Jump to content

Jok-Loggers


Cornu

Recommended Posts

Ben inmiddels een jaar aan het Geocachen en heb er nu 85 gevonden. Ook heb ik een behoorlijk aantal DNF's (Did Not Find)op het lijstje staan. Ik weet dat aanvankelijk aan onervarenheid. Immers: De meeste Caches worden gevolgd door een grote stroom gele smileys en slechts hier en daar een blauwe huilie. Nu begin ik daar aan te twijfelen. Is iedereen wel zo eerlijk om zijn DNF's te vermelden? Sommigen verraden zichzelf daarbij. "Na een paar mislukte pogingen, nu eindelijk gevonden" staat er dan bij bijvoorbeeld. Als je dan gaat zoeken naar die "mislukte pogingen" elders in de lijst dan vind je niets terug.

Wat zou er aan dat vreemde verschijnsel ten grondslag liggen? Jezelf en anderen wijsmaken dat je een steengoeie, nauwelijks te evenaren geocacher bent? Kinderachtig hoor! Of is er een andere reden?

 

Cornu

Link to comment

Ik log alleen een DNF als ik een serieuze poging heb gedaan om de cache te vinden. Niet als ik langs ben gelopen en ff een blik in de bosjes heb geworpen.

Helaas zijn er ook mensen die serieuze DNFs niet melden. Ik denk omdat ze zich schamen of omdat het tijd kost om te doen. Voor een CO is het belangrijk. Veel DNFs? Dan moet je toch even kijken of de cache nog wel op z'n plaats ligt.

Link to comment

Om te beginnen mijn complimenten voor de geweldige term "jokloggers". Hulde! Ik ben van mening dat een DNF-log, in tegenstelling tot een Found-log meer een signaal voor de cache-eigenaar is. Daarom log ik een DNF alleen als ik het gevoel heb dat de cache er niet ligt.

Link to comment

Ook Groundspeak geeft in de nieuwsbrief van gisteren aan dat je met het loggen van een DNF vooral een signaal afgeeft dat er mogelijk iets aan de hand is met de cache.

link

 

Een duidelijke reden om het loggen van een DNF als positief onderdeel van het spel te zien: Je helpt er de CO en andere cachers mee.

 

Of er ook veel cachers zijn die geen DNF loggen? Ongetwijfeld, ik heb eens een DNF gelogd bij een moeilijk te vinden cache en onmiddelijk na mij volgde nog vier DNF's van zoekers voor mij, die letterlijk aangaven "dan nu ook maar een DNF te loggen..." Deze cache was inderdaad weg.

Aan de andere kant wordt je, naarmate je meer caches vindt, ook beter in het ontwikkelen van een oog voor plekjes waar een cache zou kunnen liggen.

Dan heb je dus ook minder DNF's en ik had daar zelf veel meer ervaring voor nodig dan het vinden van 85 caches (en nog zie ik iedere keer iets verrassend nieuws, ervaringen die je meeneemt op je volgende zoektocht).

Link to comment

Ik log alleen een DNF als ik een serieuze poging heb gedaan om de cache te vinden. Niet als ik langs ben gelopen en ff een blik in de bosjes heb geworpen.

Helaas zijn er ook mensen die serieuze DNFs niet melden. Ik denk omdat ze zich schamen of omdat het tijd kost om te doen. Voor een CO is het belangrijk. Veel DNFs? Dan moet je toch even kijken of de cache nog wel op z'n plaats ligt.

 

Ik log zelf ook alleen DNF als ik er echt naar gezocht heb.

Maar een DNF werkt wel, ik kreeg er zelf ook één van een eigen cache en nu was dit wel van een beginnend team maar ik weet dat er met mooi weer veel kinderen spelen en ik was er al een tijdje niet meer geweest dus ik ben er voor de zekerheid wel even langs gegaan om het te controleren en heb daarna een onderhoudslog gedaan dat de cache er nog gewoon was zodat de volgende cacher weet dat alles in orde is.

 

mvg Ardila.nl

Edited by ardila.nl
Link to comment

het hangt van de situatie af wanneer ik een DNF plaats:

- Als er al drie of meer DNF's zijn gelogd, dan schrijf ik geen log omdat de eigenaar m.i. voldoende gewaarschuwd is dat er iets mis is met de cache. Tenzij ik toch een verhaal heb dat ik kwijt wil :).

Maar als de DNF-logs al een paar weken of langer aanhouden, dan plaats ik zeker een "Needs Maintenance".

- Bij een cache met een leuke plek of opzet die ik niet heb kunnen vinden en waar ik wrs niet zo gauw terugkom, plaats ik wel een DNF met mijn ervaringen.

- Als ik wel vaker langs de plek kom en de cache wordt verder door anderen zonder problemen gevonden, probeer ik het later nogmaals en vermeld de meerdere zoekpogingen in de log.

 

Kort samengevat: ik schrijf een DNF pas als ik denk dat het een toegevoegde waarde heeft voor de cachelegger.

Link to comment

Bedankt voor alle reacties! Het is me tenminste duidelijk geworden dat er niet per sé sprake hoeft te zijn van kwade trouw als er géén DNF-logs worden geplaatst. Toch blijf ik van mening dat het voor jezelf en voor anderen prettiger is als er ten alle tijde gelogd wordt (behalve misschien inderdaad "als je alleen een vluchtige blik op het bos geworpen hebt". Maar als je duidelijk de intensie hebt gehad de cache te vinden en het is mislukt: Log dan! Het is zowel voor de cacher als de cachelegger een aanwijzing of de cache moeilijk is of niet. De Cachelegger kan daar in zijn rating dan rekening mee houden. Zelf vind ik het erg prettig zo nu en dan een DNF tegen te komen: Vooral toen ik pas met geocachen begon en nogal eens een misser maakte, vond ik het knap frustrerend al die gele smileys te zien grijnzen! Verder vind ik het handig om voor mijzelf een on-line overzicht te hebben van alle caches (zowel found als not-found) die ik ooit gelopen heb. Ik kan ze dan later nog eens (proberen te) doen. Tot slot: Als ik een cache niet gevonden heb, hoeft dat niet te betekenen dat ik zo'n cache niet waardeer. De leukste cache die ik ooit gedaan heb was "Den Haag 1680" Ik heb hem, geheel door mijn eigen fout, níet kunnen vinden, maar de route, via de diverse waypoints, was geweldig en ongetwijfeld zal ik hem -hopelijk met beter resultaat- nog een keer gaan doen.

Link to comment

Ik vind het ergerlijker als cachers een found loggen als de een cache niet hebben gevonden, en daar dan bij schrijven dat ze de cache niet gevonden hebben maar wel een plek hebben gezien waar de cache eventueel gelegen kan hebben.

 

Ik zoek toch op een andere manier als er een hele rij DNF's bij een cache staat dan wanneer de cache bij wijze van spreken de afgelopen dag 10 keer als found is gelogd terwijl hij er al weken niet meer blijkt te zijn.

Link to comment

Een cache als found loggen terwijl deze er duidelijk niet meer is vind ik echt not done.

Zie hieronder een voorbeeld.

Deze nachtcache (GC2HC1F) liepen we afgelopen weekend en op het eindpunt bleek de cache geript te zijn. Er restte slechts een gat in de grond en het deksel lag er ondersteboven naast. Erg jammer, want het was een leuke cache. Maar: geen cache, geen logrol en dus een DNF.

Dit zijn twee logjes die ik tegenkwam toen ik de DNF logde:

"Samen met Weeri vannacht deze cach gelopen. Toen ik de cache vanmiddag uitprinttebwas hij nog online. De cache locatie hebben we gevonden maar de ton zelf was weg. Nu blijkt de cache offline te zijn. Maar we hebben de cachelocatie wel gevonden. Dus toch als found gelogd. TFTC!"

en daaronder:

"Samen met de haaken vandaag gevonden, helaas was ie net weggehaald. Toch maar als gevonden gelogd ook al was het tonnetje leeg. Tftc."

Als dit mijn cache zou zijn zou ik deze logjes weghalen.

 

Maar dat is slechts mijn mening. Het staat iedereen uiteraard vrij om te loggen wat hij/zij wil. Ik vind alleen dat je het spelletje volgens de regels hoort te spelen. Als je dat niet kan/wil ga je toch wat anders doen.

Edited by Ogima
Link to comment

Als CO zie ik zelf regelmatig DNF'jes voorbijkomen.

 

Bij m'n nano-cache is dit vooral door mensen die (soms na lang zoeken) het kleine doosje niet kunnen vinden.

 

Bij m'n micro (heel makkelijk verstopt), logde iemand ooit iets in de trend "niet kunnen zoeken, geen tijd gehad". Tja...

Die laat ik expres staan, mocht iemand gaan zoeken naar de DNF, dan ziet diegene dat het een gebrek aan effort van de mede-cacher was.

 

Zelf log ik DNF's als ik me dol heb gezocht op een goedgekeurd nulpunt, zonder succes (of met een obvious rip). Maar als ik na 5-10 minuten denk: Geen zin meer, log ik een Note, waarin ik m'n return aankondig. Wel net zo netjes.

 

Het is maar hoe lui je bent.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...