Jump to content

Met zijn drieën een STF?


Great4Fun

Recommended Posts

Mijn vraag is (denk ik) wel duidelijk.

Klopt het, dat als een cache gevonden is, er zolang de cache open ligt en het logboekje aan verschillende teams doorgegeven wordt er sprake is van een een gedeelde podiumplaats...

 

Toelichting:

De FTF (eerste plaats) was al bezet. Maar de tweede plaats stond nog open...

Met vlotte schreden naar de plek gereden en in het voorbij gaan werd ik ingehaald. Op de plek aangekomen kon ik wel mijn naam in het logboekje zetten die mij werd overhandigd.

 

Mijn vraag is;

Als de cache behuizing open staat en het logboekje is in handen kan ik dan alsnog mijn naam als tweede vermelden (ook al zou ik derde zijn), gelijk met de andere vinders? Of zoals het logboekje het aangeeft, ik het dan als derde moet/kan loggen.

 

Welke toepassing heeft dit op een groep/team?

Is het dan in volgorde van loggen of zolang de cache 'open staat' en het logboekje is 'in handen' dat je respectievelijk een FTF of STF of TTF kan 'claimen'.

Link to comment

Hoi,

 

Wij hanteren de volgende regel:

- Je komt aan reiden en mogelijk is er al iemand aan het zoeken, je gaat helpen zoeken betekend samen vinden (ook al vind maar één van de teams hem omdat je allebei een andere plek aan het kijken bent om elkaar niet in de weg te zitten)

- Je komt aan en iemand heeft de cache al in handen cq heeft hem net gevonden is niet samen vinden dus geen gedeelde plek.

 

Ergo, samen zoeken is samen vinden dus plek delen, aan komen en een gevonden of open cache aan treffen krijgen is wat ons betreft geen gedeelde plek.

Link to comment

Het spelletje waar jouw vraag over gaat wordt niet gefaciliteerd door Groundspeak en er zijn dan ook geen regels / richtlijnen voor. Wat in dit draadje aan regels / richtlijnen geroepen gaat worden zijn regionale, plaatselijke of zelfs individuele afspraakjes. Kortom: Doe in de groep waar jij je in thuis voelt gewoon waar jij je prettig bij voelt!

 

PS: Snap je nu ook dat een dergelijke titel absoluut geen waarde heeft? Iets met kool en sop ...

Link to comment

ik heb altijd het volgend

 

Je komt aan rijden en mogelijk is er al iemand aan het zoeken, je gaat helpen zoeken. Degenen die het eerste de cache vind heeft de ftf. het maakt niet uit waneer diegene is gekomen. Daarna worden de plaatsen verdeeld naar aankomst of wordt onderling verdeelt tussen de rest.

 

- Je komt aan en iemand heeft de cache al in handen cq heeft hem net gevonden. Dan geld de regel van verdelen naar aankomst Eerste eerst en dan zo verder tot het podium vol is.

 

Voor de FTF ranglijst wordt altijd gekeken wie er eerder is en niet naar gedeelde plekken

Link to comment

Het is maar waar je de vraag stelt.

 

Je stelt hem hier op het Groundspeak forum. Dan gelden er geen regels, omdat Groundspeak (geocaching.com) niet iets heeft als een FTF, STF of TTF. Dat kennen ze niet bij geocaching.com.

Wel kun je het voor jezelf natuurlijk bepalen. Denk je dat je een STF hebt of niet. Geldt een groeps STF ja dan nee. Maakt allemaal niet uit, want het is alleen voor jezelf.

 

Wat anders is het voor Globalcaching.eu. Hier wordt de enige FTF ranglijst bijgehouden voor geocaching.com geocaches voor Nederland.

Voor die ranglijst gelden de regels die Globalcaching.eu opstellen. En daar bestaat geen groeps STF (of FTF en TTF). Er is namelijk altijd 1 team die hem als eerste vindt of als tweede logt.

 

http://www.globalcaching.eu/FTF/gccom.aspx

spelregels

 

- Robert

Edited by De broekies
Link to comment

Wij gaan geregeld met meerdere teams cachen. Ook n.a.v. Publish-notificaties. Mochten we de cache als eersten vinden dan loggen wij gezamelijk een FTF. Zo blijft het voor anderen ook leuk en wordt niet door "cachegezelschappen" het hele erepodium weggekaapt. In Nederland is dit nog geen gemeengoed maar in landen als Duitsland is het dat wel.

Link to comment

Het is maar waar je de vraag stelt.[...]

 

De vraag wordt hier gesteld, dus men mag aannemen dat het antwoord betrekking heeft op het spelletje dat bij geocaching.com wordt gespeeld en niet op het - al dan niet ongewenste - bijverschijnsel waarvoor globalcaching.eu spelregels heeft opgesteld.

Link to comment

Naar mijn mening is het zo, dat als de cache 'open' is, en je bent er bij of net kom aanlopen dat je de podiumplaats (zal het een FTF, STF of TTF zijn) die 'gedeelde plaats' kan claimen. Je bent er bij , je kan loggen zonder de cache opnieuw open te maken. Als men als vinder de Cache 'sluit' dan is de 'handeling' gesloten en dient de cache opnieuw 'gevonden' te worden ook al staat de vorige vinder er naast.

 

Bij groepen (teams) zal door Globalcaching.nl ZELF een 'ranking' toegepast worden. Eén cache, 5 teams, 5x een FTF. Voorbeeld: zie Geocachen in het donker. Er is één persoon die deze regel doorvoert. Cache OPEN = PUNTEN.

 

Je kan ook 1 FTF toekennen en er staan vier man omheen en die zoeken ook, dan wordt er gelogd op diegene die er 'dicht' bijstaan, zoekend naar een cache met een meetlint van 10 meter....

 

Als Globalcaching nu eens een oor geeft en zo door voert als in andere landen dat als de cache open ligt een gedeelde plaats toekent. In vele andere landen in Europa is dat al zo.

 

Als iedere cacher 'zelf regels gaat bepalen' over toekenning podiumpunten zullen er aardig wat nieuwe rolletjes in kokers geplaatst worden met foto's er bij. Als het om plaatsing van de logs gaat zal er, als er nieuwe cache online komt, HEEL snel een log geplaatst worden met Found It! en dan later in het boekje loggen.

 

WANNEER is het eind is zicht?

Erken de punten als de cache 'open' is, het kost de persoon die het bij houdt bij Globalcaching niets.

Tenzij hij/zij die het bijhoudt ook voordeel mee doet en als eerste logt en snel de cache dicht om de punten die hij/zij scoort te waarborgen.

 

Wel kun je het voor jezelf natuurlijk bepalen. Denk je dat je een STF hebt of niet. Geldt een groeps STF ja dan nee. Maakt allemaal niet uit, want het is alleen voor jezelf.

Voor de statistieken maak het wel uit. Je was als tweede bij een cache al dan niet met anderen. Je heb die STF! En dan met je ziel onder je arm naar huis en dan in je log vermelden dat je niets gepresteerd hebt. Omdat je genoegen neemt met lege handen...

 

Cache open = punten

Edited by Great4Fun
Link to comment

Bij groepen (teams) zal door Globalcaching.nl ZELF een 'ranking' toegepast worden. Eén cache, 5 teams, 5x een FTF. Voorbeeld: zie Geocachen in het donker. Er is één persoon die deze regel doorvoert. Cache OPEN = PUNTEN.

 

Als Globalcaching nu eens een oor geeft en zo door voert als in andere landen dat als de cache open ligt een gedeelde plaats toekent. In vele andere landen in Europa is dat al zo.

 

Ik zou die discussie voeren op die site...

Hier, op geocaching.com, zijn er geen richtlijnen en/of regels op dit punt.

En dat vind ik persoonlijk prima. Ik hoef helemaal niet op zo'n ftf-ltf lijstje.

 

In deze tijd van lijstjes zie je dat iedereen lijstjes kan en mag maken.

Maar, bijvoorbeeld, de platenmaatschappij neemt die lijstjes lang niet altijd over. "Het moment van 2012" zal ook op veel lijstjes niet hetzelfde moment zijn.

Accepteer de regels van de site waar je kijkt, probeer het eventueel daar te veranderen. Of maak je eigen lijstje.

Link to comment

[...]

 

Of is dat juist één van de leuke aspecten van Geocaching!? Dat je je eigen spelelement kunt toevoegen. FTF-jagen, extreme-cachen, powertrail etc.....

 

Maar dat is mijn punt juist. Geocaching kent het fenomeen FTF, STF en TTF helemaal niet! Globalcaching wel! Wil je dat spelletje spelen dan moet je daarvoor dus naar globaalcaching.eu en je conformeren aan de daar geldende regels.

Link to comment

Het is eigenlijk erg simpel.

 

Hij/Zij die de cache als eerste vindt is de FTF en de rest is te laat. :-D

 

En als je stf, ttf, blik en weet ik wat wilt loggen, alleen of met 100 man, mag je dat allemaal lekker zelf bepalen.

 

En wat betreft de regels van globalcaching, dat zijn hun regels en daar hoef je je weinig van aan te trekken als je daar geen interesse in hebt.

Link to comment

Geocaching gaat niet over statistiekjes! B)

Je bedoelt waarschijnlijk: Ik vind dat geocachen niet over statistieken gaat.

 

Want iedereen haalt uit het spel wat hij zelf wil en als dat een, voor hun, leuke statistieken (FTF ranglijst bv) gaat, dan gaat dat bij die mensen wel om de statistieken of beter gezegd, is dat een toevoeging aan geocachen dat ze leuk vinden.

 

- Robert

Link to comment

wij wisselen gewoon af. Wij zijn vaak met meerdere groepen en gaat het over de top 3 plaatsen wisselen we af. Komen hier onderling voor overeen. Etzij de legger zelf vraagt om onze plaasen te delen dan zullen we dit doen. Anders gaan we gewoon onderling overeen komen wat we doen.

 

Statistieken ja leuk maar het zoeken en zelf verstoppen is voor mij het belangrijkst ^^

Link to comment

Ik denk dat de regels bij Geocaching nu aangepast zijn, want bij de badges is er eentje voor de FTF: "The FTF Addict" (zie ik bij de statistieken bij Project-GC).

In de verklaring daarvan staat "Toegekend voor het zijn als First-to-Find."

Volgens deze statistieken heb ik nog geen FTF, terwijl ik er in werkelijkheid 2 heb (2 echte en 1 gezamenlijke).

 

Hoe kan ik de 2 FTF's in de statistieken krijgen?

Moet de desbetreffende CO dat ergens registreren? (dan moet ik dat ook doen voor degenen die mijn caches als eerste gevonden hebben)

Of kan/moet dat op een andere manier?

Link to comment

FTF is niet iets wat Groundspeak, inc. DBA geocaching bedacht heeft, ze hebben daar geen dingen voor gemaakt om dat aan te geven.

Je moet in het log op de juiste manier aangeven dat je een ftf gehad hebt. Dan kan project gc herkennen dat het een ftf is.

Zie ook: https://project-gc.com/Home/FAQ#2331862567

p.s. Dit betekent dat je bij ieder log (FTF) kunt zetten en dan heb je volgens project gc heel veel FTF's

 

Tc

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...