Jump to content

Multi berekening


Hooningkorf

Recommended Posts

Ik vind dat als je een multi maakt met een eindberekening zoals (a-d)+(c-g)=z dat er ALTIJD een controle getal moet zijn .

Dus met a.w. een verplichting

 

Wat vinden jullie daar van ??

 

Ik word er namelijk soms zo moe van als ik een mooi multi heb gelopen van een paar km en 1 getal vergeten/niet gevonden/ gemist heb en dan niet de eindstage kan vinden.

Of is dit de risico van de hobby ?? (vak) :)

 

Hooningkorf

Link to comment

Helaas, dat is de risico van het vak. Als je een coordinaat niet hebt (door vergeten, niet vinden of missen) dan is het niet de bedoeling dat je de cache kan vinden, hoewel je soms toch geluk kan hebben.

Ik ben dus tegen een verplichting, maar men CO's er vaker aan moeten herinneren dat een geochecker of andere hint voor de eindlocatie schade aan beplanting of "tresspassing" kan voorkomen en het zoeken een prettigere ervaring maakt voor zowel cachers als muggles.

Link to comment

Ik vind niet dat er een controlegetal hoeft te zijn. Dat zou betekenen dat je een "achterdeur" openzet. Wat ik in een eindberekening veel belangrijker vind is dat het geen ellenlange berekening is die ook nog eens voor meerdere interpretaties vatbaar is. Met dat laatste bedoel ik de eeuwige strijd over de rekenregels.

Link to comment

Verplichten lijkt me niet nodig en niet wenselijk.

Wat mij betreft hangt het namelijk ook wel af van de moeilijkheidsgraad sterren die de co er aan heeft gegeven.

Bij een 4 ster is het niet zo verbazend als de berekening ingewikkeld is.

 

Een geochecker vind ik wel eens handig bij een mysterie maar nooit bij een multi. Onderweg gebruik ik zelden een internetverbinding. En ik vind dat de co er niet van uit mag gaan dat de cachers mobiel internet hebben.

Link to comment

Een geochecker vind ik wel eens handig bij een mysterie maar nooit bij een multi. Onderweg gebruik ik zelden een internetverbinding. En ik vind dat de co er niet van uit mag gaan dat de cachers mobiel internet hebben.

Ik ga er niet vanuit dat een cacher mobiel internet heeft, maar een geochecker hoeft ook niet in het veld te worden gebruikt. Ik ga ervan uit dat een cacher de checker gebruikt als ze hem nodig hebben, waar dat ook mag wezen.
Link to comment

Dit draadje gaat over multi's. Het is niet perse de bedoeling om een multi aan het einde van de tocht af te breken. Naar huis te gaan en daar de checker te gebruiken :-). Het gebeurt ons wel eens dat we een multi op het eind af breken maar gepland heb ik dat nog niet mee gemaakt ;-)

 

Kortom. Een checker is naar mijn idee geen oplossing voor de vraag over multi berekening.

Link to comment

Ik heb zelf nu ook een cache aan het einde van een serie die een redelijke berekening heeft

 

N 52° (D - (E * I)) - L.(J * E) + C - ((D - H - (E * I)) * H) - L

E 006° B - (M * G) - H.K - A - (F * B ) - (H * C) - (B / H) - L

 

Ik heb hier ook een geochecker aan toegevoegd maar het zijn allemaal berekening die met een rekenmachine/telefoon te doen zijn.

En om inderdaad het probleem met rekenregels af te vangen heb ik er haakjes omgezet.

(Misschien teveel haakjes maar zo weet ik tenminste zeker dat er geen verwarring kan zijn over de regels)

Edited by ardila.nl
Link to comment

Ik heb zelf nu ook een cache aan het einde van een serie die een redelijke berekening heeft

 

N 52° (D - (E * I)) - L.(J * E) + C - ((D - H - (E * I)) * H) - L

E 006° B - (M * G) - H.K - A - (F * B ) - (H * C) - (B / H) - L

 

Ik heb hier ook een geochecker aan toegevoegd maar het zijn allemaal berekening die met een rekenmachine/telefoon te doen zijn.

En om inderdaad het probleem met rekenregels af te vangen heb ik er haakjes omgezet.

(Misschien teveel haakjes maar zo weet ik tenminste zeker dat er geen verwarring kan zijn over de regels)

 

Tja die haakjes die haakjes die zijn soms zo verwarend zeker als dit krijgt (((((4-6)-5)2) 8)

Link to comment

zou nog meer weggeven. :ph34r:

 

Zolang mensen niet de caches voortijdig gaan doen kan men niks berekenen. (Heb vanavond een controle rondje gemaakt...;))

Bovendien liggen 2 van de serie niet bij hun naam dus die kan je niet vinden zonder de pagina met uitleg en zonder die 2 is de berekening incompleet :)

 

En er is er al 1 verdwenen :(

Edited by ardila.nl
Link to comment

Dit heeft iets met een berekening te maken maar kan het helaas niet verder uitleggen via het forum stuur wel ff en pm.

 

Ik snap het nu maar toch.....

 

Ik begrijp niet hoe je met een kontrole getal de coordinatie uit kan rekenen thuis op de bank .??

 

Misschien kan iemand mij dat uitleggen

Edited by Hooningkorf
Link to comment

Ik begrijp niet hoe je met een kontrole getal de coordinatie uit kan rekenen thuis op de bank .??

 

Misschien kan iemand mij dat uitleggen

Dat kan ook niet altijd, maar hoe meer informatie de cachepagina bevat, hoe groter de kans is dat je met die informatie thuis de cacheplaats kunt bepalen. Bijvoorbeeld omdat je weet dat de cacheplaats tussen het laatste waypoint en de parkeerplaats zal liggen of niet te ver van een pad kan liggen. Heel vaak is het mogelijk om op die manier een cache te 'leunstoelen'. Zonde van de wandeling natuurlijk, maar een CO die dat wil voorkomen zal zo min mogelijk overbodige informatie op zijn cachepagina zetten.

Link to comment

Ik vind dat als je een multi maakt met een eindberekening zoals (a-d)+(c-g)=z dat er ALTIJD een controle getal moet zijn .

Dus met a.w. een verplichting

 

Wat vinden jullie daar van ??

 

Ik word er namelijk soms zo moe van als ik een mooi multi heb gelopen van een paar km en 1 getal vergeten/niet gevonden/ gemist heb en dan niet de eindstage kan vinden.

Of is dit de risico van de hobby ?? (vak) :)

 

Hooningkorf

 

Risico van de hobby? Wat mij betreft juist het leuke van de hobby.

Lang leve de verrassing, de variatie, de verschillen in rekenregels, de hoofdbrekens om wat de creatieve CO nu weer zal bedoelen en vooral het avontuur...

Ja, het is zeker een genoegen om de cache te kunnen vinden, maar lukt dit niet dan heb ik ook een leuke dag gehad.

Wat mij betreft hoeft niet alles al op de cache pagina worden aangegeven.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...