Jump to content

Welke Gps Magellan of Garmin


Team Vlootjes

Recommended Posts

Goedenavond mensen,

 

Wij zijn beginnende geocachers en nu zijn wij op zoek naar een gps.

Nu is de vraag natuurlijk, welke gps is het beste?

 

ik heb nu op marktplaats een Magellan explorist 500 gevonden waarvan ik denk dat het wel wat is.

ik heb ook een Magellan explorist 100 gezien maar die is wel iets minder wat ik zo kan zien.

 

ik ben een leek op dit gebied maar vandaar mijn vraag.

 

wat raden jullie aan?

 

en is het erg vervelend als er geen kompas op zit?

 

ik zie uit naar jullie mening

 

groetjes

 

Team Vlootjes

Link to comment

Ik heb geen ervaring met de Magellan. Garmin is een veel meer gebruikt merk door geocachers, maar dat wil niet zeggen dat de Magellan een slechte GPS is.

Bij de specificaties zag ik dat de Magellan een Li-ion accu heeft. Als dat betekent dat je de accu niet tijdens het cachen kunt vervangen, dan lijkt me dat een groot nadeel. Verwisselbare penlites kun je makkelijk meenemen en dat zou mijn voorkeur hebben.

Ook moet je je afvragen of er voldoende kaartmateriaal beschikbaar is. Via Open Street Maps kun je gratis en legaal (topo)kaarten downloaden. Ik weet niet of dat voor de Magellan ook mogelijk is. De basiskaart die er op zit is waarschijnlijk niet bruikbaar voor wandelen, fietsen of geocachen.

Een electronisch kompas is zeker niet noodzakelijk. Het zorgt ervoor dat het kompas naar het noorden wijst bij stilstand. Maar als je loopt, dan heeft het geen toegevoegde waarde meer.

Bij veel GPS'en wordt aangegeven dat je er paperless mee kunt cachen. Dat valt in de praktijk nogal tegen, zeker voor multi's is de functionaliteit onvoldoende. Voor traditionals gaat het wel.

Tot slot: GPS'en zijn de laatste jaren fors in prijs gedaald. De verkopers op de tweedehandsmarkt hebben vaak de door hen betaalde prijs als referentie in gedachten en vragen veel te veel. Kijk ook vooral naar een nieuwe GPS. Voor nog geen € 200 heb je een mooie Dakota 20 of een Etrex 20. Ook Magellan zal in die prijsklasse vast wel een aantal behoorlijke GPS'en hebben.

Link to comment

Toen ik net begon met Geocaching heb ik een Magellan Explorist GC aangeschaft.

Deze voldoet prima voor de beginnende cacher en is ook nieuw prima te betalen.

Er zit slechts een basis wereldkaart op die niet is uit te breiden en er zit ook geen elektronisch kompas op. Deze features miste ik echter totaal niet toen ik net begon. Je kan er wel GPX bestanden op zetten, dus in theorie kun je ook papierloos cachen.

Nu ben ik een jaar verder en als ik nu een GPS zou moeten kopen, zou ik er wel één nemen met elektronisch kompas, uitbreidbare (en gedetailleerdere) kaarten en features als kruispeilingen, gevarencirkels en peilingen. Een Garmin Etrex 30 of vergelijkbaar zou dan beter passen. Voor de (uitdagendere) caches die ik nu loop is dat wel handig. Helaas is dan ook de prijs navenant hoger.

Link to comment

hallo allemaal,

 

bedankt voor jullie snelle antwoord.

 

ik wil alleen liever niet direct een nieuwe gps omdat ik eerst echt zeker wil zijn dat we het geocachen blijven doen.

 

nu zie ik op marktplaats een garmin etrex HC venture.

 

die staan allemaal rond de 75 euro te koop.

 

is dit iets voor de beginner?

het heeft wel een kaart zag ik en een kleurenscherm.

 

maar goed ik ben nog steeds een leek haha

 

alweer bedankt voor jullie reactie alvast

Link to comment

Ja, dat is een goede GPS, ik heb hem zelf een tijd gebruikt. Nadeel is dat het geheugen vrij klein is en dat je dus maar beperkt kaartmateriaal er op kunt zetten: ongeveer de oppervlakte van een grote provincie. Ga je verder weg, dan moet je dus vanaf je PC er andere kaarten op zetten. Op zich geen probleem, maar als je veel reist niet zo praktisch. Wat dat betreft kun je beter op zoek gaan naar een Legend of een Vista.

Er zitten standaard geen kaarten op de GPS. Die moet je er bij krijgen van de verkoper of kopen (duur!). Ook kun je de gratis open street maps gebruiken. In Nederland zijn die zeer goed.

Voor geocaching bevat de GPS alle noodzakelijk functies. Er zit alleen geen mogelijkheid op om cachebeschrijvingen te laden, maar erg handig is dat toch niet.

Link to comment

ok dat is wel jammer eigenlijk want dan weet je dat hij geocaching klaar is.

 

wie weet voor in de toekomst.

 

er word helaas weinig gereageerd op mijn biedingen en mailtjes.

als ze al reageren is het omdat ze hem net verkocht hebben.

 

wat is een goede richtprijs voor een tweedehandsje?

en dan bedoel ik de wat recentere modellen.

 

ik vind het erg moeilijk moet ik zeggen.

er is best veel te koop en hoe weet ik of ik geen kat in de zak heb.

lastig hoor

Link to comment

hallo allemaal,

 

we hebben voor weinig een gps op de kop getikt.

is mss niet helemaal je van het maar als hij ons bij onze eerste caches kan brengen ben ik blij.

het is een garmin etrex summit.

 

zo kunnen we eerst eens kijken of we het leuk vinden en dan kunnen we altijd nog voor een etrex 20 of 30 gaan.

jullie mening over de summit is altijd welkom.

Link to comment

dit is volgens mij geen hc versie topzoekertje

 

als het goed is komt hij dinsdag met de post.

ben erg benieuwd of het wat is en hoe eea werkt

 

stond wel in de beschrijving dat er een electronisch kompas op zit maar dat geloof ik niet zo eigenlijk.

 

we wachten geduldig af

 

word vervolgd

 

nu zit ik even op de site van garmin te kijken en dan staat er bij dit toestel dat hij NIET geschikt is voor gc

 

heb ik nu een kat in de zak gekocht?

anders gaat hij weer op marktplaats vrees ik.

 

mss toch beter een nieuwe kunnen kopen :-(

Edited by Team Vlootjes
Link to comment

Oh, hij is wel geschikt voor geocachen. Garmin bedoelt waarschijnlijk dat er geen cachebeschrijvingen op geladen kunnen worden, maar dat is ook niet noodzakelijk om te kunnen geocachen. De functionaliteit die moderne GPS'en daarvoor hebben is overigens ook beperkt en niet erg gebruiksvriendelijk. De meeste cachers kiezen er toch voor om cache-beschrijvingen uit te printen of op een smartphone te zetten.

Het enige gemis aan deze is dat er geen kaart op kan worden gezet. Je ziet dus alleen het pijltje en moet ter plekke maar zien hoe je het beste kunt lopen. Op zich geen probleem, maar af en toe zul je een omweg nemen of voor een onverwacht obstakel staan. Als je tegen een beetje onzekerheid kunt, met af en toe een tegenslag, dan is deze manier van geocachen goed te doen.

Ik zou zeggen: ga hem gewoon proberen. Valt het tegen, dan kun je hem altijd weer verkopen en een moderne kopen.

Link to comment

ok dat was ik idd toch al van plan om uit te printen.

we gaan het gewoon proberen en eindelijk onze eerste cache vinden hoop ik.

we wilden vandaag en gisteren maar er ligt behoorlijk wat sneeuw helaas dus we stellen het een weekendje uit.

 

bedankt voor al je info topzoekertje

fijn dat er zulke mensen zijn die er de tijd voor nemen hier :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...