaan. Deze hebben de extensie .img.

De bestandsnaam mag je aanpassen zodat je meerdere kaarten in de map kan zetten.

 

Geocaches en PQ's zijn bestandjes met de extensie .gpx en gaan in de map \Garmin\GPX\.

(Routes, tracks en waypoints trouwens ook, mocht je in de toekomst ook daarmee gaan stoeien).

 

Points of Interest (POI), in het Nederlands heten deze nuttige punten gaan in de map \Garmin\POI\. Dit zijn bestanden met extensie .gpi.

Handig om te weten als je ooit eens tegen het maximaal aantal caches aanloopt of bijvoorbeeld alle campings in Europa op je gps wilt hebben.

 

Dus als je op je SD-kaart de mappen \Garmin\, \Garmin\GPX\ en \Garmin\POI\ aanmaakt heb je de belangrijkste mappen.

Deze mappen staan als het goed is al op je toestel en kan je op je SD-kaart aanmaken. Je toestel kijkt zowel naar het intern geheugen als naar het SD-kaartje.

Link to comment

Je had zelf al uitgevogeld dat kaarten in de map \Garmin\ gaan. Deze hebben de extensie .img.

De bestandsnaam mag je aanpassen zodat je meerdere kaarten in de map kan zetten.

 

Geocaches en PQ's zijn bestandjes met de extensie .gpx en gaan in de map \Garmin\GPX\.

(Routes, tracks en waypoints trouwens ook, mocht je in de toekomst ook daarmee gaan stoeien).

 

Points of Interest (POI), in het Nederlands heten deze nuttige punten gaan in de map \Garmin\POI\. Dit zijn bestanden met extensie .gpi.

Handig om te weten als je ooit eens tegen het maximaal aantal caches aanloopt of bijvoorbeeld alle campings in Europa op je gps wilt hebben.

 

Dus als je op je SD-kaart de mappen \Garmin\, \Garmin\GPX\ en \Garmin\POI\ aanmaakt heb je de belangrijkste mappen.

Deze mappen staan als het goed is al op je toestel en kan je op je SD-kaart aanmaken. Je toestel kijkt zowel naar het intern geheugen als naar het SD-kaartje.

 

bedankt voor het snelen antwoordt.

 

Tom

Link to comment

Je had zelf al uitgevogeld dat kaarten in de map \Garmin\ gaan. Deze hebben de extensie .img.

De bestandsnaam mag je aanpassen zodat je meerdere kaarten in de map kan zetten

 

Ik zou "mag" aanpassen naar "moet" :) Reden hier voor is dat als je straks alsnog besluit Garmin kaarten te kopen, en die via Mapinstall/Mapsource te installeren, altijd als gmapsupp.img wordt geïnstalleerd voor iedere kaart. Dus als je bijvoorbeeld de kaart van Europa erop hebt staan en de bestandsnaam niet aangepast hebt, en dan bijvoorbeeld Topo Benelux gaat installeren, ben je gelijk je kaart van Europa kwijt. Dus, na installatie de bestandsnaam altijd aanpasen.

 

Je kunt Garmin-kaarten niet tweedehands kopen.

Link to comment

Beste Wadseeker,

 

Maak geen reclame.

Ben gewoon eerlijk.

 

Dank u

 

 

 

 

Het lijkt me niet de bedoeling om hier 'reclame' te maken voor de ilegale kaarten van .torrent!

Bovendien is dat ook niet nodig omdat er legale openstreetmap kaarten zijn.

Je kan de kaarten gerust rechtstreeks op je sd zetten, neem dan de speciaal daarvoor gemaakte link.

Ik download meestal beide versies zodat mijn basecamp dezelfde kaarten heeft als de gps.

Kaarten overzetten op de gps vanaf basecamp:

zet je gps aan.

Start basecamp.

Sluit usb aan.

Wacht tot je de gegevens uit je gps links in beeld ziet komen.

Klik met je rechtermuisknop op je interne geheugen van de gps of de geheugenkaart van je gps.

Kies 'installeer kaarten'.

Kies de gewenste kaart(en).

 

(Ik doe het ff uit mijn hoofd, misschien klopt het niet letterlijk. In grote lijnen is dit wel de juiste werkwijze.)

Link to comment

ik zie er het voordeel niet van, om kaarten via Torrent te downloaden.

het is virus gevoelig en illegaal. hoewel het legaal en gratis kan.

 

en het is ook gewoon mogelijk om SD kaartjes met originele Garmin kaarten uitwisselen. of dit legaal is weet ik niet.

Edited by Tom Dederen
Link to comment

Beste Wadseeker,

 

Maak geen reclame.

Ben gewoon eerlijk.

 

Dank u

 

Ik weet niet wat je onder eerlijk verstaat.

Kaarten illegaal van een site plukken zonder te betalen? Dat vind ik niet eerlijk.

 

Betaal of gebruik kaarten die gemaakt zijn om gratis te gebruiken.

 

 

Ik ga hier geen discussie aan over wat nou eerlijk is of niet.

 

De wereld is niet eerlijk - het leven is niet eerlijk - sommige mensen kunnen eerlijk zijn.

 

Giga veel mensen downloaden, vanalles. En dat zal altijd zo blijven.

 

Maar ik heb de kaarten niet eens nodig. Het was gewoon om te kijken, hoe dat gaat.

 

Kan met de openstreetmap goed vooruit.

 

:rolleyes:

Link to comment

ik zie er het voordeel niet van, om kaarten via Torrent te downloaden.

het is virus gevoelig en illegaal. hoewel het legaal en gratis kan.

 

en het is ook gewoon mogelijk om SD kaartjes met originele Garmin kaarten uitwisselen. of dit legaal is weet ik niet.

 

Och Tom, er is vanalles mogelijk.

 

Maar openstreetmap maakt het ook mogelijk.

 

Thnx. :rolleyes:

Link to comment

Je had zelf al uitgevogeld dat kaarten in de map \Garmin\ gaan. Deze hebben de extensie .img.

De bestandsnaam mag je aanpassen zodat je meerdere kaarten in de map kan zetten

 

Ik zou "mag" aanpassen naar "moet" :) Reden hier voor is dat als je straks alsnog besluit Garmin kaarten te kopen, en die via Mapinstall/Mapsource te installeren, altijd als gmapsupp.img wordt geïnstalleerd voor iedere kaart. Dus als je bijvoorbeeld de kaart van Europa erop hebt staan en de bestandsnaam niet aangepast hebt, en dan bijvoorbeeld Topo Benelux gaat installeren, ben je gelijk je kaart van Europa kwijt. Dus, na installatie de bestandsnaam altijd aanpasen.

 

Je kunt Garmin-kaarten niet tweedehands kopen.

 

Daar ben ik ook al achter gekomen met die bestandsnamen

Link to comment

Tot hier ben ik ook mee. Ik heb twee kaarten van Openstreetmap geDL'd en op mijn Etrex20 gezet. De ene heet Belgie.img en de andere Ierland.img, maar in het menu van de Etrex hebben ze allebei dezelfde (algemene) naam. Hoe komt dit ? En hoe kan ik de verschillende kaarten uit elkaar houden op mijn Etrex ?

Ik doe iets verkeerd, maar wat ? <_<

Link to comment

Dat komt omdat beide kaarten dezelfde family-ID hebben. Je toestel ziet de twee kaarten dan als één kaart.

 

Met JaVaWa Device Manager kan je je gps laten scannen. Je kan alle kaarten op je toestel bekijken en inzien welke ID's de kaarten hebben. Met JDM kan je de weergavenaam van de kaarten in je toestel aanpassen, helaas niet het family-ID.

 

Om het ID van één van de kaarten te wijzigen moet de kaart op je computer geïnstalleerd zijn en kan je JaVaWa GMTK gebruiken om het ID aan te passen. Je kan elke ID kiezen die je wilt zolang die niet hetzelfde als het ID van een andere kaart is. Daarna moet je de kaart opnieuw naar je toestel sturen.

Link to comment

Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en een beginnende gps-gebruiker.

Ik heb gemerkt dat op tweedehands sites vaak Garmin topomaps en andere Garmin kaarten op SD-kaartjes worden verkocht voor een fractie van de nieuwprijs.

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben, werken deze goed, zijn dit originele versies of kopieën van originele kaartjes die eigenlijk illegaal worden verkocht ?

 

Grz,

Ollieco

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...